PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kainuun kansan evakot talvisodan aikana


Fishersson
29.04.15, 15:44
Etsin tarkempaa tietoa ja mahdollista yleisesitystä Kainuun evakoista talvisodan aikana. Jotain hajanaista olen löytänyt. Esim. Suomussalmen Betanian lastenkodin asukkaat sijoitettiin Muhokselle. Osa Hyrynsalmelaisista oli Vuolijoella. Kainuulaisia kai ylipäätänsä sijoitettiin Oulujokivarteen. Juntusrannan evakuointi myöhästyi ja asukkaat jäivät miehittäjien alueelle. Kuhmossa nimismies ennakoi omalla vastuullaan ja kuhmolaiset pääsivät ajoissa turvaan. Tietääkö joku evakuointien aikatauluista ja muista yksityiskohdista? Onko olemassa julkaistuja kainuulaisia evakkotarinoita sekä valokuvia evakkomatkoista?

EilaT
29.04.15, 16:14
Muistelen, että Ristijärveltä olivat Paavolassa evakkona. Täytyy tarkastella kirjahyllyn kirjoja, josko niistä jotain tietoa löytyisi.
Eila

Korhoant
29.04.15, 19:15
Ompa omakohtaisia kokemuksia. Olin talvisodan aikana evakossa Pohjanmaalla Pulkkilassa. Sotkamosta vesistön pohjoispuolinen osa jouti evakkotaipaleelle, mutta eteläpuoli jäi paikoilleen. Tosin kotimökissäni oli asustellut sodanaikana Kuhmosta tulleita sukulais evakoita. Itse kylläkin olin niin nuori, etten muista reissusta mitään, vanhemmat on kertoneet.
Pulkkilassa evakkotalomme naapuritalon nimi oli Kuusela. Olin kuulema ollut sinne jatkuvasti menossa ja sanonut: "Kuuseen meen".:)

Etsin tarkempaa tietoa ja mahdollista yleisesitystä Kainuun evakoista talvisodan aikana. Jotain hajanaista olen löytänyt. Esim. Suomussalmen Betanian lastenkodin asukkaat sijoitettiin Muhokselle. Osa Hyrynsalmelaisista oli Vuolijoella. Kainuulaisia kai ylipäätänsä sijoitettiin Oulujokivarteen. Juntusrannan evakuointi myöhästyi ja asukkaat jäivät miehittäjien alueelle. Kuhmossa nimismies ennakoi omalla vastuullaan ja kuhmolaiset pääsivät ajoissa turvaan. Tietääkö joku evakuointien aikatauluista ja muista yksityiskohdista? Onko olemassa julkaistuja kainuulaisia evakkotarinoita sekä valokuvia evakkomatkoista?

Kimmo Kemppainen
29.04.15, 19:21
Isältä kysyin ja pitkälti saman tarinan kertoi, että olivat Ristijärveltä Luohualla talvisodan aikaan ja Pännäisissä saksalaisten karkotuksen aikaan.
Kimmo Kemppainen

Muistelen, että Ristijärveltä olivat Paavolassa evakkona. Täytyy tarkastella kirjahyllyn kirjoja, josko niistä jotain tietoa löytyisi.
Eila

blue-eyed
30.04.15, 16:26
Nämä linkit lienet jo löytänyt?

http://www.kuhmo.fi/index.asp?language=

http://heninen.net/raatteentie/kohtalot/jk_f.htm

Korhoant
30.04.15, 18:53
Etsin tarkempaa tietoa ja mahdollista yleisesitystä Kainuun evakoista talvisodan aikana. Jotain hajanaista olen löytänyt. Esim. Suomussalmen Betanian lastenkodin asukkaat sijoitettiin Muhokselle. Osa Hyrynsalmelaisista oli Vuolijoella. Kainuulaisia kai ylipäätänsä sijoitettiin Oulujokivarteen. Juntusrannan evakuointi myöhästyi ja asukkaat jäivät miehittäjien alueelle. Kuhmossa nimismies ennakoi omalla vastuullaan ja kuhmolaiset pääsivät ajoissa turvaan. Tietääkö joku evakuointien aikatauluista ja muista yksityiskohdista? Onko olemassa julkaistuja kainuulaisia evakkotarinoita sekä valokuvia evakkomatkoista?

Täältäkin löytyy yksi kainuulainen evakkotarina
http://evakko.net/fi/?x=evakko&y=evakkokertomus&id=244&writer=V%E4is%E4nen%20Suoma

Fishersson
30.04.15, 22:00
Kiitos Korhoant evakkotarinasta. Juuri tuollaista kaipasin. Se oli hyvin valaiseva. Oiskohan muistakin pitäjistä vastaavia?

Kiitos muillekin kommenteista. Kokonaisesitystä Kainuun evakoista kukaan ei liene laatinut. Löysin kyllä Tyyne Martikaisen ansiokkaan kirjan 'Talvisodan evakot ja sotavangit', mutta sekin keskittyy etupäässä muutamiin paikkakuntiin ja kyliin Pohjois-Suomessa.

Korhoant
01.05.15, 11:09
Eino Korhonen, entinen Korhosten sukuseuran puheenjohtaja. Hän on kirjoittanut mielenkiintoisen kirjan Sotkamon Heinämäen kylän tapahtumista. Kirjassa on kertomus myös heidän evakkomatkastaan Pohjanmaalle Nivalaan.
Kirja, "Heinämäki - Kasken- ja tervanpoltosta nykyaikaa" Kirjoittaja Eino Korhonen. Kirja löytyy ainakin Kainuun kirjastoista.
Mielenkiintoista luettavaa muutenkin, suosittelen luettavaksi. :)
Kiitos Korhoant evakkotarinasta. Juuri tuollaista kaipasin. Se oli hyvin valaiseva. Oiskohan muistakin pitäjistä vastaavia?

Kiitos muillekin kommenteista. Kokonaisesitystä Kainuun evakoista kukaan ei liene laatinut. Löysin kyllä Tyyne Martikaisen ansiokkaan kirjan 'Talvisodan evakot ja sotavangit', mutta sekin keskittyy etupäässä muutamiin paikkakuntiin ja kyliin Pohjois-Suomessa.