PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Länsman Adolph Jernberg Laihia


TimoV
06.03.15, 11:28
Juutuin nyt selvittelemään, miten esi-isästäni joka on syntynyt 7. Toukokuuta 1775 Orisbergissä seppä Johan Dunderin perheeseen nimellä Adolph Dunder, tuli Laihian nimismies (länsman) ja myöhemmin siltavouti Adolph Jernberg?
Syntymä/kastetietojen jälkeen seuraavat merkinnät löytyvät Laihian rippikirjasta, joka yhdistää syntymäajan ja -paikan perusteella Adolphit Dunderin ja Jernbergin samaksi. Rippikirjassa ja 1797 syntyneen tyttären kastetiedoissa titteli on jo Krono Länsman, 22-vuotiaana.
Adolph Jernberg on kuollut 9. Syyskuuta 1812 (37 ikäisenä) Laihialla.

Olisiko jollain ideoita, miten sepän poika Orisbergistä (Isokyrö) putkahtaa vallesmanniksi Laihialle parikymppisenä ja säätyläisnimellä?

Pakkohan hänen on ollut jotain kouluakin käydä, että on oppinut lukemaan ja kirjoittamaan ammatin edellyttämällä tavalla. Löytyisikö jostain tietoa, jos Adolph olisi ollut esim. sotaväessä tai sotilaskoulussa?
Olen yrittänyt tuloksetta selata muuttaneiden luetteloita ja koulujen matrikkeleita jäljittääkseni Adolphin reittiä.

Tällähetkellä tuossa Orisbergin ja Laihian välillä on nyt kuitenkin sellainen "musta aukko", että välillä olen jopa epäillyt onko kyseessä sittenkään edes sama henkilö? Suvusta kun löytyy jo ennestään yks vales-Jaakkoo.;-)

TimoV
06.03.15, 16:21
Huomasin, että Isonkyrön rippikirjassa Adolphin kohdalla oli jonkinmoinen viivaus. Voisiko tuosta nyt tulkita, että hän on 1790 käynyt kahdesti ehtoollisella ja sitten lähtenyt johonkin, kenties kouluun? Rivin lopussa lienee joku merkintä, mutta siitä ei kyllä saa mitään selvää.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/kirkonkirjat/isokyro/rippikirja_1790-1791_uk9/7.htm

Hannu Haapaniemi
06.03.15, 17:10
Alimmaisesta näkee jo muuttopaikan

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6644927

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6645321

Hannu Haapaniemi
06.03.15, 17:17
Adolph Dunder löytyy Vähänkyrön Erkkilästä

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6730195

TimoV
06.03.15, 17:48
Kiitos Hannu! Näinköhän kohta selviää, missä vaihessa Dunder vaihtuu Jernbergiksi

Hannu Haapaniemi
06.03.15, 18:15
Näyttäsi, että pariskunta olisi muuttanut Laihialle 1796, mutta mistä ja missä heidät on vihitty ?
Laihian sisään muuttaneista puuttuu juuri vuodet 96 ja 97

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=2982&pnum=52

Matti Lund
06.03.15, 19:41
Kiitos Hannu! Näinköhän kohta selviää, missä vaihessa Dunder vaihtuu Jernbergiksi

Aadolf Juhonpoika Dunder lienee katsonut hyväksi vähän muuntaa nimeään, kun hän lähtenyt virkamiesuralle, kun taas esi-isät ovat olleet useassa polvessa seppiä. Siis erottuminen suvun sepistä on varmaan ollut yhtenä perusteena.

Muistumana siitä on kuitenkin lisänimen merkitys eli Jernberg, rautavuori viittaa joka tapauksessa niin isien ammattiin kuin esi-isien kotipaikan huomattaviin malmiesiintymiin Ramsbegissa.

Voi olla, että joku sukulaismies on Ruotsissa tehnyt samoin nimen suhteen. Suku on siellä laaja. Mutta suvun ne miehet, jotka ovat jääneet virkamiehiksi ruukkeihin eivät ainakaan ole muuttaneet lisänimeä Dunderista. Sehän on ollut suvulla lisänimenä jo hyvin vanhastaan, jo ehkä 1500 -luvulla, joka tapauksessa se tulee viimeistään ilmi 1600 -luvulla jo vuonna 1725 Fellingsbrossa syntyneen Johan Dunderin isoisän isällä.

