PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Digitaaliarkiston käyttökatko


ehjelt
22.04.15, 13:23
Hei

Vasta viikko sen jälkeen kun digitaaliarkisto ei ole ollut käytettävissä tuli arkistolaitoksen ja viestintäassistentin tiedote, jossa asiasta käytetään kaunista nimeä käyttökatko. Minun työskentelyni digitaaliarkistossa törmäsi kuin seinään ilman ennakkovaroitusta viikko sitten keskiviikkona 15.4. aamulla. Myöhemmin samana päivänä tuli Arkistolaitoksen Aineistot-sivun kohtaa digitaaliset palvelut teksti: Ei toimi tällä hetkellä! ,joka on siellä edelleen. Tiedotteisiin tuli myös tiedote käyttöhäiriöstä, joka on siis nyt käyttökatko. Muilta käyttäjiltä sain tietää, että Astian kautta pääsee digitoiduille sivuille. Arkistolaitos tiedotti tästäkin vasta tänään. Toinen asia on se, että Astian kautta en vieläkään ole onnistunut pääsemään digitoituun Dahlströmin kortistoon, jonka kanssa työskentelin digitaaliarkistossa ja joka työ on siis edelleen kesken. Astiaa en ole vielä tänä päivänäkään oppinut käyttämään, se ei liene tarkoitettu valkoisille miehille :rolleyes:

Entisenä tietohallintovastaavana ihmettelen Arkistolaitoksen käytäntöä: ensin katkaistaan palvelut, sitten etsitään ulkoistettu palveluntuottaja. Tiedotteesta saa sen käsityksen, että aineisto ei ole enää vanhoilla palvelimilla ja se siirretään uusille palvelimille joskus myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana. Meille käyttäjille ei anneta mitään vihjettäkään kauanko tämä katkos/häiriö kestää.

En nyt malta tässä yhteydessä olla vertaamatta Suomen Arkistolaitoksen palveluja Riksarkivetiin. Onneksi minulla on käynnissä Ruotsin arkistoissakin töitä, joten voin käyttää aikani siellä, niin kauan kuin Suomen puolella ollaan pimennossa. Voi jessus, kuinka työskentely SVAR:issa on kuin hermolepoa Suomen vastaavaan verrattuna. Aineisto on siistiä, hakemistorakenne on yksinkertainen ja toimiva. Ihanaa kun siellä ei tarvitse sekoilla hakujärjestelmän käsittämättömän käyttöliittymän kanssa, vaan pääsee vaivattomasti suoraan niihin asiakirjoihin, joihin on tarkoitus. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun Arkistolaitoksessa olen luovuttanut ennen kuin olen edes selvinnyt hakujärjestelmän salaisuuksista. Olenkin siirtynyt kokonaan käyttämään Digihakemistoa, joka on aivan erinomainen väline ja osoitus siitä, että yksinkertaista asiaa ei välttämättä tarvitse tehdä monimutkaisesti. Nyt minua vain pelottaa se, ettei vain kyseinen Arkistolaitoksen palvelujen ulkoistaminen lopeta Digihakemiston toimintaa. Silloin tulisi itku :mad:

JouniK
22.04.15, 14:01
Nyt minua vain pelottaa se, ettei vain kyseinen Arkistolaitoksen palvelujen ulkoistaminen lopeta Digihakemiston toimintaa. Silloin tulisi itku :mad:

Itse olen varmuuskopioinut omalle koneelle kaikki tuomiokirjahakemistot, joita tarvitsen. Hakemistoista on toki jotain hyötyä, vaikka linkit joskus lakkaisivat toimimasta.

Wiljami
22.04.15, 20:33
Oon samaa mieltä, että koko systeemi on täysin eksyksissä. Kerran löysin hakemani, sen jälkeen en ole onnistunut ARVAAMAAN OIKEIN. Arvaamistahan sen käyttö edellyttää. Tai pitäisi olemaan valmis kurkkimaan kaikki mahdolliset linkit, jotta tietäisi, mitä sieltä löytyy. Arkistokoodit eivät voi olla tavalliselle käyttäjälle tiedossa, siis mitä ko. koodien takaa löytyy. Kaikkia pitäisi kokeilla, odottaa pitkää latausta, palata takaisin ja sama ties kuinka monta kertaa. Kokeilin äsken hakea merimiespestauksia Oulussa, mutta antoi vaikka mitä olutpanimoitten ja rakennusten tietoja, eikä aikajanakaan vastannut asettamaani. Että tämmöstä. Yritin antaa palutetta Arkistolaitokselle, mutta eipä se palautustoiminto tietystikkään ollut käytössä. Annoin palautetta samoista asioista n. vuosi sitten, silloin palautelinja toimi, mutta ei siitä mitään apua ole ollut. Ei näy missään. Ilmeisesti palutteita ovat saaneet liikaakin, kun ovat sulkeneet koko palautekanavan.
- Siis täällä toinen tuskastunut koko järjestelmään. Onko muita?

Juha
22.04.15, 21:23
Haku voisi olla selkeämpi mutta muutoin käyttö on ollut helppoa ja vaivatonta aina.

Muistakaa että tämä instanssi toimii verovaroin eikä sillä ole mahdollisuutta mobilisoida joukkoja korjaustiimiin kuten vastaava kaupallinen tarjoaja.


