PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Pietarin saksalainen Pyhän Marian seurakunta ja virolainen seurakunta


Hannu Numminen
16.11.14, 23:07
Olen viime aikoina selannut Pietarin ruotsinkielisen Pyhän Katariinan seurakunnan kirkonkirjoja. Siellä mainitaan erään henkilön kuuluvan virolaiseen seurakuntaan (h[ör] t[ill] Estn K). Seurakunnan nimeä ei mainita ja ajankohta on 1800- ja 1900-lukujen taite. Onko Pietarin virolaisen seurakunnan kirkonkirjoja missään digitoituina tai esimerkiksi mikrofilmirullina?

Samoista Pietarin ruotsinkielisen Pyhän Katariinan seurakunnan kirkonkirjoista olen huomannut parin kyseiseen seurakuntaan kuuluneen henkilön muuttaneen saksalaiseen Marian seurakuntaan. Tässä ajankohta on vuosi 1917. Onko tuon saksalaisen seurakunnan kirkonkirjoja missään mikrofilmirullina tai peräti digitoituina?

Kirsti Ervola
17.11.14, 10:19
Pietarin virolainen seurakunta oli St.Johannes (Jaani kogudus). Mormonien FamilySearch-sivustoilta pääsisi lukemaan seurakunnan digitoituja historiakirjoja vuoteen 1883, mutta vain jos on jäsen. Alkuperäiset kirkonkirjat ovat Venäjällä, ja sikäläinen arkistolaitos on kieltänyt digitoidun materiaalin vapaan käytön. Muille se onnistuu mormonien sukututkimuskeskuksissa, jollainen esim Helsingissä on. Josko siellä on uudempia, ja esim. rippikirjoja mikrofilmeillä, en tiedä.

Saksalaisia seurakuntia St.Marien -nimellä näyttäisi olleen muutama. Täällä on lueteltu kaikki Pietarin luterilaiset seurakunnat:
http://www.petergen.com/bovkalo/sp/evluth1914.html#ftnspbk . - Oletan että tilanne saksalaisten kirkonkirjojen kanssa on sama kuin virolaisten; toivottavasti joku paremmin tietävä täydentää.

Hannu Numminen
23.11.14, 11:40
Kiitos vastauksesta!

Täytyy käydä tuolla sukututkimuskeskuksessa, jollainen muistaakseni on Turussakin. Minulla kun on Turkuun lyhyempi matka kuin Helsinkiin.