PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukututkimusohjelmistojen suurtesti


Julle
24.06.15, 16:40
Hei!

Nyt sukututkimusohjelmistoa etsivälle näyttäisi olevan K-Kotimikron 10/2015 suurtestissä vertailussa kuusi sukututkmusohjelmistoa: Ancestral Quest 14, Brother´s Keeper 7, Family Tree Maker 2014, GenPro 2.5.4, Legacy Family Tree Deluxe 8.0 ja WinFamily 10 sivuilla 64-73.

Lukemisiin

Korhoant
24.06.15, 18:36
Niin on, mutta missä on "SUKUJUTUT", joka on tosi hyvä ja vielä kotimainen?
:mad:

Hei!

Nyt sukututkimusohjelmistoa etsivälle näyttäisi olevan K-Kotimikron 10/2015 suurtestissä vertailussa kuusi sukututkmusohjelmistoa: Ancestral Quest 14, Brother´s Keeper 7, Family Tree Maker 2014, GenPro 2.5.4, Legacy Family Tree Deluxe 8.0 ja WinFamily 10 sivuilla 64-73.

Lukemisiin

k.i
05.08.15, 19:48
Lehti valitsi parhaaksi Legacy Family Tree Deluxe (https://www.legacyfamilytree.com/DeluxeEdition.asp). Pitää kokeilla. Tällä hetkellä käytän ilmaista Gramps ohjelmaa, jota ei testattu. Lehden mielestä huonoin jonka he testasivat oli WinFamily, joka oli myös kallein.

Niin on, mutta missä on "SUKUJUTUT", joka on tosi hyvä ja vielä kotimainen?
:mad:

Missäköhän kyseisen ohjelman kotisivut? Löysin vain tämän (http://www.sukujutut.fi/sukujut/index.htm), jossa uusin demoversio on vuodelta 2009, ja täysi versio maksaa 125€ :eek:...

eeva häkkinen
05.08.15, 21:31
Tuo on varmaan niitä ulkomailta ostettuja juttuja, jotka on hätäiseen käännetty, mutta unohdettu soveltaa Suomeen.

eruppa
08.08.15, 17:49
Itse liputan SukuJutut ohjelman puolesta. Syyt ovat mm. seuraavat:
1. Ohjelma on kotimainen ja pienen , itsensä työllistävän porukan tekemä.
2. Hinta on kohtuullinen
3. Käyttäjien kommentit ja toivomukset pieni yritys ottaa huomioon kuin esim. jokin MyHeritage
4. Ohjelman laatutaso on hyvä.

Porin Erkki

k.i
14.08.15, 21:50
Itse liputan SukuJutut ohjelman puolesta. Syyt ovat mm. seuraavat:
1. Ohjelma on kotimainen ja pienen , itsensä työllistävän porukan tekemä.
2. Hinta on kohtuullinen
3. Käyttäjien kommentit ja toivomukset pieni yritys ottaa huomioon kuin esim. jokin MyHeritage
4. Ohjelman laatutaso on hyvä.

Porin Erkki

Onko ohjelmalla uudet kotisivut jossain? Mikä on nykyinen hinta, ja milloin ohjelma on viimeksi päivitetty? Onko saatavilla uudempaa demoversiota ja näyttökuvia?

ehjelt
15.08.15, 09:44
Itse liputan SukuJutut ohjelman puolesta. Syyt ovat mm. seuraavat:
1. Ohjelma on kotimainen ja pienen , itsensä työllistävän porukan tekemä.
2. Hinta on kohtuullinen
3. Käyttäjien kommentit ja toivomukset pieni yritys ottaa huomioon kuin esim. jokin MyHeritage
4. Ohjelman laatutaso on hyvä.

Porin Erkki

Kaimani listaan lisäisin vielä:

5. SukuJutuissa jälkipolvitaulut ja niitten henkilöhakemistot ovat sellaisinaan julkaisukelpoisia. Aiemmin käyttämässäni amerikkalaisessa ohjelmassa näitä piti vielä suurella vaivalla editoida mieleisekseen.

Paloheinän Erkki

eruppa
15.08.15, 09:45
Ohjelma päivitetään vuosittain ja päivityksen hinta on 10 euron luokka. Itse olen päivittänyt ohjelman kahden vuoden välein. Googlehaulla SukuJutut ohjelma löytyy ja demoversiokin testausta varten on. Mutta demoon mahtuu vain pieni määrä ihmisiä. Hankintahinta oli muistaakseni 100 € pinnassa ja painettu manuaali tulee asennusrompun mukana.