Eivätkö valittajat muista, että noin 10 vuotta sitten ei näitä palveluita ollut käytössä lainkaan - silti sukututkijaat pärjäsivät :)

Valittaminen on helppoa - eiköhän siellä Arkistolaitoksessa tehdä ihan oikeasti töitä tämän(kin) asian eteen. Asiasta on tiedotettu aina se mitä on voitu/osattu tiedottaa

Eivät nämä sukututkimusasiat niin tärkeitä ole,etteikö muutamaa päivää voisi käyttää vaikka ulkoiluun keväisessä ilmassa


Positiivisempaa asennetta hyvät herrat :)

janne.aa
23.04.15, 00:55
Digitaaliarkiston toiminnassa on useita viikkoja kestävä käyttökatko.


Muutama päivä olisi vielä hyväksyttävää, mutta useita viikkoja menee jo kettuilun puolelle. Kyseessä ei ole kuitenkaan mikään parin harrastelijakaverin pyörittämä putiikki. Vastaavasta tempusta yksityinen palveluntarjoajahan voisi laittaa lapun luukulle lopullisesti.

ajv
23.04.15, 08:14
Tiedottaminen (se vähän mitä löytyy) voisi myös tehdä Ruotsiksi ja Englanniksi

t.ajv

ehjelt
23.04.15, 08:24
Muistakaa että tämä instanssi toimii verovaroin eikä sillä ole mahdollisuutta mobilisoida joukkoja korjaustiimiin kuten vastaava kaupallinen tarjoaja.

Eivätkö valittajat muista, että noin 10 vuotta sitten ei näitä palveluita ollut käytössä lainkaan - silti sukututkijaat pärjäsivät :)



Hei

Olin ihan varma, että tällainen vastaus tulee, tämä on nähty ennenkin vastaavissa tilanteissa.

Mielestäni Juhan argumentit eivät kuitenkaan ole puolustettavissa. Ensinnäkin: myös verovaroin rahoitetuilta palveluilta on vaadittava laatua. Toteutusvaiheessa laatuvaatimus tarkoittaa, että haluttuun tulokseen päästään mahdollisimman kustannustehokkaasti. Nykypäivän taloustilanteessa valtionkin projekteilta on vaadittava tuottavuutta. Pitäisi päästä pois entisaikojen mentaliteetista, että kun tehdään verovaroin, niin ei ole väliä miten tehdään. Myös lopputulokselta on vaadittava laatua, siitä tässäkin digitaaliarkiston tapauksessa on kyse. Laadun vaatiminen ei ole turhaa valittamista, kuten Juha esittää. Kyllä meillä veronmaksajilla pitää olla oikeus olla huolissamme siitä mitä verorahoillamme saadaan aikaiseksi. Ei ole rahoja käytetty hyvin, jos tuloksena on palvelu, jonka keskeytymättömästä toiminnasta ei ole huolehdittu. Turvallisuus, tietosuoja ja keskeytymättömyys ovat kaikkien tietojärjestelmähankkeitten lähtökohta. Jos rahat eivät näihin riitä, niin sitten koko järjestelmä pitää jättää toteuttamatta. Tämä pätee moniin muihinkin valtionhallinnon tietotojärjestelmähankkeisiin, ei pelkästään digiarkistoon.

En myöskään hyväksi sitä usein esitettyä kantaa, että tämän päivän huonosti toimivia palveluita ei saisi kritisoida, koska ennen olivat asiat paljon hankalammin hoidettavia. Eihän tällaisella asenteella tapahdu yhteiskunnassa mitään kehitystä. Olen minäkin aikoinaan istunut arkistoissa ja istun edelleenkin. Minussa on pieni arkistogeeni, pidän arkistojen ilmapiiristä, tunnelmasta ja tuoksusta. Mutta, mutta, onhan vaikka kuinka monta kertaa tehokkaampaa työskennellä kotona digitoidun materiaalin kanssa. Ja jos nämä palvelut on toteutettu ala-arvoisesti, niin en voi hyväksyä sitä, että minua kielletään niitä arvostelemasta ainakaan Juhan käyttämin argumentein.

Juha
23.04.15, 09:27
No, jokaisella meillä on oma näkökantamme :)

Muistuttaisin myös että lähes kaikki aineisto löytyy Astia-palvelun kautta.




Juha

JHissa
23.04.15, 10:33
No, jokaisella meillä on oma näkökantamme :)

Muistuttaisin myös että lähes kaikki aineisto löytyy Astia-palvelun kautta.




Juha
Lisäksi
http://digihakemisto.appspot.com/
linkit Astia-palveluun toimivat vaikka digitaaliarkiston linkit eivät toimi eli esimerkiksi henkikirjat ovat luettavissa Astia-palvelun kautta
Pohjanmaan vuoden 1683 henkikirjat:
http://digihakemisto.appspot.com/index_ay?amnimeke=Pohjanmaan+l%C3%A4%C3%A4nin+tile j%C3%A4&sarnimi=Asiakirjat&aynimi=Tositekirja+1683-1683+%289186%29&ay=1973491&sartun=236064.KA&atun=316780.KA&ay2=163473

Hannu Hellsten
23.04.15, 10:41
Onhan se sentään edistystä, että nyt Arkistolaitoksessa tiedetään, että toimimattomuus johtuu siitä, että "aineistoa siirretään uudelle palvelimelle".

Kysyessäni 16.4. syytä toimimattomuuteen ja tiedotuksen puutetta sain vastauksen: "Antaisimme tietoa jos sitä olisi".

