PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Abram Abramson finsk sjöman i Usa, tveksam identitet?


Boberg
04.05.15, 17:32
Denna finska sjöman påstås ha befunnit sig i Usa redan år 1882, och förmodligen har han även blivit vigd år 1884 i Usa med en finsk kvinna som hade förnamnet Greta och som påstås ha blivit född i November månad år 1862 på en plats i Finland, den 1.12.1887 mönstrar denna finska sjöman av ett skotskt fartyg med namnet Otago i hamnen i Philadelphia i delstaten Pennsylvania i Usa, efter detta har jag ej hittat någon information som tyder på att han har arbetat som sjöman efter denna avmönstring, en kortare tid efter denna avmönstring så flyttar han och hans dåvarande hustru till platsen Sebeka Wadena i delstaten Minnesota i Usa, förmodligen så flyttade de till denna plats därför där fanns ganska många finländare som hade bosatt sig i detta område i delstaten Minnesota i Usa?
Denna finska sjöman och hans finska hustru med förnamnet Greta blir endast föräldrar till en son som har namnet John Abramson, han var född år 1890, och han avlider år 1907, men en kortare tid innan han avlider så har han blivit far till en son år 1907, denna son hade namnet Richard W Abramson, och det verkar som denna sonson blir uppväxt hos sin farmor & farfar?
Efter det att denna finska sjömans finska hustru med förnamnet Greta har avlidit år 1926 så blir han vigd cirka år 1930 med en finsk kvinna som har förnamnen Mary A, och hon påstås ha blivit född cirka år 1864 på en plats i Finland, hennes namnteckninig finns även antecknad på dödsattesten som har blivit utskriven en kortare tid efter Abram Abramson har avlidit år 1933.
Angående Abram Abramson så hittar man ej någon information i Usa om på vilken plats i Finland denna person var född, på dösattesten efter honom så kan man erhålla information om att han var född 31.12.1859, men man erhåller ej heller här någon information om hans födelseplats i Finland, angående hans båda föräldrar finns där endast antecknat okända? Det är detta som får mig att tro att denna finska sjöman eventuellt hade något han ville dölja ifrån sitt tidigare liv i Finland?

PS. Om där verkligen finns någon person som med säkerhet kan informera mig om där finns någon ung finsk sjöman som har haft något man snarlikt Abraham Abrahamsson som var född 31.12.1859 på en plats i Finland så hoppas jag verkligen att ni kontaktar mig? Även om någon har säker information om att denna finska sjöman med namnet Abram Abramson har varit bofast i Usa med en falsk identitet så hoppas jag verkligen att ni kontaktar mig?

Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg

Tuula Cu
05.05.15, 07:04
Det är väl samma Abram Abramson, som reser till Amerika den 31 januari 1912 med Titania till Sebeka, MN, USA, är 52 år gammal och reser vidare från England med Olympic den 7 februari 1912? Han har med sig Reeta samt Richard William Abramson. Det finns också anmärkningen "Oulu!" i papprena. Detta information kommer från Siirtolaisuusinstituutti, Yksityiskohtaiset matkustajatiedot.

Så han kommer från Uleåborg eller Uleåborgsregionen, åtminstone Oulu län och besökte Finland för att förnya sin pass?

Tuula K

Boberg
05.05.15, 17:21
Hej Tuula K,

Jag vill börja med att framföra ett mycket varmt tack till dig för din information i ditt inlägg den 05.05.15.

Jodå jag är nu mycket övertygad om att detta är samma Abram Abramson som påstås ha invandrat till Usa redan år 1882, utöver att han behövde ett nytt finskt pass, så önskade han förmodligen besöka sina finska släktingar i Finland år 1912?

Eftersom jag ej hittar något barn med förnamnet Abram som är född
31.12.1859 i Uleåborg församlings dopbok så är det väl så att där har blivit felaktigt antecknat år 1859 på denna persons dödsattest? I vart fall så finns där ett barn antecknat med förnamnet Abram i denna aktuella dopbok som är f. 31.12.1860, och eftersom detta barns far också hade förnamnet Abram, så är det mycket stor möjlighet att denna person också blev döpt till efternamnet Abramson?

PS. På andra handlingar i Usa har där nämligen påståts att denna persons födelseår skulle vara 1860!

Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg

Tuula Cu
06.05.15, 17:05
Hej!

Kan du gä mig en länk över dopet av detta Abram som är född i slutet av 1860? Det skulle vara bra att följa detta barn i kyrkoböckerna och se om han reste senare till Amerika.

Födelseårena har växlats, under/efter resan till Amerika - de har också växlats under en resa till nästa församling...

Den tiden då Abram troligen flyttade till Amerika hade människor i västra Finland inte alla ännu familjenamn, bara namnet till farmen de hade senast bott. Och om man hade en familjenamn som inte var lämplig att benyttja i Amerika p.g.a. ä, ö eller andra "omöjliga" kombinationer av bokstäver eller med någon lustig konnotation, bytte man namn. Och inte gör denna lättare att finna rätta personen!

Tuula K

Boberg
06.05.15, 19:00
Hej Tuula K,

Jag provar här med att bifoga en fil till dig som innehåller information ifrån dopboken i Uleåborg församling om barnet Abram som var f. 31.12.1860.

Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg

Tuula Cu
07.05.15, 07:38
Hej!