Porin Erkki

k.i
15.08.15, 17:56
Ohjelma päivitetään vuosittain ja päivityksen hinta on 10 euron luokka. Itse olen päivittänyt ohjelman kahden vuoden välein. Googlehaulla SukuJutut ohjelma löytyy ja demoversiokin testausta varten on. Mutta demoon mahtuu vain pieni määrä ihmisiä. Hankintahinta oli muistaakseni 100 € pinnassa ja painettu manuaali tulee asennusrompun mukana.

Porin Erkki

Taitaa olla ylivoimaisesti markkinoiden kallein genealogia ohjelmisto. Ja vain harvoin päivityksiä, jotka ovat siis maksullisia?

Ainoa demo jonka löysin oli 2009 versio, joka visuaalisesti näyttää Windows 95 ohjelmalta. Ainoa ominaisuus joka ei ole muissa ohjelmissa, jonka testauksessa huomasin, oli talot.

Oletko koskaan käyttänyt muita ohjelmistoja? Mitkä ominaisuudet tekevät Sukujutut ohjelmista parhaan?

Jos verrataan Grampsiä aiempaan listaukseesi:
1. Gramps on yhteisö projekti jolla on avoin lähdekoodi
2. Gramps on ilmainen
3. Gramps on yhteisön tekemä, ja päivityksiä tehdään aktiivisesti (viimeksi 10 päivää sitten).
4. Grampsin laatutaso on erinomainen.

Erkki
16.08.15, 09:55
Taitaa olla ylivoimaisesti markkinoiden kallein genealogia ohjelmisto. Ja vain harvoin päivityksiä, jotka ovat siis maksullisia?

Ainoa demo jonka löysin oli 2009 versio, joka visuaalisesti näyttää Windows 95 ohjelmalta. Ainoa ominaisuus joka ei ole muissa ohjelmissa, jonka testauksessa huomasin, oli talot.

Oletko koskaan käyttänyt muita ohjelmistoja? Mitkä ominaisuudet tekevät Sukujutut ohjelmista parhaan?

Jos verrataan Grampsiä aiempaan listaukseesi:
1. Gramps on yhteisö projekti jolla on avoin lähdekoodi
2. Gramps on ilmainen
3. Gramps on yhteisön tekemä, ja päivityksiä tehdään aktiivisesti (viimeksi 10 päivää sitten).
4. Grampsin laatutaso on erinomainen.

Jos k.i tutkit todella vain kahta sukunimeä, niin euronkin satsaus sukututkimusohjelmaan on silloin liikaa. Ruutupaperikin riittää.
Minulle Sukujutut, vaikka vuosittain päivitettynäkin on pienin jatkuva kustannus. Tämän harrastuksen pelkät puhelinkulut suhteessa Sukujuttujen päivityksiin riittävät minulla n. kuukauden ajaksi.
Mutta jos amerikkalainen 'yhteisöprojekti' on sinulle jokin arvo, niin yritä selvittää millainen tietosuoja tähän projektiisi liittyy.

Joku kaipaili tietoja Sukujuttujen päivityksistä: http://www.sukujutut.fi/asennus/lueminut.htm
Näyttää viimeisten seitsemän vuoden ajan tulleeen säännöllisesti helmi-maaliskuiden aikaan. Katsele!

k.i
16.08.15, 14:14
Jos k.i tutkit todella vain kahta sukunimeä, niin euronkin satsaus sukututkimusohjelmaan on silloin liikaa. Ruutupaperikin riittää.
Minulle Sukujutut, vaikka vuosittain päivitettynäkin on pienin jatkuva kustannus. Tämän harrastuksen pelkät puhelinkulut suhteessa Sukujuttujen päivityksiin riittävät minulla n. kuukauden ajaksi.
Mutta jos amerikkalainen 'yhteisöprojekti' on sinulle jokin arvo, niin yritä selvittää millainen tietosuoja tähän projektiisi liittyy.

Joku kaipaili tietoja Sukujuttujen päivityksistä: http://www.sukujutut.fi/asennus/lueminut.htm
Näyttää viimeisten seitsemän vuoden ajan tulleeen säännöllisesti helmi-maaliskuiden aikaan. Katsele!

On minulla ohjelmiston mukaan yli 300 eri sukunimeä tietokannassa, mutta en minä niitä kaikkia aio listata...

Tietosuojan kannalta minulle riittää ihan hyvin se, että koko tietokantani on pelkästään koneellani, ja koneeseen pääsen vain minä.