TimoK
23.04.15, 14:10
Oma huomioni kiinnittyi tiedotteessa mainittuun Digitaaliarkiston teknisen ylläpidon ulkoistamiseen. Herää kysymys: minkä vuoksi sitä on alun perinkään hoidettu itse? Jos kaikki tekisivät kaikkea, vallitsisi kaaos. Siksi olisi niin julkisten kuin yksityistenkin organisaatioiden keskityttävä ydinosaamisiinsa – eivätkä tietojärjestelmät ole sitä Arkistolaitokselle. Muutoin olisi tuloksena maa täynnään parin-kolmen miehen IT-osastoja, ja joka viikonloppu jokin palvelu poissa käytöstä.

Julle
24.04.15, 09:52
< Oma huomioni kiinnittyi tiedotteessa mainittuun Digitaaliarkiston teknisen ylläpidon ulkoistamiseen. Herää kysymys: minkä vuoksi sitä on alun perinkään hoidettu itse? Jos kaikki tekisivät kaikkea, vallitsisi kaaos. Siksi olisi niin julkisten kuin yksityistenkin organisaatioiden keskityttävä ydinosaamisiinsa – eivätkä tietojärjestelmät ole sitä Arkistolaitokselle. Muutoin olisi tuloksena maa täynnään parin-kolmen miehen IT-osastoja, ja joka viikonloppu jokin palvelu poissa käytöstä. >

No, mutta eikös tämä ole juuri se Schaikin ja Nolanin kuvaama tietotekniikan kasvuvaiheen epäjatkuvuus kohta, jossa omalta organisaatiolta on siirrettävä tietohallinnon yläpitopalvelut ulkopuoliselle toimijalle, jotta päästäisiin alaoituksen, tartunnan ja valvonnan jälkeen integrointiin, tietohallintoon ja sen kypsyyteen. Käsittääkseni SSHY ja SSS ovat tietojärjetelmineen nyt valvontavaiheessa tietotekniikassaan ja epäjatkuvuuskohtaan pääsemässä, mutta mistä rahoitus tietohallintoon.

Pienestä on aloitettava - autotalli ---> Microsoft tms. Google ja muut sekä kriittinen käyttäjämäärä saavutettava ennen kuin voidaan tehdä järjestelmä ja integraatioon tarvitaan useampia tietojärjestelmiä.

Ehkä meidän ja Suomen johtajien pitäisi yleensä Suomessa ymmärtää tietopääoman suhteen mekaaninen yritysympäristö, orgaaninen yritysympäristö ja dynaaminen yritysympäristö, niin olisi Suomellakin paljon helpompaa toimenpiteiden suhteen kotimaassa.

Silleen tällä kertaa!

Matti Lund
24.04.15, 11:34
< Oma huomioni kiinnittyi tiedotteessa mainittuun Digitaaliarkiston teknisen ylläpidon ulkoistamiseen. Herää kysymys: minkä vuoksi sitä on alun perinkään hoidettu itse? Jos kaikki tekisivät kaikkea, vallitsisi kaaos. Siksi olisi niin julkisten kuin yksityistenkin organisaatioiden keskityttävä ydinosaamisiinsa – eivätkä tietojärjestelmät ole sitä Arkistolaitokselle. Muutoin olisi tuloksena maa täynnään parin-kolmen miehen IT-osastoja, ja joka viikonloppu jokin palvelu poissa käytöstä. >

No, mutta eikös tämä ole juuri se Schaikin ja Nolanin kuvaama tietotekniikan kasvuvaiheen epäjatkuvuus kohta, jossa omalta organisaatiolta on siirrettävä tietohallinnon yläpitopalvelut ulkopuoliselle toimijalle, jotta päästäisiin alaoituksen, tartunnan ja valvonnan jälkeen integrointiin, tietohallintoon ja sen kypsyyteen. Käsittääkseni SSHY ja SSS ovat tietojärjetelmineen nyt valvontavaiheessa tietotekniikassaan ja epäjatkuvuuskohtaan pääsemässä, mutta mistä rahoitus tietohallintoon.

Pienestä on aloitettava - autotalli ---> Microsoft tms. Google ja muut sekä kriittinen käyttäjämäärä saavutettava ennen kuin voidaan tehdä järjestelmä ja integraatioon tarvitaan useampia tietojärjestelmiä.

Ehkä meidän ja Suomen johtajien pitäisi yleensä Suomessa ymmärtää tietopääoman suhteen mekaaninen yritysympäristö, orgaaninen yritysympäristö ja dynaaminen yritysympäristö, niin olisi Suomellakin paljon helpompaa toimenpiteiden suhteen kotimaassa.

Silleen tällä kertaa!

Toisaalta noinkin.

Mutta mennäkseni ruotimaan tätä aikaisempia kommentteja, siitä vähäsen seuravassa.

On ymmärretty väärin, jos luullaan, että arkistolaitoksen IT on ollut tähän käyttökatkokseen asti täysin ikiomissa käsissä ja resursseissa, ja tämä nyt käynnissä oleva operaatio olisi jonkinlainen "neitsytulkoistus". Tuntematta tarkemmin sitä, mitkä osat järjestelmiä ja IT -laitteistoja, miten ja millä tasolla on ulkoistettu tähän mennessä, on näkynyt jo pitemmän aikaa, että arkistolaitos on hankkinut palveluja kaikenlaisiin aputoimintoihinsa, logistiikkaan ja erikoisosaamisiin muualta ja keskittynyt omaan ydintoimintaansa. Itse asiassa näin on ollut jo ennen "digitaaliaikaa" eli arkistolaitoksella ovat pitkät perinteet tällä saralla ja on ollut ennemminkin pioneeri kuin jälkijunassatulija.

