PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tila-kaupat, Käräjäpöytäkirjat


olanyk
18.11.14, 20:07
Onko jollakin kokemusta tietojen hankinnasta ja/ tai onko osoittautunut tietojen hankinta kohtuuttoman työlääksi?

Suvussani on sekä Äidin että Isän puolella (Kainuu ja Keski-Pohjanmaa) mieltäni askarruttavia tapahtumia 1900-luvun alkupuolella ja 1800 luvulla,

Eli kiinnostaisi tietä esimerkiksi:
-minkä kokoisia myydyt tilat tuolloin ovat olleet. Löytyykö omistaja rekisteri asiakirjoja, milloin lainhuudatus on alkanut?
-oikeuden päätös kun isoisä menetti tilansa 1930-luvulla pankille myyjän ja oman lainhuuto laiminlyönnin takia.
-Tietoja Oulun Tervahovin konkurssista ja velkojista.
-Oikeuden päätöksiä sukulaisten osallisuudesta henkirikoksiin, joissa päätökset perimätiedon mukaan ovat olleet totuuden vastaisia.

Löytyykö joku rutinoitun tutkija joka palveluna korvausta vastaan tekee tällaista tutkimustehtäviä?

Olavi

kkylakos
24.11.14, 12:45
Lainhuutojen luettavaksi saaminen ei itselleni ole tuottanut ongelmia, sillä Turun maakunta-arkistossa on alueelta kattava kortisto, josta saa suoran viitteen. Sinuna ottaisin yhteyttä Oulun (?) maakunta-arkistoon ja kysyisin heiltä neuvoja ja apuja. Tämä on heille varmasti tuttu pyyntö. Voivat osata auttaa lopuissakin tarpeissasi, joista minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta.

tellervoranta
24.11.14, 15:51
Itse olen yli kaksikymmentä vuotta sitten hankkinut OMA:sta mm.rippikirjoja, lainhuutoja ja perukirjoja. Siellä on kortistot mm. lainhuudoista ja pyynnöstä etsivät ne ja tutkijansalissa olen niitä itselleni kirjoitellut. Olen myös maksanut esim. perukirjoista ja tietenkin kaikesta muustakin maksullisista palveluista mm. opuksista.