Olin ihan tosissani kiinnoissan siitä miksi tuo Sukujutut ohjelma muka on niin hyvä? Muutama kun on sen maininnut. Demoa katsellessa ei näkynyt mitään merkittävää, paitsi kuten sanoin talot ominaisuus. Eikä se ollut sellainen että alkaisin ohjelmaa käyttää, vaikka olisi täysin ilmainen.

PekkaV
19.08.15, 14:24
Suomi-tietokannan valmistelemiseksi olen testaillut eri sukututkimusohjelmien tuottamia gedcom-siirtotiedostoja. Niiden kautta havaintoni Sukujutuista eivät ole niin myönteisiä kuin Erkki esittää.

Viimeeksi olen taistellut kahden ongelman kanssa, jotka johtunevat Sukujuttujen vanhentuneesta rakenteesta. Ohjelmahan ei ole mitenkään mallintanut lähdetietoja jo v. 1995 olevan gedcom-standardin mukaisesti. Kullekin lähdetiedolle on varattu yksi "tyhmä" tekstikenttä. Sama koskee paikkatietoja. Esim. Tapani Kaupin Sukujutut-gedcomissa on Alajärven paikkoja 900, johtuen kirjoitusvirheistä, lyhenteistä yms päällekkäisyyksistä. Miten ihmeessä siitä tulostaa sukukirjaan paikkahakemiston? Tai paikkatietoja voisi käyttää tukena, kun haetaan henkilökahdennuksia?

Kolmas ajankohtainen ongelma liittyy henkilönimiin. Mistähän johtuu, että kaikilla puolisoilla, joiden etunimeä ei ole tiedossa, saamassani Sukujuttujen gedcomissa puolison etunimen kentässä on hänen sukunimensä ja sukunimikenttä on tyhjä?

Hyvä sukututkimusohjelma tukee toki "kirjoituskoneena" sukukirjojen tuottamista, mutta toivoisin sen myös tukevan tutkijan tietovaraston laadukkuutta sen hetken varalta, kun voimat uupuvat ja tietoja luovutetaan vaikkapa Suomi-tetokantaan.

Taapeli-projektin puolesta
Pekka Valta

Julle
20.08.15, 09:29
< Sama koskee paikkatietoja. Esim. Tapani Kaupin Sukujutut-gedcomissa on Alajärven paikkoja 900, johtuen kirjoitusvirheistä, lyhenteistä yms päällekkäisyyksistä. Miten ihmeessä siitä tulostaa sukukirjaan paikkahakemiston? Tai paikkatietoja voisi käyttää tukena, kun haetaan henkilökahdennuksia? >

Hei!

Tämä on yleinen ongelma asiakastietojärjestelmissä, jo 1990-luvulla! Jokaisesta tekstikentästä pitäisi saada aakkosellinen luettelo näytölle tai paperille!
Vain ihminen pystyy korjaamaan kirjoitusvirheet. Tätä tosin voidaan vähentää käyttämällä automaattista ehdotettua kentän täydennystä alkuosan perusteella.

< Kolmas ajankohtainen ongelma liittyy henkilönimiin. Mistähän johtuu, että kaikilla puolisoilla, joiden etunimeä ei ole tiedossa, saamassani Sukujuttujen gedcomissa puolison etunimen kentässä on hänen sukunimensä ja sukunimikenttä on tyhjä? >

Tämä taas on ns. viranomaisongelma! Pienestä pitäen ihminen opetetaan kirjoittamaan nimensä papereihin etunimi sukunimi. Ja katsokaas seuraavan kerran kun täytätte viranomaislomakkeita missä järjetyksessä kentät on. Joko vain pelkkä nimikenttä. Miten päin tuohon nimensä kirjoittaisi? etunimi ja sukunimi vai sukunimi ja etunimi? Jos ne on erikseen helppoahan se on, tosin jos on kaksi tai kolme etunimeä, voi voi kutsumanimen kanssa. Aina oletetaan ensimmäinen etunimi.
Ja missähän järjestyksessä etsitte puhelinluettelosta henkilöä? Ai, etunimi ja sukunimi. Kas vain siellä on se järkevämpi järjestys Sukunimi ja Etunimet.
Vaikka jo 1990-luvulla kinnitin viranomaispapereissa tähän huomiota. Vähän on tapahtunut ja tuskin tulee tapahtumaan pysähtyneessä Suomessa.

