PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kivijärven Kankaan Anders Kemppainen


Irma Nykänen
24.11.14, 19:30
Isovaarini äiti oli Kankaan talon tytär ja hänen isänsä oli tullut taloon vävyksi ja myöhemmin päätynyt isännäksi.
Kivijärven kirkonkirjoista ei selviä, ainakaan minulle, mistä tämä Anders s.1772 oli tullut ja milloin vihitty Kaisa Hakkaraisen kanssa. Katsoin sukuhakuria ja näytti siltä, että muiltakin kaukaisilta sukulaisilta on Antin syntymäpaikka ja vanhemmat hukassa. Kuoli 14.10.1830 Kivijärven Penttilässä 58 vuotiaana.
Jostain olen saanut päähäni, että hänen patronyyminsä olisi ollut Andesson ja Kivijärven Penttilässä kuoli myös 19.10.1811 Anders Kemppainen 69 vuotiaana kirkonköyhänä. Hänen epäilen olleen nuoremman Andersin isä ja olisi siis syntynyt 1742, mutta missä?
Joku väläytti mahdollisuutta, että Sotkamosta löytyisi sopivan ikäinen Anders Kankaan vävyksi, mutta kun vilkaisin Sotkamoa, näytti siltä, että hän elelisi synnyinpitäjässään koko ikänsä.
Tietääkö joku paremmin?

khanhisalo
24.11.14, 21:04
Isovaarini äiti oli Kankaan talon tytär ja hänen isänsä oli tullut taloon vävyksi ja myöhemmin päätynyt isännäksi.
Kivijärven kirkonkirjoista ei selviä, ainakaan minulle, mistä tämä Anders s.1772 oli tullut ja milloin vihitty Kaisa Hakkaraisen kanssa. Katsoin sukuhakuria ja näytti siltä, että muiltakin kaukaisilta sukulaisilta on Antin syntymäpaikka ja vanhemmat hukassa. Kuoli 14.10.1830 Kivijärven Penttilässä 58 vuotiaana.
Jostain olen saanut päähäni, että hänen patronyyminsä olisi ollut Andesson ja Kivijärven Penttilässä kuoli myös 19.10.1811 Anders Kemppainen 69 vuotiaana kirkonköyhänä. Hänen epäilen olleen nuoremman Andersin isä ja olisi siis syntynyt 1742, mutta missä?
Joku väläytti mahdollisuutta, että Sotkamosta löytyisi sopivan ikäinen Anders Kankaan vävyksi, mutta kun vilkaisin Sotkamoa, näytti siltä, että hän elelisi synnyinpitäjässään koko ikänsä.
Tietääkö joku paremmin?

Minun esi-isissäni on tällaiset Kemppais-Antit, myös tuo 19.10.1811 kuollut Antti.
I Antti Henrikinpoika Kemppainen, s. 30.11.1743 Kivijärvi,Sydänmaa, k. 19.10.1811 Kivijärvi,Penttilä. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=10576824.
Puoliso: 31.5.1762 Kivijärvi Kerttu Matintytär Puranen, s. 20.10.1745 Kivijärvi, k. 15.4.1808 Kivijärvi,Penttilä.
Vanhemmat: Matti Erkinpoika Jokela,Puranen, s. laskettu 1698 Kivijärvi, k. 18.10.1763 Kivijärvi,Jokela ja Anna Juhontytär Puranen o.s. Kartuin, s. laskettu 1700, k. 7.4.1776 Kivijärvi,Kallioniemi.
Lapsia mm:
Antti Kemppainen, s. 8.6.1769 Kivijärvi, k. 19.10.1794 Kivijärvi,hukkui

t.Keijo H

Irma Nykänen
25.11.14, 20:32
Kiitoksia. Tämä tosin ei Anttia selvittänyt. Tämä 1811 kuollut Antti ei sitten ilmeisesti kuulu esipolviini, mutta lienee kuitenkin sukua. Kankaan vävy ei näköjään voi olla hänen poikansa.
Jostain todella olen saanut päähäni, että hänen patronyyminsä olisi Andersson ja että samaa sukua olisi Viitasaarella. Mutta en ole Viitasaareltakaan sopivaa Anttia löytänyt.

Kiventaus
28.11.14, 08:52
Hei!

