PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Leningrad Oblast


Fredrik
30.05.08, 17:39
Hej,

Ville fråga om någon på detta forum har erfarenhet av släktforskning ang. Viborg i Ryssland?
Det är så att min gammelfarmor blev antagligen begravd i Viborg år 1900. Eftersom jag ingenting har hittat via St Michels länsarkiv, så tänkte jag nu skriva till Leningrad Oblast. Kan man skriva på engelska? Eller bör man se till att få iväg brev på ryska? Svarar de överhuvudtaget? Ska man skicka med euro-sedel i brevet? I så fall hur mycket? Gör de sökning åt en, eller måste man åka dit själv?

Kanske har någon namn på en arkivist på Leningrad Oblast arkiv?

Tack för svar på förhand!

Mvh

Fredrik Bonsdorff

Tuula Cu
02.06.08, 16:57
Om du inte kan resa till Viborg (lättast med gruppen via Viipuri-keskus, resor ordnas två-tre gånger om året, kostar 260 euro, inkl resan per tåg, övernattning och GOD service med Viipuri-keskus guide och arkivister där).

Har varit där två gånger nu, och om inte någonting finns direkt från t.ex. ämbetsbetygsamlingen, kan det vara svårt att hitta mycket på en gång. Det finns SÅ mycket papper.

Direktören heter Viktor Pantelejev, troligen förstår han engelska. Det finns också en arkivist Lena (inte minns familjenamnet) som talar finska ganska bra. Du kan försöka skriva till dem. Men jag är inte säker hur betalningen kunde ordnas... För kopier/fotos betalar man kontant där.

En möjlighet är att fråga på Yahoo-gruppen Karjalaiset suvut om någon vet mera eller kan hjälpa dig.

MVH Tuula Kupari

Fredrik
02.06.08, 18:30
Tack Tuula för svar! Eftersom jag ej behärskar finska, så får jag nog försöka i ett första steg få mitt brev översatt till ryska, och sedan hoppas på att få svar! Hoppas bara de har de kyrkoböcker som fattas i Mikkelis arkiv (letar efter begravda personer i Viborg från Viborgs svenska eller tyska församling från år 1900).
Mvh
Fredrik Bonsdorff

Ragnvald
05.06.08, 07:57
Hej Fredrik,
Viborgs kyrkoböcker från den tid du söker, blev kvar där under vinterkriget.
De finns inte på landsarkivet i Viborg (enligt vad jag fått reda på).
Har själv liknande problem att hitta uppgifter som inte finns i St Michel.
Min gissning är att kyrkoböckerna togs om hand av NKVD (KGB:s föregångare) för deras egna behov.
MVH Peter

Fredrik
05.06.08, 21:12
Är det m.a.o. ingen idé att skriva till Leningrad Oblast arkiv?
Kanske har de andra uppgifter än kyrkoböcker från år 1900 som skulle kunna intressera mig, tex. polisens kartotek, mantalslängder etc. som skulle kunna leda mig till min gammelfarmor Ella Roos och min gammelfarfar Sigurd Roos?
Känner mig nedslagen såtillvida att jag ej vet hur jag någonsin ska kunna få reda på om Ella Roos verkligen begravdes i Viborg i december år 1900?!

Mvh

Fredrik Bonsdorff

Essimi
05.06.08, 22:32
Enligt den här sidan http://www.joensuu.fi/historia/oblast/kirkol.html finns det nog möjligt att hitta uppgifter från sekelskiftet. Låt oss höra hur det gick till.

Olarra
06.06.08, 12:53
Eftersom jag ej behärskar finska, så får jag nog försöka i ett första steg få mitt brev översatt till ryska, och sedan hoppas på att få svar!

Hej igen!
Kanske kunde Viborgs-centret kunna hjälpa dig att få kantakt med arkivpersonalen i Viborg? De går ju säkert också att skriva på engelska eller finska, alltid hittar man någon som kan hjällpa till med språket, men med ryskan kan det vara lite svårare eller hur?
Se här: http://www.viipurikeskus.fi/ruotsi.html
mvh

Jorma Kuokka
17.06.08, 19:23
Hej ! Regional statearhive in Viborg finns
Shturma St. 1 1888900 Vyborg. Russia
Helsningar Jorma Kuokka