PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Nyt Genoksessa: Sukuseurojen tuloverotus


Jens Henrik Nilsson
22.06.15, 12:02
Genoksen uusimmassa numerossa (2/2015) kanslianeuvos Kari T. Ahonen käsittelee tärkeää aihetta sukuseurojen tuloverotuksesta. Mikä on sukuseuran verotuksellinen asema? Ovatko ne yleishyödyllisiä yhdistyksiä, joilla on tietty verotuksellinen erityisasema, vai suljettuja harrastekerhoja tavanomaisine verovelvoitteineen?

Sukuseuratoiminta on perinteisesti ymmärretty pohjimmiltaan aatteelliseksi toiminnaksi, jolla on yleishyödyllinen tarkoitus. Toiminnasta pääsee lisäksi eri tavoin nauttimaan usein myös muut kuin yhdistyksen tai suvun jäsenet. Oman kokemukseni mukaan moni sukuseura tekee tosiasiallisesti myös arvokasta kotiseututyötä. Korkein hallinto-oikeuskaan ei ole katsonut aiheelliseksi nähdä sukua ”rajoitettuna henkilöpiirinä” - mutta Verohallinto on!

Miten ”suljettua” tai ”avointa” ja ”yleishyödyllistä” sukuseuran toiminta sitten on? Mitä verottaja sukuseuroilta odottaa ja edellyttää? Siitä kertoo asiantunteva analyysi uusimmassa Genoksessa. Lehti tulee automaattisesti Seuran jäsenille kotiin kannettuna, mutta sitä saa irtonumeroina - vaikkapa sukuseuran käyttöön - tilattua Tiedekirjasta hintaan à 12 euroa:

http://www.tiedekirja.fi/default/genos-2015-2.html (http://l.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.tiedekirja.fi%2Fdefault%2 Fgenos-2015-2.html&h=RAQGpdVHV&enc=AZO5-2Bby-v584_O0UkVQlIT3DwV1wnICmmr9AfjdNnxZOW7A6H7PNATi1HO dBTICCiGXh9U8yyOCtvueUi3sZuPxjnr86yQ7pM2MHmLUtSNIB O-D_AVHHHg8EOYdE1SAE4Tcrn9VhjrZdYbLmquGfLD8oRMNZxE7u 4mRWtn7HRFNQ&s=1)

Ystävällisin terveisin,

Jens Henrik Nilsson
Järjestöpäällikkö
Suomen Sukututkimusseura

E Juhani Tenhunen
27.01.16, 09:57
Genoksen uusimmassa numerossa (2/2015) kanslianeuvos Kari T. Ahonen käsittelee tärkeää aihetta sukuseurojen tuloverotuksesta. Mikä on sukuseuran verotuksellinen asema? Ovatko ne yleishyödyllisiä yhdistyksiä, joilla on tietty verotuksellinen erityisasema, vai suljettuja harrastekerhoja tavanomaisine verovelvoitteineen?

Sukuseuratoiminta on perinteisesti ymmärretty pohjimmiltaan aatteelliseksi toiminnaksi, jolla on yleishyödyllinen tarkoitus. Toiminnasta pääsee lisäksi eri tavoin nauttimaan usein myös muut kuin yhdistyksen tai suvun jäsenet. Oman kokemukseni mukaan moni sukuseura tekee tosiasiallisesti myös arvokasta kotiseututyötä. Korkein hallinto-oikeuskaan ei ole katsonut aiheelliseksi nähdä sukua ”rajoitettuna henkilöpiirinä” - mutta Verohallinto on!

Miten ”suljettua” tai ”avointa” ja ”yleishyödyllistä” sukuseuran toiminta sitten on? Mitä verottaja sukuseuroilta odottaa ja edellyttää? Siitä kertoo asiantunteva analyysi

Ahosen kirjoitus (Genos 2015:2, s. 110-113) väittää, että vuoden 2014 yhtenäistämisohjeissa olisi ollut maininta sukuseuroista. Ainakaan Verohallinnon yhtenäistämisohjeissa vuosilta 2014 (A191/200/2014) ja 2015 (A172/200/2015) toimitettavissa verotuksissa tällaista mainintaa ei ole.

Asiasta mainitaan kyllä Verotusohjeessa yleishyödyllisille yhteisöille (A47/200/2014), joka on annettu 26.6.2014 ja päivitetty 3.7.2014.

Jos sukuseura ei ole yleishyödyllinen yhdistys, Verohallinnon Facebook -sivun vastaus kysymykseeni 14.1.2016 on, että myös sukuseuran matkakorvaukset ovat verotettavaa ansiotuloa. Ks. myös http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Kilometrikorvaus_ja_paivaraha/Tyomatkakustannusten_korvaukset_verotuks%2831683%2 9 seuraava kohta:

"5.1 Yleishyödyllisiä yhteisöjä koskevat erityissäännökset

Pääsääntöisesti verovapaita matkakustannusten korvauksia voidaan maksaa vain palkansaajalle. Kustannusten korvausten verovapaus on TVL 71 §:n 3 momentissa laajennettu koskemaan yleishyödylliseltä yhteisöltä sen toimeksiannosta tehdyistä matkoista saatuja matkakustannusten korvauksia tilanteessa, jossa korvauksen saaja ei ole työsuhteessa maksajaan tai muutoin saa palkkaa. Verovapaata on:
päiväraha enintään 20 päivältä kalenterivuodessa;
majoittumiskorvaus;
matkustamiskustannusten korvaus, julkisen kulkuneuvon mukaan rajoituksetta ja kilometrikorvaukset enintään 2.000 euron määrään.Näistä matkoista on tehtävä matkalasku ja verovapauden edellytykset ovat samat kuin palkansaajillakin. Matkat julkisilla kulkuneuvoilla ja majoittumiset voidaan korvata rajoituksetta tositteita vastaan.
Verovapaussäännöstä sovelletaan vain yhteisön yleishyödylliseen toimintaan liittyvien matkojen korvauksiin. Yleishyödyllisen yhteisön maksaessa liikkeen- tai ammatinharjoittajalle korvausta tämän tulonhankintaan liittyvästä tehtävästä, yhteisö toimii kuten kuka tahansa työkorvauksen maksaja. Esimerkiksi jos ennakkoperintärekisteriin kuulumaton putkiliike (yhteisö tai yhtymä) laskuttaa myös matkakustannuksia, on niidenkin osalta toimitettava ennakonpidätys.

5.2 Ketä säännös koskee

Tämä säännös koskee esimerkiksi yhdistyksen hyväksi palkatonta vapaaehtoistyötä tekeviä henkilöitä ja kilpailutuomareita (kilpailutuomarin saama tulo on työkorvausta). Sitä sovelletaan myös urheilijoihin, jotka eivät saa palkkaa tai palkkiota. Tällaisia ovat yleensä yksilöurheilijat. Myös joukkueurheilija kuuluu lain soveltamisalaan, jos hän ei saa palkkaa.
Säännös ei rajoita työsuhteessa yleishyödylliseen yhteisöön olevalle henkilölle maksettavien verovapaiden korvausten määrää. Rajoitus ei myöskään koske esimerkiksi kokouspalkkioita saavia henkilöitä eikä palkkaa saavia joukkueurheilijoita.
Palkan määrälle ei ole säädetty alarajaa, joten periaatteessa pientäkin palkkaa saavaan urheilijaan tai vapaaehtoistyöntekijään voidaan soveltaa palkansaajaa koskevia säännöksiä. Palkan ja kustannusten korvausten tulisi kuitenkin olla järkevässä suhteessa toisiinsa, eli kustannusten korvausten tulee kohdistua juuri siihen työhön, josta palkkakin maksetaan. Jos palkkaa maksetaan, tämä merkitsee käytännössä sitä, että verovapaiden korvausten ylärajoja ei sovelleta, mutta toisaalta asunnon ja varsinaisen työpaikan välisiä matkoja ei voi verovapaasti korvata. On huomattava, että muita kuin työsuhteisia koskevassa säännöksessä tätä rajoitusta ei ole.

5.3 Enimmäismäärä ylittyy

Enimmäismäärät ovat verovelvolliskohtaisia. Jos ne ylittyvät, ylimenevä osa on veronalaista ansiotuloa. Matkakustannukset saa kuitenkin vähentää verotuksessa tulonhankkimismenoina.
On huomattava, että päivärahan verovapaus on määritelty niiden päivien lukumäärän mukaan, joilta korvaus on maksettu. Päivä tulee käytettyä, vaikka maksettu päiväraha olisi pienempi kuin kustannuspäätöksen mukainen enimmäismäärä. Ateriakorvausta ja yömatkarahaa ei ole säädetty verovapaaksi.

5.4 Yhteisön toimeksiannosta tehty matka

Verovapaita ovat vain yleishyödyllisen yhteisön toimeksiannosta tehtyjen matkojen kustannukset. Matkojen suorittamisesta on tullut etukäteen asianmukaisesti sopia. Tyypillisiä ovat esimerkiksi urheiluseuroissa matkat ohjelman mukaisiin harjoituksiin ja kilpailutapahtumiin. Kuuluminen joukkueeseen tai seuran edustaminen kilpailussa merkitsee toimeksiantoa.
Kokousmatkan voi korvata, jos henkilö on valittu edustamaan yhteisöä kyseisessä kokouksessa. Sen sijaan jäsenkokoukseen oma-aloitteisesti tulleen henkilön matkoja ei voi korvata verovapaasti.

5.5 Ennakkoperintä

Veronalaisista matkakustannusten korvauksista ei tarvitse toimittaa ennakonpidätystä, jos kustannuspäätöksessä esitetyt edellytykset täyttyvät. Tämä perustuu Verohallinnon päätökseen ennakonpidätysvelvollisuudesta vapauttamisesta. Päätöksen 1 §:n 17 kohdan mukaan ennakonpidätystä ei tarvitse toimittaa luonnolliselle henkilölle kustannuspäätöksen edellytysten mukaisesti maksetuista matkakustannusten korvauksista silloinkaan, kun korvaukset maksetaan muuta korvausta suorittamatta tai muutoin kuin työsuhteen perusteella."


Kohdan 5.5 perusteella sukuseuran matkakustannusten korvauksista ei sentään tarvitse toimittaa ennakonpidätystä.

E. Juhani Tenhunen