GRAMPS on muuten hyvä sukututkimukseen ja sukututkimustulosten tutkimiseen ja tarkistamiseen, mutta BK sopii kaikkein parhaiten sukutietojen esittämiseen eri tavoilla, jopa täydellisenä sukukirjana eri muodoissa eri esi-isistä. Parasta ohjelmaa ei ole, vaan eri ohjelmat sopivat käyttäjän eri tarkoituksiin.

Tuen GEDCOMin käyttöä!

Silleen

PekkaV
20.08.15, 13:47
Moi Julle,

taidamme olla samaa mieltä, että Sukujutut on käytettävyydeltään 90-lukulainen. Paikannimissä ohjelmassa oleva 10 viimeisen tai kiinteän paikannimen valintalista näyttää lopputuloksesta päätellen riittämättömältä vähänkään laajemman aineiston tallentamiseen. Onkohan "kehitystiimi" edes harkinnut vapaatekstihakua jo sisällä oleviin paikkoihin tai Paikka-taulun lisäämistä tietokantaan?

Tuota etunimi-sukunimi-hässäkän syytä on paha arvailla. Sukujutussa on omat kenttänsä parille Etunimelle, Sukunimelle ja yhdelle Myöhemmälle sukunimellä. Olettaisi, että käyttäjä kykenisi tekemään valinnan, että sukunimi kirjoitetaan Sukunimi-kenttään? Jos hän on näin tehnytkin, jäänee vaihtoehdoksi, että Sukujutut sekoilee kirjoittaessaan gedcomia, mikäli etunimi on tyhjänä.

Olet oikeassa, että eri ohjelmilla on omia vahvuuksiaan. Siksi tietojen laatu ja siirrettävyys ohjelmien kesken on olennainen vaatimus. Sukujutut ei ole parhaassa trimmissä siitä katsoen.

Muistankohan oikein, että BT:n käyttäjäohje on edelleen englanniksi? Taitaa haitata matti-suomalaisen käyttöä, edes tulostusvälineenä.

Korhoant
20.08.15, 14:33
Ei pitäisi harrastelijana ruveta vastailemaan ammattilaisille, muuta näyttää olevan arvailujen varassa "Sukujutun" arvostelu.
Tuo Kaupin käyttämä lähdeaineisto on ollut puutteellinen, josta gedcom-aineisto on tulostettu. Ja sellaisen tuloksen saa kuin on lähdekin.
Olen omista tietokannoistani tehnyt monta useamman tuhannen henkilön käsittäviä gendcom tietostoa ja tulostanut sen toiseen sukuun. Samanlaisena tietokanta on tulostunut. On tullut vain lista "samoista hekilöistä", jotka käsittelemällä muuta ei ole tarvinnut tehdä, kaikki on valmista sellaisena, kun se on lähdeaineistossa ollut.
En ryhdy kiistelemään ohjelmien paremmuudesta, mutta testivoittajalla "Legacy Family" aloitin, mutta pian jouduin vaihtamaan Sukujuttuun ja tyytyväinen olen ollut. Ei tällaiselle sotaa edeltäneen ajan kielitaidottomalle tuo englannin kieli luonnistu.
Eiköhän se ole paljon, mitä ohjelmaa tottuu käyttämään, niin se tuntuu parhaalta?
Ystävällisin terveisin kotimaista kannattava Martti K :)

Moi Julle,

taidamme olla samaa mieltä, että Sukujutut on käytettävyydeltään 90-lukulainen. Paikannimissä ohjelmassa oleva 10 viimeisen tai kiinteän paikannimen valintalista näyttää lopputuloksesta päätellen riittämättömältä vähänkään laajemman aineiston tallentamiseen. Onkohan "kehitystiimi" edes harkinnut vapaatekstihakua jo sisällä oleviin paikkoihin tai Paikka-taulun lisäämistä tietokantaan?

Tuota etunimi-sukunimi-hässäkän syytä on paha arvailla. Sukujutussa on omat kenttänsä parille Etunimelle, Sukunimelle ja yhdelle Myöhemmälle sukunimellä. Olettaisi, että käyttäjä kykenisi tekemään valinnan, että sukunimi kirjoitetaan Sukunimi-kenttään? Jos hän on näin tehnytkin, jäänee vaihtoehdoksi, että Sukujutut sekoilee kirjoittaessaan gedcomia, mikäli etunimi on tyhjänä.

Olet oikeassa, että eri ohjelmilla on omia vahvuuksiaan. Siksi tietojen laatu ja siirrettävyys ohjelmien kesken on olennainen vaatimus. Sukujutut ei ole parhaassa trimmissä siitä katsoen.

