PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ihminen kateissa... miten eteenpäin


Make
03.12.14, 08:53
Alkaa olla konstit mulla vähissä. Koska etsimäni henkilön syntymästä on alle 100 vuotta, esitän asian mahdollisimman anonyymisti (x merkityt ovat tiedossa, ?-merkinnät eivät)

Henkilö on syntynyt xx.xx.192x ja syntymäpaikaksi merkitty paikkakunta A. Tieto on peräisin paikkakuntien D ja E virkatodistuksista ja kuolinilmoituksesta. Niiden mukaan hän on muuttanut vuonna paikkakunnalle D paikkakunnalta C vuonna 1948 ja edelleen paikkakunnalta D paikkakunnalle E vuonna 1957, missä myös kuollut v. 2009.

Olen pyytänyt teitoja paikkakuntien A ja C seurakunnista, mutta kumpikaan ei tuntenut koko henkilöä.

Pyysin armeijan kantakortin. Senkin mukaan hän on syntynyt paikkakunnalla A, mutta ollut tuolloin kirjoilla naapuripaikkakunnalla B. Luulin asian jo ratkeneen. Mutta ei, myös sieltä sain vastauksen, että henkilöstä ei ole mitään tietoja, kuten ei myöskään isästään, jonka nimen sain myös kantakortista ja sen mukaan hän asui ainakin jatkosodan aikana nimenomaan paikkakunnalla B.

Syntynyt paikkakunnalla A.
Kirjoilla syntyessään paikkakunnalla B, jossa myös isänsä asui ainakin 1943.
Muuttanut vuonna ? paikkakunnalle C.
Muuttanut paikkakunnalta C paikkakunnalle D vuonna 1948.
Muuttanut paikkakunnalta D paikkakunnalle E vuonna 1957.
Kuollut paikkakunnallla E vuonna 2009 ja haudattu paikkakunnalle D.
Vain paikkakuntien D ja E tuntevat henkilön.

Lähiomaisia ovat olleet vaimo ja tytär. He eivät ole enää vastaamassa kysymyksiin.

Mikä eteen? En keksi muuta kuin mennä itse maakunta-arkistoon penkomaan mutten tiedä mitä penkoisin... Anyone help?

Annukka
03.12.14, 09:40
Hei,

Kokeilepa siviilirekisteriä! Löysin mieheni sukulaisen 1920-luvulta siviilirekisteristä. Ensi vihjeen sain mormoonien sivuilta.

Väestörekisteri on myös oiva apu, jos henkilö on elänyt vielä 1960-luvun loppupuolella.

Make
03.12.14, 10:34
Kiitos Annukka. Siviilirekisteriin en usko, koska tietojen mukaan oli ainakin paikkakunnilla C, D ja E seurakuntaan kuuluva. Toki voinut olla paikkakunnalla B siviilirekisterissä alle 20 vuotiaana. Vaikka paikkakunnan C srk ei löydäkään häntä, niin paikkakunnan D virkatodistuksessa lukee että muuttanut C:n kaupunkiseurakunnasta 1948.

No ei kai paljastu liikaa, jos sanon, että syntymäpaikaksi on kirjattu Tohmajärvi, mutta kantakortin mukaan kirjoilla Liperissä. Ja paikkakunnalle D muuttanut (C) Heinolan kaupunkiseurakunnasta 1948.

Väestörekisteriä taida yrittää ensinnä. Miten muuten siviilireksiteristä saa tietoja?

Pekka Hiltunen
03.12.14, 11:37
Jos on ollut Jatkosodassa, on saattanut päätyä vangiksi jossain hässäkässä. KGB:n miehet osasivat kyllä varastaa henkiköllisyyksiä agenteilleen Kylmän Sodan aikana, mikä hyvin tiedetään. Voi olla, että jopa historiantutkijat ovat päässeet näitten henkilöitten papereitten taustalla olleista oikeista suomalaisista, mutta tiedot saattavat olla salaisia. Kun ovat kirkonkirjat kateissa, on syytä epäillä jotain poikkeuksellista. Maakunta-Arkistossa voit penkoa kyseisten paikkakuntien ajanmukaiset kirkonkirjat päästäksesi isovanhempien tai heidän vanhempiensa tietoihin ehkä sukunimen ym. avulla. Jos h:lö on kirjattu ev.lut. srk:n tietojen mukaan muuttaneeksi paikkakunnalta p paikkakunnalle q, on kyseessä ev.lut. srk kaiketikin molemmin puolin ja muuttokirjaan perustuva tieto. Jos sitten paikkakunnan q tiedoista henkilöä ei löydy (tai päin vastoin), on hänet jotenkin niistä papereista saatu tarkoituksella katoamaan, jos kirjat muuten ovat tallella ja kunnossa sekä ovat rajan tällä puolella. Myös vaimon & tyttären tietojen seuraamisesta saattaisi saada vihjeitä itse päähenkilöstäkin.
PH

Make
03.12.14, 13:13
Kiitos Pekka. Tuollaisia epäilyjä itsellänikin.