Toisaalta vastuunsiirtojen määrittely ja eteneminen ulkoistuksissa ei ole varmaankaan niitä yksinkertaisimpia prosesseja hoitaa arkistolaitoksen puitteissa. Se saattaa olla yksi haasteellisimpia valtionhallinnossa. Nimittäin on niin ja ihmettelen sitä, että se seikka näissä kommentessa ikään kuin totaalisesti unohdetaan, että arkistolaitoksen toiminta on tiukasti lakiin perustuvaa toimintaa. Tästä taas tietysti seuraa, että arkistolaitoksen vastuut ovat olennaisesti lakisidonnaisia virkavastuita, joita ei voida luovuttaa arkistolaitoksen ulkopuolelle lakia rikkomatta.

On aivan selvää, että tämä lakisääteisyys synnyttää muutosprosesseihin kitkaa ja saattaa olla, että jotkin muutostavoitteet edellyttävät joitain korjauksia lakeihinkin. On aivan selvää, että homma jää vaiheeseen, jos tällaisia kohtia tulee eteen.

Lakisääteisyys tuo toisaalta kankeutta, mutta se on välttämättömyys kansallisen henkisen historiallisen aarteiston säilyttämiseksi, ylläpitämiseksi ja siitä saatavan tiedon käyttämiseksi.

Tämä nyt voi tuntua jostakusta mahdottoman ympäripyöreältä tekstiltä, joten otetaan aivan käytännöllinen tapaus, joka on joistakin meistä, jotka ovat yrittäneet viedä tutkimuksiaan niin pitkälle kuin pystyvät, tuttu. Eli halu päästä tutustumaan erityisesti käyttörajoitettuun tai peräti käyttökiellossa olevaan materiaaliin. Sen tielle asettuu esim. konservaattori, joka ei anna tuumaakaan periksi. Ja perussyy on varmaankin hänen lakisääteinen vastuunsa ja päätösten noudattaminen. Sen ala miten tässä tilanteessa on tilaisuus käyttää "vapaata harkintaa" ja sovitella asioita, on sangen kapea.

On sitten myös erilaisia tapauksia, miten esimerkiksi menetellään aineistojen digitoinnissa. On selvää, ettei ole mitään kitkaa digitoida ulkoistetusti käyttökopioita, mutta toista on sellaisten aineistojen kohdalla, joita konservaattorin pitää erityisesti lakimääräisesti suojella ja joita ei voida mitenkään käsitellä ilman sellaista konservaattorin lakimääräistä valvontaa, jota ei voida lakia rikkomatta toistaiseksi delegoida vastuunkantajilta pois, tilapäisestikään.

On täten myös selvää, ettei arkistolaitoksella ole mitään estettä hyödyntää toiminnoissaan ulkoista IT -rautaa siten kuin parhaaksi katsoo, mutta ei se voi toisaalta järjestellä, siirrellä ja luovuttaa vastuullaan olevia aineistojaan tämän infran ehdoillakaan.

terv Matti Lund

TimoK
24.04.15, 12:34
On aivan selvää, että tämä lakisääteisyys synnyttää muutosprosesseihin kitkaa ja saattaa olla, että jotkin muutostavoitteet edellyttävät joitain korjauksia lakeihinkin. On aivan selvää, että homma jää vaiheeseen, jos tällaisia kohtia tulee eteen.


Luotettavan kumppanin hoidettavaksi voidaan antaa sensitiivisiäkin toimintoja – ei evankelis-luterilaisen kirkon Kirjurikaan ole kirkon toteuttama. On toki hyvä huomio, että Arkistolaitoksen toimintaa säätelevä lainsäädäntö voi olla esidigitaaliselta ajalta.


On sitten myös erilaisia tapauksia, miten esimerkiksi menetellään aineistojen digitoinnissa. On selvää, ettei ole mitään kitkaa digitoida ulkoistetusti käyttökopioita, mutta toista on sellaisten aineistojen kohdalla, joita konservaattorin pitää erityisesti lakimääräisesti suojella ja joita ei voida mitenkään käsitellä ilman sellaista konservaattorin lakimääräistä valvontaa, jota ei voida lakia rikkomatta toistaiseksi delegoida vastuunkantajilta pois, tilapäisestikään.

Itse näkisin varsinaisen digitointiprosessin ennemmin palvelun sisällöntuottamisena, ja tosiaan jo asiakirjojen käsittelyn vaativuuden vuoksi siinä tarvitaan juurikin arkistoalan osaamista. Ulkoistuksesta puhuessani ajattelin ennemminkin, että niiden henkilöiden, jotka vaikkapa suunnittelevat Digitaaliarkiston käyttöliittymän, määrittelevät sen tietokannan tai vaihtavat rikkinäisen levyn RAID-pakasta, ei ole mielekästä olla Arkistolaitoksen palkkalistoilla.

Juha
24.04.15, 15:50
Arkistolaitos tiedotti aiemmin, että Digitaaliarkiston toiminnassa on häiriöitä ja että vikaa korjataan parhaillaan. Asiaa selvitettäessä kävi ilmi, että www-palvelin, jonka kautta asiakkaat pääsevät katsomaan kuvia, on rikkoutunut. Kuvia tallentavat palvelimet ovat kunnossa ja digitoidut aineistot ovat turvassa. Käyttörajoitetut digitaaliset aineistot ovat toistaiseksi poissa käytöstä, mutta julkisia digitaalisia asiakirjoja voi tutkia arkistolaitoksen Astia–verkkopalvelun kautta.

