PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Auviset Ilomantsi 1800-luku


maarit.lahentaus
08.11.14, 17:57
Olen saanut paljon apua Tapani Kovalaiselta. Kiitokset siitä. Nyt olen itsekin oppinut paremmin tutkimaan SSHY:N kirkonkirjoja ja liittynyt jäseneksi itsekin. Tunnuksia odotellessa. Kyse oli siis Hiskias Alexanderinpoika Auvisesta s. 15.7.1869 ja vaimostaan Anna os. Pussisesta s.24.8.1867. Hiskiaksen vanhemmat olleet Alexander Auvinen s.1822 ja Anna Kakkonen s.1828. Alexanderin ensimmäinen vaimo ollut lienee Regina os. Turunen s.1826. Ovat muuttaneet Ilomantsiin Kiihtelysvaarasta nähtävästi v.1866. Hiski antoi Kiihtelysvaaran(Hammaslahti) kohdalla tietoja lapsista ym. pitkän rimpsun. Yritin katsoa kirkonkirjoista lastenkirjojen kohdalta SSHY:N kautta mutten löytänyt kuin 4 lapsista. Miten löydän loputkin? Hiskin mukaan syntymäajat vuosien 1844-1861 välillä. Miten löydän Regina os. Turusen kuoleman? Ja ennen kaikkea haluaisin tietää mihin Savossa kyseisten Auvisten sukujuuret johtaa? Alexanderin isä ollut nähtävästi Henrik joka muuttanut Kiihtelysvaaraan Rääkkylästä? 1828. Kiitokset etukäteen avusta tälläiselle keltanokalle!

kkylakos
11.11.14, 10:15
"Yritin katsoa kirkonkirjoista lastenkirjojen kohdalta SSHY:N kautta mutten löytänyt kuin 4 lapsista. Miten löydän loputkin? "
En ole kovin tottunut lastenkirjojen käyttäjä, mutta yksi mieleen tuleva selitys on, että osa lapsista on kuollut hyvin nuorina.

"Miten löydän Regina os. Turusen kuoleman?"
Käymällä läpi Kiihtelysvaaran haudattujen luettelon Reginan viimeisen lapsen syntymästä (19.4.1852) eteenpäin.

Oletettavasti olet jo etsinyt Aleksanterin vaimojensa kanssa rippikirjoista? Hyvä tapa mielestäni on käydä kaikki rippikirjat läpi, vaikka se paikallaan pysyvien osalta tuntuukin turhalta. Tässä tapauksessa toivottavasti löydät Aleksanterille tarkemman syntymäajan, mahdollisesti jopa paikan ja pääset näin eteenpäin tutkimuksessa eli taaksepäin ajassa.

Tapani Kovalaine
11.11.14, 13:10
Kuolleiden luetteloa ei tarvii kauan selata sen jälkeen kun 19.4.1852 Aleksi Auvisen ja Regina Turusen perheeseen syntyivät kaksospojat. Lasten äiti Regina Turunen kuoli kolmen päivän kuluttua ja molemmat pojat kuolivat kahdeksan päivän ikäisinä.

Digi 40, kuolleet: http://digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kiihtelysvaara/kuolleet_1840-1861_mko599-601/40.htm

maarit.lahentaus
14.11.14, 20:28
Olet aivan uskomaton Tapani Kovalainen. Olen käynyt SSHY:N kirkonkirjoja läpi Ilomantsin, Rantasalmen, Heinäveden, Kiihtelysvaaran ym. kohdalta ja en todellakaan osaa tulkita kirkonkirjojen kirjoituksia noin hyvin. Tai noin nopeaan. Mutta kiitokset siitä em. mainitulle että olen osannut etsiä kirkonkirjoista edes noin pitkälle. Maksoin SSHY:n jäsenmaksun eilen ja varmaan ensi viikolla saan tunnukset. Osaatko Tapani neuvoa että mistä lähden etsimään lisätietoa? Eli Henrik Auvisen s.1751 k.1828 ja Walb. Malkitar s.1754 k.1794 kohdalta. Mistä em. mainittu Henrik on lähtöisin? Rantasalmella ehkä syntynyt. Olen etsinyt netistä Auvisten sukuseuroja ja törmännyt vain Ruskealan Auvisiin ja Ylä-Savon Auvisiin.

