PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Juusola Saloinen


lnurmijoki
17.01.15, 19:04
Hei !

Olen löytänyt mieheni esi-vanhempia Saloisten Juusolan talosta:
Antti Pekanpoika (tai Paavonpoika ?) Juusola e. Hankonen 16.11.1683-21.3.1755 ja vaimo Valpuri Heikintytär Juusola 5.4.1697-31.1.1777

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=2988&pnum=9

SukuForumin keskustelupalstalta olen saanut selville, että 1700-luvun alkupuolella yhden kokomanttaalin Juusola halotaan kahteen 1/2 manttaalin tilaan. Toisen puolen omistaa Jooseppi Jussinpoika Juusola ja toisen puolen Antti Pietarinpoika Hangonen. Antti Hangonen on ostanut tilan ilmeisesti vaimonsa isältä Heikki Juusolalta.

Olen tutkinut Saloisten henkikirjoja, mutta taitoni eivät riitä yhdistämään Valpuri Heikintytär Juusolaa Jooseppi Juusolan sukulaiseksi. Olisivatko Jooseppia ja Heikki veljeksiä ?

Olisiko forumin lukijoilla tietoja Valpuri Juusolan esivanhemmista ja tästä sukuhaarasta

Terveisin Lea

InkeriS
17.01.15, 21:11
Hei!
Raahen tienoon historia I kertoo Juusolan talosta enemmänkin, mutta olen ymmärtänyt, että Josef Juhonpoika oli Valpuri Heikintyttären setä. Eli Jooseppi ja Heikki olivat veljeksiä kuten arvelit.

Inkeri

lnurmijoki
20.01.15, 10:05
Hei !

Kiitokset tiedoista Inkeri. Raahen Historia I selventää varmaankin tietojani Valpurin esipolvista.

Tässä luonnos Valpuri Juusolan s. 1697 esipovista:
i Heikki Juhonpoika Juusola
ä Liisa Niilontytär
ii Johan Jönsson Juusela 1626-1704, nimismies
iä Margareta Martintytär Korvala 1630-1706
iii Jöns Jönsson Juusola n. 1595, nimismies
iiii Jöns Josefsson Juusola n. 1560
iiiii Josef Olofsson n. 1530, nimismies
iiiii Olof Törielsson

Lisäykset ja muutokset ovat tervetulleita !
Välistä saattaa puuttua sukupolvia ja syntymäajat ovat n. arvioita.

Lea

Kimmo Kemppainen
20.01.15, 12:49
Olen tässä kirjanteon sivutuotteena keräillyt noita Juusoloita. Tuota kronologista puolta täytyy ehdottomasti vielä katsoa. Samalla saattaa tulla vastaus siihen, kuka oli Hans Forbuksen oikea äiti.
Kimmo Kemppainen

Hei !

Kiitokset tiedoista Inkeri. Raahen Historia I selventää varmaankin tietojani Valpurin esipolvista.

Tässä luonnos Valpuri Juusolan s. 1697 esipovista:
i Heikki Juhonpoika Juusola
ä Liisa Niilontytär
ii Johan Jönsson Juusela 1626-1704, nimismies
iä Margareta Martintytär Korvala 1630-1706
iii Jöns Jönsson Juusola n. 1595, nimismies
iiii Jöns Josefsson Juusola n. 1560
iiiii Josef Olofsson n. 1530, nimismies
iiiii Olof Törielsson

Lisäykset ja muutokset ovat tervetulleita !
Välistä saattaa puuttua sukupolvia ja syntymäajat ovat n. arvioita.