Digitaaliarkiston teknistä ylläpitoa ollaan parhaillaan ulkoistamassa ja osana ulkoistamista Digitaaliarkisto siirretään uuteen palvelinympäristöön. Siirron valmistuttua palvelu toimii jälleen normaalisti, mutta valitettavasti valmistumisen tarkkaa aikataulua ei tällä hetkellä voida vielä arvioida. Linkit kuviin säilyvät samoina ulkoistuksen jälkeen.

Tiedustelut: arkisto*narc.fi





No niin, tämä selvisi - palvelin on rikki eikä sitä ilmeisesti ole mitään järkeä korjata, kun homma on parhaillaan ulkoistuksessa...


Juha

JouniK
24.04.15, 16:16
julkisia digitaalisia asiakirjoja voi tutkia arkistolaitoksen Astia–verkkopalvelun kauttaJuu, ja lotossa voi voittaa. Samoin vakuutusyhtiö voi korvata vahingon ja jostain voi myös löytää raittiin hanuristin tai rehellisen poliitikon.
Havaintoni Ämpäristä:
- tuomiokirjat eivät aukea lainkaan
- SAY ei aukea lainkaan
- rippikirjoihin voi joskus päästä

Tyypillinen vastaus:
”You request could not be processed at the moment. Please try again. ”

Juha
24.04.15, 16:26
Jaa.....minä olen kyllä päässyt kaikkeen tietosisältöön "Astian" kautta, mitä olen sattunut tarvitsemaan...mm. kaikkiin rippikirjoihin....


Muut asiaan kuulumattomat kommentit jääkööt omaan arvoonsa




Juha

eeva häkkinen
24.04.15, 16:36
Kiitos hyvästä selvityksestä! Kaikki me tiedämme, että koneet hajoavat ja tietokoneet oikkuilevat muutenkin, mutta säännöllinen ja ajantasainen tiedotus helpottaa kummasti. Helpottaa myös, kun muistaa, että vielä 10 vuotta sitten juostiin tukka putkella töiden jälkeen arkistolle ja jonotettiin konevarauksia.

ehjelt
24.04.15, 19:32
Jaa.....minä olen kyllä päässyt kaikkeen tietosisältöön "Astian" kautta, mitä olen sattunut tarvitsemaan...mm. kaikkiin rippikirjoihin....

Muut asiaan kuulumattomat kommentit jääkööt omaan arvoonsa

Juha

En epäile, ettetkö ole päässyt kaikkeen aineistoon mitä sinä olet sattunut tarvitsemaan. Ole onnellinen, minä en pääse siihen digitoituun aineistoon mitä minä satun tarvitsemaan. (Syyllistynkö minä nyt asiaan kuulumattomaan kommentiin :cool:)

Minä olen yrittänyt päästä digitoituun Dahlströmin kortistoon, jota olen todistettavasti käyttänyt ennen katkoa. Astian kautta avautuvat vain käsikortiston hakemistotiedot, joitten kohdalla on linkki "Aineisto talletettu digitaaliarkistoon". Linkin takaa tuleekin sitten vastaan toimimaton digitaaliarkisto.

Miten tämä on ymmärrettävä. Kaiken digitodun aineiston pitäisi siis löytyä Astiasta, jossa sitten joittenkin aineistojen kohdalla lukee, että siirry digitaaliarkistoon, joka ei nyt sitten toimi.

Mutta vakavampi kysymys: jos Dahlströmin digitoitu kortisto on talletettu digitaaliarkistoon, joka on "tuhoutunut", niin miten Dahlströmin digitoidun kortiston on käynyt?

Arkistonmuodostaja: Turun maakunta-arkisto (http://www.narc.fi:8080/VakkaWWW/Selaus.action;jsessionid=1FAFAB1B3D7FE1410112CEC24 5DFB78B?kuvailuTaso=AM&avain=34083.KA)
Arkisto: Turun maakunta-arkiston arkisto I (http://www.narc.fi:8080/VakkaWWW/Selaus.action;jsessionid=1FAFAB1B3D7FE1410112CEC24 5DFB78B?kuvailuTaso=A&avain=312976.KA) - Sarjat (http://www.narc.fi:8080/VakkaWWW/Selaus.action;jsessionid=1FAFAB1B3D7FE1410112CEC24 5DFB78B?lista=sarjat&kuvailuTaso=A&avain=312976.KA)
Sarja: B LUETTELOT (http://www.narc.fi:8080/VakkaWWW/Selaus.action;jsessionid=1FAFAB1B3D7FE1410112CEC24 5DFB78B?kuvailuTaso=SARJA&avain=161228.KA)
Sarja: Bd Tutkijapalvelun kortistot (http://www.narc.fi:8080/VakkaWWW/Selaus.action;jsessionid=1FAFAB1B3D7FE1410112CEC24 5DFB78B?kuvailuTaso=SARJA&avain=189517.KA)
Sarja: Bdg Dahlströmin kortisto (http://www.narc.fi:8080/VakkaWWW/Selaus.action;jsessionid=1FAFAB1B3D7FE1410112CEC24 5DFB78B?kuvailuTaso=SARJA&avain=193454.KA)
Sarja: Bdg1 Dahlströmin nimenmukainen kortisto (http://www.narc.fi:8080/VakkaWWW/Selaus.action;jsessionid=1FAFAB1B3D7FE1410112CEC24 5DFB78B?kuvailuTaso=SARJA&avain=197285.KA)
Arkistoyksikkö: Bdg1:3 Korttihakemisto nimen mukaisesti
Jakso
Arl - Bars Säilytysyksikkö / tilaustiedot
Aineisto on talletettu digitaaliarkistoon !!!
(http://digi.narc.fi/digi/hae_ay.ka?ay=1509639.KA)
Säilyttävä arkistolaitoksen yksikkö
Arkisto
Tunniste
Jakso
Tyyppi

