PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Täyttyykö Juuret 2.1 ?


Wiljami
01.02.15, 02:02
Hei! Olen tehnyt Juuret 2.1 -ohjelmalla sukututkimusta vuosien ajan. Nyt huomasin yllättäin, että isoin tiedosto, jossa runsaat 4000 henkilöä on mennyt sekaisin. Ohjelma poistanut henkilöitä pari sataa sekä tuplannut samoja ihmisiä/asettanut esipolviin heitä tai muita asiaan kuulumattomia ja vielä monikertaan. Samoin on käynyt turvakopioillekin. Onneksi oli yksi erillinen laite, jossa tallessa viime syksyn tilanne. Mutta kaikki sen jälkeen tehty työ on mennyttä. Eli, olisi pitänyt olla äärettömän tarkkana ja tutkailla jo aiemmin mahd. virheitä. Turvakopiot eivät auta, jos niissä samat viat.
- Muut sukutiedostot, jotka pienempiä ovat ihan kunnossa. Voiko olla, että Juuret 2.1 ei siedä tiedostoa, jonka luettelossa yli 4000 nimeä? Onko kenelläkään kokemuksia. F-secure ainakaan ei ole löytänyt viiruksia koneeltani. Tosin, ei kait siihenkään voi sokeasti luottaa. Käyttöjärjestelmä on Win. 8.1.
- Löytyykö vastaavia kokemuksia?

liisa.ahonen
01.02.15, 06:07
Siinä vaiheessa kun muutama vuosi sitten siirryin Juurista toiseen ohjelmaan, oli tiedostossani runsaat 18000 nimeä, eikä tuota kuvailemaasi tilannetta ollut kertaakaan syntynyt.

PekkaV
01.02.15, 11:27
Juuret -ohjelma on valitettavasti itse epäluotettava. Hävittää ja sekoittaa tietoja. Ongelmasta ei pääse eroon, vaikka korjaisit tietoja siinä.

Olisiko aika vaihtaa ohjelma nykyaikaisempaan?

Ilmaisia suomalaisia/suomennettuja löytyy ainakin Sukututkimus 2011 (FinFamily) ja Gramps. Omasta kokemuksestani hyviä. Maksullisista mm. kotimainen Sukujutut, englantilainen Family Historian ja amerikkalainen Legacy ovat tietääkseni myös harkinnanvaraisia vaihtoehtoja.

Suosittelen gedcom-siirtotiedoston ottamista Juurilla viime syksyn tilanteestasi ja vaihtoa.

t. Pekka

liisa.ahonen
01.02.15, 14:17
Täytynee vielä lisätä kommenttiini. Siirtovaiheessa kävi näin ettei patronyymit siirtyneetkään, koska niitä ei Juurissa tallenneta mihinkään. Seuraavat kuukaudet naputtelin niitä käsin Sukujuttuihin. Ehkä joku keksii keinon välttää tämän.
Ei minulla kertaakaan yli 10 vuoden käytön aikana ollut mitään häiriöitä Juurten käytössä. Nyt kun tukea ei enää saa mistään, saattaa olla parempi vaihtaa ohjelmaa.

Nedergard
03.02.15, 11:26
16 000 henkeä tiedostossa eikä ole ollut ongelmia muuta kuin että lähdeviitteissä tuli raja vastaan jossain 30 000 viitteen kohdalla.

FinFamilyyn ei kannata siirtyä, koska sen tuki on myös loppunut.

PekkaV
03.02.15, 15:09
Mika Halosen tuorein tukiviesti FinFamilyyn on vain kuukauden vanha http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=27485&page=3

, joten mitä tuen loppumista tarkoitat? Tietenkin on tosiasia, että ohjelmasta ei ole odotettavissa uusia varsinaisia versiota, jolleivat java-taitoiset sukututkijat motivoidu kantamaan korttaan yhteiseen kekoon ko. avoimen lähdekoodin ohjelman edelleen kehittämiseksi. Mutta nykyiselläänkin se on hyvin kelvollinen.

