PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Maljan historia kiinnostaa


mwallen3
21.12.14, 11:58
Olen perinyt mutkien kautta noin 14 cm korkuisen posliiniastian, jonka kyljessä on teksti: "Rauhallista Joulua Toivoo K.F Slastnikoff".
Netistä löytämäni tiedon mukaan Tampereella on ollut Slastnikoff-niminen kauppaliike, joka on lopettanut toimintansa 1900-luvun alkupuolella.

Minua kiinnostaisi selvittää maljan alkuperä ja minkälaista historiaa maljaan voisi liittyä.

Oliko kauppiaan tapana lahjoittaa tällaisia joululahjoja? Kenelle niitä annettiin? Oliko lahja tuolloin erityisen arvokas vai ihan tavallinen? Maljassa ei ole mitään muita merkintöjä. Missähän se on tehty? Kuinka paljon tällaisia esineitä löytyy?
Isoisäni on ollut töissä naulatehtaalla Tampereellä 1900-luvun alussa viitisentoista vuotta. Olisiko todennäköisempää, että hän on saanut sen naulatehtaan johtajalta kuin että olisi saanut itse kauppiaalta.

Tuula Cu
22.12.14, 10:20
Tämän varmaan oletkin löytänyt:
http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=31033&highlight=tampereen+ortodoksit
jossa Slastnikoffin perhe on.

Kun malja ei ole tuon isompi, se on varmaankin ollut joululahja säännöllisesti käyvälle asiakkaalle. Mutta siitä, kuka se asiakas on, en arvele mitään...

Tuula K

Essimi
23.12.14, 10:46
Itse astia ja sen alkuperäinen kultaus näyttävät tyypillisesti venäläiseltä. Vaikuttaisi sokerikolta, valmistaja esim. Kuznetsov. Omissa kokoelmissani on noin 15 cm korkea saman tyyppinen sokerikko ilman valmistajan leimaa. On siis iso, voisi kutsua maljaksikin, mutta kun on saman sarjan kermakkokin, niin käyttötarkoitus on selvä.

mwallen3
25.12.14, 19:33
Kyseinen malja on ollut ehkäpä 80 vuotta maalaistalon vintillä pahvilaatikossa. Sen jälkeen se on ollut parikymmentä vuotta kirjahyllyssä. Saamieni vihjeiden perusteella en löytänyt saman mallista esinettä, joten ehkä tällaisia ohuita valkeaksi lasitettuja kultakirjailtuja astioita ei enää löydy montaa. Hyvin voisi olla venäläistä alkuperää. Mukava muisto, vaikka sen alkuperästä ei varmaa tietoa olekaan.
Kiitos vastanneille. Marja-Liisa