PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lähdetiedot


hepekka
19.05.15, 21:13
Muutama askarruttava asia sukututkimussivustojen tiimoilta. Toisinaan kysyjät, haparoivat amatöörit (kuten minä), saavat varsin töykeitä vastatuksia kysymyksiinsä. Tietenkään ei voi edellyttää tois(t)en ryhtyvän setvimään ongelmaa, mutta jos vastaus on jo valmiina omissa tiedostoissa, miksipä sitä panttaamaan. Pitääkö pyörä aina keksiä uudestaan?
Vakavampi ongelma on lähdetietojen puute. My Heritagesta, Family Searchista ja Genistä (esim.) löytyy erinomaisen runsaasti osumia omiin sukulaisiin. Valitettavasti lähteitä ei yleensä mainita, ja jos mainitaan, niin viitataan johonkin toiseen sukupuuhun- joka viittaa kolmanteen-j.n.e. Surkeinta on, että huomaan joskus itse jättäneeni lähdetietoja merkitsemättä. Kun törmään poikkeavaan toisen sukupuun tietoon, ei auta kuin aloittaa koko esivanhemman selvitys uudestaan...
Vielä yksi aprikointi. Mitä mieltä on kerätä 10-100 tuhatta nimeä sukutauluun ilman tietoja henkilöiden elämästä? Puhelinluettelokin on kiinnostavampi. Eikö lähtökohta koko esipolvien tutkimuksessa pitäisi olla heidän elämänvaiheidensa selvittely - ja siitä ehkä viitteitä siitä, miksi itse on päätynyt siihen missä nyt on?

Hannu Virttaalainen
24.05.15, 07:08
Mielenkiintoisia kysymyksiä.

Tosi yleisesti voisi sanoa, että kaikki tekevät sukututkimusta omista lähtökohdistaan. Kun nämä lähtökohdat voivat olla hyvin erilaiset niin ...

Kun tässä tuli mainittua nämä nettiajan kansainväliset toimijat Geni, MyHeritage, Ancestry, FamilySearch niin kerrotaan nyt mikä minua hiertää niissä hiertää

Tekijän oikeudet:
"Tuottamalla sisältöä websivustolle, myönnät meille rojaltivapaan, maailmanlaajuisen, ikuisen ja yleisen oikeuden isännöimään, kopioimaan, postaamaan ja jakamaan sellaista sisältöä."
"Kaiken websivustolle tuotetun sisällön lukuunottamatta käyttäjän toimittamaa sisältöä, omistamme me tai joku 3. osapuoli, joka on myöntänyt meille rajoitetun lisenssin sisällön suhteen. Perhesivuston sisällön omistaa se henkilö, joka on sen luonut ja sitä hallinnoi perhesivuston verkkovastaava ja sitä isännöimme me tämän sopimuksen mukaisesti."

Sovellettavat lait:
"MyHeritage.com on suojattu USA:n ja Israelin lakien mukaisilla tekijänoikeuksilla, kansainvälisillä sopimuksilla sekä muilla saatavilla olevilla tekijänoikeus laeilla."

Miten sivustoille syötetyt saa siirretty itselleen omalle koneelle? Siirto toisinpäin kyllä mainitaan näkyvästi.

Edellä olevat ehdot MyHeritagen 'suomalaiselta' -sivustolta, jota mainostetaan suomenkielisillä kaupallisilla televisiokanavilla.
Ancestryn kohdalla ehdot ovat samansuuntaiset, paitsi siellä tutkija maksaa sivuston käytöstä.

Kuten aloitusviestissä kirjoitetaan näillä sivuilla on paljon tietoa, jossa ei mainita lähdettä. Mistä tiedot saatu: tutkittu itse, kopioitu jostain, käytetty jonkun toisen tutkimuksia, tehty omia päätelmiä vai keksitty itse, jotta saadaan hieno sukupuu? Vaikea sanoa.

Koska palvelu on ilmainen niin saako lahjahevosta katsoa suuhun? Kuinka moni ilmaisen palvelun käyttäjä edes lukee ehtoja, joissa edellä vain eniten itseä 'hiertävät'.

'Mormonien' motiivi, uskonnosta johtuva kiinnostus esivanhempiin, on tiedossani, mutta muiden tarkoitus ei aina ole selvää.

Useiden näiden sivustojen käyttäjien mielestä Suomen Sukututkimusseuran Suomen lakiin perustavat toimintaohjeet ovat monimutkaisia. Niin ...

Edellä vain 'pieni johdanto' omiin ajatuksiini sukututkimuksesta nettiaikana.

Marikki
07.06.15, 17:50
Täällä en muista ikinä törmänneeni siihen että joku olisi vastannut töykeästi, päinvastoin on löytynyt halukkaita jotka mielellään auttavat vaikkei kysymys edes heille liity mitenkään. Olen jopa silloin tällöin törmännyt siihen että joku on "ajan kuluksi" alkanut tutkimaan vanhaa kyselyni joka voi olla monta vuotta vanha ja silloin joskus jäänyt selvittämättä, silloin on vaan vaikeeta viestin välityksellä ilmaista että on todella kiitollinen avusta:)
Jos taas kyselet sieltä johon ei tarvitse rekisteröityä niin sieltä voi odottaa vastaukseksi ihan mitä törkeyksiä tahansa.

hepekka
11.06.15, 10:29
Näinhän se on, enimmäkseen.
Useimmat saamani vastaukset ovat olleet asiallisia ja rohkaisevia - mutta sanotaanhan, että jo yksi mätä omena pilaa koko korin...
Pääasiassahan kritisoin lähdetietojen puutetta. Se hankaloittaa omankin sukupuun virheiden korjausta, ellei ole merkinnyt tietolähdettään muistiin. Ja virheitä kyllä tuntuu piisaavan!
Netissä julkaistuista sukuselvityksistä kiitän "The Pulkkinens of Kuhmo" sivustoa, jossa on hyvin kattava lähdeluettelo; osa viittaa tosin muiden tekemiin tutkimuksiin, mutta jo sekin antaa lähtökohdan jatkoselvitykselle.
Nyt, vaikka on kolean puoleista, lehtokerttu lurittelee pihapuussa ja kielot kukkivat. Taidan jättää menneet polvet ansaitsemaansa lepoon muutamiksi viikoiksi, ehtiipä heidän vaiheitaan etsiskellä sitten ensimmäisten räntäsateiden saavuttua.