PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukujutut -lapsella väärä äiti ongelma


villimies
12.03.15, 20:43
Hei!
En itse löytänyt ratkaisua ongelmaani, johtuneeko siitä että olen melko uusi ohjelman käyttäjänä.
On isä, jolla on kaksi vaimoa ja lapsia molempien kanssa. Yksi lapsista menikin väärän äidin nimiin. Miten saan muutettua hänet oikealle äidille (+ n. 40 jälkeläistä) niin ettei minun tarvitsisi naputella kaikkia uudestaan?
ihmettelee
Sami K.

ristojohannes
12.03.15, 21:09
Minä tekisin näin.
Poistan lapselta vanhemmat.
Lisään lapselle oikean isän ja sen jälkeen hyväksyn ohjelman tarjoaman äidin.

marjatellervo
12.03.15, 21:24
Käyttöohjeessa kerrotaan näin:

Jos olet vahingossa laittanut lapsen väärälle puolisolle, niin voit Keskusikkunalla vaihtaa lapsen toiselle puolisolle kätevästi Sekalaiset -valikon Siirrä lapsi toiselle puolisolle -toiminnolla.

ristojohannes
12.03.15, 21:49
Eipä ole tullut käyttöohjeita luettua.
Enkä ole siis kokeillut miten se toimii kun lapsella on jälkeläisiä.

Minun talonpoikaisjärjellä tehty tapa toimii hyvin (kymmeniä siirtoja)
Eli klikkaa vanhempien välissä oleva >pura.
Kirjoita isän tiedot muistiin. Lapsi on ilman vanhempia. anna lapselle isä ja sen jälkeen ohjelma kysyy kumpi vaimoista on äiti. Tiedothan ei katoa purkamisen yhteydessä.

villimies
12.03.15, 21:49
Kiitos, enpäs jostain syystä löytänyt ko. ohjetta. Kiitos myös Ristolle vinkistä.
T: Sami K.

P.Talvitie
12.03.15, 22:16
Pikatoimintona paina ctrl p, niin ohjelma kysyy avioliiton järjestysnumeroa eli mistä avioliitosta lapsi on.
Kysyjän tapauksessa henkilöksi isä ja valittuna se lapsi, joka halutaan siirtää äidiltä toiselle.

Erkki
13.03.15, 03:11
"Villimies" toimi aivan normaalilla tietokoneen käyttäjän tavalla.
Tuli vastaan pikku ongelma, kokeiluihin ei ollut oikein uskallusta jota useimmiten on.
Seuraava vaihe on kysyä varovasti, että mahtaisiko ehkä joku ollut joskus vastaavassa tilanteessa. No nyt oli.
Toki jäi vielä käyttämättä turvautuminen ohjekirjaan, mutta niistä ei kai kenelläkään, varsinkaan aloittelijalla ole mitään positiivista muistikuvaa.

liisa.ahonen
13.03.15, 05:47
Ylävalikosta: "sekalaiset" ja "siirrä lapsi toiselle puolisolle".

Palkki täytyy olla kyseisen lapsen ja oikean äidin kohdalla että onnistuu.

villimies
13.03.15, 07:02
"Villimies" toimi aivan normaalilla tietokoneen käyttäjän tavalla.
Tuli vastaan pikku ongelma, kokeiluihin ei ollut oikein uskallusta jota useimmiten on.
Seuraava vaihe on kysyä varovasti, että mahtaisiko ehkä joku ollut joskus vastaavassa tilanteessa. No nyt oli.
Toki jäi vielä käyttämättä turvautuminen ohjekirjaan, mutta niistä ei kai kenelläkään, varsinkaan aloittelijalla ole mitään positiivista muistikuvaa.

Kokeiltua tuli, ei löytynyt ratkaisua. Sain vain aikaan sen verran sotkua että katsoin parhaaksi lopettaa hyvissä ajoin. Siinä Erkki on oikeassa että uskallus loppui. Ohjeista etsin, huonosti kai luin kun en löytänyt apua sieltäkään.
Mutta konstejahan tuntuu olevan useampia.
T: Sami K.

Sanna B.
13.03.15, 08:42
Pikatoimintona paina ctrl p, niin ohjelma kysyy avioliiton järjestysnumeroa eli mistä avioliitosta lapsi on.
Kysyjän tapauksessa henkilöksi isä ja valittuna se lapsi, joka halutaan siirtää äidiltä toiselle.
Tämä toimii aivan helposti, "tsiljoonia" kertoja tehnyt juuri kuten yllä kuvattu.

Eli se vanhempi, joka on jo oikea (useimmiten kai isä) ruudulle päähenkilöksi. Klikkaa sitten siirrettävää lasta, jonka jälkeen paina näppiksen ctrl-nappia ja p:tä, jolloin ilmestyy ikkuna "Anna päähenkilön avioliiton järjestysnumero".
Tähän kirjataan nyt esim. 2, jos lapsi on ollut ennen liitettynä pso n:o ykköseen (tai vaikka nelonen jos on ollut kakkosella jne) ja sitten ok.
Toimii loistavasti, eikä tarvitse laittaa muistiin mitään.

t. Sanna

Janatuinen
13.03.15, 16:24
Mä olen tehnyt nuo vastaavat tapaukset niin, että olen ottanut ylös oikean isän numeron, sitten mennyt lapsen kohdalle ja poistanut lapselta vanhemmat - sitten mennyt isän kohdalle (ja valinnut oikean äidin) ja sieltä kytke lapsi (ja haulla hakenut sen lapsen) - jos taas lapsella on tarkka syntymäaika tiedossa, olen vain yksinkertaisesti lisännyt lapsen ja sehän on sitten ehdottanut saman syntymäpäivän havaitessaan suoraan sitä lasta.

villimies
15.03.15, 17:49
Korjattu, kiitos. ctrl +p toimi hyvin.
T: Sami K.