PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Juho Tuomaanpoika Pälkäneen Mälkilästä


Petri Sihvonen
09.04.15, 17:08
Etsin tietoa tarkenpaa syntymäaikaa ja vanhempia: Juho Tuomaanpojalle joka on syntynyt, noin 1738 ja kuollut 17.6.1773 Pälkäneen Mälkilässä, inhys.
Juho on ollut myös salpietarinkeittäjä. (Avioliitto Anna Sipintytär, s. 9.12.1736)
Juho ja Anna vihittiin: 1.11.1764 ja molemmat olivat Mälkilästä.

Kiitos etukäteen kaikesta tiedoista.

karisalm
09.04.15, 18:02
Hei

Mielestäni 9.12.1736 syntynyt Anna Sigfridsdotterin vihkimistieto on tämä
30.9.1759 Myttälä Lbd. sn. Simon Mårtensson Pig. Anna Sigfreds:dr Myttälä
ja Johan Thomassonin kanssa vihitty Anna Sigfridsdotterin syntymä tässä
19.9.1734 Mälkilä Sold Sigfred Falsk Walborg Anna

Anna syntymävuosi 1734 muuttuu 1758-1759 rippikirjan vaihtuessa vuodeksi 1736

Johan Thomassonin syntymä tässä
13.5.1738 13.5.1738 Onckala Förafsk.sold Thomas Sigfredsson Sophia Mårt.dr Johannes
Sotilas Thomas Sigfridsson muuttaa eron saatuaan räätäliksi Mälkilään.

juhasalomaki
12.07.15, 22:26
Hei,

huomasin, että täällä on ollut keskustelua Anna Sipintytär Falskista (s. 1734). Minun sukuuni liittyy Annan isosisko Liisa (s. 1725).

Liisan elämänkierron olen kyllä jo selvittänyt, mutta haluaisin hieman enemmän tietoa Annan ja Liisan isästä Sipi Juhonpoika Falskista. Hänen tietojaan kun ei oikein kunnolla löydy mistään ja hän häviää yllättäen Pälkäneen rippikirjoista.

Pälkäneen rippikirjassa 1736-1743 Mälkilä Kinnarla Sipin nimi on yliviivattu ja rippimerkinnät loppuvat alkuvuoteen 1741.

Pälkäneen rippikirjassa 1744 -1750 Mälkilä Kinnarla Sipin nimeä ei enää ole. Vain vaimo Valpuri Mikontytär ja osa lapsista on mainittu.

Näyttäisi siltä, että Sipi olisi kuollut alkuvuonna 1741, mutta Pälkäneen kuolleista häntä ei löydy.

Onko hän sotilaana lähtenyt sotimaan, vai mitä hänelle on tapahtunut?

Tietääkö kukaan?

Terveisin
Juha Salomäki
Hyvinkää

karisalm
13.07.15, 05:55
Hei

Armeijan rullien mukaan Sigfrid kuolee kesäkuussa 1742. Porin rykmentti oli tuolloin Liikkalassa, venäläiset aloittivat etenemisen 6.6.1742 ja Lewenhauptin johtamat joukot peräytyvät alta pois Helsinkiä kohti. Kuolinaika osuu tuohon aikaan, taisteluja ei tuolloin juuri käyty joten olisiko Sigfrid kuollut johonkin tautiin tms.

juhasalomaki
14.07.15, 00:27
Esko,

kiitokset tiedosta!

Minä olen perehtynyt etupäässä vain kirkonkirjoihin ja SAY-materiaaliin, mutta en oikein osaa etsiä ja löytää muuta tietoa. Mistä nuo mainitsemasi armeijan rullat löytyisivät, niin voisin itsekin katsoa?

Terveisin
Juha Salomäki

karisalm
14.07.15, 05:52
Hei

Itse olen lukenut SSHY:n jäsensivuilta, tässä linkki vuoden 1768 katselmukseen.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=15396&pnum=216

juhasalomaki
14.07.15, 13:30
Esko,

kiitokset.

Minäkin itse asiassa löysin tuon Porin läänin jalkaväkirykmentin Pääkatselmusluettelon, 1768-1768 ja pari aikaisempaakin SSHY:n sivuilta viestini jälkeen, mutta en viitsinyt yöllä enää laittaa uutta viestiä.

Edellisessä luettelossa 1737-1737 sivulla 208 Majurin komppania:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=18460&pnum=211

Sipi on esitetty samassa paikassa numerolla 857/88 (Regiment/Compagnie; Rykmentti/Komppania) kuin vuoden 1768-1768 Rullassa.

