PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hur att gå vidare? Gammal fråga!


UlfHenrik
10.06.15, 17:24
Uppgifter: Matts Johansson Wiinant (oä) född 21.11.1821 i Laukaa, by Koivisto, död 4/9 1865, mor Eva Jacobsdotter född 15/7 1788 i Jyväskylä msrk, by Rässälä?

Hur går jag vidare med forskningen? DNA-prov? Andra vägar?

Tacksam för svar och idéer!

Med vänlig hälsning, Ulf Henrik Rödin :)

K-Erik
14.08.15, 13:57
Min farmor som föddes 1875 var likaså oäkta. Trots att situationen är så ny, finns inte ens rykten att gå efter nu mera, alla samtida och sentida har gått bort. Så jag har nöjt mej med att konstatera att det var bra att fadern till de andra barnen var i fängelse för dråp just då. Så i familjen finns inget sådant svart får.
kel

eeva häkkinen
14.08.15, 16:26
Om det finns ingenting i papperkällor (prästens memorialbok eller domböckerna, om Wiina har fordrat barnföda vid tinget) finns det inget annat än att gå DNA-vägen. Som det finns en kvinna i släktleden, kan man inte använda Y-DNA, som skulle leda direkt till far (eller åtminstone till hans manliga släkt) och autosomer kan vara svåra att tolka (hur många generationer från Matts Johansson till äldsta levande förfader, som låter sig topsas?). Det vore bäst om man kunde topsa flera ättlingar, även syskon och kusiner, hjälper att skilja varifrån vilken DNA-bit har kommit. Lycka till!