Jernbergin puoliso on kyllä eräiden hänen jälkeläisten tiedossa, sillä olen joskus sen heille selvittänyt, eli kysymyksessä on kruunupyyläisen talollisen ja lautamiehen Anders Bäckin tytär.

terv Matti Lund

TimoV
07.03.15, 05:33
Kiitos Matillekkin vastauksesta. Tässä voisi nyt vetää johtopäätöksen, että Adolph oli mennyt Erckilään tämän Rossin oppipojaksi ja saanut sitä kautta sitten aikanaan Laihialta viran. Ehkäpä puolisokin on sitten järjestynyt tämän Rossin välityksellä. Pitää katsoa oliko minulla vihkiaika ja paikka jo jossain tiedossa.

TimoV
09.03.15, 10:25
Selailin tietojani ja nettiä, mutta vihkipäivää ja -paikkaa en pariskunnalle löytänyt. Veikkaisin kuitenkin, että Vähäkyrössä vihkiminen on tapahtunut. Kruunupyyssä ei ainakaan hiskissä näy. En ole tällähetkellä SSHY:n jäsen, joten en pääse käsiksi jäsenpuolella mahdollisesti oleviin Vähäkyrön kirjoihin. Tuossa Hannun laittamassa Erkkilän kirjassa Adolphin eteen on saatu jotain tuhrua. Olisin erottavinani siitä jotain St Kg.., viittaisiko johonkin oppipoikaan? Parempia arvauksia töhrystä ja sen merkityksestä kaivataan.

Matti Lund
09.03.15, 12:45
Selailin tietojani ja nettiä, mutta vihkipäivää ja -paikkaa en pariskunnalle löytänyt. Veikkaisin kuitenkin, että Vähäkyrössä vihkiminen on tapahtunut. Kruunupyyssä ei ainakaan hiskissä näy. En ole tällähetkellä SSHY:n jäsen, joten en pääse käsiksi jäsenpuolella mahdollisesti oleviin Vähäkyrön kirjoihin. Tuossa Hannun laittamassa Erkkilän kirjassa Adolphin eteen on saatu jotain tuhrua. Olisin erottavinani siitä jotain St Kg.., viittaisiko johonkin oppipoikaan? Parempia arvauksia töhrystä ja sen merkityksestä kaivataan.

Bäckin perhe oli muuttanut Kruunupyystä siinä vaiheessa pois. Taisi olla eräs Uudenkaarlepyyn talo, jonne muuttivat. Selvityksestäni on noin 30 vuotta, joten parempi jäljittää Kruunupyystä oikeaan osoitteeseen kuin luottaa tässä minun ulkomuistiin. Se kyllä onnistuu, kun noudattaa konventionaalin sukuselvittelyn perusteita ja kuluttaa riittävästi "penkkiä"

Olen kuitenkin tehnyt joskus silloin lähes täyden jäljityksen ja keruun näistä perheistä, mutten nyt tähän löytänyt niitä koskevia papereitani.

Olen joskus ollut tiedonvaihdossa jonkun "Järnbergin" kanssa, joka oli tehnyt täyden sukuselvityksen kirkonkirjoista. Annoin silloin hänelle vain hajatietoja 1800 -luvun alkupuolen tuomiokirjoista, Järnbergin kurjasta elämän lopusta ja perheen kurjuudesta. - Hyvin koskettava tarina, jonka muistikuvat vetävät vieläkin vakavaksi.

(Minulla on esivanhempana Järnbergin veli.)

Tuossahan on vain merkintä St Kyr eli Isokyrö, tautologiaa siis.

Tässä linkki vihkitietoon, joka oli Sinulla hakusessa:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6733295

-----------------------

terv Matti Lund

TimoV
09.03.15, 14:53
Jep, penkkiä tässä on alettava kuluttamaan. Alkoi tuo Adolphi sen verran kiinnostaa. Olen ymmärtänyt, että Adolphin elämä päättyi vähän ennen aikojaan liialliseen viinan kanssa läträämiseen. Muistaakseni olen muutaman kerran törmännyt ainakin Kustaa Sandelinin nimeen, Järnbergejä selvittäneenä. Oma polkuni Adolphiin menee Anna Gustava tyttären kautta. Anna Gustavahan meni naimisiin Mårten Erkilä/Nybäckin kanssa Oravaisissa, mutta kuoli suht nuorena. Kolme elossa selvinnyttä tytärtä kulkeutui sitten tätiensä hoiviin Östermyraan ja kaksi meni naimisiin Söderin vasaraseppäveljesten kanssa ja kolmas, esiäitini Johanna Gustava, nai Kraatari-Jouppilan talon vanhimman pojan, joka tosin siitä syystä taidettiin ohittaa perimisjärjestyksessä... Vanha isäntä ei oikein tykännyt Östermyran väestä ja että poika vielä ihan patruunan serkun kanssa vihille meni.

Matti Lehtiö
10.03.15, 21:26
Varmistus samaksi mieheksi löytyy tästä:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=9487592

Matti Lehtiö