Tapani Kovalaine
14.11.14, 21:06
Rantasalmen kohdalla on Hiskissä seuraava vihkitieto:

26.10.1777 Ahvensalmi b. Henric Auvin res.k. e:a Walb. Malkitar Palvalax

Että siis Rantasalmen seudun Auvisista tässä on kyse ja Malkki -nimistä sukua on samalla seudulla. Varsin pian käy selville, että kirkonkirjojen tarjontapuoli on varsin niukkaa ja korvaavaa aineistoa löytyy, mutta vähän. Hiski löytää kahdeksan sopivan ikäistä Valpuri Malkkia tuolta seudulta. Vain vuoden ajan Valpuri ehti olla Herrasen kanssa aviossa ja jäi leskeksi.

Hiski, vihitty: 10.12.1775 Palvalax res:k: Joh: Emmanu: Herrain bd:d: Maria Malkitar Palvalax (som brudg)
1.9.1776 haudattu 8.9.1776 Palvalax reservk: Emanuel Herrain om:feber 24

Edessä on mielenkiintoinen tutkimustehtävä! :) :)

Kouvalaisen suvun kantaisä oli aviossa Auvisen kanssa, joten kaikki Kouvalaiset ovat myös Auvisia...

maarit.lahentaus
14.11.14, 21:44
Apua! Tapani Kovalainen kiitos sinulle. Mutta onko todella niin et hakuni tyssää Henrik Auviseen s.1751 k.1828? Jos Walb. Malkitarta ei huomioida. Vain Auvisia.

Tapani Kovalaine
20.11.14, 10:01
Henrik Auvinen s. 1751 on piilotettu Rantasalmen netissä olevaan vanhimpaan rippikirjaan ja löytyy digikuvasta 242 sivun alimpana perheenä. Siellä on mainittu lasten joukossa Henrik 1751. Kun sitten vertaa perheen tietoja Hiskissä oleviin kastekirjojen tietoihin, käy ilmi että Henrik Henrikinpoika Auvinen syntyikin Rantasalmella Osikonmäen kylässä 15.2.1748 eikä 1751. Henrik kuoli Osikonmäessä 12.11.1828.

Digi 242: http://digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rantasalmi/rippikirja_1761-1772_uk886/242.htm

Hiski, kastetut:
8.4.1746 15.4.1746 Ahvensalo Drag: Hend: Trophijl Elin Hassitar Petrus
15.2.1748 18.2.1748 Osic: Drag: Henrik Trophiil Elin Hasitar Henricus

Henrikin isä oli rakuuna Henrik Auvinen-Tropihl, joka syntyi 1711 tai 1709 ja kuoli 12.3.1777 Rantasalmen Ahvensalmella.Hänen puolisonsa oli Elin Pekantr Hassinen, s.28.2.1726 Ahvensalossa ja hänen vanhempansa olivat Pekka Hassinen ja Elina Helena Pöllänen. Elin Hassisen kuolinaikaa ei ole vielä löytynyt. Vihkipäivämäärä oli 27.11.1743.

Lauri Hirvonen
24.11.14, 00:37
En osaa suoraan auttaa tässä kysytyssä asiassa, mutta Auvisista on paljon sukutietoa Savonlinnassa. 1800-luvun lopulla Kiteeltä Savonlinnaan muuttanut Auvinen kehittyi suureksi kauppiaaksi Savonlinnassa ja pian hänestä tuli yksi johtavia Savonlinnalaisia. Oli mukana perustamassa laivayhtiöitä, puhelinyhtiötä ja etenkin puunjalostusta. Nykyisin yksi suvun jälkeläinen johtaa Olavinlinnan kiltaa, joka ylläpitää historia tietoja.

