PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vetelin Röringit


sukutut642
23.11.14, 14:11
Täällä on näköjään keskusteltu aiemminkin tästä aiheesta, mutta haluaisin ottaa vielä esille erään minua vaivaavan asian.
Kyse on Matts Hansson Hannilasta, s. n. 1600, joka tunnettiin myös nimellä Lång. Kotoisin Vetelin Räyringistä. Hänellä ja vaimollaan Kaisa Markuntyttärellä oli ainakin pojat Johan, s. n.1619 ja Erik, s. n.1621 Vetelissä. Heistä on puhuttu paljonkin, koska jälkeläiset ovat julkkisia esim. J.V. Snellman, K.J.Ståhlberg, Juhani Aho, Esko Aho, Matti Haapoja, Henna Virkkunen ja varmaan muitakin.
Haluaisin nyt kuitenkin selvyyttä siitä, oliko Matilla ja Kaisalla myös nuorempi poika Henrik, s. n. 1630 tai sen jälkeen. Käytti ainakin nimeä Vessi tai Lång. Tästä pojasta olen löytänyt varmistamattomia nettitietoja, mutta en ole varma niiden paikkansapitävyydestä. Mm. Juuret-lehdessä (1/2013) oli kyllä Röringeistä mielenkiintoinen artikkeli, mutta siinä ei mainittu ollenkaan Henrik-nimistä poikaa.
Tämä Henrik - oli sitten Röring tai ei - meni naimisiin (pso tuntematon) ja sai pojan nimeltä Matti, s. n. 1660, k. 14.2.1742 Kaarlelassa ja siitä jatkuu sitten Vessi-suku, samoin Åsmus ja Alavuden Ritari ym.
Tietääkö joku asiasta?

khanhisalo
23.11.14, 23:53
Täällä on näköjään keskusteltu aiemminkin tästä aiheesta, mutta haluaisin ottaa vielä esille erään minua vaivaavan asian.
Kyse on Matts Hansson Hannilasta, s. n. 1600, joka tunnettiin myös nimellä Lång. Kotoisin Vetelin Räyringistä. Hänellä ja vaimollaan Kaisa Markuntyttärellä oli ainakin pojat Johan, s. n.1619 ja Erik, s. n.1621 Vetelissä. Heistä on puhuttu paljonkin, koska jälkeläiset ovat julkkisia esim. J.V. Snellman, K.J.Ståhlberg, Juhani Aho, Esko Aho, Matti Haapoja, Henna Virkkunen ja varmaan muitakin.
Haluaisin nyt kuitenkin selvyyttä siitä, oliko Matilla ja Kaisalla myös nuorempi poika Henrik, s. n. 1630 tai sen jälkeen. Käytti ainakin nimeä Vessi tai Lång. Tästä pojasta olen löytänyt varmistamattomia nettitietoja, mutta en ole varma niiden paikkansapitävyydestä. Mm. Juuret-lehdessä (1/2013) oli kyllä Röringeistä mielenkiintoinen artikkeli, mutta siinä ei mainittu ollenkaan Henrik-nimistä poikaa.
Tämä Henrik - oli sitten Röring tai ei - meni naimisiin (pso tuntematon) ja sai pojan nimeltä Matti, s. n. 1660, k. 14.2.1742 Kaarlelassa ja siitä jatkuu sitten Vessi-suku, samoin Åsmus ja Alavuden Ritari ym.
Tietääkö joku asiasta?

Minulla on tällaista saatua tietoa, ei itse tutkittua:
I Matti Hanninpoika Lång, s. noin 1606 Veteli, k. Veteli. Isäntänä Långilla 1648 - 1663 Kuollut viimeistään 1670,koska silloin jaettiin perintöä.
Puoliso: Kaisa Markuntytär, s. noin 1597 Veteli?, k. 7.9.1679 Veteli. Oli 550:s ruumis joka kappelissa oli haudattu ja toinen ruumis joka haudattiin uuteen kirkkoon (lukkarin Hannu Heikinpojan kertoman mukaan). Hautapuheen teksti 1 Kuningastenkirja k.8: 63.
Lapset:
Erkki Lång,Röring, s. 1621 Veteli.
Juho Muurari e. Lång,Hannila,Röring, s. 1624 Veteli.
Jaakko Lång,Röring, s. Veteli.
Henrik Vessi e. Lång.

II Henrik Matinpoika Vessi e. Lång,
Puoliso: Margeta Olavintytär


III Matts Henriksson Vessi, (isä Henrik Vessi), s.n. 1660 Karleby, k. 14.2.1742 Karleby.
Puoliso: 03.04.1678 Elisabeth Mickelsson Vessi o.s. Jänkä, s.n. 1662 Perho, k. 5.5.1728 Karleby.
Isä: Mikko Sigfridinpoika Jänkä, k. 7.2.1709 Perho.

t.Keijo H

sukutut642
24.11.14, 09:55
Kiitos Keijo. Minulla on samat tiedot. Ongelmani on kuitenkin lähteiden puute. Mistä olet saanut Henrik Matinpoika Vessin isän nimen, samoin Henrikin avioliitto Margetan kanssa?
Terv.AA

khanhisalo
24.11.14, 13:23
Kiitos Keijo. Minulla on samat tiedot. Ongelmani on kuitenkin lähteiden puute. Mistä olet saanut Henrik Matinpoika Vessin isän nimen, samoin Henrikin avioliitto Margetan kanssa?
Terv.AA

Tässä yksi ketju missä asiasta keskustellaan:
http://suku.genealogia.fi/archive/index.php/t-4103.html

En nyt ole varma löydänkö tarkimmin tietoja, katson illalla lisää.

t. Keijo

khanhisalo
24.11.14, 17:28
Katselin noita merkintöjäni ja Matti Hannunpoika ja Heikki Matinpoika löytyvät, noilla tiedoilla mitä laitoin, Kankaanrannan korteilta.
Matts Henrikssonin kohdalla minulla lukee että Vetelin kirkonkirjat, tämän osan olen saanut näistä tiedoistani.
HisKistä nopeasti katsottuna löytyy tällainen vihkitieto Vetelistä:
3.4.1678 Vitzarby Vässilä Mattz Hinderson Pig. Lijsbet Mickel Sigfridssonsd:r Jängä

t.Keijo H

sukutut642
24.11.14, 17:45
Kerrotko vielä mistä löytää Kankaanrannan kortit?
t.AA

khanhisalo
24.11.14, 18:55
Kerrotko vielä mistä löytää Kankaanrannan kortit?
t.AA

Niitä sai aikaisemmin tilata mikrofilmeinä Mikkelin maakunta-arkistosta, mutta ei kai enää saa. Itse tilasin ne 2000-luvun alussa. Kirjastoissa Keski-Pohjanmaalla niitä on, mutta en tiedä lainataanko niitä.Kokkolan kirjastossa on, mutta niitä voi tutkia vain siellä.

t.Keijo H

sukutut642
24.11.14, 19:54
OK. Kiitos tiedosta joka tapauksessa.
t.AA