PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Jacob Lydeman, nimismies Kaarinassa


Olli-Pekka Sorma
07.04.15, 10:51
Turun kaupunginviskaalin, ja Isonvihan aikaisen pormestari Simon Lydemanin poika, luultavasti 1691 syntynyt Jacob Lydeman muutti 1712 Turusta Kaarinaan, jossa toimi koko työikänsä nimismiehenä. Hän todennäköisesti toimi -Isonvihan ajan (?)- nimismiehenä myös Piikkiössä ja Halikossa. Hän avioitui 13.06.1717 Kaarinassa Brita Larsintyttären kanssa. Vihkitieto löytyy Kaarinan seurakunna digitoidusta tiedostosta. He saivat 11 lasta vuosina 1717-1733. Jacob kuoli 1736. Useissa netin tiedostoissa Jacobin vaimoksi mainitaan Anna. Mahtaako kellään olla tietoa Annasta ja/tai tositetta Annan ja Jacobin avioliitosta?
terv OPS

Marikki
18.06.20, 16:07
Voisiko Helena Otteliana s.1725 Kaarinan Alakylässä ja k.20.9.1807 Turussa olla Jacobin tytär?
Minulla on vaan Helenalle aviomies ja yksi tytär, vanhemmat puuttuvat.

Olli-Pekka Sorma
20.06.20, 20:27
Hei Marikki,
Helena Ottiliana Lydemanin isä oli Jacob Lydeman (s,1691 Turku). Helenan äiti oli Brita Larsintytär (s.1692) Kaarinasta. Helenan aviomies oli Christian Richter (s.01.07.1716 Turku), Helenalla ja Christianilla oli kaikkiaan 9 lasta, kaikki syntyneet Turussa välillä 1751-1767.

Marikki
28.06.20, 17:24
Kiitos vastauksesta:)
Helenan tytär Brigitta Christina sai pojan Peter Christian Sörman joka avioitui minun iso-isoisän siskon Anna Sophia Antintyttären kanssa.
Peterillä oli myös veli Hans josta en ole mitään tietoa löytänyt toistaiseksi.

Olli-Pekka Sorma
28.06.20, 19:48
Hei Marikki
Petter Christian Sörman on minun isänisän isänisä. Hän oli neljästi naimisissa. Minun esiäitini oli Petterin komas vaimo Eva Mathsintytär. Anna Sofia Andersintytär Isotalo oli Petterin neljäs vaimo.
Petterillä oli veli Hans Gustaf (s.02.09.1772 Turku) ja kaksi sisarta Amalia Charlotta ja Catharina Sophia. Petterin ja Hansin äiti oli Brita Christina Richter. Amalian ja Catharinan äiti oli Anna Maria Bremer.

Marikki
28.06.20, 21:39
Tiedossa on Petterin siskot, mutta he kuolivat jo pieninä. Minulla on myös Petterin kaikki puolisot tiedossa, mutta en ole toistaiseksi tutkinut mahdolliset jälkeläiset. Anna Sophian kanssa hän ei saanut lapsia, en ole ainakaan löytänyt.
Anna Sophian veli Johan on minun esi-isä ja hän otti sukunimen Ahlroos.