Muistankohan oikein, että BT:n käyttäjäohje on edelleen englanniksi? Taitaa haitata matti-suomalaisen käyttöä, edes tulostusvälineenä.

vikmapi
20.08.15, 20:28
Sukujutut-ohjelman puolesta ehdottomasti. Jos homma ei omin avuin toimi, niin apu tulee heti ja vielä lisäapu rautalangasta väännettynä. Kokemusta on sekä avuntarpeesta että sukukirjojen teosta.
vikmapi

Julle
21.08.15, 12:04
< Muistankohan oikein, että BT:n käyttäjäohje on edelleen englanniksi? Taitaa haitata matti-suomalaisen käyttöä, edes tulostusvälineenä.>

Hei Pekka!

Oikeassa olet Brother´s Keeperissä ei ole suomenkielistä käyttöohjetta, mutta näyttöjen valikot ja otsakkeet ovat suomenkielellä, joten en ole tuota edes huomannut 20 vuoden käytön aikana. Tietojen tallennus tapahtuu 90 % samalla yksinkertaisella näytöllä, joten eipä tuota huomaa. Raportit ja muut näytöt ovat niin yksinkertaisia, että tarkoitus ilmenee heti. Ehdottomasti aloittejoille tarkoitettu ohjelma.

Ohjelmistovirheisiin ohjelma ei liene kaatunut kuin sormin laskettavin kerroin näiden 20 vuoden aikana ja konversiot ja tietojen siirto versiosta toiseen on sujunut moitteetta. Sopii kaikkille käyttöjärjestelmäversioille Win 98 - Windows 10. Aloitin Win 98:lla, läpikäyty ME, XP, Windows 7 ja kohta Windows 10. BK:n versiot BK 5.0 - 6.6 ja kohta 7.1.

En ottanut manuaaliakaan aikoinaan, enkä ole tarvinnut tukeakaan, mutta parannusehdotuksia olen tehnyt Steedille tietojen ristiintarkistusten suhteen.

Silleen

PekkaV
21.08.15, 16:44
Hyvä Martti,
en arvaillut vaan käytännön esimerkein olen kuvaillut Sukujuttujen eräitä puutteita tietojen siirrossa (paikat, lähteet). Lisäänpä tähän yhden lisää. Kirjaapa kasteeseen Kummit-tieto ja tulosta gedcom. Näet esim.

1 EVEN
2 TYPE Kummit
2 PLAC Ville Virtanen ja Kalle Niemelä

Kummi-tieto välittyykin Paikkana!

Testasin demo-ohjelmalla etunimi/sukunimi-hässäkkää. Varmistui, että ei ole Sukujuttujen vika, että Kaupin aineistossa oli paljon näitä virheitä, sukunimi etunimi-kentässä. Kuka liekään alun perin rekisteröinyt tietoja, hänen työtavassaan on ollut virhe.

On hienoa, että on vielä yksi kotimainen kaupallinen sukututkimusohjelma ja olette pärjäilleet sillä. Ei kai se kuitenkaan ole peruste ummistaa silmiään ohjelman heikkouksilta ja kehittämistarpeilta? Pääministeriä mukaillen Sukujuttujenkin pitäisi tehdä kilpailukykyloikka.

Myös ystävällisen terveisin, marjanperkuun lomassa

Pekka

Maaret Eloranta
21.08.15, 20:43
Itse kun en ole englantia opiskellut olen erittäin tyytyväinen siihen, että jo kymmenisen vuotta olen voinut käyttää Sukujuttuja. Se sopii hyvin tällaiselle harrastelijalle.
Kehittämistarpeita varmasti on.
Noiden gedcomien kanssa olen ihmetellyt sitä, että miten noiden petronyymien asetukset pitäisi oikein laittaa, ettei menisi sössöksi?
Maare

Korhoant
21.08.15, 20:58
Paronymlle hän on siellä oma lokero etunimen perässä, siihen vain nimi ja tulostuu sieltä kyllä grdcom-tiedostoon.
terv. martti k
Itse kun en ole englantia opiskellut olen erittäin tyytyväinen siihen, että jo kymmenisen vuotta olen voinut käyttää Sukujuttuja. Se sopii hyvin tällaiselle harrastelijalle.
Kehittämistarpeita varmasti on.
Noiden gedcomien kanssa olen ihmetellyt sitä, että miten noiden petronyymien asetukset pitäisi oikein laittaa, ettei menisi sössöksi?
Maare

Maaret Eloranta
21.08.15, 21:16
Paronymlle hän on siellä oma lokero etunimen perässä, siihen vain nimi ja tulostuu sieltä kyllä grdcom-tiedostoon.
terv. martti k

Toki olen sen siihen omaan luukkuunsa patronyymin laittanut, mutta sitten kun puran gedcomin muualle, sepä patronyymi ujahtaakin etumien kanssa samaan läjään...
Vaan ei ehkä kuulu tähän keskusteluun tällaiset detaljit, että mitä täppää en ole huomannut siirtoasetuksissa...