automatti
03.02.15, 18:36
Hei
Juurissa lajittelu sekoaa kun tule noin 32000 nimeä täyteen
Sen kyllä pystyy kiertämään valitsemalla lajittelun ajaksi vain ei suhteita omaavat.
Itselläni on Juurissa noin 96 000 nimeä

Varsinaisesti hukkumisia en ole huomannut mutta yksi ongelma on henkilön teksti osuudessa se, että se ei osaa käsitellä rivinvaihtoa tulostuksessa

Automatti

Nedergard
04.02.15, 11:12
FinFamilyn kotisivulla (http://suku.genealogia.fi/sukuwiki/index.php/Taustaa_%28ffm%29) todetaan kehitystyön päättyneen 2011. Jos tilanne on muuttunut, sivua kannattaisi päivittää.

FinFamilyä kokeilin muutama vuosi sitten, mutta ainakin silloin se poisti iloisesti kaikki Juuret-gedcomin tekstikentät...

PekkaV
04.02.15, 17:43
Niukasti annat #Nedergard tietoa. Jos luovuttava sovellus onnistui siirtämään tiedon gedom-tiedostoon, niin seuraava kysymys on, tapahtuiko se gedcom-määrityksen 5.5. tai 5.5.1 mukaisella tag-rakenteella. Näyttö siitä?

Älköön mitään tule sinun ja Juurien väliin, mutta #Wiljamin ongelma ei ole sillä autettu.

Wiljami
05.02.15, 14:51
Liittäisin nyt toisesta Juuret -tiedostosta ns. valmiit asiat toiseen Juuret -tiedostoon. Kuinka se tapahtuisi, jotta kaikki siirtyisi mahdollisimman täydellisinä, eikä mitään tuhoutuisi?

Alkuperäinen ongelmani/aineiston sekoaminen ja häipyminen tapahtui ilmeisesti sellaisessa tilanteessa, kun minulla oli avoinna kolme Juuret -sukutiedostoa yhtäaikaa. Aiemmin en ole niin tehnyt, eikä vastaavia ongelmiakaan ole esiintynyt. Tuossa tilanteessa selasin kirkonkirjoja ja aina sopivan tiedon eteen sattuessa lisäsin sen sille kuuluvaan tiedostooni. Oli kätevää toimintaa, mutta osoittautuikin tuhoisaksi. Nyt en enää uskalla pitää kuin ainoastaan yhtä tiedostoa (kansiota) kerrallaan avoinna. - Ihan helppotajuisena olen yleensä pitänyt ko. ohjelmaa, mutta alussa esittämään kysymykseeni en löydä ohjeista valaisevaa vastausta. Tietäisikö joku toinen käyttäjä, kiitos?

Pietari Jörönpoika
06.02.15, 07:56
Liittäisin nyt toisesta Juuret -tiedostosta ns. valmiit asiat toiseen Juuret -tiedostoon. Kuinka se tapahtuisi, jotta kaikki siirtyisi mahdollisimman täydellisinä, eikä mitään tuhoutuisi?

Alkuperäinen ongelmani/aineiston sekoaminen ja häipyminen tapahtui ilmeisesti sellaisessa tilanteessa, kun minulla oli avoinna kolme Juuret -sukutiedostoa yhtäaikaa. Aiemmin en ole niin tehnyt, eikä vastaavia ongelmiakaan ole esiintynyt. Tuossa tilanteessa selasin kirkonkirjoja ja aina sopivan tiedon eteen sattuessa lisäsin sen sille kuuluvaan tiedostooni. Oli kätevää toimintaa, mutta osoittautuikin tuhoisaksi. Nyt en enää uskalla pitää kuin ainoastaan yhtä tiedostoa (kansiota) kerrallaan avoinna. - Ihan helppotajuisena olen yleensä pitänyt ko. ohjelmaa, mutta alussa esittämään kysymykseeni en löydä ohjeista valaisevaa vastausta. Tietäisikö joku toinen käyttäjä, kiitos?

