PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lukuapua "patronyymiin"


Kurki
09.12.14, 18:58
Mikähän on Luumäen 1723 tositekirjassa Koskis -kylässä eläneen Sigfridin "patronyymi"? En osaa tulkita, löytyisikö apua ! Elää veljensä Matin kanssa samassa taloudessa. Kiittäen jo etukäteen :)
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=13124028

Jouni Kaleva
09.12.14, 21:44
Mikähän on Luumäen 1723 tositekirjassa Koskis -kylässä eläneen Sigfridin "patronyymi"? En osaa tulkita, löytyisikö apua ! Elää veljensä Matin kanssa samassa taloudessa. Kiittäen jo etukäteen :)
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=13124028

Ei ole patronyymi, vaan erisnimi, joka päättyy --uku. Onkohan joku Koskiskylän talo tällaisella nimellä?

Kurki
10.12.14, 07:33
Kiitos kommentista :)
Itse olen yrittänyt lukea Sigfridin "patronyymiä" kirjain kirjaimelta ja tulkinnut sanan tarkoittavan Niuku eli ovatko veljekset Lappeen puolen Nikku-talosta?
Etukirjainta voisi hyvällä tahdolla tulkita myös M-kirjaimeksi, joten olisiko Lappeen Muukko? Luumäeltä en ole mitään vastaavaa taloutta löytänyt ja kun Koskis on käsittääkseni Kannuskoski, liittyisikö lisänimi jotenkin uittoon, myllytoimintaan tai sitten sotilastermi?

tellervoranta
10.12.14, 09:23
Ehdotan miuku :)

Hannu Numminen
11.12.14, 11:48
Olen Jounin kanssa samaa mieltä erisnimestä, joka voisi hyvinkin olla kyseisen kylän talon nimi. Mutta kun en lainkaan tunne tuota seutua, en osaa sanoa sen kummempaa.

Tellervon kanssa olen ensimmäistä kirjainta lukuun ottamatta samoilla linjoilla, mutta kun samalla aukeamalla on monta m-kirjainta, jotka kaikki ovat erilaisia kuin tässä nimenomaisessa sanassa, epäilen "ämmää". Siis kirjainta.:D: Voisiko se olla w?

tellervoranta
11.12.14, 15:52
Ajattelin vaihtoehtoisesti tuplaveetä. Miten siis olisi wiuku :)

Olen Jounin kanssa samaa mieltä erisnimestä, joka voisi hyvinkin olla kyseisen kylän talon nimi. Mutta kun en lainkaan tunne tuota seutua, en osaa sanoa sen kummempaa.

Tellervon kanssa olen ensimmäistä kirjainta lukuun ottamatta samoilla linjoilla, mutta kun samalla aukeamalla on monta m-kirjainta, jotka kaikki ovat erilaisia kuin tässä nimenomaisessa sanassa, epäilen "ämmää". Siis kirjainta.:D: Voisiko se olla w?

Kurki
11.12.14, 17:28
Kiitos kaikille avusta, mutta eipä tuo nimi vieläkään aukea !

Itsekin olen kokeillut m:n, n:n ja w:n ja ajatellut kuinka kirjuri on kuullut nimen, jos se on sanottu vaikka "niku sipri" niin voiko sen kuulla ja kirjata Sigfrid Niuku tai "viuhkola sipri" niin kuulostaisiko Sigfrid Wiuku mahdolliselta teistä?
Viuhkolan kylä on Luumäellä, mutta en tunne siitä muotoa ilman h:ta eli Viuku. -ku -loppuisia nimiä olen kuullut vain Pohjanmaalta kuten Huiku, en eteläisessä Karjalassa. Onko Foorumilla ketään Luumäen ja ympäristön talojen tuntijaa apuun :)

Koskesta muuten saatiin paljon ankeriasta myyntiin, joten olisivatko veljekset jotenkin ankeriaanpyyntiin tai tervanuittoon liittyen kylässä?

Anssi K.
11.12.14, 17:41
Kiitos kaikille avusta, mutta eipä tuo nimi vieläkään aukea !

Itsekin olen kokeillut m:n, n:n ja w:n ja ajatellut kuinka kirjuri on kuullut nimen, jos se on sanottu vaikka "niku sipri" niin voiko sen kuulla ja kirjata Sigfrid Niuku tai "viuhkola sipri" niin kuulostaisiko Sigfrid Wiuku mahdolliselta teistä?
Viuhkolan kylä on Luumäellä, mutta en tunne siitä muotoa ilman h:ta eli Viuku. -ku -loppuisia nimiä olen kuullut vain Pohjanmaalta kuten Huiku, en eteläisessä Karjalassa. Onko Foorumilla ketään Luumäen ja ympäristön talojen tuntijaa apuun :)

Koskesta muuten saatiin paljon ankeriasta myyntiin, joten olisivatko veljekset jotenkin ankeriaanpyyntiin tai tervanuittoon liittyen kylässä?

En ole Luumäen asiantuntija, mutta vuoden 1722 henkikirja paljastanee lisää.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=13768879

Veljesten patronyymi on Mats ja mielestäni lisänimi voisi olla "Wiuhkoin".

Kurki
11.12.14, 23:32
Anssille iso kiitos ja myös muille :)

Heikki Särkkä
12.12.14, 20:00
Wiuku eli normalisoituna Wiuhko.

Kurki
16.12.14, 12:16
VIelä kerran kiitoksia kaikille kommentoijille :)

Päädytään siis Viuhkolan kylän Matti Matinpojan kahteen poikaan, Sipiin ja Mattiin, jotka ovat ilmeisesti siirtyneet Viuhkolan kylästä Koskis-kylään.

Olen alueen henkikirjoista etsinyt veljeksiä, Sipi ja Matti Matinpoikaa, jotka ilmestyvät vuoden 1724 henkikirjassa Luumäen Sarkalahden kylään, Matti Matinpoika jo naineena miehenä (puolisona Skolastika Jöransdotter) Erik Tuomaanpojan+vaimon ja Söyrinki Tuomaanpojan tilalle.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=12057278

Myöhemmin nämä viljelijät Matti ja Sipi Matinpoika käyttävät Lapas nimeä ja yksi Lapas siirtyy pikkuvihan jälkeen Salmen kylään ollen esivanhempi Salmi/Suursalmi suvulle. Söyrinki Tuomaanpoika löytyy Sarkalahden kylästä pikkuvihan jälkeen renkinä, joten arvuutella voi, tuliko Matti Matinpoika taloon vävyksi, eli Erik Tuomaanpojan mahdolliselle leskelle?

Luumäen Valkealan rajalla oleva kulmakunta on aika mietityttävä, ovatko asukkaat tulleet alunperin Säkkijärven puolelta, sillä kylässä on Hermunen talo, joka kylänä oli tuohon aikaan Luumäen eteläisessä osassa, lähellä Säkkijärveä, kuten nykyisin myös Laapaksen kylä.

Tuomiokirjojen lukua vasta opettelen, joten ehkä sitä kautta selviää jotain uutta.

Kurki
16.12.14, 18:32
Vielä kerran kiitos kommentoijille :)

Olen etsinyt sopivia veljeksiä alueen kunnista nimiltään Sipi Matinpoika ja veljensä Matti. He ilmestyvät Luumäen henkikirjassa 1724 Sarkalahden kylään viljelijöiksi Erik Tuomaanpojan ja veljensä Söyrinki Tuomaanpojan tilalle.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=12057278
Söyrinki löytyy pikkuvihan jälkeen vielä Sarkalahden kylästä naineena miehenä Immosen tilalta ilmeisesti renkinä. Viuhkolan kylä on lähellä Sarkalahtea, joten voisivatko Viuhkolasta Koskis-kylään siirtyneet Sipi ja Matti Viuhkoin olla muuttaneet Sarkalahteen 1723-24, Matti nyt naineena miehenä (puoliso Skolastika Jöransdotter)? Onko kellekään tuttuja ?!

Luumäen Valkealaan rajautuvan kulman kylät ovat haastavia, kun esimerkiksi taloilla on Luumäen eteläisen osan kylien nimiä kuten Hermunen ja Laapas. Ehkä asukkaat tulleet Säkkijärveltä tai omaksuneet vain muuten nimet?
Sipi ja Matti näkyvät myöhemmin veljensä Kalle Matinpojan ohella henkikirjoissa nimellä Laapas, ja Kalle siirtyy pikkuvihan jälkeen Salmen kylään ja hänestä näyttäisi polveutuvan Suursalmi-suku. Tuomiokirjojen luku on vielä kesken, joten ehkä niistä löytyy jotain uutta !

Jos kelle ovat tuttuja kyseiset kylät ja viljelijät, kommentoi reippaasti !