PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Pentti Salonen (s.1920) Pälkäne


SusannaKa
07.01.15, 12:13
Etsin tietoa isoisäni lapsuusvuosista, sekä hänen vanhemmistaan/suvustaan. Pentti on siis asunut isovanhempiensa (?) luona sisarensa Tuulikin kanssa Pälkäneen Onkkaalassa. Lapsuuden muistikuvina on kodin pihapiirissä iso tuulimylly joka sittemmin ilmeisesti muutettu museoksi (?), isovanhempien puukantinen raamattu on myöskin lahjoitettu ilmeisesti kotiseutumuseolle. Muista sukulaisista ei tietoa, paitsi täti (isotäti?) Jenny Salonen joka asui ainakin myöhemmin Kotkassa. Tiedossa myös on että Pentti on lapsena työskennellyt kaupassa/kauppiaalle. Pälkäneeltä Salosia näyttäisi olevan tiedossa paljonkin mutta tuntuu kuin näitä kahta ei olisi ollut olemassakaan... Osaisiko joku auttaa ja kertoa enemmän?

Tuula Cu
07.01.15, 12:48
Oletko ottanut kontaktia paikalliseen sukututkimusyhdistykseen?
http://www.shsuku.fi/

Onkkaalassa näkyy Pälkäneen sivujen mukaan olevan Tuulimyllymuseo, keskellä kirkonkylää, vastapäätä VPK:n taloa (jonka osoite on Koulutie 3).

Minä aloittaisin näistä ja tekisin retken Pälkäneen kirjastoon myös. Pälkäneen seurakuntahan tietää suvun taaksepäin.

Tuula K

SusannaKa
07.01.15, 13:00
Olen ottanut yhteyttä paikalliseen yhdistykseen, asiaa hankaloittaa se että myöskään kirkonkirjoissa ei ole vanhemmista merkintöjä. Kotiseutumuseo ei myöskään tiedä raamatusta mitään, on voitu lahjoittaa esim. eteenpäin johonkin kirjoittamatta lahjoitusta mihinkään. Onko olemassa muita kanavia mistä voisin selvitellä? Tosin tuo kirjasto ei ole tullut mieleen...

Tuula Cu
08.01.15, 08:20
Kun vaikuttaa (nimien perusteella) siltä, että sisarukset ovat n. 1920-luvulla syntyneitä, vielä paikkakunnalla on todennäköisesti vanhoja ihmisiä, jotka muistavat heidät (monet muistavat paremmin vähän vanhempanasa kuin nuorempansa, näin olen havainnut). Kirjasto voi tosiaan olla paikka, josta saa hyviä vihjeitä - ja sitten ihan käyminen lähitaloissa, jos pystyt (tuulimyllyn avulla?) paikallistamaan talon.

Kirjastosta löytyy usein paikallishistoriaa, muisteloita.

Kunnallakin on arkistonsa, sieltä löytyisi ehkä koulujen arkistot, jos sisarukset ovat olleet kouluikäisiä siellä asuessaan. Kunnantoimistossa kannattaa siis myös käydä.

Tuula K