Juuret näyttää sallivan saman jrt-tiedoston avaamisen useampaan ohjelmaan samanaikaisesti. Jos tämän tekee, muuttelee tiedostojen sisältöjä ja tallentaa tiedoston uudestaan niin sen sisällön voi odottaa sekoittuvan takuuvarmasti. Jos avaa useita eri jrt-tiedostoja samanaikaisesti niin sekoittumista tuskin tapahtuu, ainakaan itse en ole moiseen törmännyt.

Omalla kohdalla "täyttyminen" tapahtui hieman yli 4200 henkilön tietojen jälkeen (sisältää runsaasti lähdeviitteitä), uusien tietojen lisääminen ei enää onnistunut ja näyttää myös raporttien tulostuksissa tulevan sekoiluja. Näistä tulostusongelmista näyttää pääsevän ohi pienentämällä tiedoston kokoa ts. pilkkomalla tiedoston.

Tuo tiedostojen yhdistäminen on kuvattu käsikirjan kohdassa 9 Yhdistä ja olen sitä joskus kokeillut ja silloin näytti toimivan. Ohjelma kopioi tiedot eikä poista mitään päällekkäisyyksiä automaattisesti. Itse koen ongelmaksi, ettei se osaa yhdistää samoja lähdeviitetietoja, vaan tuplat joutuu joko hyväksymään tai poistamaan yksi kerrallaan jokaisesta viittauksesta.

Juha
06.02.15, 18:39
itselläni 25000 henkeä ei tuottanut ongelmia

Juha

Wiljami
08.02.15, 01:33
Meitä vanhanaikaisella tekeviähän vaikuttaakin olevan enempi kuin luulinkaan. En ole siis yksin. Tuota käsikirjaa ei järjestelmäni Windows 8 kuulemma pysty avaamaan, mutta eipä pysty toisella koneella oleva XP: kään. Omistan levykkeen, mutta ei hoidu sen avulla korjaamallakaan. Liekkö sitä levyllä olemassakaan. Ei näy missään erikseen. On käyttöohje tainnut olla saatavissa vain netistä. Nyt ei nettikään anna erikseen haettuna. Liekkö joku yöpäivityshetki palvelimella. Yritettävä päivällä uudestaan. Olis tuo yhdistäminen ja osien siirto tiedostosta toiseen hyvinkin mukava juttu.
- Ja kyllä olis helpotus, jos olisivat tehneet lähdeluettelon muokattavaksi siten, ettei aina tarvitsisi selata sitä miljoonaa lähdeaineistoa ja yrittää löytää, mikä nyt on kyseessä. Ohjelma laittaa aina kaiken, kymmenenkin vuotta sitten muistiin kirjatun lähteen ehdolle. Nyt tulee usein tehtyä kaikki erikseen kirjoittamalla ja jos pienikin kirjoitusero aiempaan samaankin lähteeseen, tallentuu se uutena. Tällä tavoin lähteitä kertyy paljon. Tälle ei liene mitään tehtävissä?? Onko muissa ohjelmissa lähdeluettelo ja sen käyttö mielekkäämpää? Paljon Juurissa on hyvääkin, kuten aiemmin on saatu kuulla.

Nedergard
08.02.15, 08:22
Juuret-käsikirja löytyy PDF:nä täältä: http://juuret.fi/kasikir.htm

olanyk
08.02.15, 13:37
Onko jollakin hyvin onnistunut kokemus Juuret ohjelman vaihdosta toiseen ja mihin? Itse olen pari kolme kertaa yrittäny mutta palannut takaisin Juureen. Taisin kerran toivoa että joku jatkaisi ohjelman kehitystä. Syynä on ollut helppo henkilön haku yli 10000 henkilön joukosta ja samoin etunimi ja patronyymi haku. Teen muistiinpanot (kopio lainaukset) henkilön tietoihin tosin ongelmana on että tulevat väkisin tulostettuihin sukutauluihin. Minä koen kasvaneeni ohjelmaan "kiinni", ohjelma toimii "tietoarkistona" muistiinpanojen takia. Sukujutut oli jota tosissaan yritin ottaa korvaavaksi ohjelmaksi, mutta oli toiminnoiltaan liian erilainen.
Olavi

