PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : tulkinta apua


sasikoik
20.03.15, 15:56
Hei!

En saa selvää seuraavan syntyneidenluettelon 38. Lapsesta Laurentius s.12/12/1752 vanhempien nimistä, varsinkaan isän. Oletan etunimen olevan Michel ??? ja äidin Margareta??? Ja mikä on kylän nimi??

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pielavesi/syntyneet_1737-1765_tk1264/kuvat/91.jpg

Kiitos jo etukäteen avustasi.

Satu

Nina
20.03.15, 16:14
HisKi antaa tulkinnan: Michel Cassurinen ja Margetha Nijroinen, paikka Pielavesi

sasikoik
21.03.15, 17:37
Kiitos Nina:)

Julle
21.03.15, 18:16
< En saa selvää seuraavan syntyneidenluettelon 38. Lapsesta Laurentius s.12/12/1752 vanhempien nimistä, varsinkaan isän. Oletan etunimen olevan Michel ??? ja äidin Margareta??? Ja mikä on kylän nimi??

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pielavesi/syntyneet_1737-1765_tk1264/kuvat/91.jpg
>
Hei!

Vahvistan tuon Ninan tulkinnan. Minulla on todennäköisesti sama sotilaan varamies, renki, torppari Mikko Kasurinen ja piika Marketta Niiranen poikineen Pielaveden Heinämäestä. Marketta näkyy vain etunimeltään vaimona Iisalmen sotilaiden ruotu 14 RK vuosilta 1759-65. Pojat Hiskissäkin, ehkä myös Marg Schönberg lienee sama vaimo?
Noita renkejä ja piikoja on vain hankala seurata, kun vaihtavat paikkaa pesteineen, mutta he löytynevät Pielaveden rippikirjoista jostakin talosta Heinämäki?, Venetmäki? tai torppareista. Aikamoinen selaaminen vain!
Enpä ole aikanaan löytänyt, mutta ehkä löydät näillä lisätiedoilla. Minä olen aikoinaan luovuttanut.

Tutkimisiin

sasikoik
23.03.15, 16:05
Kiitti Julle.

Kyllä tosiaan on ollut hankalaa löytää Michelin ja Margaretan tietoja mistään kirkonkirjoista. Olen Pielaveden kirkonkirjoja selaillut edestakaisin vaan ei ole juuri tulosta tullut. En tullut laittaneeksi ylös, mistä rippikirjasta löysin merkinnän Michel Kasurisesta ja hänen pojistaan (Lars, Samuel ja Petter), mutta tässä vaimon nimeksi mainittiin Catharina Kemiläin. Hiskistä löytyi vihittyksi 12/4/1762 pariskunnan Michel Kasurinen Heinämäeltä ja Catharina Kemiläisen Huosasta. Näyttää, että Marg. olisin mahdollisesti kuollut ja Michel mennyt uudelleen naimisiin. En kuitenkaa ole löytänyt mitään todisteita Marg. kuolemasta.

Onko sulla tietoa, mistä Michel ja Marg. ovat tullut Heinämäelle tai heidän vanhemmistaan?

Satu

Julle
23.03.15, 21:45
< En kuitenkaa ole löytänyt mitään todisteita Marg. kuolemasta. >
Kuollut välillä 1757-61, mutta voi olla myös tuo Marg Schönberg/Sjöberg eri tai sama henkilö, jonka kanssa Mikolla oli myös tytär, Kemiläisen kanssa ei lapsia.

< Onko sulla tietoa, mistä Michel ja Marg. ovat tullut Heinämäelle tai heidän vanhemmistaan? >
Kuopion Haloilassa vuonna 1734 on veli Michell Kasurinen, mutta ei enää 1742, mutta täytyy vielä tutkia löytyykö Kuopion Rippikirjoista jotain lisää?

Tässä hieman lisää tutkittua tietoa eiliseltä: MikkoKasurinen1724.txt
Iisalmen ruotu oli numero 14, mutta siihen kuuluvat talot ovat minulle vielä epäselvät?

Kasurisia ja Niirasia on sekä Iisalmella että Kuopiossa?

Tutkimisiin

sasikoik
25.03.15, 05:24
Kiitos Julle uusista tiedoista.

E Juhani Tenhunen
30.04.15, 21:03
HisKi antaa tulkinnan: Michel Cassurinen ja Margetha Nijroinen, paikka Pielavesi

Mikko Kasurinen ja Marketta Niiranen. Kasurila on Siilinjärven kirkonkylä ja Niiralanniemi Iisalmen Porovedellä.

E. Juhani Tenhunen