Kantakortista löytyy kuitenkin tiedot taistelupaikoista yms., joten ei kai vangiksi joutuminenkaan ole kovin todennäköistä. Vaimon ja tyttären suku on kyllä selvillä, mutta ei merkkejä tästä miehestä. Kun isän etunimi on tiedossa ja oletan samaksi kuin pojalla myöhemmin, niin juuri sitä polkua olen ajatellut etsiä. Toki tuo sukunimen vaihtuminen on myös ollut mielessä. Mutta siitäkin yleensä on ent. sejase -merkintä myöhemmissä kirjoissa. Itse katsoin syntyneiden luettelosta myös oletettu pvm +/- jotain, kun onpa appiukollanikin ollut koko ajan syntymäpäivä noin 2 viikkoa väärin - johteuen että perhe muutti pojan ollessa 2 viikon ikäinen Viipuriin ja kastetu siellä ja syntymäajaksi merkitty kastepäivä ja -paikaksi Viipuri vaikka oikeasti oli Lappee. Saattaa tässä olla sekin, että paikkakunnilla A on tsekattu vain ilmoittamani syntymäpäivä ja todettu ei oo. Paikkakunnalla B oli tarkistettu myös kastetut.

vikmapi
03.12.14, 13:25
Tarkasta varmuuden vuoksi myös Heinolan maaseurakunnan kirkonkirjat, jos vaikka löytyisi sieltä.

Annukka
03.12.14, 20:28
Hei, Make!

Sain siviilirekisteritiedon seurakunnasta!Lähtöseurakunta antoi muuttotiedon ja tuloseurakunta tiedon siviilirekisteristä.

Väestörekisteristä kannattaa kysyä. Muistaakseni vuodesta 1965 on kaikki merkitty väestörekisteriin sairausvakuutuslain tultua voimaan. Sitä ennen on kansalaisia kuulunut muualle kuin luterilaisiin tai ortodoksisiin seurakuntiin eri syistä. Uskonnolliset ryhmät eivät saaneet pitää virallista väestökirjanpitoa, vaikka niillä olikin tiedot jäsenistään. Sukulaiseni kuului
ryhmään, joka oli eronnut baptisteista. Hän kuoli jo 1940-luvulla. Hänen
tietonsa saatiin 2000-luvun alussa pidettyyn toisen sukulaisen perukirjoitukseen väestörekisteristä.

Make
03.12.14, 21:28
Vikmapi: Kysyin molemmat srk:t - ei osumia http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon5.gif

Tuula Cu
04.12.14, 12:07
Hmm, tulee mieleen, että tuolla päin on paljon ortodokseja...

Jos haluat, laita mulle yksityisviesti sukunimestä, niin osaan sanoa, onko kyseessä esim. liperiläinen ortodoksisuku - joihin olen aika paljon sotkeentunut.

Tässä tilauslomake otteeseen väestörekisterijärjestelmästä:
http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/maist_maist32/index.html

Tuula K

Make
05.12.14, 18:33
Tässä tilauslomake otteeseen väestörekisterijärjestelmästä:
http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/maist_maist32/index.html

Tuula K

Tuo lomake vaatii myös henkilön sotun jälkiosan ja sitä minulla ei ole.....

Tuula Cu
05.12.14, 18:43
Äh, ovatpas tehneet asiasta hankalan! Ennen vanhaan maistraatista sai tilaamalla tiedot, kun tiesi syntymäajan vaan. Onnistuisikohan edelleen, jos pääset käymään jossakin niistä - tai soitat neuvoa?

Tietääköhän joku nykykäytännön, omat pyyntöni ovat usean vuoden takaa?

Tuula K

Hannu Numminen
07.12.14, 20:38
Soitin pari kuukautta sitten Helsingin maistraattiin ja sain heti puhelimitse tarvitsemani - kylläkin vähäiset - tiedot.

salomra
10.12.14, 19:01
Olisipa tuossa mielenkiintoinen tapaus ja vielä Suomesta. Olen jäljittänyt päääasiassa ulkomaille kadonneita ja hyvin on löytynytkin.
Kaipa vanha kunnon verokarhu yleensä tietää ja rekisteröi, jos henkilössä on ollut hiemankin elonmerkkejä. Ja noin tuore tapaus voisi selvitä ihan haastattelemalla henkilöitä, kun omaisiakin on ainakin ollut olemassa. Jos rehellisin aikein henkilöä etsii, niin kyllä apuja saa.