PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Apua " Saima kanal korrektionshuset"


MeMo
11.01.15, 14:16
Sabelin sukututkimus johti minut Saimaan kanavalle.


Siellä on ollut vahtimestarina paikassa "Saima Kanal Korrektionshuset Mälkiä" Johan Sabel vuonna 1854, jolloin saivat vaimon kanssa lapsen.



Etsin tietoa mistä hän on sinne tullut ja mihin mennyt. Ei ole mennyt hakujen perusteella Suomessa naimisiin eikä kuollut. Ei myöskään vaimosta löydy Suomesta tietoa. Korrektonshuset olen kääntänyt oikeustaloksi.

Olen lukenut teoksestasi Saimaan kanavan historiasta että siellä on ollut poliisilla töitä. Mikkelin Saimaan kanava arkistossa ei näy olevan oikeuspuolen tietoa. Oikeustalon vahtimestari ei löytyne kanavan työväen luettelosta.

Ovat ehkä tulleen Ruotsista aja sinne menneet, mutta ennen kuin lähden sieltä etsimään olisi kiva saada asiasta varmuus. Avusta kiitollinen Merja.

tkukkonen
11.01.15, 15:41
Korrektionshuset on tässä lähinnä vankisiirtola tms. Kanavan rakennustyön alussa eli lähellä Saimaata käytettiin vankityövoimaa. Kun kerran sinulla on viite Mälkiään, niin paikka lienee ollut nykyisen Mälkiän sulun tienoo nykyisen kuutostien sillan lähellä. Siellä tarvittiin poliiseja tai vastaavia järjestysvoimia. Yhden entisen merialiupseerin olen ainakin todennut olleen niissä hommissa. Hän osasi hyvin ruotsia mikä lienee ollut silloin työn vaatimuksia.

Oletko tutkinut Saimaan kanavaseurakunnan kirjat tarkkaan?

tkukkonen
11.01.15, 20:47
Oletko tutkinut Saimaan kanavaseurakunnan kirjat tarkkaan? Johan Didric on kastettu kanavaseurakunnan papin toimesta. Vanhempien asuinpaikaksi (kotikunnaksi) on merkitty Lappeenranta, josta olisi aihetta etsiä, ehkä henkikirjoista.

Katso tästä alkaen
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=370109

tkukkonen
11.01.15, 22:34
Tämä voi kertoa jotain tuosta ajasta:

Vankityövoiman käyttö Saimaan kanavan rakennustöissä.
Tekijä Orkamo, Yrjö
Julkaisu Vankeinhoito 1931, s. 83-88.

Vankeja saatettiin tuoda kanavalle Viaporista ja erilaista henkilökuntaa myös. Tuon ajan kirkonkirjat Viaporista ovat kateissa.

Wachtmästare saattaa olla hallintotehtävä, sillä vartija oli tuolloin uskoakseni knekt.

MeMo
12.01.15, 09:03
TKukkoselle paljon kiitoksia.
Paaskoski kertoo kirjassa Saimaan kanavan historiasta että siellä käytettiin "irtolaisuudesta ja pikkurikoksista tuomittuja vankeja (correctionister)." Joten tällainen talo on varmaankin ollut.
"..vartio-osastot, joihin esimiehen lisäksi kuului kaksi aliupseeria ja kahdeksan vartijaa sataa vankia kohden."
Wacktmästare - tehtävää pitää etsiä kanavan arkistosta. Kiitos suomennoksesta.
Nyt pääsin ainakin uusille jäljille!

Johan Didric on merkitty kastetuksi myös Lappeen seurakunnassa - merkitty siis molempiin.
Kummeina ollut pariskunta on vihitty Viipurissa. Kummina olleesta Fredrikasta taas ei mitään löytöä koko Suomesta. Pitää etsiä nyt Johan Didriciä taaksepäin 1880 -luvulta ja katsoa mihin vie.

Epäilemättä palaan taas asiaan.
Merja

tkukkonen
12.01.15, 11:16
Toinen tunnistamani rangaistuslaitoksen mies (Sjöblom, entinen laivaston matruusi toisin kuin muistin - ei aliupseeri) oli vuonna 1848 vaktknekt ja vuonna 1849 tarkastusmies. Vuosien 1852-1861 rippikirjassa oli Polis.

Mitä titteleihin tulee, niin Lappeenrannan kehruuhuoneella oli samoihin aikoihin pari Waktmästare ja useita Waktknekt. Ehkä Waktmästare oli kumminkin vartijoiden esimies eli vankeinhoitohallintoon kuuluva.

Aloittaisin itse ennemmin vankeinhoitolaitoksen arkistosta kuin kanavahallinnon arkistosta.