Wiljami
08.02.15, 18:10
Juuret-käsikirja löytyy PDF:nä täältä: http://juuret.fi/kasikir.htm

K.o. osoitteesta avautuu nykyisin vain bluehost sivu. Mistä lie kyse. Myös aina googlettamalla päätyy samaiselle sivulle, joka ei nyt auta asiassa. Muistelen joskus aikanani päässeeni näkemään käsikirjaa netissä, mutta eipä nyt enää onnistu.- Eihän jollain sattuisi olemaan tallennettuna sitä koneellensa ja voisi lähettää sen minulle?

Wiljami
08.02.15, 20:09
Käyttöohje löytyi sittenkin vanhalta koneeltani, joka ei ole pitkään aikaan enää ollut käytössäni. En vielä ehtinyt tutustua siihen. Toivottavasti ohje on selkeä, että ei jäisi pelkän lukemisen asteelle, vaan myös ymmärtäisi, mitä tekijä on tahtonut kertoa. Noi nettisivut, josta ohje pitäisi löytyä ei toimi vieläkään. - Tänään panin merkille, että, jos tiedoston nimessä esiintyy vaihtovirran merkki, eli aaltoviiva, lienee tiedosto vioittunut jollain lailla. Olenkin nyt poistanut kaikki sellaiset ja esim. multimediaherjauksia ei nyt enää esiinny.

Wiljami
29.04.15, 19:46
Havainto: Jos avaan Juuret-ohjelman "Käynnistä"-valikosta, tulee ongelmia. Jo tiedoston nimeen em. aaltoviivoja, joka on merkki siitä, että kaikki ei ole kunnossa. Multimedia ei löydä kaikkia kuvia. Eikä kaikki muukaan ihan ok. Jos yrittää lisätä kuvia, tarjoaakin ensinnä käyttöjärjestelmän (jossa ohjelmat) kovalevyä tallennuskovalevyn sijasta. Aiemmin mainitsemani virheelliset (vialliset) ja tyhjätkin sukupuun ruudut eivät myöskään suostu poistumaan. - Mutta, kun avaan ohjelman pikakuvakkeesta tai suoraan tiedoston kovalevyltä, kaikki toimii kuin rasvattu, eikä niitä virheaaltoviivojakaan esiinny. Myös kuvat löytyvät ja lisäys helppoa. Enkäpä taida enää viitsiä kokeilla, voisiko avata ja käyttää yhtäaikaa useita tiedostoja samalla Juuret-ohjelmalla käyttäen pikakuvakeaukaisua. Tiedä, vaikka toimiskin tällä tavoin ok. Eli lienee ohjelmalla joku tiedostopolun löytämisongelma. Ehkä liian pitkä tiedostopolku?? Mutta, kun tiedän, mistä avaan, tuskin muutan tiedostoja eri paikkaan. XP-järjestelmässä en törmännyt näihin ongelmiin. Alkoivat vasta 8,1:n käyttöön siirtymisen jälkeen. Näin homma kuitenkin taas hallinnassa. Tämä vain toisille Juuret-ohjelman käyttäjille tiedoksi, perustuen yritys-erehdys kokemuksiin.

JHissa
30.04.15, 09:24
K.o. osoitteesta avautuu nykyisin vain bluehost sivu. Mistä lie kyse. Myös aina googlettamalla päätyy samaiselle sivulle, joka ei nyt auta asiassa. Muistelen joskus aikanani päässeeni näkemään käsikirjaa netissä, mutta eipä nyt enää onnistu.- Eihän jollain sattuisi olemaan tallennettuna sitä koneellensa ja voisi lähettää sen minulle?
Netti-arkiston kautta näyttää onnistuvan
https://web.archive.org/web/20110810152703/http://www.juuret.fi/kasikir.htm
eli linkki suoraan
Lataa Juuret 2.1 käsikirja (https://web.archive.org/web/20110810152703/http://www.juuret.fi/kasikirja.pdf) ((1 580 kB).