PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Löytyisikö


eskopekka
24.05.15, 09:42
Hei!
Olen kissojen ja hiirien kanssa yrittänyt saada selkoa Kangasniemen (En kyllä ole törmännyt ennen näin vaikeasti tulkittaviin ja löytyviin tietoihin(olisikohan kyseessä "savolainen kierous"):

Heikki Viinikaisesta ja hänen sekä hänen vaimonsa vanhemista.
Jos olen oikein tulkinnnut, niin rippikirjojen mukaan Heikki kuoli Väärälä 2:ssa 1763:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kangasniemi/rippikirja_1757-1764_tk1043/190.htm

Hänen vaimonsa oli rippikirjojen mukaan Vappu Laukkarinen, joka kuoli 1782:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kangasniemi/rippikirja_1782-1789_tk1044/133.htm

Rippikirjassa Walborgin syntymäaajaksi mainitaan 1701, mutta en löydä Hiskistä enkä kirkon kastetuista ko. Vappua. Sen sijaan kastetuista löytyy Tuomas Laukkariselle v. 1705 syntynyt Vappu (Oisko ko. Vappu Heikin vaimo. Tosin Hiskisssä tarjotaan hänelle toista miestä, mutta en pystynyt tarkistamaan, kun en tiedä, mistä mies on kotoisin ja kastetuissa ko miehelle tarjotaan useaa vaimoa).

Sitten vielä:
Juho Laukkarinen, joka kuoli rippikirjojen mukaan 1756. Kaipaisin myös tietoja hänen vanhemmistaan ja vaimostaan (Hiskin vihittyjen mukaan) Anna Kinnistä.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kangasniemi/rippikirja_1757-1764_tk1043/176.htm.


Laittakaa hyvät immeiset tietoa tulemaan , jos satutte jotain tietämään em
henkilöistä:)
Nöyrästi etukäteen kiittäen:)

eskopekka

Raija Järvenpää
24.05.15, 14:41
Hei!
Enpä osaa antaa sinulle valmista tietoa mutta netistäkin löytyy Tommy Koukan kirja Kangasniemen talojen isäntäluettelot. Siellä mainitaan myös Vappu Laukkarinen puolisonaan Juho Kimari. Kangasniemi Väärälä 2 Salonpää eli Kimarila, samassa kirjassa tieto että "1722 henkikirjassa mainitaan myös Heikki Viinikainen". Nämä henkilöt taitavat olla hakemiasi ja tämän kirjan tiedoista luultavasti löytyy jotain tietoa taaksepäin.

Löytämisen iloa toivottelee

eskopekka
24.05.15, 16:48
Hei! Kiitoksia. En odottanutkaan mitään valmista tietoa, sillä tapani on aina tarkistaa tiedot rippikirjoista ja muista kirkollisista lähteistä ja toimia niiden mukaan. Tuota Heikki Viinikaista en vain löytänyt mistään kirjasta. Myös Kimarin tyttö tuntui kadonneen. kaikki johtunee siitä, että Kangasniemeltä on saatavilla niukasti tietoa, koska mm. kastettujen kirjat ovat osittain tuhoutuneet sekä rippikirjoissa on pahoja aukkoja.
No, asiat selviävät aikanaan.
Hyvää alkavaa kesän jatkoa sinulle!
t. eskopekka

eeva häkkinen
24.05.15, 19:53
En ole vieläkään ihan selvillä, mitä kysyit, mutta kysymyksessä esiintyi tällaisia henkilöitä:

1. Heikki Viinikainen, k. 1763 Väärälä 2
2. edellisen vaimo Valpuri Laukkarinen, k. 1782, Väärälä 2
3. Juho Laukkarinen, k. 1756 Seppälä 3

1. Heikki Viinikaista en löytänyt tältä sivulta. Sen sijaan sivun alussa on Kimarilan talon puusniekka Tuomas Hämäläinen, jonka vaimon, Valpuri Laukkarisen edellinen mies Juho Kimari oli kuollut 1732. Taloa kylläkin isännöivät Viinikaiset ainakin jo vuoden 1664 verollepanon aikaan, ja suvun viimeinen isäntä oli Heikki Pekanpoika Viinikainen, kaiketi sama Heikki, joka on kuollut Väärälässä 1740 "62-vuotiaana". Juho Matinpoika Kimari otti veroaution tilan viljelyyn 1723 ja alkoi maksaa siitä veroa 1727.