MeMo
12.01.15, 12:15
Näin teen ja vankeinhoidon historiankirja on tulossa.
(kaikkea sitä joutuukin lukemaan:))
Merja

tkukkonen
12.01.15, 12:27
Toinen tunnistamani rangaistuslaitoksen mies (Sjöblom, entinen laivaston matruusi toisin kuin muistin - ei aliupseeri) oli vuonna 1848 vaktknekt ja vuonna 1849 tarkastusmies. Vuosien 1852-1861 rippikirjassa oli Polis. Tämä mies ei esiintynyt Lappeen rippikirjassa ennenkuin oli hypänyt eroon kanavan rakennuksesta. Epäilen sen tähden että rakennusvaiheen aikana niin Sjöblom kuin Sabel olivat kotipaikkojensa kirkonkirjoissa. Kanavarenkien osalta tämä on paremmin tunnettu asia. Vaikka kanavaseurakunta oli, se ei pitänyt rakennusväestä kirjanpitoa.

Mauri K
17.01.15, 09:30
Hei
Tämä Johan Sabel löytyy Suomen Kaartista tarkka-ampujana nro 60 vuodelta 1851( autonomianajan sotilaat)
sekä Helsingin Ruotsalais - Suomalaisen seurakunnan syntyneet kirjasta vuodelta 1851 ( Sofia Wilhelmiinan isänä) Syntyneiden ja kastettujen luettelot 1851-1855 (I C:11) Narc jakso 35.
Olisiko tästä avuksi ?

MeMo
17.01.15, 10:25
Sama mies - sattui myös minun silmiini. Miehistöluettelosta olen löytänyt kotipaikaksi Uudenmaan lääni ja siellä mainitun iän mukaan olisi syntynyt 1823. Hiskihaulla ei Uudenmaan läänissä ole syntynyt 1822-1824 Johan Sabelia.
Palvelukseen olisi tullut 1845. noin 22 vuotiaana. Luettelossa ei näyttäisi olevan enää 1852. (Näiden luetteloiden tulkintakin on minulla vielä haussa)
Muita kuin miehistöluetteloita en ole vielä katsonut -En tiedä vielä löytyykö Kaartista muita tietoja.
Kaartin seurakuntatietoja olen selannut mutta siellä ei ole sattunut silmiin.
Kaartilaiset eivät kai automaattisesti ole Kaartin seurakunnassa?
Mielenkiintoista olisi myös tietää miten Kaartissa suhtauduttiin aviottomien lasten tekoon?
Kirjasta Suomalainen sotilas olen ymmärtänyt että Kaartilaiset ovat olleet sotilaiden tai aatelisten lapsia.

Tietääkö joku mitä poikaset ovat yleensä tehneet ennen Kaartiin astumista? Jos sitä kautta päsisi eteenpäin.
Uudeltamaalta löytyy Sabeleita - täytyy vain yhdistellä ja etsiä sieltä mistä puuttuu Hiskitietoja.

(Kirjaa Suomen Kaarti on täällä moitittu huonoksi ja olen samaa mieltä. Sekava. Kirjan nimi pitäisi olla: Kaartin sotaretkistä. Kaartista siinä ei kerrota mitään.)

Tämä ei nyt enää liity Karjalaan mutta jospa hallinnoija siirtää tarvittaessa.
Täällä näyttää saavan mukavaa kommentointia. Kiitos paljon!
Merja
(ojennuslaitoksen vahtimestari oli nimenomaan vartijoiden esimies löytyi tieto)

Mauri K
17.01.15, 11:22
Suomen kaarti > rippikirja, 1849-1856 > 235: 3dje Compagniet Skarpskyttar
nro 60 / sshy

täältä voi jatkaa Porvooseen syntymä ajan kera

MeMo
17.01.15, 14:25
Kiitos Mauri K:lle.
Sellainen noviisi olen että vasta eilen tajusin että SSY on myös paikka josta voi hakea tietoa.
Löytyi siis Kaartin tiedoista ainakin että on Henrikin poika. Tulkitsin että on tullut Kaartiin Helsingistä.
Yläpuolella näyttää lukevan Söderholm.
Tuolta ajalta Porvoon kirkonkirjat ovat tulkintani mukaan vain mikrokorteilla - ei digitoituna. Porvoossa pitäisi olla myös kastettu Johan (Henrikson) Sabelin pojan poika Adalbert Leporello Sabel (1877), josta Genossa on Åke Backström kirjoittanut. Mielenkiintoinen suku siis.
t. Merja

Essimi
18.01.15, 00:09
Porvoon kirjoja löytyy digitoituina kansallisarkiston sivuilta, helppo hakuväylä niihin on digihakemisto.appspot.com/. Tässä yksi Johannes Henriksson, joka syntynyt Porvoossa lokakuun 10. 1822:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7969256
Äidin sukunimeksi merkitty Sundholm.

MeMo
18.01.15, 11:43
Kiitos Essimi.
Taas paljon eteenpäin.
Merja