Turun maakunta-arkisto
Turun maakunta-arkiston arkisto I
Bdg1:3

TimoK
24.04.15, 20:23
Mutta vakavampi kysymys: jos Dahlströmin digitoitu kortisto on talletettu digitaaliarkistoon, joka on "tuhoutunut", niin miten Dahlströmin digitoidun kortiston on käynyt?


Tässä ketjussa muutamaa viestiä ylempänä lainattu Arkistolaitoksen tiedote:

Kuvia tallentavat palvelimet ovat kunnossa ja digitoidut aineistot ovat turvassa.

istvank
24.04.15, 21:16
Digitaaliarkiston verkkopalvelin välittää digitoitujen aineistojen metatietoja Astialle. Osa aivan uusimmista digitoiduista kuvista ei näy Astian kautta ja syy lienee se, etteivät metatiedot ole välittyneet. Tällaisissa tapauksissa ei voi muuta kuin odottaa tai käyttää alkuperäisiä asiakirjoja. Dahlströmin kortisto löytyy Turun maakunta-arkistosta.

Istvan Kecskemeti, Kansallisarkisto

Hannu Virttaalainen
25.04.15, 04:33
Digitaaliarkiston verkkopalvelin välittää digitoitujen aineistojen metatietoja Astialle. Osa aivan uusimmista digitoiduista kuvista ei näy Astian kautta ja syy lienee se, etteivät metatiedot ole välittyneet. Tällaisissa tapauksissa ei voi muuta kuin odottaa tai käyttää alkuperäisiä asiakirjoja. Dahlströmin kortisto löytyy Turun maakunta-arkistosta.

Istvan Kecskemeti, Kansallisarkisto

Turun maakunta-arkisto
Aukioloajat

ma-pe klo 9-16
iltapäivystys parillisina viikkoina tiistaisin klo 16-19
1.6.-31.8. ei iltapäivystystä

Joten, kyllä olisi minusta parempi sanoa, että odota ja usko että asiat saadaan vielä toimimaan digitaaliarkistossa, koska ajallisesti ja taloudellisesti paikan päällä käynti on käytännössä useimmille mahdoton.

Kyllä kai digitaaliarkistossa kysymys on nimenomaan ajasta ja paikasta riippumattomuudesta.

Siis niin kuin tässäkin viestissä. Jos satut heräämään lauantai aamulla 4:n jälkeen "suurten kangasmetsien kätkemässä, tekisi mieli sanoa, erämaakylässä." Virttaalla, vain 60km Turusta niin voisit jos ei enää nukuta alkaa katsella aikasi kuluksi Dalströmmin kortistoa digitaaliarkistossa, mikä ei kyllä Turussa onnistu ennen maanantaiaamua. Maanantaina taas voi muuta "tärkeämpää" menoa.

Siis ei Turussa käynti ole vaihtoehto. Vaihtoehdot ovat odottaa tai unohtaa koko juttu.

Kyllä tämä sama asia voi tapahtua myös Facebookillekin, vaikka siellä on kahdennukset ja varmaan kahdennusten kahdennuksetkin, joka paikassa. Facebookin pyörittämiseen tarvitaan rahaa, paljon rahaa ja jostain sitä vaan löytyy "ilmaiseen" palveluun.

Digitaaliarkiston kohdalla ei taida olla käytössä paljon rahaa ...

Kiukuttelu täällä ei auta yhtään itse asiaa, mutta ymmärrän, että joskus se keventää mieltä.

eruppa
25.04.15, 16:50
Asia lienee niin, etteivät harrastelijasukututkijoiden tarpeet ole julkisen hallinnon prioriteettilistalla kaikkein ylimpänä. Arkistolaitos on tehnyt niukoilla määrärahoillaan todella hienoa työtä harrastuksemme eteen ja mikä tahansi ihmisen tekemä vekotin, palvelintietokone mukaan luettuna voi joskos hajota.

Kyllä minusta esim. lääkintätoimen yms. tarpeet menevät tärkeysjärjestyksessä ohi sukututkimuksen. Joukossamme lienee nuoria ja kärsimättömiä harrastajia, mutta kun vertaa nykyaikaa aikaan noin 35 vuotta sitten, jolloin itse aloitin sukututkimuksen kaukolainattavien mikrofilmirullien kanssa, on ero huimaava. Parissa päivässä pystyy tekemään yhtä paljon kuin silloin parissa vuodessa.

Eli ollaanpa pitkäpinnaisia!

Toivottelee Porin Erkki

TimoK
25.04.15, 16:55
Mainittakoon asiasta kiinnostuneille, että Digihakemiston ylläpitäjä on muuttanut sovellusta niin, että se hakee kuvat Astian kautta.

ehjelt
25.04.15, 17:51
Mainittakoon asiasta kiinnostuneille, että Digihakemiston ylläpitäjä on muuttanut sovellusta niin, että se hakee kuvat Astian kautta.

