Outika
18.11.14, 19:18
Kemin maaseurakunnan Ilmolassa oli vuonna 1634 seuraavat talot: Henrik Staffaninpoika Rapakko, Grels Larsinpoika Grekilä eli Punoi, Thomas Nilsinpoika Mihkalissa, Jacob Persson Kauppila eli Joukahainen, Hans Pekanpoika Kuivi, Mikel ja Jacob Sigridinpojat Sippola omilla tiloillaan, Olli Ollinpoika Walkiapää, Jöns Nilsinpoika Haukka, Olli Henrikinpoika Piskoi eli Pikkari, Matti Matinpoika Lahti, Hans Niilonpoika Ruokanen, Pekka Pekanpoika Huru, Hans ja Paavo Jönsinpojat Prakkula, Jakob Jönsinpoika Kauppi, Anna Jakobintytär Maahila eli Suutari, Staffan Hansinpoika Kauppi eli Lappi, Tuomas Ollinpoika Rapakko, Olli Junter, Oluf Laiti eli Lahdenkauppi, Tarwaisen leski ja Grels Larsinpoika.
Keitähän olivat Kemin maaseurakunnan Ilmolan kylän Walkiapäät. Walkiapään talossa asui 1637 Olof Olofsson. Kaikki mitä olen löytänyt Walkiapäistä, on lyhyt tarina.
Walkiapään nimi viittaa Karjalaan, mutta myös Lappiin, kastamattomien kansojen nimistöön. Karjalassa Walkiapäitä asusti Oidzanlax – Otshelaksha - Ozanlaxissa eli Otsanlahdella Lahdenpohjan piirissä Kurkijoella. Kurkijoki sijaitsee Laatokan länsinurkalla, lahdenpohjassa. Onko mahdollista että nämä saamelaiset asustivat huomattavasti etelämpänä ja siirtyivät myöhemmin pohjoisemmaksi, monistakin syistä. Tiedetään, että jo rautakaudella ja varhaiskeskiajalla Karjalassa kehittyi metsäsaamelainen kulttuuri. Suunnilleen 1200-luvulta alkaen nykyisen Karjalan alueen sisämaan saamelaismaille alkoi muodostua karjalaisasutusta. Saamelaiset ovat Vienan Karjalan kanta-asukkaita, ja 1500-luvun loppupuoliskon asiakirjojen perusteella on mahdollista todeta, etta 1500- ja 1600-luvun vaihteessa lappalaisasutus kattoi melkoisen osan nykyista Vienaa[1] (http://suku.genealogia.fi/#_ftn1).
Tiedetään Huittisissa asuneen erään Tuomaksen, joka oli pappismies. Hänet mainitaan maakirjassa 1554, 1565 ja kuoli 1563. Tuomas asui Haviokoskella viimeiset vuotensa ja Marketta oli mahdollisesti hänen leskensä. Kevätkäräjillä 1585 tuomittiin Heikki Laurinpoika, joka oli pitänyt laittomasti hallussaan pappi Tuomas Valkiapään varoja 400 markkaa, ilmeisesti Tuomaksen kuoltua ja asia selvisi myöhemmin. Huittisten keskiaikaisessa messukirjassa on ollut merkintä ”Dnus Thomas Joannis, vagus quondam in Huittis, obiit 26. octobr. å 63 cuius animam Dominus Deus conseruat in perpetua pace.” Nils N. Idman, Kertomus huittisten seurakunnasta 1753.[2] (http://suku.genealogia.fi/#_ftn2)
Liekö nimi ollut saamelainen alkujaan ja sama kysymys koskien mm. Närvää Kaakamasta, Rieckiä Kuusamosta ja Blindiä Alatorniolta? Kielentuntijat varmaan tietävät, minkä tyyppisiä saamelaiset nimet olivat?
[1] (http://suku.genealogia.fi/#_ftnref1) Saamelainen asutus Karjalassa – D. Kuzmin 2013 http://www.sgr.fi/susa/94/kuzmin.pdf
[2] (http://suku.genealogia.fi/#_ftnref2) http://www.narc.fi/suvanto/sivut_1138-1313_HUITTINEN.pdf
Keitähän olivat Kemin maaseurakunnan Ilmolan kylän Walkiapäät. Walkiapään talossa asui 1637 Olof Olofsson. Kaikki mitä olen löytänyt Walkiapäistä, on lyhyt tarina.
Walkiapään nimi viittaa Karjalaan, mutta myös Lappiin, kastamattomien kansojen nimistöön. Karjalassa Walkiapäitä asusti Oidzanlax – Otshelaksha - Ozanlaxissa eli Otsanlahdella Lahdenpohjan piirissä Kurkijoella. Kurkijoki sijaitsee Laatokan länsinurkalla, lahdenpohjassa. Onko mahdollista että nämä saamelaiset asustivat huomattavasti etelämpänä ja siirtyivät myöhemmin pohjoisemmaksi, monistakin syistä. Tiedetään, että jo rautakaudella ja varhaiskeskiajalla Karjalassa kehittyi metsäsaamelainen kulttuuri. Suunnilleen 1200-luvulta alkaen nykyisen Karjalan alueen sisämaan saamelaismaille alkoi muodostua karjalaisasutusta. Saamelaiset ovat Vienan Karjalan kanta-asukkaita, ja 1500-luvun loppupuoliskon asiakirjojen perusteella on mahdollista todeta, etta 1500- ja 1600-luvun vaihteessa lappalaisasutus kattoi melkoisen osan nykyista Vienaa[1] (http://suku.genealogia.fi/#_ftn1).
Tiedetään Huittisissa asuneen erään Tuomaksen, joka oli pappismies. Hänet mainitaan maakirjassa 1554, 1565 ja kuoli 1563. Tuomas asui Haviokoskella viimeiset vuotensa ja Marketta oli mahdollisesti hänen leskensä. Kevätkäräjillä 1585 tuomittiin Heikki Laurinpoika, joka oli pitänyt laittomasti hallussaan pappi Tuomas Valkiapään varoja 400 markkaa, ilmeisesti Tuomaksen kuoltua ja asia selvisi myöhemmin. Huittisten keskiaikaisessa messukirjassa on ollut merkintä ”Dnus Thomas Joannis, vagus quondam in Huittis, obiit 26. octobr. å 63 cuius animam Dominus Deus conseruat in perpetua pace.” Nils N. Idman, Kertomus huittisten seurakunnasta 1753.[2] (http://suku.genealogia.fi/#_ftn2)
Liekö nimi ollut saamelainen alkujaan ja sama kysymys koskien mm. Närvää Kaakamasta, Rieckiä Kuusamosta ja Blindiä Alatorniolta? Kielentuntijat varmaan tietävät, minkä tyyppisiä saamelaiset nimet olivat?
[1] (http://suku.genealogia.fi/#_ftnref1) Saamelainen asutus Karjalassa – D. Kuzmin 2013 http://www.sgr.fi/susa/94/kuzmin.pdf
[2] (http://suku.genealogia.fi/#_ftnref2) http://www.narc.fi/suvanto/sivut_1138-1313_HUITTINEN.pdf