Lea

Leevi A
20.01.15, 17:26
Onko ilmennyt jotakin, ettei Hans Forbuksen äiti olisikaan Helga Sigfridintytär Korvala?
Kirjassa Thomas Stenbäck: Historiallisia kuvauksia Raahesta ja Saloisista sivulla 123 on mm:

"Hans Caspersson Forbuksen syntyperästä hänen oma tyttärensä, lukkari Floorin leski [= Kristina Forbus s. 18.11.1666 k. 5. tai 6.11.1760 Raahe] ja muut ovat kertoneet, että hänen isänsä oli Casper Forbus ja sai Hansin avioliiton ulkopuolella erään iijokelaisen talonpojan tyttären kanssa, jonka nimeä ei tiedetä. Tämä tytär meni sittemmin naimisiin Iissä erään talonpojan kanssa. Näiden tytär oli naimisissa Salon nimismiehen kanssa ja asui Juusolassa. Mutta Hansin Casper Forbus oli ottanut luokseen kasvatettavaksi, ja hänestä tuli Raaheen huomattava kauppias ja porvari sekä kunniallisen suvun kantaisä."

Pauli Kaisto on tutkimuksissaan tullut siihen tulokseen, että tämä talonpojan tytär olisi ollut Helga Sigfridintytär Korvala jonka isä Sigfrid oli Iin nimismies ennen Casper Forbusta. Sigfridin ja muitten senaikaisen "paremman väen" elämä on ollut säilyneitten lähteitten mukaan varsin vauhdikasta...

Helga Korvala avioitui Kaiston mukaan sittemmin Mårten Pehrinpojan kanssa joka jäi Korvalaan vävyksi ja lienee kuollut noin 1649 Iissä Korvala -nimisenä.
Helgan ja Mårtenin tytär piti oleman noin 1630 syntynyt ja Raahessa noin 1706 kuollut Margaretha joka avioitui Siikajoen nimismies Johan Juusolan (Josander?) kanssa.
Näillä ainakin tytär Elisabeth 1672 Siikajoki - 7.5.1712 Raahe, vihitty 1694, pso Michael Jacobinpoika Jurvelius 20.10.1659 Kokkola - 19.5.1722 Ruotsi (Jounelan tutkimus).

Tällaista olen löytänyt. Itsellä ei kyvyt riitä kuin hätinnä kirkonkirjojen tutkimiseen, joten muitten siivellä mennään ja kaikki lisätieto kiinnostaa.

Jouni Kaleva
20.01.15, 18:33
Onko ilmennyt jotakin, ettei Hans Forbuksen äiti olisikaan Helga Sigfridintytär Korvala?
Kirjassa Thomas Stenbäck: Historiallisia kuvauksia Raahesta ja Saloisista sivulla 123 on mm:

"Hans Caspersson Forbuksen syntyperästä hänen oma tyttärensä, lukkari Floorin leski [= Kristina Forbus s. 18.11.1666 k. 5. tai 6.11.1760 Raahe] ja muut ovat kertoneet, että hänen isänsä oli Casper Forbus ja sai Hansin avioliiton ulkopuolella erään iijokelaisen talonpojan tyttären kanssa, jonka nimeä ei tiedetä. Tämä tytär meni sittemmin naimisiin Iissä erään talonpojan kanssa. Näiden tytär oli naimisissa Salon nimismiehen kanssa ja asui Juusolassa. Mutta Hansin Casper Forbus oli ottanut luokseen kasvatettavaksi, ja hänestä tuli Raaheen huomattava kauppias ja porvari sekä kunniallisen suvun kantaisä."

Pauli Kaisto on tutkimuksissaan tullut siihen tulokseen, että tämä talonpojan tytär olisi ollut Helga Sigfridintytär Korvala jonka isä Sigfrid oli Iin nimismies ennen Casper Forbusta. Sigfridin ja muitten senaikaisen "paremman väen" elämä on ollut säilyneitten lähteitten mukaan varsin vauhdikasta...

