PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Evert Abraham Söderholm ifrån Nagu spårlöst försvunnen år 1881 eller 1882?


Boberg
06.05.15, 18:24
Evert Abraham Söderholm har försvunnit spårlöst år 1881 eller 1882 ifrån ön Nagu i den Väståboländska skärgården, denna person hade svenskan som sitt modersmål.
Denna aktuella person har blivit dödsförklarad den 1.1.1915 av Wirmo domsaga, dessvärre är att de gamla dokument därifrån som skulle kunna informera om vad anledningen var till att de hade dödsförklarat honom har brunnit upp på en plats där de har förvarats efter den 1.1.1915, men kanske var det endast av den anledningen att denna aktuella person då hade funnits med i över trettio år som endast antecknad utrikes i Nagu församlings kommununion böcker?
Angående denna person så har Genealogiska Samfundet i Finland informationen i sitt doparkiv att EVERT ABRAHAM = > Abraham, Edvard, Evert, Abrahamoff ? Övrig information de har angående detta härstammar ifrån en av de gamla dopböckerna ifrån Åbo domkyrko församling, i denna aktuella dopbok så har moderns efternamn till detta barn blivit felaktigt antecknat, att Genealogiska Samfundet i Finland har fel information i sitt doparkiv om detta barn faders efternamn beror förmodligen på att det ej framgår tydligt nog i den aktuella dopboken att rätt efternamn på detta barns fader var Söderholm? På detta aktuella barn har där även blivit utskriven en dopsedel i Nagu församling som har sänts till Åbo domkyrko församling, på denna dopsedel framgår det tydligt att moderns efternamn var Eriksdotter, och att faderns efternamn var Söderholm.
Angående de eftersökningar som jag har haft andra personer till att göra för att hitta denna aktuella person informerar jag er om detta i efterföljande text, jag har anlitat en duktig släktforskare i Usa, denna är helt säker på att där ej har varit någon person bofast i Usa som skulle kunnat ha varit denna aktuella person ifrån Finland som blev f. 17.3.1860 på Nagu? Jag har även anlitat en duktig svensk släktforskare som har sökt efter denna aktuella person i Sverige och även i en del andra länder utan att hitta något spår av denna aktuella person, denna släktforskare är även ganska säker på att denna aktuella person har skaffat sig en annan identitet strax efter han har fösvunnit spårlöst ifrån Nagu år 1881 eller 1882?
För min egen del anser jag det ej vara omöjligt att denna aktuella person kan ha hållit sig gömd på en plats i Finland där det var mycket svårt för den ryske tsarns arme att hitta honom? Om denna aktuella person verkligen har skaffat sig en annan identitet strax efter det att han lämnade ön Nagu år 1881 eller 1882 så har han förmodligen använt sig av ett nytt födelseår som ej har avvikit så mycket på hans verkliga födelse år 1860?

PS. Denna Evert Abraham Söderholm var en kusin till min morfars far.

Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg

Boberg
21.07.15, 16:07
Jag vill nu informera er om att jag bättre har kunnat fastställa när denna person har försvunnit ifrån ön Nagu.

Han skall förmodligen ha försvunnit ifrån ön Nagu mycket när datumet 30.3.1882?

Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg

Essimi
07.08.15, 09:51
Hej,
har du inte närmare information om byn eller gården på Nagu? Det finns över 400 sidor i kommunionsboken att bläddra...

Boberg
07.08.15, 10:46
Hej Essimi,

Tack för din förfrågan.

Denna person var bofast vid adressen Biskopsö Södergård när han fösvinner spårlöst ifrån Nagu, och han finns antecknad med även i 1904 - 1913 års kommununionbok, sedan finns där dödsförklaringen antecknad om honom i nästa kommununionbok som ej ännu har blivit mikrofilmad.

Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg

Boberg
04.11.15, 11:36
Angående denna person som finns specificerad i rubriktexten så finns där blandannat specificerat i bouppteckningen den 19.10.1921 efter hans syster Vilhelmina Charlotta Söderholm att han är förmodligen avliden utrikes? Ej heller fanns något av hans eventuella barn med som arvtagare efter hans syster som var ogift och ej hade några egna barn?
Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg

Essimi
11.11.15, 23:00
Hej,
jag har inte forskat frågan vidare, men i Åbo finska församlingens dopbok
(i HisKi databas) hittade jag den här: 17.3.1860 18.3.1860 sjömannen Abraham Söderpolen dess hu Fredika Charlotta Fredriksdotter Evert Abraham (döpt i Nagu)
Det kan lätt ses, att faderns efternamn är felstavat. I "renskriven" version av dopboken är namnet lite närmare Söderholm:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=9924930
(Jag hittade inte de ursprungliga dopböcker från Åbo från 1860 inscannade på nätet)

Boberg
12.11.15, 14:30
Hej Essimi,
Jag vill börja med att tacka för er information. Jag har informerat Hiski om att de har felaktig information i sitt släktforsknings program om Evert Abraham Söderholms föräldrar, men de tycks ej villja ändra sin felaktiga information, och hittills har de ej kunnat förklara för mig varför också namnen Abraham, Edvard, Evert, Abrahamoff förekommer på honom?
I den aktuella dopboken står där antecknat efternamnet Fredriksdotter på hans moder, men rätt efternamn på henne var Eriksdotter, och detta efternamn hade hon efter sin fars förnamn Erik. I den aktuella dopboken är hans fars efternamn mycket slarvigt skrivit, så för min del så förstår jag mycket väl att man kan tolka det som Söderpolen? Hans far var döpt i Nagu församling till namnet Abraham Samuelsson Söderholm, men sin namnteckning i vuxen ålder antecknade han Abraham Söderholm, hans fars namn var Samuel Abrahamsson Söderholm, denna person var den första som också hade efternamnet Söderholm i denna släkt, och varifrån detta efternamn kommer vet jag icke?
Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg