PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Jämbäck


Päivi H
09.06.08, 17:56
Hei!
Törmäsin esiäitejä etsiessäni nimeen Jämbäck tai Jembäck, mäkitupalaiseen Kivijärveltä. Oli ihan outo nimi minulle, mutta guuglasin ja huomasin, että onhan sennimisiä.
Olisiko kyseessä alunperin Järnbäck, joka on jossain vaiheessa tulkittu Jämbäckiksi? Ei tämä niin tärkeää ole, uteliaana vain kysylen, jos joku sattuisi tietämään.

Päivi Haukinen

Sariainen
09.06.08, 18:49
Hei!
Törmäsin esiäitejä etsiessäni nimeen Jämbäck tai Jembäck, mäkitupalaiseen Kivijärveltä. Oli ihan outo nimi minulle, mutta guuglasin ja huomasin, että onhan sennimisiä.
Olisiko kyseessä alunperin Järnbäck, joka on jossain vaiheessa tulkittu Jämbäckiksi? Ei tämä niin tärkeää ole, uteliaana vain kysylen, jos joku sattuisi tietämään.

Päivi Haukinen
Hei Päivi !
Minulle on tullut vastaan Jämbeck nimi tuolla Pohjanmaalla. Vanhempia tietoja en ole tutkinut mutta sinne suunnalle oletan tutkimisen menevän. Lohtaja ja Kivijärvi mm. näkyvät paikkakkuntina. Puolison suku näyttää olevan kotoisin mahdollisesti Lappajärven, Vimpelistä... Se alue joka tapauksessa. Voi toki olla myös muualla. Tämä nyt ainakin tiedoksi.
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

tellervoranta
09.06.08, 19:12
Hei :)

minä taas olen kuullut sisareni miehen suvusta, lähtöisin sieltäpäin ja olleen Järnbeck; nykyisin suomennettu.

Päivi H
09.06.08, 19:17
Kiitos Sariaiselle. Olen hyvin alussa tässä hommassa. Katsotaan miten pystyn etenemään, jos pystyn.
Päivi Haukinen

Tapani Kovalaine
09.06.08, 19:31
Kun erehtyminen on inhimillistä ja toisille ehkä - minulle varmimmin - ihan jokapäiväistä, niin päädyin Jämsään, jossa Hiskin mukaan Survosessa syntyi 8.9.1743 Michaell ja hänen vanhempansa olivat Erik Matinpoika ja Maria Santerintytär. Kivijärvellä vihittiin 9.6.1767 räätäli Mikko Eerikinpoika Jämbäck s. 1744 (rk) ja lukkarin tytär Anna Kahelin s. 1745 (rk).
Näyttää siltä, ettei Hiskin tai Digiarkiston kautta tuon sukunimen kohdalla pääse kauemmas menneisyyteen. Mutta jos ei Jämijärvi niin ehkä Jämsä on toiminut pohjana, kun on uusi käsityöläisnimi saatu tähän maahan.

Päivi H
09.06.08, 20:09
Kiitos sekä Tellervolle että Tapanille. Jatketaan harjoittelua.
Päivi Haukinen

TerhiA
09.06.08, 20:30
Kyllä tuo suku Kivijärvellä on näkynyt Jämbäck/Jembäck-nimisenä. Tässä Kivijärven ens. RK:ssa m-kirjain on mielestäni ihan yksiselitteinen. Kivijärven synt.luettelosta (SSHY) voi myös seurata, miltä nimi näyttää.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kivijarvi/rippikirja_1772-1783_uk605/25.htm

/_TerhiA_\

hessu 07
12.06.08, 13:07
Hei!
Törmäsin esiäitejä etsiessäni nimeen Jämbäck tai Jembäck, mäkitupalaiseen Kivijärveltä. Oli ihan outo nimi minulle, mutta guuglasin ja huomasin, että onhan sennimisiä.
Olisiko kyseessä alunperin Järnbäck, joka on jossain vaiheessa tulkittu Jämbäckiksi? Ei tämä niin tärkeää ole, uteliaana vain kysylen, jos joku sattuisi tietämään.

Päivi Haukinen

********
Hei!

Nimi Jämbäck esiintyy vielä alkuperäisessä muodossaan Kivijärven-Kannonkosken alueella.
Mm. Saarijärven alueen puhelinluettelossa on useita Jämbäck-sukunimen omaavia henkilöitä.

Hessu 07

rautapuro
01.01.10, 21:50
Moikka Päivi!!!

Järnbäck nimi tosiaan kirjoitettiin kirkon kirjoihin alunperin väärin, kirkon kirjoissa se oli Jämbäck. Jämbäck vääntiy Järnbergiksi, Jämbeckiksi ja vaikka miksä. Järnbäck on suomeksi Rautapuro, osa suvusta vaihtoi nimensä suomenkieliseksi, joten sukusa on aika vaikea etsiä. Olen itse Järnbäck ja sukuni on pohjanmaalta kotoisin.

Hauska lukea että sinun sukusi on samasta lähtöisin:)

Päivi H
01.01.10, 23:22
Hei rautapuro!
Kiitos yst. viestistä ja hyvää vuoden alkua.
Ikävä kyllä jo vuosi sitten huomasin seuranneeni väärää linjaa, jossa isoäitini isoäidiksi tuli eräs Jämbeck. Näin ei ollut, eli minulla ei taida olla mitään tekemistä Jämbeckien kanssa. Mutta hyvä ystävättäreni on kyllä aito J...

Terv. ph

sekuretto
05.07.14, 22:11
Terveiset täältä Keski-Suomesta entiseltä kannonkoskiselta. Oma sukunimeni on nimenomaan tuo Jämbeck, ja tullut isän ja isänisän kautta jotka myös elivät Kannonkoskella. Aina jaksaa ihmiset ihmetellä miten on erikoinen sukunimi ja onko jotain ruotsalaista perää. En ole isompaa sukututkimusta vielä tehnyt mutta tosiaan kuullut että Kivijärven suunnalla on joitakin Jämbäckejä jotka eivät kuitenkaan tietääkseni mitään aivan lähisukua ole. Itsekin lähinnä maalaisjärjellä päätellyt ja selittänyt tuttaville että sukunimi on luultavasti joku väännös ruotsalaisesta Järnbäckistä mikä on sitten kirjoitusvirheiden kautta muuntanut ajan saatossa muotoaan. Mukava kuulla vahvistusta epäilylle että näin on tosiaan luultavasti käynyt. Itsestä tuntunut aina jännältä omata erikoinen sukunimi, vaikka sen kirjoittamista joutuukin alinomaa opettamaan kaikille. :D Toivottavasti voisin jatkossa säilyttääkin sukunimeni.

tarjahannele63
06.02.16, 22:36
Ketjun aloituksesta on näköjään jo kulunut tovi :) itse sain juuri selville että kuulun isäni puolelta tuohon Kivijärven Jämbeck sukuun :) isäni isänäiti on Ida Sofia Henricintytär Jämbäck, s. 6.7.1871 Kivijärvi.
Vanhemmat:
Henric Mattsson Jämbäck s. 18.1.1828 Kivijärvi ja 2.puoliso Carolina Ericintytär Pekkarinen s. 2.7.1838 Kivijärvi.
Henricin 1. puoliso on ollut Maria Elisabetha Leppänen s. 23.10.1826 Kivijärvi Kuivaniemi, Mäkelä.
Ida Sofia meni naimisiin Antti Antinpoika Leppäsen kanssa 17.12.1891 ja asuivat vuoteen 1912 asti Viitasaaren Vuoskosken Hilmolla, muuttivat Kivijärvelle jossa nuorimmat lapset syntyivät, pappani oli lapsista nuorin Ville Alfred Leppänen s. 1910.
Ida Sofian esivanhemmat minulla on tiedossa Paulus Andersoninpoika Kahelin ja Anna Katariina Fäderiin saakka.
Ottaisin mielelläni vastaan tietoja Ida Sofian sisarusten jälkipolvista jos jollakin niitä on ...
Ida Sofialla ja Antilla oli lapsia yhteensä 8 ja heidän tietonsa sain vähän aikaa sitten Saarijärven seurakunnan kautta :)

tarjahannele os.leppänen