Minulla taasen on Antti Staffaninpoika s.17.4.1745 Kivijärvi Sydänmaa k.19.10.1811 Kivijärvi Penttilä, kirkkoväärti, pso Kerttu Matintr Puranen s.1746 k.15.4.1808 Kivijärvi Penttilä.

Antin vanhemmat: Stefan Kemppainen s.1702 Vts, k.10.12.1762 Vts Mäntylä ja pso Maria Paananen s.1709 k.9.6.1771 Vts Mäntylä.

Tiedot olen ottanut Gideon Ahosen esivanhemmat-liite Kankaan Giitin ja Siljan sukua-kirjasta, mutta HUOM en ole näitä itse vielä ehtinyt tarkastamaan rippikirjoista jne. ovatko oikein. Menenpäs nyt tsekkaamaan saman tien!

Kiventaus
28.11.14, 09:40
Enpä löytänyt tuota 17.4.1745 syntynyttä Anttia Kivijärveltä vaan tuona päivänä syntynyt Antti on syntynyt Viitasaarella http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=614&pnum=44

Virvatuli
17.12.14, 08:42
Hei!
Jos etsit Andersin s. 1772 esivanhempia, niin ovat Penttilän Rasinahon Hakkaraisia ja suku menee Grelssiin, isäntä Jurvansalossa 1600-luvun loppupuolella. Andersin vanhemmat olivat Johan Hakkarainen ja Ester Ahonen.
Voin antaa tietoja lisää, mikäli on tarvetta.

Virvatuli
17.12.14, 20:04
Olin kirjoittanut edellisessä vastauksessa virheellisesti. Tarkoitin, että Anders Andersinpoika Hakkarainen s. 22.1.1772 ja Caisa Vertainen olivat Johan Andersinpoika Hakkaraisen vanhemmat ja tämän Johanin vaimo oli Ester Erikintytär Ahonen ja Ester kuului Kankaan talon sukuun.
Anteeksi edellinen virhekirjoitus.

Irma Nykänen
12.01.15, 20:04
Löysin Hiskistä Viitasaaren seurakunnan kohdalta sellaisen tiedon, että 9.9.1792 muutti Penttilään Saarijärveltä talonpojan poika (Bd.s) Anders Mattss. Kempainen. Olikohan se nyt muutto 238. Katsoin kopiota kirkonkirjasta ja oli mielestäni melko epäselvä. Kemppainen varmaankin muutti, mutta oliko Antti Matinpoika, en ole varma.
Ajallisesti voisi sopia Penttilän kylän Kankaan talon vävyksi. Täytyy vielä yrittää tuijotella kirkonkirjoja.

Virvatuli
13.01.15, 15:09
Hei!
Ilmeisesti olet oikeilla jäljillä, Katselin vähän Rasinahon Penttilän talon asukkaita ja näytti siltä, että Andresille ja Caisalle oli syntynyt ensimmäinen lapsi v. 1794 ja Anders Kemppainen oli merkitty jossain Matinpojaksi. Aika paljon ikää oli Andersilla tullessaan Penttilään! Ei kai vain ollut leski.
Kun muuttokirjoissa oli merkintä Saarijärvi, voi olettaa, että olisi voinut tulla mahdollisesti myös Karstulasta.
Haasteellista etsintää.

Irma Nykänen
06.10.18, 13:28
Palaan tähän vanhaan ketjuun. Olen viimepäivinä vimmalla etsinyt sopivaa Mattia Antin isäksi ja siinä sivussa löysin Hiskistä sellaisenkin tiedon, että 14.2.1793 olisi vihitty Penttilässä Mats Kemppainen ja Sophia Hakkarainen.


Tämäkin merkintä on mielestäni epäselvä vihittyjen luettelossa, ainakaan itse en millään näin lukisi. Sohvi saattaa olla kyllä Kaisa Hakkaraisen sisar, mutta mistä kahdelle Hakkaraisen sisarukselle tulisi Kemppaiset miehiksi?


Jatkuvasti epäilen, että olisivat Viitasaarelta, koskapa Anders Kemppaisen tytären häätkin pidettiin Viitasaaren Haapanimessä hänen mennessään naimisiin haudankaivaja Paul Nykänen (vanhemman) kanssa.

Jorma
13.10.18, 15:06
Hei, SSHY:n palstalla on välityspyyntö alla oleva linkki vastaukseksi kyselyysi





http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/j ... 03&pnum=73 (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=28703&pnum=73)