2. Laukkarisilla oli Kangasniemellä kolme asumaa; Koittila 1 (1685-), Seppälä 3 (1600-luvun ensi puoliskolta alkaen) ja Kutemajärvi 21 (isonvihan ajasta lähtien). Valpuri Tuomantytär on ilmeisestikin Koittilan porukkaa, tilalla asuivat 1700-luvun alussa tilan autiota ottaneen Lauri Laukkarisen pojat Yrjö, Juho (mahdollisesti Kutemajärvelle muuttanut) ja Tuomas, kaikki perheellisiä miehiä. Muita mahdollisia isiä Valpurille ei ole osunut näkyviin. Veikkaisin, että Valpuri on todellakin syntynyt 1705, joka mahtuu hyvin tuon ajan ikäarvioiden toleransseihin. Isä-Tuomas avioitui Vappu Nojosen kanssa 1702 ja kuoli jo 1712.

3. Linkistä en taaskaan löytänyt etsittyä miestä. Sivun alussa on Sipi Laukkarisen leski Maria Manninen, joka kuoli 9.5.1758, poika Sipi, tämän vaimo Kaisa Lukkarinen ja vävy Erkki Mieskolainen vaimoineen. Erkki tuli Joutsan Mieskonmäeltä ja vihittiin nimellä Erkki Ristonpoika, mutta sai pikaisesti sukunimen Kangasniemelle muutettuaan ja tila sai nimensä hänen mukaansa.

eskopekka
25.05.15, 20:32
Hei ja kiitos!
Joo, olen etsinyt varmistusta ja taustatietoja:

1. Heikki Viinikaiselle. Hänen noin 1722 syntynyt Anna tytär avioitui v. 1740 esivanhempani, pieksämäkeläisen Tuomas Tuomaanpoika Pöntisen kanssa.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pieksamaki/rippikirja_1791-1799_msrk_tk1413/382.ht
Lähinnä olen kiinnostunut Heikin mahdollisista vanhemmista sekä luonnollisesti hänen vaimostaan.
Heikki Viinikaisen löysin, kuten sinäkin Väärälänkylän Väärälä 2: isäntänä. Rippikirjoissa mainitaan hänen vaimokseen v. 1701 syntynyt Vappu Laukkarinen. (Walborg leskenä http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kangasniemi/rippikirja_1766-1789_tk1043/127.htm

Kuka hän sitten oli. Ensiksi ajattelin, että kyseessä on Tuomas Laukkarisen Hiskin kastetuissa mainittu vuonna 1705 syntynyt Vappu, mutta ainakin Hiskin mukaan hän olisi avioitunut v. 1733 Tuomas Tuomaanpoika Hämäläisen kanssa ellei kyseessä ole sitten virhe.
2. Juho Laukkariselle ja hänen vaimolleen Maria Kinnille tietoja. Juhon v. 1706 syntynyt Liisa (Elisabeth) avioitui v. 1728 samoin esivanhempani kanssa: Jussi Yllön (Yrjön) Ylösen kanssa.
Juho löytyy Kangasniemen Seppälästä, kuten totesit eli talon:3:sta. Juhon kohdalle pappi on viitsinyt laittaa kuolin ajan, muttei Marian.
Juhon vanhemmat ovat oletettavasti Lauri Juhonpoika, Juho Olavinpoika ja Olavi Laukkarinen.
Että tällainen kuvio:)
t, eskopekka

