Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hilja Katariina Anttila 1891
Jag bor i Sverige och letar information om min farmor Hilja Katariina Anttila född 8/11 1891 i Oulunsalo
Kan det möjligtvis vara så att hon hette Anttila som gift?
Hittade nämligen en Hilja Katariina f.8.11.1891 i Oulunsalo där fadern hette Jaakko Härkönen och modern Riitta Kaisasdotter f.13.2.1867.
Hon skulle i så fall haft fyra syskon, tre bröder och en syster.
Jaakko Viljo f.17.7.1889
Eino Henrik f.29.3.1894
Onni Johannes f.11.8.1896 d.7.1.1897
Tyyni Brigitta f.19.12.1897
Alla födda i Oulunsalo, Onni
Fadern Jaakko är född 1864 i Tyrnävä och modern i Oulunsalo, vigda 21.10.1888. Modern hette nog Riitta Kaisa, men kan inte tyda efternamnet för texten är otydlig.
Britha Kaisas - född 13.2.1867 - föräldrar är bonden Henrik Anttila och frun Brita.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7042973
Hej!
Tack för informationen! Jag har fått ett svar till som anger samma moder som du men en annan fader: bonden Henrik Anttila.
Hilja Katariina hette Anttila som ogift, som gift hette hon Bergström. Hon flyttade till Sverige via Kanada i vuxen ålder.
Det är alltså ett frågetecken om vem fadern var: Henrik eller Jaakko.
Henrik Anttila var Britha Kaisas far och hennes mor hette Brita,Britha Kaisa igen var Hilja Katariinas mor och Henrik var Hiljas morfar.
Ja då förstår jag. Hilja Katariinas far var Jaakko Härkönen som blev rånmördad. Det kan man läsa i en tidningsnotis från den tiden. Hon fick en styvfar senare. Intressant att hon hade sin morfars efternamn och inte sin fars.
Jaakko använde både namnet Anttila och Härkönen vilket framkommer på den här sidan (till höger) vid tillkännagivandet (Kuulutus) av bouppteckning efter svärfar Henrik/Heikki.
http://digi-old.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/secure/showPage.html?conversationId=2&action=entryPage&id=61903&pageFrame_currPage=3
vBulletin® v3.8.11, Copyright ©2000-2024, vBulletin Solutions Inc.