PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tonttikauppoja


Tamppi
01.01.15, 20:24
Aluksi tervehdys kaikille, olen aivan noviisi näissä sukuasioissa, mutta halua ja yritystä kyllä on senkin edestä:) Kirkonkirjoihin olen jo vähän saanutkin tuntumaan. Olen hakemassa tietoa vuonna 1897 Saloisiin Pyhäjoelta muuttaneesta Alilan perheestä. Viimeinen tieto minkä heistä löysin on Saloisten seurakuntaan muuttaneiden luettelosta. Tästä eteenpäinhän nuo kirkonkirjat ei sitten taida paljon minua hyödyttää. Ajattelinkin että olisiko mitään rekisteriä mistä löytyisi tonttikauppoja, talokauppoja ja vastaavia tietoja. Kun tuumailin että onhan heidän johonkin pitänyt asettua uudella paikkakunnalla.
Hieman sekava tuosta kysymyksestä nyt tuli, mutta jos joku sen ymmärsi niin hyvä niin:)

eeva häkkinen
01.01.15, 21:25
Oletko nettitutkija vai pääsetkö arkistolle? Digitaaliarkistossahan on varsin vähän alle 100-vuotiasta tietoa, muutakaan kuin kirkonkirjoja. Kiinteistökaupat on kyllä hyvin dokumentoitu ko. käräjäkunnan ilmoitusasioiden tuomiokirjoihin, joistakin pitäjistä on jopa lainhuutokortisto olemassa, mutta ei hakeminen muutenkaan erityisen työlästä ole. Joko seudun maakunta-arkistoon tai Kansallisarkistoon on kyllä jalkauduttava.

Oletko käyttänyt henkikirjoja? Nehän ovat KA:n digitaaliarkistossa vuoteen 1910 joka viidenneltä vuodelta. KA:ssa ja maakunta-arkistoissa ovat myös uudemmat ja välivuodet.
Noin vuodesta 1940 lähtien on niihin erilliset nimihakemistot eli perheet löytyvät helposti, kunhan tietää asuinkunnan. Voit joutua kirjoittamaan tutkimushakemuksen uudempien lukemista varten, tarkista, onko syytä tehdä se etukäteen.

Tamppi
01.01.15, 22:00
Oletko nettitutkija vai pääsetkö arkistolle? Digitaaliarkistossahan on varsin vähän alle 100-vuotiasta tietoa, muutakaan kuin kirkonkirjoja. Kiinteistökaupat on kyllä hyvin dokumentoitu ko. käräjäkunnan ilmoitusasioiden tuomiokirjoihin, ......

Kyllä minä olen ainakin toistaiseksi aivan tässä koneen ääressä tonkinut asiaa vähän sieltä ja vähän täältä. Ei oikein ole nuo arkistohommat tuttuja. Asun Raahessa ja kulkeminen on vähän työlästä.
Mutta oli tuossa vastauksessa jo paljon uutta ideaa mistä haeskella.

Kiitoksia paljon. Aloittelijalla kun on kynnys vähän korkealla alkaa kyselemään näillä foorumeilla niin tuollainen asiallinen vastaus rohkaisee tulevaisuudessakin kääntymään asiansa osaavien puoleen

Alapo
01.01.15, 22:44
Piehingistä näyttäisivät talollisina löytyvän
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=21518266

Tamppi
02.01.15, 09:51
Jep, löysinkin nuo jo edellisen vastauksen perusteella.
Kiitos kuitenkin.