PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Viipurin vouti Bengt Mattsson


Jarmo Haring
14.05.15, 18:58
Viipurin lääni voutina 1500-luvulla mainitaan eräs Bengt Mattson, jonka pojan jälkeläisistä tuli Joroisten Kerisalossa vaikuttanut Ruuthin suku. Voudin kerrotaan olleen Cecilia Larsdotterin kanssa naimisissa, mutta tietääkö joku teistä enemmän voudin historiasta ja hänen vanhemmistaan?

pirjosirainen
14.05.15, 21:31
Hei Jarmo!
Kyselin tätä viestiketjussa "Krister Asikainen kahdesti naimisissa"
http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=27915&page=5
Pekka Hiltunen vastasi ja tieto oli mielenkiintoinen, mutta en ole siihen enempi paneutunut. Cecilia Larsdr olisi Lars Mattsson Teitin tytär.
En pysty niin vanhoja tekstejä lähteistä kuitenkaan etsimään ja lukemaan ja selvitettävää on toisaallakin.
Teiteistä on runsaasti tietoja netissä.

Hyvää kevään jatkoa!

Pirjo

Jarmo Haring
14.05.15, 23:11
Kiitos Pirjo!

Tosin osa noista Teitin suvun tiedoista on kyseenalaistettu pätevien kolleegojen toimesta, paljon minua pätevämpien, joten jätän niiden todistelun muiden tehtäväksi. Minua kiinnostaisi saada selvillä voudin historiasta enemmän tietoa kuin mitä tuossa olen esittänyt.

Hela
15.05.15, 09:13
Joitakin tietoja on kirjassani "Frälset och dess rusttjänst i Finland på 1500-talet", s. 56 (2011). Vanhemmat kuitenkin tuntemattomat, eikä tietoa yhteydestä Ruuth-sukuun.

H. I.

Jarmo Haring
15.05.15, 14:08
Kiitos tiedosta Henrik! Täytyy kysellä tuon kustanteen perään omasta kirjastosta.

Terveisin
Jarmo

pirjosirainen
15.05.15, 20:46
Kiitos tiedosta Hela. Onko tuota kirjaasi myytävänä? Ostaisin sen, kun esipolvia menee keskiajalle useampaakin kautta.
Bengt Mattsson oli Johanneksen pitäjän Kaistlahdesta kotoisin.

Hela
16.05.15, 08:30
Kirjaa myy Tiedekirjan kirjakauppa Helsingissä (myös verkon kautta) ja Adlibris verkkokirjakauppa.

H. I.

pirjosirainen
16.05.15, 14:36
Kiitos! Kirja tilattu ja tulee aikanaan.

Terveisin
Pirjo