Huomasin tämä eilen. En nyt valitettavasti muista Digihakemiston tekijän ja ylläpitäjän nimeä, mutta mielestäni Suomen Sukututkimusseuran olisi ehdotettava hänelle Pro Finlandia-mitalia.

Olli-Pekka Sorma
13.05.15, 16:43
Jokohan joku on keksinyt sen kiertotien Astian kautta jolla pääsee lukemaan digitoitua Dahlströmin kortistoa? Mielelläni kopioisin sen, kiitos! :confused:
nimim. ATK-amatööri

Hannu Virttaalainen
14.05.15, 06:55
Omia spekulaatioitani asiasta.

Epäilyni sekä tietokoneharrastelijana että ainakin koulutuksen puolesta IT-ammattilaisena on että Dahlströmin kortistoa, joka oli aika viimeisiä digitoituja aineistoja ei oltu ehditty linkittää vielä suoraan muualle kuin Digitaaliarkistoon. Nämä Astia ja Digitaaliarkisto ja Digitaalihakemisto taas ovat nykypäivän Dahlströmin kortistoja.

Tiedän että aktiivisten foorumin käyttäjien joukossa on arkistoinnin ammattilaisia, jotka ovat toimineet sekä vanhan arkistoinnin ilman ATK:ta, että uuden ATK:lla toimivan kanssa. Mutta minun käsitykseni mukaan Digitaaliarkisto on kortisto, joka on hukassa ainakin julkiselta käytöltä. Tiedot eivät ole hukassa, mutta korttien järjestämiseen takaisin kortistolaatikoihin (=Digihakemisto) menisi näin IT-aikanakin paljon resursseja. Koska uuden järjestelmän rakentaminen oli jo käynnissä niin vanhan korjaamisen ei laiteta resursseja vaan resurssit menevät uuden järjestelmän käyttökuntoon saattamiseen.

Koska käyttäjien joukossa on myös klassisista kielistä minua enemmän tietäviä ja siis amatööri sanan merkityksestä varmemmin tietäviä, niin sanon vain että joskus amatööri tietää enemmän kuin ammattilainen, koska asia ei ole hänelle työ vaan jotain ihan muuta.

Astia antaa 'Dahlströmin' haulla 518 korttia, joissa ehkä kaikissa on linkki johonkin tietoon Dahlströmin kortistosta. Onko tietojen joukossa Astiassa jossain myös linkki digitoituun kortistoon en tiedä.

Istvanin kommenttiin, joka koski nimenomaan Dahlströmin kortistoa, perustuen epäilen linkin olemassaoloa. Mutta tässä minä kyllä tulkitsen toisten kommentteja rivien välistä. Voin siis olla ulkona kuin lumiukko.

Aki Pitkäkoski
14.05.15, 14:10
Kaiken kaikkiaan on erinomaista, että Suomessa on Digiarkisto, joka koko ajan täydentyy. Jos vertaan käyttömukavuudelta Ruotsin maksulliseen SVAR:iin, niin onhan tämä ihan hyvä.

Käyttökatkon vuoksi tosin monet sadat jatkotutkimusta varten talteen laittamani linkit pitää nyt kaivaa Astian kautta. Toivottavasti entiset linkit toimivat käyttökatkon jälkeenkin...

Yksi harmi on se, että palvelussa on toisinaan ongelmia, kuten tänäänkin, jolloin Astia antaa vastaukseksi "Access denied as Agent profile not found in Access Manager" tai sitten vain ei anna mitään...

Niin, ja kuten nimim. ehjelt mainitsi
Huomasin tämä eilen. En nyt valitettavasti muista Digihakemiston tekijän ja ylläpitäjän nimeä, mutta mielestäni Suomen Sukututkimusseuran olisi ehdotettava hänelle Pro Finlandia-mitalia.

Olen samaa mieltä. Tekijä on Kari Kujansuu.

terv.
--aki--

Movitz
14.05.15, 17:25
Mutta mitä teemme nyt, kun Astiakin on lopettanut toimimasta?

Jens

perttimp
15.05.15, 06:50
Arkistolaitoksen määräraha valtion budjetista on noin 19 miljoonaa euroa. Lisäksi se saa Veikkaukselta n. 5 Me.
Näillä pitäisi saada toimiva digitaaliarkisto.

Arkistolaitos on Opetus- ja kulttuuriministeriön alainen. Sinne voi lähettää palautetta tästä.
http://www.minedu.fi/OPM/Palaute_virtuaalivirkamiehelle/palaute?lang=fi

mjauhi
15.05.15, 10:44
Alkaa näyttää siltä, että käyttökatkos on tahallista kiusantekoa Arkistolaitoksen taholta digihakemistoa kohtaan. Jos Astiakin on lakannut välittämästä digihakemiston linkkejä, asia on näin.

Edellisessä viestissä oli linkki kulttuuriministeriöön. Viestejä sinne. Myös tämän Forumin ylläpitäjät ja Sukututkimusseura voisi vaatia selvitystä Kulttuuriministeriöstä Arkistolaitoksen toiminnasta.

