PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukunimi-info


salste
19.11.14, 18:31
Olen avannut Sukunimi-info-nimiset sivut:
http://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/

Sukunimi-infon tarkoitus on kertoa sukunimistä mielenkiintoisesti ja helppotajuisesti. Mukaan on otettu joitain tuhansia Suomessa yleisinä esiintyviä sukunimiä. Harvinaiset nimet puuttuvat.

Tiedot on yhdistelty koneellisesti julkisista listauksista, tilastoista ja nimitutkimuksista. Kyseessä on yhteenveto, ei sukututkimus eikä myöskään nimitutkimus. Sivuja varten ei ole tutkittu yksittäisiä sukuja tai nimiä. Kohdeyleisöä ovat mm. omasta sukunimestään kiinnostuneet ihmiset. Ehkä tiedoista on iloa suvuista ja nimistä kiinnostuneille ja ne johdattavat lisätiedon äärelle.

Jos ja kun jokin nimi puuttuu, se johtuu siitä, ettei nimi ole Suomessa nykyään kovin yleinen.

Otan mielelläni vastaan palautetta ja kehitysehdotuksia.

Aki Pitkäkoski
19.11.14, 21:17
Hei!

Hieno palvelu! Lyhyessä ajassa löysin paljon uutta.
En vielä osaa sanoa kehitysehdotuksia. Pitää käyttää lisää, ja varmasti käytänkin.

terv.
--aki--

Kataja
20.11.14, 20:47
Ihan mukava sivusto sellaiselle, joka ei ole tutkimassa syntyjä syvimpiä. Heikon konetaidon omaava voi vain ihmetellä mitä kaikkea mahdollisuuksia osaavat voivatkin käyttää. Huomasin esim. että linkistä
(esim.) Luukkonen Väestörekisterissä
saa ihan nykyhetken tilanteen. Voiko omaan tutkimukseensa jotenkin laittaa tuollaisia päivittyviä linkkejä? Olen omaan tutkimukseeni kirjoittanut kunkin esiintyneen sukunimen kohdalle lukumäärän sellaisena kuin se on silloin, kun sen olen katsonut. Onhan kiinnostaa vaikkakin tietenkin hyödytöntä saada tietää, että jokin suvun sukunimi on tuhansilla ja jokin toinen alle viidellä. Päivittyvätkö nuo lehtihautkin koko aika?
Olisipa noita esipolvikaavioitakin ollut silloin kun aloittelin ja minulla oli vasta muutama sukupolvi, joita piirtelin paperille pitkään pähkäiltyäni, että kuinka ne voisi parhaiten esittää. Mutta silloin oli koko internet vielä keksimättä.
Aloittelijoille voisi valaisevaa olla päivittyvät linkit nimiin liittyviin sukututkimusseuroihin. Sukuseurojen sivuilta yleensä löytyy jotain perustietoa suvusta, vaikka ei olisikaan jäsen.
Marjatta

eeva häkkinen
20.11.14, 21:47
Hieno hakupalvelu! Eihän tällä sukututkimusta tehdä, mutta ei oo tarkoituskaan. Itse innostuin käymään läpi tutkimaani sukua koskevia lehtiartikkeleita, paljon mielenkiintoista löytyi ja ilta meni rattoisasti. Kiitos!

salste
20.11.14, 23:00
Kiitoksia palautteista.

Ne päivittyvät linkit ovat hakulinkkejä kuhunkin palveluun, esim. VRK. Hakusanana on yksinkertaisesti ko. sukunimi. Myös lehtihakujen tulos päivittyy sitä mukaa kuin uusia lehtiä lisätään kirjaston sivuille. Sukunimi-infon osuus tässä on vain antaa linkki, josta pääsee nopeasti eteenpäin lisätietoja etsimään.

Omaan tutkimukseen on helpointa katsoa päivän henkilömäärä VRK:n nimipalvelusta ja kirjoittaa se ylös numeroina. Kannattaa merkitä muistiin myös päivä tai ainakin vuosi, sillä lukumääräthän elävät. Tuleville lukijoille voikin olla kiinnostavat tietää lukumäärä jonain aiempana vuonna, sillä nykyisen määränhän voi aina katsoa itse ja sitten verrata vanhaan tietoon, onko suku kasvanut tai pienentynyt. Vuosikymmenten saatossa joidenkin sukunimien suosio onkin vähentynyt ja jotkut nimet taas ovat voimakkaasti lisääntyneet. Voi olla hyvinkin kiinnostavaa pohtia, mistä se voisi johtua. Esim. Virtaset ovat vähentyneet peräti tuhansilla. Joku pieni suku voi taas moninkertaistua.