PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Träfartyg byggt i Säkkijärvi 1917


imar
09.09.15, 19:42
Jag har problem med att hitta uppgifter om en tremastad skonare som skall vara byggd i Säkkijärvi 1917. Jag vet inte vad den fick för namn eller för vem den byggdes. Den kom senare till Sverige och fick namnet Saga med registreringsnummer 6311. Den förliste på Danmarks västkust den 14 oktober 1922 med last av kol från England som skulle till Bogense i Danmark. Sagas storlek var 251 brt.

Mina frågetecken är förstås många när det gäller finska båtar men jag skulle vilja komma över någon adress på internet där jag kan läsa om skutbyggen i Säkkijärvi vid den tiden. Det kanske finns någon som känner till skeppsvarven i Säkkijärvi och deras produktion. Jag har sökt i Handelsflottans Register och hittar bara 1 som var byggd 1920. Den är det inte.

Jag hoppas kunna få hjälp här att spåra skonaren.
Med vänlig hälsning
Ingemar

Olarra
09.09.15, 20:43
Du kunde kanske kontakta trafi och fråga där hurudan var registrering 1917. Enligt de uppgifter man hittar i nätet var de första åren av första världskriget gyllene åren för byggandet av segelfartyg av träd på karelska näset. Särskilt i Koivisto men även i Säkkijärvi.
mvh Olavi
Trafi se: http://www.trafi.fi/sv/sjofart/register/fartygsregistret

imar
10.09.15, 00:08
Tack, Det kan vara värt ett försök. Jag skulle vilja lägga med en bild på fartyget men jag lyckas inte.