Ei nykytietotekniikan aikana käyttökatkos voi kestää viikkokausia, ellei Arkistolaitoksen tietotekniikkaosastolla ole kynsien viilaustauko. Vai ollaanko Arkistolaitoksen palveluja muuttamassa maksullisiksi??

mjauhi

Matti Lund
15.05.15, 11:47
On aivan väärin purkaa turhautumista digitaaliarkiston poikkeuksellisen käyttökatkoksen aiheuttamasta harmintunteesta arkistolaitoksen henkilöstöä kohtaan ikään kuin siellä ei pyrittäisi hyvin palvelemaan tutkijoita.

Jokainen tutkija, joka on ehtinyt jonkin aikaa käyttää arkistolaitosta ja sen palveluja, tietää hyvin, että arkistolaitos, sen jokainen työntekijä, pyrkii hyvin palvelemaan tutkijaa, on tutkijan paras ystävä ja seuraava ystävä tulee vasta kaukana sen takana.

Näillä eri forumeilla joutuu törmäämään jatkuvasti tutkijan näkökulmasta aivan käsittämättömän harhautuneisiin mielipiteisiin arkistolaitoksen ja tutkijan välisistä suhteista, joissa tutkija ja arkistolaitos asetetaan vastakkain???

Kaikenlainen viesteily, jossa kuvitellaan jonkinlainen juopa tutkijan ja arkistolaitoksen välissä, tai peräti jonkinlainen vastakkainasettelu, on mielestäni mielen sekavuudesta johtuvaa, kun aivan alkeellisimpia perusasioita ei ole haluttu selvittää itselle eikä ole vielä tutkijan normaaleja kokemuksia arkistojen fasiliteettien käytöstä eikä ole ollut vielä kanssakäymistä arkistolaitoksen palvelutehtävien suorittajien kanssa.

Tietystikään näin pitkää katkosta ei voida pitää luonteeltaan teknisenä, vaan muut tekijät kuin laitteitten ylläpito sinänsä lienevät aiheuttaneet katkoksen tavattoman pidentymisen.

Joku olikin havainnut, että arkistolaitos on valtion virasto, lakimääräinen (erillinen oma lakinsa) ja alistettu opetusministeriölle, mutta ei ollut vetänyt siitä niitä riittäviä johtopäätöksiä, minkä jokaisen AJATTELEVAN tutkijan pitäisi omalta osaltaan tehdä.

terv Matti Lund

mjauhi
15.05.15, 12:28
Olin hieman hätäinen mielipiteissäni ja turhan kriittinen kuten tavallista. Soitin eräälle Arkiston johtohenkilölle ja sain tosi asiallisen vastauksen käyttökatkokseen.

Arkistohenkilökunnalle nöyrin anteeksipyyntö. Matti Lundin kritiikki otetaan myös vastaan.

Kesäkuussa päästään taas tutkimaan. Kuten joku mainitsi , että ajan voisi käyttää vaikka kesän tulon seurantaan.

Koukusssa sukututkimukseen
mjauhi

Hannu Virttaalainen
15.05.15, 14:55
Mutta mitä teemme nyt, kun Astiakin on lopettanut toimimasta?

Jens
Tämähän nyt taas varmaan johtuu siitä, että Digitaaliarkiston, jota tällaiset harrastelijatutkijat, kuten minä, enimmäkseen ovat käyttäneet, sijasta olemme löytäneet Astian puolelle, jolloin siellä käyttäjämäärät ovat ehkä moninkertaistuneet ja palvelinten rasitus on kasvanut ehkä rajustikin
Tämä on IT:stä ja verkoista ammattinsa puolesta toivottavasti jotain tietävän tosi hyvä arvaus, kuitenkin ilman mitään käyttäjätilastotietoja tehty. Kuinka paljon Astian käyttäjämäärät on noussut en lähde arvailemaan.

Astiaakin ehkä auttaisi, jos mahdollisimman moni nyt vaan nauttisi 'lämpimästä' keväästä ja odottaisi kärsivällisesti, että asiat saadaan taas kuntoon.

mjauhi
15.05.15, 16:25
Huomasin tämä eilen. En nyt valitettavasti muista Digihakemiston tekijän ja ylläpitäjän nimeä, mutta mielestäni Suomen Sukututkimusseuran olisi ehdotettava hänelle Pro Finlandia-mitalia.

Olen ehdottamasti samaa mieltä. Varmaan muutkin. Ajatus digihakemiston perustamisesta riittäisi siihen, mutta vielä toteutuskin!

Digihakemiston hakemistot ovat säästäneet minulta tuhansia tunteja digiarkiston sivujen pläräämisestä. Jospa hakemisto voitaisiin yhdistää digiarkistoon. Eli jokaisesta digiarkiston asiakirjasta olisi linkki digihakemistoon. Juuri näinpäin, eli 1,2,3,4,5,......kuvat voisi heti katsoa ja tunnistaa oikeille alueille ilman koko aineiston läpipläräämistä.

tutkimisiin

istvank
16.05.15, 19:52
Pari kommenttia Kansallisarkistosta:

Astia toimii normaalisti

24.4. Tässä viestiketjussa selitän miksi uusimmat digitoinnit, kuten Dahlströmin kortistot eivät kertakaikkiaan näy ennen Digitaaliarkiston uuden ulkoistetun www palvelimen käyttöönottoa.

Www.arkisto.fi etusivulla on tiedote Digitaaliarkiston käyttökatkosta.

Kansallisarkisto ei saa rahaa Veikkaus Oyltä

Kiitän asiallisista kommenteista ja toivon kärsivällisyyttä kunnes Digitaaliarkiston kuvat taas näkyvät normaalisti

Istvan Kecskemeti, Kansallisarkisto