Helga Korvala avioitui Kaiston mukaan sittemmin Mårten Pehrinpojan kanssa joka jäi Korvalaan vävyksi ja lienee kuollut noin 1649 Iissä Korvala -nimisenä.
Helgan ja Mårtenin tytär piti oleman noin 1630 syntynyt ja Raahessa noin 1706 kuollut Margaretha joka avioitui Siikajoen nimismies Johan Juusolan (Josander?) kanssa.
Näillä ainakin tytär Elisabeth 1672 Siikajoki - 7.5.1712 Raahe, vihitty 1694, pso Michael Jacobinpoika Jurvelius 20.10.1659 Kokkola - 19.5.1722 Ruotsi (Jounelan tutkimus).

Tällaista olen löytänyt. Itsellä ei kyvyt riitä kuin hätinnä kirkonkirjojen tutkimiseen, joten muitten siivellä mennään ja kaikki lisätieto kiinnostaa.
Hei Leevi

Se olin ehkä minä, joka on tuota Korvalan Helgaa tähän tarjotellut. (Mainitsen vain, jotta ei Pauli Kaistolle aiheutuisi harmia tuommoisesta villistä spekuloinnista :))

Asiaa on puitu esim. tuossa Forbes-ketjussa.
http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=14924&highlight=korvala

Olisihan mainiota, jos Kimmo on löytänyt jotakin ihan aitoa todistetta, puolesta tai vastaan!

Kimmo Kemppainen
20.01.15, 19:03
Eipä tässä mitään olla sen kummemmin kumoamassa, vaan pikemminkin vahvistamassa, jos siis joku esittää sen paperin, josta juurikin vahvistuu tuo Korvalan tyttären saapuminen Juusolaan; ts, että Marketta Martintytär oli os. Korvala.
Kimmo Kemppainen

Hei Leevi

Se olin ehkä minä, joka on tuota Korvalan Helgaa tähän tarjotellut. (Mainitsen vain, jotta ei Pauli Kaistolle aiheutuisi harmia tuommoisesta villistä spekuloinnista :))

Asiaa on puitu esim. tuossa Forbes-ketjussa.
http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=14924&highlight=korvala

Olisihan mainiota, jos Kimmo on löytänyt jotakin ihan aitoa todistetta, puolesta tai vastaan!

Leevi A
20.01.15, 19:17
Hei!

"Se olin ehkä minä, joka on tuota Korvalan Helgaa tähän tarjotellut. (Mainitsen vain, jotta ei Pauli Kaistolle aiheutuisi harmia tuommoisesta villistä spekuloinnista :))"

Saattoi olla niinkin. En ole kirjannut aikanaan ylös ja saattaa muisti pettää. Korvalan sukua kuitenkin on tutkinut.

Jouni Kaleva
20.01.15, 20:01
Eipä tässä mitään olla sen kummemmin kumoamassa, vaan pikemminkin vahvistamassa, jos siis joku esittää sen paperin, josta juurikin vahvistuu tuo Korvalan tyttären saapuminen Juusolaan; ts, että Marketta Martintytär oli os. Korvala.
Kimmo Kemppainen
Sepä olisikin jymylöytö, jos tuollainen paperi tulisi esiin. Nythän meillä on "vain" lukkari Floorin iäkkään (90v) lesken kertomus.

Tämä leski, Kristiina Hansintr. Forbus (1666-1760) kertoi isänsä äidistä ja sisarpuolesta.

Kristiinan sisar Elisabet Forbus oli naimisissa Siikajoen kappalaisen Josef Hannunpk. Josanderin kanssa. Josefin veli, Saloisten nimismies Juho/Johan/Jöns Hannunpk. Juusola oli naimisissa Margareta Martintyttären kanssa. Nämä seurapiirit olivat niin pienet, että ehdottomasti kertoja-Kristiina on tiennyt, että kyseessä oli hänen isänsä sisarpuoli, ja uskalsi asian tuoreelle khra Stenbäckille kertoa.

Samaten pidän hyvin uskottavana, että Raahen "napamies" Hans Forbus on kovasti vaikuttanut taustalla, jotta hänen orpoutunut sisarpuolensa järjestettiin hyvään avioon Hansin silmien alle.