Hyvä kun on se patronyymikenttä, kun isä on kotoisin Lounais-Suomesta.

Maare

Korhoant
22.08.15, 06:23
Puuttuisikko ohjelman päivitys? Minulla ainakin toimii ihan oikein, oikeisiin lokeroihin tulokset purkaantuvat.
Mutta tukihan on lähellä, kysy ohjelman tekijöiltä.
http://www.sukujutut.fi/yhteystiedot.htm
terv. Martti K :)

Toki olen sen siihen omaan luukkuunsa patronyymin laittanut, mutta sitten kun puran gedcomin muualle, sepä patronyymi ujahtaakin etumien kanssa samaan läjään...
Vaan ei ehkä kuulu tähän keskusteluun tällaiset detaljit, että mitä täppää en ole huomannut siirtoasetuksissa...

Hyvä kun on se patronyymikenttä, kun isä on kotoisin Lounais-Suomesta.

Maare

Korhoant
31.08.15, 18:34
Terve Pekka.
Kun itse olen harrastelija näissä sukuohjelmissa, niimpä kysäisin tietoja asiantuntijalta, "Sukujutut" ojelman tekijältä Seppo Luhtasaarelta.
1. Gedcom tiedosto stantartti ei oe vielä täysin 100%
2. Gedcom tiedosto kopioituu yleensä hyvin samalla ohjelmalla tehtyyn sukutiedostoon.
3. Jos gedcom-tiedosto kopioidaan toisen sukuojelman tietoihin, niin usein tulee ristiriitaisuuksia ohjelmien erilaisuudesta johtuen.

Niimpä olisikkin sukuohjelmien etu- ja muidensivujen "tietolokerot" ja niiden sijoittelu sivuille myös standardisoitava, jotta tiedot kopioituisi oikeisiin lokeroihin.

En tiedä mikä sukuohjelma sinulla Pekka on, mutta voisinhan minäkin väittää, että sinulla on vanhanaikainen ohjelma, kun se ei kopioi oikein "Sukujutulla" tehtyä gedcom-tiedostoa.

Jos vielä jotain epäselvää, niin "Sukujutut" vastaa epäselvyyksiin:
http://www.sukujutut.fi/yhteystiedot.htm

Ystävällisin terveisin (asiat riitelee, mutta ei miehet) :)
Martti K

Hyvä Martti,
en arvaillut vaan käytännön esimerkein olen kuvaillut Sukujuttujen eräitä puutteita tietojen siirrossa (paikat, lähteet). Lisäänpä tähän yhden lisää. Kirjaapa kasteeseen Kummit-tieto ja tulosta gedcom. Näet esim.

1 EVEN
2 TYPE Kummit
2 PLAC Ville Virtanen ja Kalle Niemelä

Kummi-tieto välittyykin Paikkana!

Testasin demo-ohjelmalla etunimi/sukunimi-hässäkkää. Varmistui, että ei ole Sukujuttujen vika, että Kaupin aineistossa oli paljon näitä virheitä, sukunimi etunimi-kentässä. Kuka liekään alun perin rekisteröinyt tietoja, hänen työtavassaan on ollut virhe.

On hienoa, että on vielä yksi kotimainen kaupallinen sukututkimusohjelma ja olette pärjäilleet sillä. Ei kai se kuitenkaan ole peruste ummistaa silmiään ohjelman heikkouksilta ja kehittämistarpeilta? Pääministeriä mukaillen Sukujuttujenkin pitäisi tehdä kilpailukykyloikka.

Myös ystävällisen terveisin, marjanperkuun lomassa

Pekka

PekkaV
31.08.15, 20:09
Moi Martti ja Maaret,

eihän tässä mitään riitaa ole ole miesten eikä naisten kesken :-) Ymmärrän toki, että käytätte Sukujuttuja jo pitkältä ajalta ja se täyttää tarpeenne. Muutenhan ette jatkaisi sen käyttöä. Hyvä niin ja mukava, kun vaihdatte ajatuksia.

