PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Min morfars farfar är borta!?


UlfHenrik
25.02.15, 17:50
Uppgifter: Matts (oä) född 21.11.1821 mor Eva Jacobsdotter född 1789?

Fråga: Vem är fadern till Matts?

Hur går jag vidare?

Tacksam för svar på frågorna!

Mvh, Ulf Henrik Rödin

(Bifogar fil på data!):rolleyes:

UlfHenrik
25.02.15, 17:58
Min morfars farfars far!!!

Taisto
25.02.15, 20:14
Kan du berätta lite närmare var han föddes? I vilket by / stad?

Christina
26.02.15, 13:37
Laukaa
Döpta
Född / Döpt 21.11.1821 30.11.1821 By / Gård Koivisto Fader Moder Inh. Eva Jacobsdr. 33 Barn Matts (oä)

TapioH
26.02.15, 16:24
Eva Jakobsdr. var född 1788: 3. sista namnet på sidan:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5685964
Hon var abs(olverad) för lönskal(äge) 13.10.1822

MvH TapioH

UlfHenrik
02.03.15, 23:30
Hej, igen!

Finns det några domböcker, eller andra handlingar, där faderskapet kan finnas tilldömt?

UlfHenrik
10.06.15, 15:54
Uppgifter: Matts (oä) född 21.11.1821 i Laukaa, by Koivisto, mor Eva Jacobsdotter född 15/7 1788?!

Kan jag gå vidare? ...med DNA-test? Andra vägar?

Ytterst tacksam för all hjälp jag kan få!

Med vänlig hälsning, Ulf Henrik Rödin

eeva häkkinen
11.06.15, 08:07
Y-DNA test kan användas, om det finns en obruten manslinje från Matts (1821) till en levande manlig person, som har Y-DNA test gjort eller är villig att bli topsad. Jag tror det finns för många generationer mellan den sökte fadern och levande månniskor för att kunna tolkas autosomala test (FamilyFinder), därför att man vet inte, vilken del av genomen kommit från vilken led. Även så, kunde man testa några Mattses äldre levande ättlingar, då har man material för möjliga senare träffar. Även att topsa syskon är av nytta med autosomala tester, det ger info, var markerna har kommit från. Problemet med DNA-tester nuförtiden är ju det, att det finns bara lite material (testade personer) att komparera med, men det blir bättre varje dag. DNA-tester måste man ta från levande folk och nästa år kan det vara för sent. Ätminstone FTDNA bevarar testprover för möjliga senare tester. Man kan även beställa "test kits" i förhand utan att veta vem man vill testa.

Det finns mycket material i nätet om DNA-tester, som en aktiv svensk grupp "DNA-anor" i Facebook, där kan man fråga mera.

Jag tror inte att faderns namn finns i domböckerna eller sånt. Om fadern hade varit känt, skulle Matts troligen ha använt hans namn, inte moderns, även om dom icke varit gifta. Möjligen kunde också fadern varit absolverat samma tid som Eva, i så fall finns han i "Svarta boken". Och visst kunde Eva ha gått till domstol för att fordra "barnföda", då finns fordringsmålet troligen i domböckerna mellan hösttinget 1822 och hösttinget 1823.

Lycka till!

UlfHenrik
11.06.15, 12:05
Hej! Tack för tips! Ganska spännande att se vem som var förfader m m och etcetera...!

Ha en bra sommar!

Med vänlig hälsning, Ulf Henrik Rödin