Olen saanut paljon apua Tapani Kovalaiselta. Kiitokset siitä. Nyt olen itsekin oppinut paremmin tutkimaan SSHY:N kirkonkirjoja ja liittynyt jäseneksi itsekin. Tunnuksia odotellessa. Kyse oli siis Hiskias Alexanderinpoika Auvisesta s. 15.7.1869 ja vaimostaan Anna os. Pussisesta s.24.8.1867. Hiskiaksen vanhemmat olleet Alexander Auvinen s.1822 ja Anna Kakkonen s.1828. Alexanderin ensimmäinen vaimo ollut lienee Regina os. Turunen s.1826. Ovat muuttaneet Ilomantsiin Kiihtelysvaarasta nähtävästi v.1866. Hiski antoi Kiihtelysvaaran(Hammaslahti) kohdalla tietoja lapsista ym. pitkän rimpsun. Yritin katsoa kirkonkirjoista lastenkirjojen kohdalta SSHY:N kautta mutten löytänyt kuin 4 lapsista. Miten löydän loputkin? Hiskin mukaan syntymäajat vuosien 1844-1861 välillä. Miten löydän Regina os. Turusen kuoleman? Ja ennen kaikkea haluaisin tietää mihin Savossa kyseisten Auvisten sukujuuret johtaa? Alexanderin isä ollut nähtävästi Henrik joka muuttanut Kiihtelysvaaraan Rääkkylästä? 1828. Kiitokset etukäteen avusta tälläiselle keltanokalle!

maarit.lahentaus
26.11.14, 20:50
Hei,
Joo mäkin olen lukenut tästä kyseisestä Auvisesta kansalliskirjaston digiarkistosta. Mutta mä en usko et kyseiset hlöt on suoraan mun esi-isiä. Olen samaten miettiny et miten nyt hyppäs suku yhtäkkiä eri kylään ja eri päiviin. Mutta nähtävästi en osaa tulkita kirkonkirjoja niin hyvästi tulkita ; D

Tapani Kovalaine
26.11.14, 21:17
Hei,
Joo mäkin olen lukenut tästä kyseisestä Auvisesta kansalliskirjaston digiarkistosta. Mutta mä en usko et kyseiset hlöt on suoraan mun esi-isiä. Olen samaten miettiny et miten nyt hyppäs suku yhtäkkiä eri kylään ja eri päiviin. Mutta nähtävästi en osaa tulkita kirkonkirjoja niin hyvästi tulkita ; D
Auvisen kyseessä olevan sukuhaaran kohdalla esiintyy kolme eri kylää Rantasalmen pitäjästä. Kylät ovat Ahvensalo, Ahvensalmi ja Osikonmäki.

Rantasalmen seurakunnan kirkonkirjat ovat palvelleet ihan riittävästi niiden käyttäjiä 1700-luvulla ja merkinnät on tehty mustetta sekä päreen valoa säästellen. Me tämän päivän sukututkijat voimme vain hämmästellä, miten ihmeessä on voitu moisilla kirjauksilla pärjäillä pappilassa. Auvisen suvun ihmiset tiesivät, että heidän nimensä on kirjoitettu Suureen Kirjaan, mutta eivät koskaan päässeet näkemään mitä sinne heistä on kirjoitettu.

Henrik Auvinen syntyi nykytiedon valossa vuonna 1748 ja oli rippikirjojen mukaan syntynyt 1751. Tämän kolmen vuoden heiton voivat myöhemmät tutkimukset osoittaa virheeksi tai sitten ei. :)

Lauri Hirvonen
28.11.14, 01:16
Auvisen kyseessä olevan sukuhaaran kohdalla esiintyy kolme eri kylää Rantasalmen pitäjästä. Kylät ovat Ahvensalo, Ahvensalmi ja Osikonmäki.

Rantasalmen seurakunnan kirkonkirjat ovat palvelleet ihan riittävästi niiden käyttäjiä 1700-luvulla ja merkinnät on tehty mustetta sekä päreen valoa säästellen. Me tämän päivän sukututkijat voimme vain hämmästellä, miten ihmeessä on voitu moisilla kirjauksilla pärjäillä pappilassa. Auvisen suvun ihmiset tiesivät, että heidän nimensä on kirjoitettu Suureen Kirjaan, mutta eivät koskaan päässeet näkemään mitä sinne heistä on kirjoitettu.

