PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Luumäen Salmen tilan nimet epäselviä


henrikssonin sukua
21.05.15, 22:08
Löytyisiköhän täältä joku, joka osaisi tulkita minua paremmin Luumäen Salmen tilan kirkonkirjoja 1737-1747 väliseltä ajalta?

Kovin on koukeroista käsialaa ja XX Mårtenssonin etunimi, vaimonsa patronyymi sekä alla olevan henkilön patronyymi ovat minulle tulkitsemattomia.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/luumaki/rippikirja_1737-1747_uk881/104.htm

Olisin kovin kiitollinen avusta! :)

Katri Koo

Pekka Sipari
22.05.15, 05:15
Terve Minä luen jotenkin Christer Mårtensson
Elin Chistersdr
Alla:
Johan
xxx Margeta Christersdr
Johan Andersson
Anna M...dr ...
Carl Mattson
Maria Staffansdr.

Vaan enpä tiedä osasinko tulkita, vaikeata on välillä nuo hiroglyfitestit. Ehkä joku täälläkin osaa antaa paremmalla lukukokemuksella oikea vastauksen

Pekka

henrikssonin sukua
22.05.15, 06:47
Kiitos Pekka! Enpä olisi itse osannut tulkita nimiä. On tämä mahtavaa, tämä vertaistuki. :)

Katri

Pekka Sipari
22.05.15, 18:29
En tiedä noista kiitoksista - kun hätäisesti luin. Ensin itse tulkitsin tuon ensimmäisen kirjaimen e:ksi, jolloin voisi olla vaikka Efraim,mutta tiedä häntä. Pitäisi lukea aiempia ja myöhempiä saman kirjurin tekstejä useammalta sivulta - että olisi jonkinlainen varmuus.

Pekka

henrikssonin sukua
23.05.15, 13:22
ja jälleen...
Mikä on seuraavan sivun ensimmäinen nimi..
Mårten XX ?

ovatko loput...
vaimonsa Walborg Simonsdr
XX Mårtensson
Brita Mårtensdr
Matts Mårtensson
Maria Sylvestersdr
Matts ho Susanna Jöransdr?


Tulkitsinko oikein?
K

Anssi K.
23.05.15, 14:02
Tulkitsen seuraavasti.

Mårten Cnutson
H. Wahlborg Simonsdr
Hinrich Mårtenson
Piga Brita Mårtensdr
Matz Mårtenson
H(inrich)s ho Maria Sylfwestersdr
Matz ho Susanna Jöransdr

ja jälleen...
Mikä on seuraavan sivun ensimmäinen nimi..
Mårten XX ?

ovatko loput...
vaimonsa Walborg Simonsdr
XX Mårtensson
Brita Mårtensdr
Matts Mårtensson
Maria Sylvestersdr
Matts ho Susanna Jöransdr?


Tulkitsinko oikein?
K

henrikssonin sukua
24.05.15, 07:53
Paljon kiitoksia Anssi! Jopas helpotti tämänkin nimisarjan kanssa. :)

Katri

Kurki
29.06.15, 19:42
Katri,
Tuossa linkissä Luumäen Salmen kylässä Christer Mårtensonin ja Elinin tytär Margareta Christersdotter on (vuonna 1737) ainoana verotettavana talossa ja mennyt naimisiin Johan Anderssonin kanssa.
Sota vie talon asukkaat ja tilan ottavat viljelykseen Luumäen Sarkalahdesta tulleet Carl Matson (Lapas) ja vaimonsa Maria Staffansdotter ja heidät on merkitty tähän rippikirjaan viimeiseksi.
Merja

henrikssonin sukua
29.06.15, 23:06
Kiitos Merja tiedostasi! :)

Katri

Kurki
06.07.15, 12:19
Ja kommentti toiseen rippikirjan sivuun:
Sisarukset Hinrich, Brita ja Mats Mårtenson/dr ovat Salmen kylän kruununtilan viljelijöitä (tila on ennen pikkuvihaa 1730-luvulla henkikirjoissa autio ja veronmaksukyvytön) ja heistä pikkuvihan jälkeen jää Mats Mårtenson vaimoineen tilaa viljelemään ja he ovat ymmärtääkseni Piesalmien kantavanhempia. Tämä tila on aiemmin ollut augmenttitila rakuunan ylläpitoon ja 1722 maakirjassa sitä hallinnoi Simon Jöransson. Olisiko Mårten Knutson tullut vävyksi Simonin tyttärelle Vapulle ?
Kysymässäsi rippikirjassa Hinrichin vaimo eli leskeksi jäävä Maria Sylvestersdotter on jonkun aikaa Salmen kylän Lapas-tilalla, kunnes poistuu sieltä ja menee uusiin naimisiin.

Mitä tulee toiseen Salmen kylän talouteen, voi olettaa, että Christer Mårtensonin isä on Mårten Sifridson, joka on merkitty esimerkiksi Luumäen 1705 henkikirjaan jalkaväen profossiksi (piiskuri). Tämä tila on siis jalkaväen sotilaan asunto.

Salmen kylän talouksien kanssa on oltava tarkkana, koska tiloja on paalutettu sotatalouden käyttöön, mutta Margareta Christersdotter kulkee kysymäsi ajan henkikirjoissa Salmi-nimellä. Salmi nimellä kyllä löytyy aiemminkin asukkaita, mm 1641 maakirjassa Lars Jöransson Salmis ja Jöran Simonson Salmis Salmen kylän veroviljelijöinä. Pikkuvihan jälkeen Salmen kantatila on ensin Lapas-nimellä, mutta vaihtuu Carl Mattson Lapaksen perillisten omaksumana Suursalmeksi erotuksena muihin Salmen kylän tiloihin.

henrikssonin sukua
06.07.15, 12:29
Kiitos hirmuisesti! :)
Tämä selventää paljon minun hataria etsintöjäni.

Katri

Kurki
10.07.15, 17:25
Täytyy vielä tarkentaa ja sekottaa pakkaa, jotta onko tila ollut sotilaan asuntona ja sinne merkitty veronmaksaja itse sotilas, vaiko onko tila vain maksanut veroa sotilaan kustantamiseksi. Yhdessä henkikirjassa Christer Mårtenson on merkitty jalkaväen profossiksi, mutta ehkä hän kuitenkin on viljelijä, jonka maksaa veroa profossin ylläpitoon. Eli en ole vielä löytänyt Christeriä sotilaana, mutta ehkä tilalla ollut ns sotilaan torppa?

Viipurin jalkaväen rykmentin Lappveden komppaniassa kuitenkin Salmen kylästä Christer Mårtensonin niminen henkilö maksaa vuoden 1735 pääkatselumusluettelon mukaan yhdessä kolmen muun Luumäen kylän viljelijän kanssa sotilaan numero 43 ylläpitoa.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=19714&pnum=233