eskopekka
25.05.15, 21:40
Hei Eeva!
Olet oikeassa. Tuossa Väärälän rippikirjan alussa oleva henkilö on Tuomas Hämäläinen ja vaimonsa Walborg. Sorry. Näin ajatellen Tuomas Pöntisen kanssa avioitunut Anna on oletettavasti mainitsemasi Heikki Pekanpoika Viinikaisen tytär. Kukahan lie sitten ollut äiti?
t. eskopekka

eskopekka
26.05.15, 03:22
Vielä Eeva!
Mainitsit, että Heikki Viinikainen olisi kuollut Väärälässä 62 vuotiaana 1740. Mistä sai tuon tiedon.
Sitten, tuon Maria Kinnin arvoitus sai ratkaisun. Kyseessä on Tommy Koukan mukaan Maria Pynnönen.
Kiitos avustasi:)
eskopekka

eeva häkkinen
26.05.15, 15:12
No hei!

Mulla on kyllä listallani hautausmerkintä:

3.7.1740 Väärälä Heikki Viinikainen 62 v.

Sorry, ei oo linkkejä, kun mun muistiinpanot on paljolti 1980-90-luvuilla arkistoilta poimittuja, mutta käynpä katsomassa, löytyykö netistä ...

Joo, täällä se on, Nro 66
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=777&pnum=6

Ja sorry, kun en huomannut sanoa, että Kinnit ovat Kinnin talon Pynnösiä, Kaihlamäki 2. Nimeä käytettiin joskus myös Äkrynmäkeen muuttaneista Pynnösistä.

Mitä tää "oletettavasti" aiemmassa viestissäsi tarkoittaa?
Juhon vanhemmat ovat oletettavasti Lauri Juhonpoika, Juho Olavinpoika ja Olavi Laukkarinen.En tiedä onko näin vaiko eikö, en ole lajitellut suvun miesväkeä, mutta talossa näyttää olevan ainakin serkuksia tms. etäisempää kuin isä/poika/veli -sukulaisuutta, ja kirjurien merkinnät eivät ole ihan yksiselitteisiä.

eskopekka
26.05.15, 17:00
Hei!
Kiitos Eeva! Tuo lähettämäsi linkki ei toimi. Jostakin syystä nykysin SSHY:ssä kaikki linkit eivät nykyisin pelitä. En tiedä syytä.
Joo se on totta, että talossa isännyys on voinut vaihtua serkulta serkulle, veljeltä veljelle jne. Tässä juuri piilee se vaara, kun esivahempia kaivellaan asutusluetteloista. No, joskus myös tärppää.
Vielä kerran kiitos sinulle ja hyvää kesän jatkoa!
Minä harjoittelen Kangasniemen tutkimista. Aina uusi paikka vaatii oman perehtysmisaikansa.
Ps. Jos voisit laittaa tuon linkin vielä uudestaan. Kiitos:)
t. eskopekka

eeva häkkinen
26.05.15, 17:45
Mulla tää linkki toimii
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=777&pnum=6

Huomasin juuri, että linkki on jäsensivuille, eli jollet ole SSHYn jäsen, niin sitten ei toimi. Mutta hautausmerkintä on vuoden 1740 haudatuissa ihan omassa kohdassaan eli Nro 66, k. 3.7.

Ja oikeassa olet, uuteen tienooseen ja sen aineistoon tutustuminen vie oman aikansa. Täällä on Kangasniemen ensimmäinen vaillinainen rippikirja puhtaaksikirjoitettuna
http://hiski.genealogia.fi/rk/

eskopekka
26.05.15, 18:18
Hei!
Olen jäsen, mutta olen törmännyt samaan ongelmaan ennenkin. No kaivan tuon Heikin haudatuista.
Olisi ollut kiva löytää Heikille vaimo ja samalla Annalle äiti, mutta kun ei ole aineistoa, minkäs mahdat. Tosin olen todennut, että aikanaan tiedot löytyvät. Näin monesti on tapahtunut.
Kiitos sinulle.
eskopekka