Henrik Auvinen syntyi nykytiedon valossa vuonna 1748 ja oli rippikirjojen mukaan syntynyt 1751. Tämän kolmen vuoden heiton voivat myöhemmät tutkimukset osoittaa virheeksi tai sitten ei. :)

Tietysti tässä voi olla kyseessä kaksi eri Auvinen -sukuhaaraa. Tämä Savonlinnassa myöhemmin menestynyt And. Auvinen on lähtöisin Kiteeltä.

And. Auvisen jälkeläinen on nykyjään Olavinlinnan killan aktiivi. Hän piti äskettäin esityksen heidän Auvisista. Oli aika dramaattista kuulla, miten Auviset melkein tapettiin Kiteellä, kun idästä taas sinne hyökättiin. Elossa selvinneet sitten muuti Savonlinnaan. Suomen itäraja on ollut levoton jo 1300 luvulta aina 1800 luvulle asti. (Tästä on moniosainen kirja julkaistu.)

maarit.lahentaus
28.11.14, 14:20
Kyllä täytyy sanoa että täällä on tosi avuliasta porukkaa. Se on mukavaa. Mutta nyt lisää kysymyksiä liittyen Henrika Auviseen. Katselin varsin hiskistä Rantasalmen kohtaa ja löysin Henrik Auvisia useasta eri kylästä. Kuinka ihmeessä voin olla varma siitä että kuka heistä on oikea. Minulla on ollut se käsitys että he ovay Rantasalosta ja Lautakonlahdelta. Löytyykö vastaus tutkimalla jokaikinen Rantasalmen kirkonkirjan sivu vai pitäisköhän mennä johonki kurssille että osaisi tulkita paremmin? Minun piti itseasiassa mennäkkin kolmisen viikkoa sitten kansalaisopiston järjestämälle "sukututkimus tutuksi"-kurssille, mutta se peruuntui kun eivät olleet saaneet opettajaa. Tämäkin on sellainen peräkylä! Tuo Tapani Kovalaisen löytämä tieto Tropihl-sukunimestä oli kovin kiintoisa. Mistähän lienee lähtöisin. Ovat sen varmaan tuolloin 1750-luvun paikkeilla jättäneett sen pois. Uusia haasteita löytyy koko ajan. Yritin googlettaa tuolla sukunimellä, mutten paljoa löyänyt. Kiitokset jälleen kerran : D

Tapani Kovalaine
28.11.14, 22:01
TROPIHL on ollut sotilasnimi ja se sai olla kerrallaan vain yhdellä saman komppanian sotilaalla. Kun sotilas Petter Tropihl sai eron ja sotilaseläkkeensä, niin hänen tilalleen valittiin uusi mies, joka sattui olemaan Heikki Auvinen. Tämä uusi sotilas käytti palvesaikanaan sukunimeä Tropihl ja sitten kuoli Henrik Auvisena samassa kylässä, jossa poikansakin asui tuohon aikaan. Voi olla että asuivat samassa torpassa.

14.7.1740 3.8.1740 Temasalo Sold: Petter Tropihl Anna Mich: d: Abraham
6.5.1750 8.5.1750 Osiconm: Henr: Tropihl Elin Hassitar Helena

maarit.lahentaus
28.11.14, 23:19
TROPIHL on ollut sotilasnimi ja se sai olla kerrallaan vain yhdellä saman komppanian sotilaalla. Kun sotilas Petter Tropihl sai eron ja sotilaseläkkeensä, niin hänen tilalleen valittiin uusi mies, joka sattui olemaan Heikki Auvinen. Tämä uusi sotilas käytti palvesaikanaan sukunimeä Tropihl ja sitten kuoli Henrik Auvisena samassa kylässä, jossa poikansakin asui tuohon aikaan. Voi olla että asuivat samassa torpassa.

