PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : "Muistomerkki" rajan läheltä, Lappeen Rapattila


tkukkonen
05.06.08, 13:26
Löysin JR1:ssä palvelleen henkilön kokoelmasta oheisen valokuvan.
Kuvassa lukee "Kallio Rapattilassa".

JR1 oli Antamoisten ja Rapattilan seuduilla asemissa heinäkuussa v 1941. Suur-Saimaan sotilaspiiristä palvelukseen kutsutut reserviläiset muodostivat III pataljoonan rungon. Mahdollista on, että kuvion hakkaamisen tekivät juuri III pataljoonan miehet. Jälki näyttää tuoreelta.

En erota täysin, mitä vaakunan kaltaisessa kehyksessä ylhäällä lukee.
Ne jotka tuntevat seutua, voivat ehkä tietää tekstin tarkan sisällön ja ehkä hakkaamisen syntyhistoriankin. Kenties tekijät ovat kuvassa. Olisin kiinnostunut niistä tiedoista. Tämä tai vastaava kuva samasta kohteesta saattaa olla myös jossain sotakirjallisuudessa.

Rivit ovat vaakunakehyksessä
USKONNON
ISÄNMAAN
??? TEN
PUOLESTA

Epäselvä rivi on esim. "NAISTEN", mutta toivoisin saavani vahvistuksen siihen tietävästä lähteestä, koska kuvan luentaan en luota. Jermuhuumoriin tuollainen maininta kyllä sopisi.

Lisäksi olisi mukava tietää, onko kallio nykyisin Suomen puolella ja jos on, niin mikä on kuvion nykyinen kunto.

Penu
05.06.08, 13:51
Hei,

Minusta siinä näyttäisi lukevan kolmantena sanana OMAISTEN puolesta

Tapani Kovalaine
05.06.08, 15:16
Tietävät lähteet saavat aikanaan Timolle kertoa "totuuden" epäselvästä sanasta. Tiedän omakohtaisesti että siinä lukee OIKEUDEN. Jaa taisin sittenkin erehtyä... jälleen.

Heikki Koskela
05.06.08, 15:58
Laitoit Timo niin kovan vaatimuksen, että uskaltaneeko vastata. Vastaan kuitenkin. Olen Penun kanssa samaa mieltä. Siinä lukee 0MAISTEN puolesta.

"Alkuperäistä" tietäjää tuskin enää löytyy.

tkukkonen
05.06.08, 16:43
Laitoit Timo niin kovan vaatimuksen, että uskaltaneeko vastata. Vastaan kuitenkin. Olen Penun kanssa samaa mieltä. Siinä lukee 0MAISTEN puolesta.

"Alkuperäistä" tietäjää tuskin enää löytyy.

No joo, ei ihan alkuperäistä tietenkään. I ja II pataljoonassa oli silloin suoraan koulutuskeskuksesta tulleita nuoria miehiä. Heistä on elossa kai jokunen vielä.

Minä luulen, että kohde tuli erikoisuutensa vuoksi johonkin julkaisuun. Epäilyttää, että olisin sen nähnyt jossain kirjassa. Sotakirjojen lukijoita täällä varmaan on muitakin kuin minä.

Toinen taho, johon asetan toiveita, on paikallinen väki. Minulla on pari pyydystä heitettynä sinnekinpäin tämän foorumin ulkopuolella. Ehkä joku tutuntutuntuttu asian tuntee. Kuulostellaan.

tellervoranta
05.06.08, 19:06
Ei tuosta Timo saa Erkkikään selvää saati sitten minä:eek:

TEN
18.11.08, 14:14
Hei!

Tuo kyseinen kallio on Someronmäellä Nuijamaalla, kivenheiton päässä Rapattilan kylän ulkopuolella.... kohti Venäjän rajaa Laurikkalan mäen ja Someromäen välimaastossa vanhan viipurintien varrella. Kyseinen kallio on maalattu jatkosodan aikana. Tekijää ei kyläläiset enää tunnista. Siihen on sodan muistoksi maalattu niin suomalaisen kuin venäläisen sotilaan muotokuvat. Ihan tarkkaa kuviota on enää nykypäivänä vaikeaa havaita, sillä maasto on tuoretta kangasta; kallioiden alla lehtomaista, joten vesi tekee jään muodossa hyvää jälkeä kallioseinässä! Kakarana tuli juostua paikan ohi useasti ja myöhemmin ihmettelin mitä kuviossa on havaittavissa... kyläläisiltä tuli udeltua, mutta tuo omaisten kuulostaa kyllä kovinkin tutulta!

Joka tapauksessa... kiitos hienosta kuvasta! Mielenkiintoista nähdä tuo kuvio noin hyvässä kunnossa. Otan sen talteeni ja kierrätän kylässä, jos vaikka tunnistavat henkilöt!

Terveisin TEN

Erkki Järvinen
18.11.08, 16:00
Ei tuosta Timo saa Erkkikään selvää saati sitten minä:eek:

Olet aivan oikeassa Tellervo, katsoin mutta en saa selvää ja arvaamaan en lähde!

tellervoranta
18.11.08, 17:50
Siinäpä lukeekin Vapauten =(vapauden) puolesta.
Luin Tervolan veteraanimatrikkelia ym tullakseni tähän johtopäätökseen, mikä sinänsä saattaa olla väärin; Siis päätelmä.:cool: