PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hokanniemen varhaiset Hokkaset?


eruppa
08.12.14, 18:41
Arvoisat Kangasniemen Hokkasten tuntijat!

Kuulun Kangasniemen Hokkasiin useaa eri tietä. Hokkasen/Tullan/Arkon suvusta minulla on tietoja 1600-luvun alkuun asti.


Minulla on tuo Savon hopeaveroluettelo vuodelta 1571. Se kuuluu Suomen Historiallisen Seuran julkaisusarjaan Suomen historian lähteitä V:8 Savo, painettu Helsingissä 1996 ja toimittaja on ollut Matti Walta. ( Minulla on myös Hämeen ja Pohjanmaan hopeaveroluettelot, tosin vain valokopioina). Tuon Savon luettelon fonttikoko on ainakin meikäläiselle huonosilmäiselle turhan pientä.
Seuraavassa Savon hopeaveroluettelon Hokkasia vuodelta 1571:

Sivu 70 , Vesulahti, Vuolinko, förste tiende (ensimmäinen kymmenes):
Henrik Andersson Hockain, omisti hevosen, tamman, 7 lehmää, 8 lammasta, 3 pukkia ja 4 sikaa, veron suuruus 12 markkaa, 2 äyriä, 18 penninkiä

Lars Andersson Hockain, omisti hevosen, tamman, 2 lehmää, 5 lammasta, 3 pukkia, ja 2 sikaa, veron suuruus 5 markkaa, 2 äyriä, 12 penninkiä
Michel Andersson Hockain, omisti tamman, 4 lehmää, 4 lammasta, ja 2 sikaa, veron suuruus 4 markkaa, 4 äyriä, 6 penninkiä

Edellä olevat henkilöt ovat suurella todennäköisyydellä veljeksiä ja saman Antti Hokkasen poikia.

Sitten sivu 73, Vesulahti, Vuolinko, tridie tiende (kolmas kymmenes):
Pouell Hockain, omisti tamman, yhden lehmän, 2 lammasta, 2 pukkia, 2 sikaa, veron suuruus 3 markkaa, 4 äyriä, 18 penninkiä.

Lauri Hockain, omisti hevosen, 2 tammaa, 2 lehmää, 3 lammasta, 2 pukkia ja sian, veron suuruus 4 markkaa, 7 äyriä, 6 penninkiä.

Em. Hokkaset on yhdistetty kaarella, joten viljelivät ehkä samaa taloa.

Matt Anders Hockain, omisti hevosen, tamman, 6 lehmää, 6 lammasta, pukin ja 2 sikaa, veron määrä 11 markkaa, 12 penninkiä.

Matti Antinpoika on kaarella yhdistetty Anders Andersson Mannisen kanssa, jonka vero oli 5 markkaa, 5 äyriä, 12 penninkiä.Näin ollen he mahdollisesti viljelivät samaa taloa.

Muita Hokkasia en Savon hopeaveroluettelosta löytänyt.

Onko jollakulla tutkimustietoa Hokanniemen kylän Hokkasista väliltä noin 1540-1620? Onko noista varhaisista Hokkasista mahdollisesti kirjallista aineistoa?

Kyseleepi Erkki Porista