PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Carl Fredrik Johansson Tarvasjoki


aija
03.02.15, 11:44
Hei ! Carl Fredrik Johansson myöh.Koskinen s. 12.7.1854 Pöytyä Helttula Kujansuu torp.Hän on ollut renkinä eri taloissa Pöytyällä ja muuttanut 1873 Nybyhyn,josta häntä en löytänyt.Löytyi sitten Tarvasjoelta 1876 Horriksen Isotalosta rk.s.36.Siinä hänellä on huomautus rikosluettelossa no.58 jota en osaa tulkita.Sieltä sivulle 93,jossa hänen syntymäaikansa ja-paikkansa muuttuu:14.6.1838 Eura?1877 on ottanut sukunimekseen Koskinen. 1887 rk.s.68 on syntymäaika palautettu alkuperäiseksi,mutta syntymäpaikka on edelleen Eura.Voiko olla kyseessä sama henkilö vai onko pappi merkannut syntymätiedot näin paljon pieleen?Mikä mahtaa olla syy siihen,että Carl on päätynyt rikosluetteloon? Aija:confused:

ristojohannes
03.02.15, 14:05
Joskus ne huolimattomat papit aiheuttavat pientä hämminkiä meille sukuharrastajille.
Kaarle Koskinen pysyi Tarvasjoella syntyneenä, aina viimeiseen rippikirjaan asti. Alla olevalla RK sivulla on Kaarlen perhe ja kuolintieto
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=20223&pnum=200

Timo Verho
03.02.15, 14:20
Tässä om tietysti huomattava, että Tarvasjoen entinen nimi oli Euran kappeli.

Juha
03.02.15, 14:31
ja jotta asia olisi selkeämpi; Euran kappelissa oli kylä nimeltä Eura.


Euran kappeli oli Marttilan emäpitäjän kappeliseurakunta.

Euran kappelista tuli aikanaan Euraisten kappeli (1906) ja edelleen Tarvasjoen seurakunta 1910.

1.1.2015 Tarvasjoki liitettiin Lietoon ja nyt on olemassa Tarvasjoen kappeliseurakunta!


Nyby=Marttila=S:t Mårtens=Marttina, tosin tuota viiimeistä en ole itse koskaan nähnyt missään dokumentissa

aija
04.02.15, 10:24
Kiitos selventävistä vastauksista.Nuo kappelit ja vanhat nimet joskus tuottavat ongelmia,mutta olen itsekin huomannut ,että jos jotain ei löydy sieltä mistä etsii niin kannattaa käydä naapurista katsomassa.Vielä jäi askarruttamaan se,mikä oli se merkintä siellä rippikirjan lopussa olevassa rikosluettelossa? Aija

Seija Randell
05.02.15, 20:28
Se selviäisi rikosluettelosta, jota ei netissä näy Tarvasjoelta olevan kuin parilta vuodelta, mutta varmaan olisi Turussa maakunta-arkistossa. Olen yhden tämmöisen merkinnän hakenut 1890-luvulta, ja siinä oli kyse pahoinpitelystä ja oli saatu sakkoja. Käräjäjuttu siis. Tarkemmat tiedot sitten pitäisi hakea oikeuslaitoksen dokumenteista.
Hiukan semmonen oletus minulla on, että saattoi olla aika ankarakin tuo rangaistusasteikko. Siihen aikaa näpistykset jne, saattoi olla iso juttu. Ja tappeluissa nyt varmaan loukkaantumisiakin sattui eli syyttää voitiin.

aija
06.02.15, 12:21
Kiitos neuvosta.Sen verran mieltä skarruttaa tämä Kallen rikos,että pitää mennä katsomaan maakunta-arkistoon, jotta asia selviäisi.