14.7.1740 3.8.1740 Temasalo Sold: Petter Tropihl Anna Mich: d: Abraham
6.5.1750 8.5.1750 Osiconm: Henr: Tropihl Elin Hassitar Helena

Eli se Tropihl ei ole nähtävästi ollut Auvisten sukuun liittyvä sukunimi vaan ainoastaan sotilasnimi? Katselin netistä tätä Petter Tropihliä ja löysin hänet everstiluutnantin komppania ruotu 34 osastolta. Syntynyt 1701. Ollut naimaton. Eli kerrotko mulle et miten se sukututkimus menee tältä osin?

Tapani Kovalaine
29.11.14, 09:30
Eli se Tropihl ei ole nähtävästi ollut Auvisten sukuun liittyvä sukunimi vaan ainoastaan sotilasnimi? Katselin netistä tätä Petter Tropihliä ja löysin hänet everstiluutnantin komppania ruotu 34 osastolta. Syntynyt 1701. Ollut naimaton. Eli kerrotko mulle et miten se sukututkimus menee tältä osin?
Nythän on niin, että harrastukseni on Esipolvien Etsintä ja Tähystys. Sukututkimusta en nykyään harrasta. Mutta onneksi on olemassa aivan erinomaisia opaskirjoja ja sotilassukujen tutkimisen taitajia. Kannattaa tutustua oppaisiin ja jo vain alkaa Tropihl-sotilassuku selkiintyä. Kuka olikaan Tropihl, kun Henrik Auvinen lopetti? Oliko enää kukaan?

maarit.lahentaus
30.11.14, 16:12
Kiitokset Tapani avustasi. Minun täytyy nyt antaumuksella perehtyä ensin siihen kuinka osaan hakea tietoa oikein ja vasta sitten suunnata into suvuntutkimiseen. Tässä tulee niin paljon uusia käsitteitä ym. vastaan että uskon haasteita piisaavan matkalla : D

Tapani Kovalaine
30.11.14, 17:28
Kiitokset Tapani avustasi. Minun täytyy nyt antaumuksella perehtyä ensin siihen kuinka osaan hakea tietoa oikein ja vasta sitten suunnata into suvuntutkimiseen. Tässä tulee niin paljon uusia käsitteitä ym. vastaan että uskon haasteita piisaavan matkalla : D
Oikein oivallettu! Päätyminen oikeisiin esivanhempiin on laji, jossa aina voi sattua virheitä, mutta tarpeellisten lisätutkimusten avulla voi lopulta onnitella itseään, että kyll nää ny on ihan oikeet!

Sukututkimuksesta voisi sanoa kymmenisen prosenttia olevan esipolvitietojen etsintää ja 90 prosenttia on sitten sitä varsinaista sukututkimusta. Missä löydetyt esipolvet milloinkin asuivat, mitä he tekivät elääkseen, oliko heillä mielessä muuta kuin maanviljelystä, miksi vaihtoivat asuinpaikkaa, mikä sai ryhtymään sotilaaksi, miksi lapsia ei ollut täyttä tusinaa, miksi niin moni kuoli jo nelikymppisenä? On tuhat kysymystä jotka voi tehdä jokaisen Auvisen, Tropihlin, Forsmanin, Malkin, Heikkisen ja Turusen kohdalla. Lopulta mikään aika ei riitä kaikkien asioiden tutkimiseen vuan haitanneeko tuo mittään! :)

maarit.lahentaus
30.11.14, 18:35
Se on vain ainoastaan mukavaa. Harmittaa vain et täällä Kärsämäellä piti olla se kansalaisopiston(feat. jonkun hankkeen) kanssa järjestämä kurssi joka tosiaan peruuntui sen takia kun eivät olleet löytäneet opettajaa. Mutta sinun avullasi olen päässyt jo pitkälle ja luulo siitä et netistä löytyy vaikka ja sun mitä on menny pieleen näiden kysymysten kanssa. Mä luulen et kyl mun kannattaa kysellä kirkkoherranvirastoista maksun kans. On se surkeaa etten minä voi saada enää esipolvien tietoa ko. asioista. Ja voin vain kadehtia niitä jotka ovat saaneet aikaan yli tuhatsivuisen painetun teoksen. Sulla on varmaan Pyhäjärvellekkin yhteyksiä koska sielläkin on Kouvalaisia.