PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Friari Rautjärvi/Ruokolahti


riiali
03.07.15, 11:43
Rautjärven pappilan renki ja myöhemmin pappilan torppari Jacob Johansson Friari (n. 1738 - ??) on esi-isäni ja olen yrittänyt löytää hänen juuriaan. Hänen isänsä voisi olla 25.3.1773 Rautjärven kirkonkylässä 82-vuotiaana kuollut Johan Friare, josta ei ole muuta havaintoa kuin tämä kuolin- ja hautausmerkintä.

Olen yrittänyt rakentaa yhteyttä Rautjärven ja Ruokolahden Friarien välille, mutta tämä ei ilmeisesti ole oikea suunta tässä kohtaa. Pikkuvihan jälkeen (1746) ilmestyy Lars Johansson Friari asuttamaan Rautjärvi n:o 1 taloa, mutta hänen Johan-veljensä poikansa Jacobin kanssa on jäänyt Wirmutjoelle, eivätkä siten auta ratkaisemaan ongelmaa.

Rautjärvellä näyttäisi asuneen Friareita Korpijärvellä ja Kopsalassa, niin käydessäni lävitse mahdollisia vaihtoehtoja, niin selvittämättömäksi jää Ruokolahden rippikirjasta 1734-1746 (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6449694)
Kopsala Wertain asuva Joh: Steph:s: Frijare, vaimo Carin Jacobsdr sekä äiti Johanna? Johansdr.

Voisiko tämä Johan olla Jacobin isä? Mitä lukee tuossa Johanin nimen edessä?

Etunimiä analysoimalla kyseessä täytyisi kuitenkin olla Johanin ja Carinin toinen poika.

riiali
03.07.15, 13:12
Sain tulkkaukseen apua ja ilmeisesti Johanin edessä lukee Sold. ja äidin nimi onkin Susanna. Kummankohan äiti muuten on kyseessä?

villimies
05.07.15, 10:53
Hei!
Friareita Ruokolahdelta minunkin esivanhemmissani: Maria Pålsdotter Friari, s. 1739 ja hänellä myös sisko Brita s. 1745. Ovat Virmutjoelta ja Salosaaren Anteroisenmäeltä. Pål on ollut rakuuna ja vaimonsa nimi Cari Andersdotter. Pariskunta on vihitty 1738. Kummankaan vanhemmista ei minulla ole tietoa.
T: Sami K.

riiali
05.07.15, 20:49
Pål oli rakuuna n:o 5 Karjalan rakuunarykmentissä Majurin komppaniassa, aloittanut palveluksen 1736 ja syntynyt noin 1721. Syntymäpaikka on jokin muu kuin Ruokolahti, mutta en kyllä nyt saa tuosta kuvasta tulkattua mikä se on (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=19692&pnum=296). Näyttäisi siis, että hänet on palkattu Wirmutjoen ruodun rakuunaksi ja saanut sotilasnimen palkkaajan mukaan.

villimies
06.07.15, 07:27
Kiitos, Riiali. Näyttää minusta Mäntyharjulta. Noita Friari-nimisiä sotilaita taitaa olla Kaakonkulmallakin useita, niin että eivät ole kaikki sukua keskenään.
T: Sami K.

riiali
08.07.15, 20:44
Olen miettinyt olisivatko Kopsalan Johan Stephanson ja Korpijärven Staffan Staffansson mahdollisesti veljeksiä? Molemmat ovat tuossa Ruokolahden 1733-1746 rippikirjan Rautjärven osiossa, joka on ilmeisesti kirjoitettu aikasintaan syksyllä 1741. Tällöin Johan on ollut yksikkönsä mukana, eikä hänestä ole muita merkintöjä kuin nimitiedot. Mutta en ole Johania löytänyt rullista, kun häntä ei ole Viipurin läänin jalkaväkirykmentin rullassa vuodelta 1735. Mistähän löytyisi pikkuvihan aikaisia rullia tuosta yksiköstä?

Rakuuna Påhlin isän nimi näyttäisi muuten seuraavassa rippikirjassa olevan Matts.