Katselin suoraan sanoen kummaksuen Luhtasaarelta saamiasi vastauksia. En tunnista niiden mitenkään liittyvän omiin havaintoihini, jotka liittyvät Sukujuttujen tuottamaan gedcom-tiedostoon.

Kysy ei todellakaan ole, että jollakin muulla ohjelmalla olisi vaikeuksia lukea sitä, vaan pelkästään Sukujuttujen omasta toiminnallisuudesta. Arvostelin nimittäin, että Sukujuttujen tietokantaratkaisusta johtuen käyttäjän on liian helppo tallentaa sekavasti paikka- ja lähdetietoja. Osoitin myös, että Sukujutut toimii väärin kirjoittaessaan esim. Kummit-tietoa gedcomiinsa.

Luhtasaari, jota en henkilönä tunne, ottanee minuun yhteyttä, jollei saa yllä olevasta juonesta kiinni. Ammattimiehen pitäisi saada.

Asiasta toiseen: huomasin Sukujuttujen gedcomissa runsaasti tapauksia, joissa aviotapahtuman solmiamisen aikatietona on LIITTO 1, LIITTO2,..., tai LIITTO6. Mistähän ne ovat peräisin? Sukujuttujen ominaisuus vai sukututkijan omalaatuinen tapa?

Komea auringonlasku järvelle. Olipa hieno tämä kesän viimeinen päivä.

Pekka

tkukkonen
31.08.15, 21:19
...kysäisin tietoja asiantuntijalta, "Sukujutut" ojelman tekijältä Seppo Luhtasaarelta. Et ottanut huomioon, että hän puhuu omassa asiassaan, kun taas Pekka on puolueeton -ja asiantuntija.
1. Gedcom tiedosto stantartti ei oe vielä täysin 100%
2. Gedcom tiedosto kopioituu yleensä hyvin samalla ohjelmalla tehtyyn sukutiedostoon.
3. Jos gedcom-tiedosto kopioidaan toisen sukuojelman tietoihin, niin usein tulee ristiriitaisuuksia ohjelmien erilaisuudesta johtuen.
Varsinkin näin (3) käy juuri siksi kun Sukujutut käyttää omia määrityksiään. Hyvä olisi jo se jos Sukujutut täyttäisi pääosan gedcom määrityksistä, huolimatta sen keskeneräisyydestä (1).
Niimpä olisikkin sukuohjelmien etu- ja muidensivujen "tietolokerot" ja niiden sijoittelu sivuille myös standardisoitava, jotta tiedot kopioituisi oikeisiin lokeroihin. Ohjelmien tekijät haluavat varmaankin säilyttää toiminnan vapaudet.
En tiedä mikä sukuohjelma sinulla Pekka on, mutta voisinhan minäkin väittää, että sinulla on vanhanaikainen ohjelma, kun se ei kopioi oikein "Sukujutulla" tehtyä gedcom-tiedostoa.
Pekka on hieno mies ja vastasi diplomaattisesti, vaikka olisi ollut aineksia faktoista lähtevään torppaukseen.

k.i
02.09.15, 13:47
Ainakin tuossa Sukujutut demoversiossa on kaksi vaihtoehtoa miten patronyymit kirjoitetaan gedcomiin. Valintana on joko se että se laitetaan NSFX tietoon (oletus), tai etunimeen.

NSFX tieto on suffiksia varten, eli sen pitäisi näkyä nimen ja sukunimen jälkeen. Eli esim. "Matias Philpula Niilonpoika". Kun taas jos sen laittaa etunimeen, nimi olisi "Matias Niilonpoika Philpula".

Ero on siis tämä:
1 NAME Matias/Philpula/
2 NSFX Niilonpoika1 NAME Matias Niilonpoika/Philpula/Ehkä uudemmissa versioissa voi valita että se laitetaan sukunimikenttään, niinkuin ainakin jotkut sukuohjelmistot tekevät. Silloin nimi olisi "Matias Niilonpoika Philpula", mutta Niilonpoika ja Philpula olisivat sukunimi kentässä.

Eli näin
1 NAME Matias /Niilonpoika Philpula/

Mielestäni tuo NSFX on selvästi paras vaihtoehto näistä. Parempi olisi tietenkin jos Gedcom tukisi useampia sukunimiä, joihin voisi merkitä patronyymin.

OSTFRESEWESTFRESE
05.02.16, 12:15
Helsingin Sanomien toimittaja kokeili millaista on olla sukututkija.

