PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kuivaniemen "lastenkirja" v. 1891-1900


P.Mäntylä
29.07.15, 04:45
Tervehdys

Jatkan tätä samoista perusteista, jotka olivat edellisen viestiketjun "Kuivaniemen vihityt" syynä. Koska joudun selaamaan Kuivaniemen rippikirjoja vielä iät ja ajat, katsoin parhaimmaksi selata syntyneiden luetteloista vuosilta 1891-1900 kaikki lapset yhteen "kirjaan", josta löydän perheiden lapset yhdellä silmäyksellä. Vuosien 1891-1900 rippikirjassa on pareille merkittynä kuulutus- ja vihkiaikoja, mutta tallennetusta lastenkirjasta löytyy vain vuodet 1880-90. Näin uusille pareille ei löydy lapsia jos ei selaa uudestaan ja uudestaan syntyneiden luetteloita. Niinpä tein itse muutaman päivän urakan ja säästyin näin jatkuvalta syntyneiden luetteloiden selaamisilta. Se on "lastenkirja", sillä en ole kappalainen, joka on ollut paikalla sitä kirjoittamassa. Siihen ei tule luottaa kuin "jumalan sanaan". Alkuperäisissä lastenkirjoissa vanhempien nimet on merkitty kirjaan, kun ensimmäinen lapsi on syntynyt ja vuosien saatossa nimien alle on vain merkitty uudet lapset. Olen kohtuuden rajoissa yrittänyt selvittää kaikki lapset oikeille vanhemmille. Sitä on hieman vaikeuttanut se, että eri vuosina vanhempien etunimissä, ja joskus myös talonnimissä, on käytetty eri nimiä. Jo silloin ihmisillä on ollut tapana käyttää puhuttelunimeä ensimmäisen kastenimen sijasta. Esim. Maria Vilhelmiinasta on tullut Miina Maria ja Pekka Heikistä Heikki. Olen tähän laitokseeni merkinnyt suluilla, alleviivauksilla ja selityksillä näitä erityisiä kohtia, jotka ovat vaatineet harkintaa, mutta näin yleisesti ottaen luotan "lastenkirjaan" suuresti. Laitan sen tähän liitteeksi ja toivon, että siitä on iloa muillekin kuin itselleni.

Kesäterveisin Pentti

s.peltonen
29.07.15, 17:16
Tervehdys Pentti,

Suuret Kiitokset Kuivaniemen lastenkirjasta!

Sukuhenkisin Terveisin Toivotteleepi,
sari p

heikki.kai
26.11.15, 18:06
WAU! Mielnkiinnolla pläräsin ja tulen pläräämään! Iso kiitos!!!! Kaivelenpa tuon mainitsemasi vihittyjen luettelonkin, jos se vain on tällä foorumilla. Tuo nimien sekamelskahan se on yksi iso hankaluus sekä etu- että sukunimien kohdalla. Mutta aina se on jostakin "oikeakin" tieto putkahtanut.