PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Erkki Kulppi - Maria Juopperi


Markku Pelttari
09.03.15, 17:13
Ryhdyin penkomaan Kemihaaran Kulpin talon asukkaita 1600-luvun lopussa ja 1700-luvun alussa. Siellähän olivat isäntina Hannu Antinpoika ja sitten poika Antti Hannunpoika, myös veli Heikki Hannunpoika on mainittu. Heidän jälkeensä isäntäväeksi tulee Erkki Heikinpoika Kulppi (n. 1672- 1754) ja puolisonsa Maria Hannuntytär Juopperi (1689/1692 - 7.4.1779).

Parissakin aikaisemmassa ketjussa on käsitelty tämän parin taustoja ja ihmetelty erityisesti, kenen Kulpin poika Erkki oli vai mistä tullut? Omissa tiedoissani olen päätynyt siihen, että Erkki Heikinpoika Kulpin vanhemmat olivat Heikki Matinpoika Sukula ja Brita Heikintytär eli Erkki oli kotoisin Muurolasta. Aivan suoraa varmistusta tähän siirtymiseen Sukulasta Kulppiin n. 1714/1715 en ole löytänyt, mutta epäsuoria kyllä.

1. Vihkitietoja Erkki Sukulan ja Maria Juopperin osalta ei löydy, mutta Maria ilmestyy Erkin vaimona rippikirjaan Sukulaan v. 1712 lopulla. Ilmeisesti menneet naimisiin Kemissä 1712, mutta tuolta vuodelta vihkitiedot Kemin kirkonkirjoista puuttuvat. Kemin rippikirjassa Alapaakkolan Juopperilassa on kuitenkin merkintä "dotter Maria - gift till Sukula".

2. Erkki Heikinpoika Sukulan vanhempi veli Matti Heikinpoika meni v. 1700 naimisiin Brita Hannuntytär Juopperin kanssa eli veljekset naivat sisarukset (vai olivatko tarkkaan ottaen sisarpuolia). Sisarusten isä oli kuitenkin sama Hannu Juopperi.

3. Rippikirjassa Erkki ja Maria näkyvät vielä 1714 Muurolassa ja ilmaantuvat sitten Kemihaaran Kulppiin.

Eli näin ollen Erkki Heikinpoika Kulppi ei alun perin ollut Kulpin sukua vaan Sukula. Jos toisin todistetaan, niin...

jouko_autio
09.03.15, 22:21
Näin varmaan on, ainakin Hannu Pallari on päätynyt samaan johtopäätökseen.

ttulkki
23.09.15, 23:22
1. Vihkitietoja Erkki Sukulan ja Maria Juopperin osalta ei löydy, mutta Maria ilmestyy Erkin vaimona rippikirjaan Sukulaan v. 1712 lopulla. Ilmeisesti menneet naimisiin Kemissä 1712, mutta tuolta vuodelta vihkitiedot Kemin kirkonkirjoista puuttuvat. Kemin rippikirjassa Alapaakkolan Juopperilassa on kuitenkin merkintä "dotter Maria - gift till Sukula".

Minä löysin sattumalta juuri tämän vihkitiedon Kemistä vuodelta 1712, vaikka se ei ole hiskissä:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5850456

Erkki A Tikkanen
27.09.15, 10:23
Minä löysin sattumalta juuri tämän vihkitiedon Kemistä vuodelta 1712, vaikka se ei ole hiskissä:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5850456

Tässähän tuo todiste on :cool:
Itse olen jo vuosia sitten päätynyt samaan tulkintaan, vaikka tuota vihkiaikaa en ole löytänytkään. Nythän se sai sinetin tuo tulkinta.