Ohessa mielenkiinoinen linkki blogiin, jossa varoitetaan näistä netin "ilmaisista" sukututkimusohjelmista ja niiden tavasta kerätä itselleen ilmaiseksi tietoja. Tietoja ei sitten saakkaan sieltä heidän tietokannastaan enää koskaan poistettua, jos lopettaakin käyttämästä ohjelmaa ja sulkee tilinsä.
Ohjelman ylläpitäjä käy niillä kauppaa, kun jotkut tekevät keräystyön heille ensin ilmaiseksi.
Eu-lainsäädäntö rajoittaa julkaisemista enemmän kuin blogisti kirjoittaa. Kuolemasta täytyy olla satavuotta ennenkuin tiedot ovat vapaita käytettäväksi ilman omaisten suostumusta esimerkiksi kirjoissa.


http://suomensukututkimusseura.blogspot.com/2016/01/internetin-sukututkimuspalvelut-pari.html

k.i
05.02.16, 12:38
Helsingin Sanomien toimittaja kokeili millaista on olla sukututkija.


Tässä linkki tuohon lyhyeen artikkeliin http://www.hs.fi/kulttuuri/a1452231442660

Kyse on siis netissä olevista palveluista, ei ilmaisista ohjelmista. Pitäisi olla itsestään selvää että on oltava varovainen kun tietoja latailee nettiin, sillä ei ole paljoa merkitystä maksatko palvelusta vai et.

OSTFRESEWESTFRESE
05.02.16, 23:07
On kyse sitten maksullisesta palvelusta, ilmaisesta palvelusta tai ohjelmista, niin niiden kaikkien taustalla tai pohjana on sukututkimusohjelma, jolla palvelua tai ohjelmaa pyöritetään. Tallentaminen ei muutoin olisi mahdollista.

Kun tekee Googlessa haun "ilmainen sukututkimusohjelma", niin saa seuraavat tulokset...

https://www.google.fi/search?q=ilmainen+sukututkimusohjelma&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=oAq1VrSUKOyr6ATx8KD4DA

Kun tekee Googlessa haun "ilmainen sukututkimuspalvelu", niin saa seuraavat tulokset...

https://www.google.fi/search?q=ilmainen+sukututkimuspalvelu&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=QQu1VufpGcqp6AS6_Z-IDQ#q=ilmainen+sukututkimus+palvelu

Kun tekee Googlessa haun "maksullinen sukututkimusohjelma", niin saa seuraavat tulokset...

https://www.google.fi/search?q=ilmainen+sukututkimusohjelma&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=oAq1VrSUKOyr6ATx8KD4DA#q=maksullinen+sukututkim usohjelma

Kun tekee Googlessa haun "maksullinen sukututkimuspalvelu", niin saa seuraavat tulokset...

https://www.google.fi/search?q=ilmainen+sukututkimuspalvelu&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=QQu1VufpGcqp6AS6_Z-IDQ#q=maksullinen+sukututkimus+palvelu

Kun katsoo mitä termejä netissä olevista "sukututkimuspalveluista" käytetään, niin silloin usein puhutaan juuri ohjelmista. Joilla taasen tehdään vaikkapa omaa sukupuuta tai muodostetaan tiedostoja, jonne tallennetaan suvun arvokkaita tietoja.
Kun katsoo termejä ohjelma tai palvelu, niin saa osittain samoja "ohjelmia" kummaltakin puolelta.

Mutta itse kukin saa miettiä mitä järkeä on levitellä sukupuitaan internettiin, jossa ne ovat maailman tappiin hyvällä lykyllä kauemmin kuin itse edes on olemassa. No sadan vuoden perästä kuolemasta se on kuitenkin jo aivan sama.

k.i
06.02.16, 12:54
Terminologia ei ollut pääasiani, vaan se että pitää olla varovainen riippumatta siitä onko palvelu maksullinen vai ilmainen. Ja sama pätee kaikkiin verkkopalveluihin, ei vain sukututkimuspalveluihin.

Tietokoneohjelmalla yleensä tarkoitetaan sellaista ohjelmaa joka suoritetaan omalla koneella. Toki jokaisen verkkopalvelun takana on omat ohjelmansa jotka suoritetaan palvelimessa, mutta itse ainakin sanoisin niitä kuitenkin palveluiksi en ohjelmiksi. Esimerkiksi Youtube ja YLE-Areena ovat mielestäni videopalveluita, ei video-ohjelmia.

Googlessa "sukututkimusohjelma" löysi ladattavia ohjelmia, esim. Family Tree Builder ja Gramps, kun taas "sukututkimuspalvelu" löysi MyHeritagen.