eskopekka
27.05.15, 11:25
Hei Eeva!
Vielä kiusaan sinua, mutta huomasin tehneeni kardinaalimökauksen. En yhtään katsonut (ajatellut) Seppälän Lauri Laukkarisen kuolinaikaa ja laitoin hänelle ja Anna Pynnöselle lapset, jotka ovat syntyneet Juhon kuolinajan jälkeen. Tommy arveli, että kysessä on Juho Laurinpoika Laukkarisen sekä Helga Pynnösen lapset. Mistä talostahan tuon Juho Laurinpojan tavoittaaa, kuka lie hänen isänsä ja äitinsä.
Sorry, sotkos.
t.eskopekka

Kataja
27.05.15, 13:12
Hei!
Olen jäsen, mutta olen törmännyt samaan ongelmaan ennenkin. eskopekka

Hei, minäkin olen törmännyt toisinaan tuohon ilmiöön, että linkki ei joskus toimi, tuo sama linkki ei siis toimi. Mikä lie syynä, ehkä väärä selain. Muuten nytkin pääsen jäsensivuille, ja ne toimivat tavalliseen tapaan.
Marjatta

eeva häkkinen
28.05.15, 07:09
Hei,
anteeksi viivästynyt ja kiireinen vastaus, en ole kovinkaan paljon Laukkarisia pannut ojennukseen, kun ainoa tutkimuksiini liittyvä on mieheni esi-isä, Koittilan Yrjö Laurinpoika Laukkarinen. Nämä veljekset, Yrjö, Juho ja Tuomas Laurinpojat mainitsin aiemmassa vastauksessa, ja Juho on mahdollisesti se Juho Laukkarinen, joka otti viljelyyn Isosen aution, Kutemajärvi 21. Hänet mainitaan Koittilassa perheellisenä viimeistä kertaa 1711, ei enää 1712. Autiostaottoluetteloissa hän on Kutemajärvellä eka kertaa 1711, joka sopisi hyvin ajoitukseen, koska henkikirjat laadittiin vuodenvaihteessa, joskus jo edellisen vuoden puolella. Juholla oli ainakin paljon jälkeläisiä, katsopa sopisiko hän esi-isäksesi. Kysy lisää, jos takkuilee. Lycka till!

eskopekka
30.05.15, 04:04
Hei Eeva!
Joo, homma alkaa pelittämään. Juho Laurinpoika Laukkarinen avioitui Helga Pynnösen kanssa ja heillä oli lapset, joiden joukkoon kuuluu v. 1706 syntynyt esiäitini Liisa (Elisabeth). Juho muutti Tommy Koukan Pynnösten sukututkimuksen ja sinun arvelujen mukaan Kutemajärvelle, talo 21. Valitettavasti vain tutkimus pysähtyi tuohon Juhon isään Lauriin, josta en ole päässyt eteenpäin tai sanotaanko ylöspäin.
Erään tutkimuksen mukaan Seppälässä olisi ollut isäntinä:
-Olavi Laukkarinen; syntynyt noin 1570 Pellosniemen Pitkälahti, Seppälä nro 3:n isäntä 1607-32.
-Juho Olavinpoika Laukkarinen; syntynyt noin 1600 Kangasniemi, Seppälä nro 3:n isäntä 1639-1649, kuollut ennen 1658.
Mutta keitä heidä jälkeensä?
Myös tuo mainitsemasi kuvio Laurin pojista, Yrjöstä, Tuomaksesta ja Juhosta on selkeytynyt. Yrjö jäi Koittilaan isännäksi, Juho meni, kuten jo totesin, Kutemajärvelle, mutta mihin taloon Vappu Nojosen kanssa avioitunut Tuomas meni, on minulle epäselvää.
Jees. Tästä vain eteenpäin. Tosin Kangasniemi on vain murto-osa koko tutkimustani. Suurimmilta osin se painottuu äitini suvun puolelle Varsinais-ja Etelä-Suomeen.
Iloisia sukututkimushetkiä:)