PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kadonneet esi-vanhemmat? Veneonnettomuus 1923-1925 Salmi -Tulemajoki - Laatokka?


Marko Fagerroos
30.07.15, 02:44
Hei kaikki,

Yritan Australiasta kasin loytaa tietoja esi-vanhemmistani.

Iso-aitini Maija Raakatsun vanhemmat Ivan Dimitreinpoika ja Anna Vasileintytar olivat asuneet Tulemajarven srk, Saarimaki, Aunus. Eli Venajan puolella?

He hukkuivat perimatiedon mukaan matkustajaveneonnettomuudessa 1923-1925 tienoilla? Isoaitini oli silloin viela vauva. Onnettomuutta oli myos uutisoitu lehdissa? Onko kukaan tietoinen kyseisesta tapaturmasta ja matkustajista?

Tapaturman jalkeen Iso-aitini olisi asunut Iso-aitinsa luona Salmissa jonkin aikaa jonka jalkeen hanet vietiin Kyminlinnan lastenkotiin. Han oli Suomenkielinen.

Olen yrittany jaljittaa Maijan vanhempien seka Raakatsu/ Raagatsev sukutietoja tuloksetta (ehka koska digitoidut asiakirjat ovat alle satavuotiaita). Enka loyda viitteita kyseiseen onnettomuuteen.

Isoaitini

Maria Ivanintytär Fagerroos (Raagatsu)

Also Known As:"Maija Raakatsu"Birthdate:March 26, 1923Birthplace:Tulemajarvi srk, Saarimaki, Aunus., Salmi, Karelia, FinlandDeath:(Date and location unknown) Immediate Family: Daughter of Ivan Dimitreinpoika Raagatsu (http://www.geni.com/people/Ivan-Raagatsu/6000000029560240049) and Anna Vasileintytär (http://www.geni.com/people/Anna-Vasileintyt%C3%A4r/6000000009625166376)



Ainoat Tulemajarven Raakatsuun viittaavat tai vastaava nimet jonka loysin Katihasta oli Anna Wasiljeva Rogatshev joka kuoli 4.9.1923. En tieda onko mitaan yhteytta Raakatsuun tai Isoaitiini? Mutta paikka, nimet ja ajankohta ovat lahella.

http://www.karjalatk.fi/katiha2/tiedot.php?henk=K19230015421&srk=1048

Seka Alexandra Petterintytar Raakatsu Iisakkalankyla, Kuollut 12.9.1929
http://www.karjalatk.fi/katiha2/tiedot.php?henk=K19290016300&srk=1048

Myos tuleman Pitajan sukunimiluettelossa Salmin sivuilla oli mainittu Raakatsu. http://www.salmi-saatio.fi/50

Tunteeko kukaan? Tai tietaako kukaan mista loytyisi lisaa tietoa? Mikkelin maakunta-arkiston tiedot loppuivat Maija Raakatsun syntymapaivaan ja vanhempien nimiin.

Kiitos kaikille jo etukateen avusta. Marko

juhaf
30.07.15, 20:50
En osaa sanoa tarkemmin, mutta Katihan tietojen perusteella minusta on ilmiselvää, että Anna Wasiljeva Rogatshev on kuvailemasi Anna Vasileintytär Raakatsu. Lisäksi Katihasta löytyy Salmin ort. seurakunnasta mm. 5 kk ikäisenä kuollut Viktor Rogatsev, s. 1921, k. 15.3.1922, Kolatselän srk, Saarimäki.

Aunuksen tietoja löytyy Venäjän arkistoista Petroskoista, mutta sinne pitää mennä itse ja osata venäjää tai pyytää apua joltakulta, joka on valmis tekemään sukututkimusta siellä. Kolatselkä on aivan vanhan rajan tuntumassa, samoin Tulemajärvi. Kolatselkä taisi olla Tulemajärveä ainakin ennen vallankumousta.

Tuula Cu
31.07.15, 05:52
Jos olet Facebookissa, siellä on ryhmä Suojärven ja lähialueiden suvut jne. Sieltä tehdään aina välillä tutkimuspyyntöjä Petroskoin (ja Moskovankin) arkistoihin, niihin voi saada oman pyyntönsä kustannuksia vastaan mukaan.

Tuula K

Martti H
26.10.15, 20:15
Kyseessä lienee veneonnettomuus, jota on kuvattu 6.9.1923 ilmestyneessä Laatokka -lehden numerossa. Tulemajoen itärannalla joen suussa sijaitsevan Oy Hosainoffin sahan työläisiä lähti työvuoronsa jälkeen
iltapäivällä ylittämään veneellä jokea. Tällöin pieneen veneeseen tuppautui
17 henkeä varoituksista huolimatta. Kun vene oli päässyt noin kolme neljäsosaa joesta, alkoi se upota. Kaikki joutuivat veden varaan ja kun sivulta Laatokalta päin kävi kova tuuli ja virtakin oli melko voimakas, useat
hukkuivat. Kahdeksasta hukkuneesta viisi oli naisia. Kaikkien hukkuneiden nimet mainitaan lehtiuutisessa. Yksi naisista oli työläisen vaimo Anna Rabatsu, o.s. Hraba. Yksi miehistä oli Aunuksen pakolainen T. Vasiljeff, kaksi muuta vaikuttavat paikallisilta tulemajokisilta.

Martti H

Marko Fagerroos
26.10.15, 22:56
Iso kiitos Martti !!!

Olipa todella mukava yllatys. Tuntuu etta palaset alkavat vihdoin menna kohdilleen. Salmin Ortodoksinen seurakunta olikin haudannut 9 henkea 6.9.1923 jotka olivat kaikki kuolleet 4.9.1923. Yksi heista oli Katihan mukaan 'Anna Wasiljeva Rogatshev' Tulemajarven Saarimainkylasta jonka uskon olleen isoaitini aiti 'Anna Wasiljeva Raagatsev' Tulemajarven Saarimainkylasta.
Mista mahdoit loytaa artikkelin? olisiko se digi muodossa katsottavissa?
Lehtiarkistoissa en paassyt itse pidemmalle kuin vuoteen 1910?
Olen yrittanyt loytaa lehtiartikkelia ja viitteita onnettomuuteen internetista jo hyvin pitkaan tuloksetta, joten viestisi oli todella tervetullut.

Ps. Liityin myos 'Suojarven ja sen lahialueen suvut' Facebook ryhmaan josta odotamme tuloksia Petroskoihin lahetettyyn Sukututkimus pyyntoon

Martti H
30.10.15, 21:57
Olen tutustunut v:n 1910 jälkeisiin Sortavalassa ilmestyneisiin lehtiin Oulun yliopiston kirjaston mikrofilmien avulla, joilta olen tallentanut tietoja aiemmin varsinkin paperikopioina. Kyseisen veneonnettomuutta käsittelevän uutisen olen kokonaan jostain syystä kirjoittanut muistiin. Uutisen tallentamiseen on varmaan vaikuttanut paitsi sen dramaattisuus, niin myös se, että onnettomuus tapahtui hyvin lähellä sukuni silloista asuinpaikkaa.

Martti H