Sivulla 208 on Sipistä myös lisätietoa, mutta en millään osaa tulkita kaikkea tuota kirjoitusta. Kirjaimet ovat hieman erilaisia kuin kirkonkirjoissa. Jotain sentään saan selville. Olisi mukava, jos sinä tai joku muu osasi auttaa tulkinnassa. Sarakkeittain:

Lähn. (Lääni): Pori
Härad. (Kihlakunta): Ö...? (tai Ä...?)
Sockn. (Pitäjä): Pälkäne
Rotans Namn (Ruodun nimi): Kinnarla
Nummer (Numero)
Regiment (Rykmentti): 857
Compagn. (Komppania): 88
Soldatens namn... : Sigfred Johansson Falsk
Ålder. (Ikä): 32
Tinu...? ålr (Palvelusvuodet?): 14
Födelseort: (Syntymäpaikka): Kangasala Hämeen lääni (voisiko olla?)
Sista General Munstring Annotation (Edellinen yleiskatselmus?):
General Munstring Annotation (Tämä yleiskatselmus?):

Siis Sipi olisi ilmeisesti 32 vuoden ikäinen vuonna 1737. Onko hänet merkitty syntyneeksi Kangasalalla, vai mitä siinä lukee?

Terveisin
Juha Salomäki
Hyvinkää

karisalm
14.07.15, 17:03
Hei

Otsikoiden tulkinnasta esim täällä http://www.genealogia.fi/genos-old/63/63_29.htm

Syntymäpaikka on vain läänin tarkkuudella eli Tafwastehuus lähn

juhasalomaki
16.07.15, 12:15
Esko,

kiitokset taas.

Onhan tuo Tafwastehuus kuitenkin melko selvä. Kuitenkin minulle tuo ensimmäinen kirjain oli niin vaikea, että en millään keksinyt, mikä sana voisi olla.

Terveisin
Juha Salomäki
Hyvinkää

Pirjo Vidgren
12.02.17, 14:45
Törmäsin viime viikolla Mikkelin muuttaneiden luettelossa kauan kadoksissa olleeseen esi-isääni, Matti Rambergiin. Hän muutti Mikkelistä Leppävirralle puuseppäoppilaana 1798 ja sieltä tänne Iisalmeen puuseppämestarina 1799. Mikkeliin renki Matti Juhonpoika s. 1770 oli tullut Pälkäneeltä 1794.

Pälkäneeltä löysin hänet 1792-97 rippikirjasta Mälkilän kylästä:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=12556&pnum=232 (Mikkeliin muutto mainitaan)

ja sitä ennen ehkä täältä:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=12556&pnum=244
Noita renkipoikia on välillä vaikea seurata, kun aina ei kunnollisia muuttotietoja ole.

Sitten seurailin 1770 Pälkäneellä syntyneet Matti Juhonpojat ja ainoaksi vaihtoehdoksi jäi
25.2.1770 25.2.1770 Mälkilä Laurila Joh. Thomass. Anna Sigfredsdr Mats. Muut Matit pysyivät Pälkäneellä vielä 1790-luvun lopullakin.

Etsimäni Matti voisi siis olla tämän viestiketjun Juho Tuomaanpojan poika. Toki Matti voi olla syntynyt muuallakin ja tullut sitten Pälkäneen kautta Mikkeliin.

Ilman syntymäaikaa oleva Matti Juhonpoika, joka voisi olla tuo sama Matti, löytyy vielä 1792-97 rippikirjasta Ruokolan kylästä:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=12556&pnum=155

ja 1785-91 edelleen Ruokolan kylästä:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=12844&pnum=148
Tuossa hänen sanotaan olevan "Tranbergs son ifr Melkilä Rissa" (jos tulkitsin oikein) eli vaikuttaisi sen perusteella Juho Tuomaanpojan pojalta.

Olenkohan oikeilla jäljillä?

Petri Sihvonen
16.02.17, 14:09
Hei,

Taidat olla oikeilla jäljillä sillä sinun nimesi on minulla Familytreedna:n FF listalla 5.6.2016 jossa olet 4th cousin ja äitisi Maire on myös.

Meillä on yhteisiä savolaisia sukuja: Härkönen, Partanen, Tikkanen ja Väisänen nämä löytyvät minulta Kainuusta. Pohjois-Karjalasta olen sukua Makkosille, Rönköille, Tiikkaisille ja Turusille joita minulla on kaksi sukua Rääkkylän Oravisalossa. Äitini äidin tyttönimi oli Turunen. Kaikki itäiset suvut tulevat äitini äidin kautta, näitä alakaa olla jo 80 sukua.

Isälinjani on pälkäneläinen joka päätyy 1400-luvulle Salmentaan kylälle Pohjois-Pälkäneelle. Asun Kangasalla joka on Pälkäneen naapurikunta. Isäni Y-dna kuuluu I-ryhmään joka tuli Sveanmaalta ajanlaskun alussa Satakunnan rannikolle. Äitilinjani päätyy Saarijärvelle 1600-luvulle Rahkosten taloon ja kuluu U5a1b1 jota pidetään "hämäläisenä".

Pirjo Vidgren
18.02.17, 16:33
Tuo Pälkäneeltä tullut esi-isäni on isäni puolelta, joten se ei selitä FF-osumaa äitini kanssa. Moni noista mainitsemistasi sukunimistä vaikuttaa kuitenkin tutulta. Laitoin sähköpostia etäserkulle. :)