Återkommer i morgon, dä jag har bättre tid, men lite hann jag:

Den här Abram Abramsson Kela tar passen den 17 februari 1903 för 5 år, är sjöman och född de 31 jaunari 1860 (dopdagen!). Han lämnar Finland den 13 mars 1903 med Polaris, från England reser han med Bavarian, den 19 mars, och han reser till destinationen Brainerd, Minnesota. (Siirtolaisuusinstituutti/Migrationsinstitutet)

Och Abram Abramsson finns i kommunionboken 1891-1900 av Uleåborg (sida 522)med hustru Fanny Elisabeth Lisasdotter, född 1859 samt dottern Maria Emilia, född 1882. De är vigda 1881 och har kommit från Oulunsalo efter att ha vistats där. Böcker efter 1900 finns inte på nätet, tyvärr. Tidigare böcker af Uleåborg och Oulunsalo finns.

Om det är den rätta Abram, såsom det ser ut, måste någonting har hänt efter 1900: hustrun har dött? Eller Abram har beslutat att lämna Finland och familjen och bytat namnet Kela till Abramsson i Amerika?

Återkommer, om någon annan inte hinner före mig, i morgon.

MVH Tuula K

Boberg
07.05.15, 12:58
Hej Tuula K,

Jag vill börja med att tacka för ditt senaste inlägg.

Det är konstigt att i denna kommunuion bok år 1891 - 1900 ifrån Uleåborg församling så finns där inget antecknat på att Abram Kela och hans hustru har tagit nattvarden under dessa år i församlingen, ej heller finns där något antecknat på att de skulle ha utflyttat ifrån denna adress under dessa år?

I filen som jag bifogar med i detta inlägg innehåller den informtion som finns i Uleåborg församlings dopbok om Abram Kela och hans hustrus dotter Maria Emilia, och den viktigaste informationen man får ut av detta tycker jag är att man även här får bekräftat att faderns yrke var sjöman.

Kan denna sjöman eventuellt ha förälskat sig i en annan finsk kvinna och övergett sin hustru och dotter efter Maj månad år 1882 för att stanna hos denna finska kvinna i Philadelphia i Usa efter det att han mönstrade av det skotska fartyget Otago i denna stad i Usa år 1882?

Det var kanske för hans dotters skull han ville besöka Finland år 1903 och 1912?

Om ingen annan hinner före mig så skall jag till helgen när jag har bättre med tid över granska kommununion boken år 1881 - 1890 ifrån Uleåborg församling för att försöka hitta mer värdefull information där om denna person Abram Kela Abramson?

Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg

Tuula Cu
08.05.15, 07:57
Hej!

Här finns paret i Oulunsalo:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=19152&pnum=113
Om jag läser rätt, har Fanny Elisabeth namen Kurikka.

Tuula K

Boberg
08.05.15, 13:16
Hej Tuula K,

Kvinnan med förnamnet Fanny Elisabeth har jag hittat i dopboken i Uleåborg församling, här förekommer också efternamnet Kurikka på hennes moder, så Fanny Elisabeth hade väl åtminstone efternamnet Kurikka innan hon blev vigd? Dessutom finns där antecknat i den aktuella dopboken att barnet Fanny Elisabeth var oäkta.

När jag nu har läst den information som finns på de aktuella sidorna i kommununion boken om Abram Kela så kan man konstatera att där finns livstecken efter denna person både år 1894 och 1899 i denna församling, så detta gör att jag kan nu säkerställa att denna person ej var den person Abram Abramson som besökte Finland år 1912.

Jag får därför nu avvakta och se om kommununion böckerna ifrån Oulu och Oulunsalo år 1881 - 1890 kan skappa mer klarhet i detta släktforsknings ärende?

Det är mycket viktigt för mig att kunna säkerställa identiteten på den Abram Abramson som besökte Finland år 1912, och om ni läser mitt inlägg om Evert Abraham Söderholm ifrån Nagu spårlöst försvunnen år 1881 eller 1882 så förstår ni bättre varför det är så viktigt för mig.

Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg

Boberg
13.05.15, 15:05
Jag vill informera er om att jag nu har granskat följande handlingar ifrån församlingarna Oulu, Oulunsalo och Oulujoki, dopboksidor för år 1859 - 1860, kommununionböcker emellan år 1881 - 1900.

Dessvärre så har jag ej lyckats med att varken få fram mer information om den Abram Abramson som jag har specificerat i mitt inlägg ifrån den 04.05.15 trots de sökningar som jag har specificerat för er i ovanstående mening, ej heller har jag hittat mer information om personen Abram Kela som var f. 31.12.1860 trots de sökningarna som jag har specificerat för er i ovanstående mening.

PS. Jag vill ännu en gång framföra ett varmt tack till Tuula K för den mycket värdefulla informtion som ni har informerat mig om i detta mycket svåra släktforsknings ärende angående personen Abram Abramson!

Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg

Boberg
23.05.15, 14:36
Jag vill informera er om att jag nu har erhållit ny information ifrån Usa.

Angående Aram Abramson första hustru så skall hennes förnamn ej ha varit Greta, utan Margaretta, och hon skall ej heller ha varit född i November månad i Finland, utan den 19.12.1861.

Angående Abram Abramson son så hade han ytterligare ett förnamn som var Henry, och han var ej född år 1890, utan år 1885.

Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg

Boberg
21.07.15, 15:57
Jag vill nu informera er om att jag nu är mycket säker på att denna person ej var bofast i Usa med en falsk identitet.

Och eftersom jag nu har erhållit mikrofilmad information ifrån år 1934 via mejl ifrån en släktforskare i Usa så vet jag nu med säkerhet att denna person ej var någon avlägsen släkting ifrån den Söderholm släkt som jag härstammar ifrån i Finland, i den aktuella mikrofilmade information så påstås det blandannat att denna avlidna person hade en anhörig syster som var bofast Buffalo i delstaten South Dakota, och en anhörig broder i Finland, och jag är helt säker på att den avlidna person som är spårlöst försvunnen ifrån den aktuella Söderholm släkten endast hade en syster som var bofast på ön Nagu.

Med vänliga hälsningar
Berndt Boberg