PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Miten HisKi jakselee ?


Risto
16.05.08, 10:43
Hei.

Mitäpä näille kuuluu:

Uusia tuulia HisKi-tallennustyöhön
http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=1988
-alkuosan keskustelua

Jonka jälkeen tullut päivityksiä:
http://hiski.genealogia.fi/historia/mfi/20080127.html
http://hiski.genealogia.fi/historia/mfi/20080306.html
http://hiski.genealogia.fi/historia/mfi/20080316.html
http://hiski.genealogia.fi/historia/mfi/20080424.html

Miten perustetut työryhmät ovat kehitelleet, ovatko edenneet tehtävissään ?

” Uusi HisKi-organisaatio

Olen päättänyt, että HisKi-tallennustyön toteuttamiseksi muodostetaan seuraavanlainen organisaatio:

1. HisKille nimetään projektipäällikkö, jonka tehtävänä on hallinnoida koko tallennustyötä.

Olen nimennyt HisKin projektipäälliköksi Riitta Roiton.

2. HisKi-tietokannan ylläpitäjä vastaa valmiiden tallenteiden liittämisestä tietokantaan sekä hakuohjelmasta.

Hiski-tietokannan ylläpitäjänä toimii Jouni Malinen.

3. Perustetaan HisKi-tallennustyön ohjausryhmä, jonka puheenjohtajana on projektipäällikkö ja jäseninä kolme tai neljä henkilöä, jotka tukevat projektipäällikköä tallennustyön järjestämisessä.

HisKi-tallennustyön ohjausryhmä nimetään piakkoin.

4. Perustetaan alueellisten HisKi-tallennustyön ohjaajien verkosto. Aluejaon perustana on HisKin maakuntajako ja se on täysin riippumaton ohjaajien asuinpaikkakunnista. Kutakin maakuntaa varten nimetään yksi tai tarvittaessa kaksi ohjaajaa, jotka toimittavat tallennusaineistoa oman alueensa seurakuntien tallentajille, ottavat vastaan tallenteita, silmämääräisesti tarkistavat ne ja tarvittaessa palauttavat epästandardit tallenteet korjattavaksi tallentajalle sekä opastavat uudet tallentajat työn alkuun ja tallennustyön kuluessa neuvovat ja ohjaavat tallentajia. Alueellisten HisKi-tallennustyön ohjaajien toimintaa ohjaa projektipäällikkö.

Lisäksi on suositeltavaa, että paikallisiin sukututkimusyhdistyksiin tai maakunta-arkistojen, kirjastojen ym. sukututkijoiden kokoontumispaikkojen yhteyteen perustettaisiin vapaamuotoisia HisKi-tukiryhmiä. Tietyllä paikkakunnalla asuvat HisKi-tallentajat voisivat keskustella tallennustyöhön liittyvistä ongelmista ja saada toinen toisiltaan neuvoja. Tallentajaksi suunnitteleva voisi saada tällaiselta ryhmältä ensikäden tietoa tallennustyön luonteesta, mikä saattaa rohkaista ryhtymään tallentajaksi.

5. Nimetään sähköisessä muodossa olevalle HisKi-tallennusaineistolle HisKi-tallennustyön palvelinvastaava, joka Seuran toimistossa Helsingissä huolehtii siitä, että Mikkelissä tuotettu tallennusaineisto on tallentajien käytettävissä. Ensivaiheessa palvelinvastaava siirtää kymmenille DVD-levyille säilötyt historiakirjojen digikuvat palvelimelle ja jatkossa huolehtii siitä, että aineisto siirtyy mahdollisimman nopeasti Mikkelistä palvelimelle. Palvelinvastaava huolehtii myös tallennusaineiston jakamisesta alueellisille ohjaajille. Palvelinvastaavan toimintaa ohjaa projektipäällikkö.

Olen nimennyt HisKi-tallennustyön palvelinvastaavaksi Pertti Vuorion.

6. Seuran mikrokorttiskannerin käyttäjät Mikkelin maakunta-arkistossa ovat edelleen työllistettyjä. Uutta aineistoa tuotetaan parhaimmillaan 40 tunnin viikkovauhdilla.

7. HisKi-tallentajat voivat Seuran internet-sivustolta varata aineistoa tallennustyötä varten. Ohjaaja ottaa uudeksi tallentajaksi ilmoittautuneeseen (samoin kuin jo tallennustyötä tekevään) yhteyden ja keskustelee uuteen aineistonsiirtojärjestelmään siirtymisestä.

8. Nimetään vähintään kaksi HisKi-neuvojaa tietokannan käyttäjille. Neuvojat vastaavat sähköpostitse esitettyihin kysymyksiin. Heidän tehtäviinsä kuuluu myös tarkistaa käyttäjien esittämät epäilyt siitä, että tietokannassa on virheitä. Näin ollen neuvojien on syytä asua pääkaupunkiseudulla, jossakin maakunta-arkistokaupungissa tai muulla paikkakunnalla, jossa heidän käytettävissän on kirkonkirjoja koko maasta tarkistuksia varten. HisKi-neuvojien toimintaa ohjaa projektipäällikkö. ”

Koska käydään keskustelua:
http://www.sukujutut.fi/sukuhaku/sukuhak2.asp?kid=93529

Seppo Niinioja
16.05.08, 21:30
Hei.

Mitäpä näille kuuluu:

Uusia tuulia HisKi-tallennustyöhön
http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=1988
-alkuosan keskustelua

Jonka jälkeen tullut päivityksiä:
http://hiski.genealogia.fi/historia/mfi/20080127.html
http://hiski.genealogia.fi/historia/mfi/20080306.html
http://hiski.genealogia.fi/historia/mfi/20080316.html
http://hiski.genealogia.fi/historia/mfi/20080424.html

Miten perustetut työryhmät ovat kehitelleet, ovatko edenneet tehtävissään ?

” Uusi HisKi-organisaatio

Olen päättänyt, että HisKi-tallennustyön toteuttamiseksi muodostetaan seuraavanlainen organisaatio:

1. HisKille nimetään projektipäällikkö, jonka tehtävänä on hallinnoida koko tallennustyötä.

Olen nimennyt HisKin projektipäälliköksi Riitta Roiton.

2. HisKi-tietokannan ylläpitäjä vastaa valmiiden tallenteiden liittämisestä tietokantaan sekä hakuohjelmasta.

Hiski-tietokannan ylläpitäjänä toimii Jouni Malinen.

3. Perustetaan HisKi-tallennustyön ohjausryhmä, jonka puheenjohtajana on projektipäällikkö ja jäseninä kolme tai neljä henkilöä, jotka tukevat projektipäällikköä tallennustyön järjestämisessä.

HisKi-tallennustyön ohjausryhmä nimetään piakkoin.

4. Perustetaan alueellisten HisKi-tallennustyön ohjaajien verkosto. Aluejaon perustana on HisKin maakuntajako ja se on täysin riippumaton ohjaajien asuinpaikkakunnista. Kutakin maakuntaa varten nimetään yksi tai tarvittaessa kaksi ohjaajaa, jotka toimittavat tallennusaineistoa oman alueensa seurakuntien tallentajille, ottavat vastaan tallenteita, silmämääräisesti tarkistavat ne ja tarvittaessa palauttavat epästandardit tallenteet korjattavaksi tallentajalle sekä opastavat uudet tallentajat työn alkuun ja tallennustyön kuluessa neuvovat ja ohjaavat tallentajia. Alueellisten HisKi-tallennustyön ohjaajien toimintaa ohjaa projektipäällikkö.

Lisäksi on suositeltavaa, että paikallisiin sukututkimusyhdistyksiin tai maakunta-arkistojen, kirjastojen ym. sukututkijoiden kokoontumispaikkojen yhteyteen perustettaisiin vapaamuotoisia HisKi-tukiryhmiä. Tietyllä paikkakunnalla asuvat HisKi-tallentajat voisivat keskustella tallennustyöhön liittyvistä ongelmista ja saada toinen toisiltaan neuvoja. Tallentajaksi suunnitteleva voisi saada tällaiselta ryhmältä ensikäden tietoa tallennustyön luonteesta, mikä saattaa rohkaista ryhtymään tallentajaksi.

5. Nimetään sähköisessä muodossa olevalle HisKi-tallennusaineistolle HisKi-tallennustyön palvelinvastaava, joka Seuran toimistossa Helsingissä huolehtii siitä, että Mikkelissä tuotettu tallennusaineisto on tallentajien käytettävissä. Ensivaiheessa palvelinvastaava siirtää kymmenille DVD-levyille säilötyt historiakirjojen digikuvat palvelimelle ja jatkossa huolehtii siitä, että aineisto siirtyy mahdollisimman nopeasti Mikkelistä palvelimelle. Palvelinvastaava huolehtii myös tallennusaineiston jakamisesta alueellisille ohjaajille. Palvelinvastaavan toimintaa ohjaa projektipäällikkö.

Olen nimennyt HisKi-tallennustyön palvelinvastaavaksi Pertti Vuorion.

6. Seuran mikrokorttiskannerin käyttäjät Mikkelin maakunta-arkistossa ovat edelleen työllistettyjä. Uutta aineistoa tuotetaan parhaimmillaan 40 tunnin viikkovauhdilla.

7. HisKi-tallentajat voivat Seuran internet-sivustolta varata aineistoa tallennustyötä varten. Ohjaaja ottaa uudeksi tallentajaksi ilmoittautuneeseen (samoin kuin jo tallennustyötä tekevään) yhteyden ja keskustelee uuteen aineistonsiirtojärjestelmään siirtymisestä.

8. Nimetään vähintään kaksi HisKi-neuvojaa tietokannan käyttäjille. Neuvojat vastaavat sähköpostitse esitettyihin kysymyksiin. Heidän tehtäviinsä kuuluu myös tarkistaa käyttäjien esittämät epäilyt siitä, että tietokannassa on virheitä. Näin ollen neuvojien on syytä asua pääkaupunkiseudulla, jossakin maakunta-arkistokaupungissa tai muulla paikkakunnalla, jossa heidän käytettävissän on kirkonkirjoja koko maasta tarkistuksia varten. HisKi-neuvojien toimintaa ohjaa projektipäällikkö. ”

Koska käydään keskustelua:
http://www.sukujutut.fi/sukuhaku/sukuhak2.asp?kid=93529

Minullahan ei tietenkään ole valtuuksia tiedottaa kuin enintään omalta osaltani, jos siltäkään, enkä Seuran perinteiden mukaisesti juuri mitään tiedäkään. Tuntuu kuitenkin siltä, että kaikesta huolimatta ns. vapaaehtoistyöntekijöitäkin vielä on remmissä. Sain Riitta Roitolta kahden seurakunnan HisKi-tallenteet näin alkuun korjattaviksi. Toivottavasti motivaatiota riittää.

SSHY:n saavutukset ovat sinänsä hämmästyttäviä. Digitoitujen kuvien määrä lähentelee 1,3 miljoonaa ja jäsenmäärä 2500:a. Saattaa jossakin vaiheessa ylittää SSS:n jäsenmäärän. Suuri osa lienee mukana molemmissa. On tietysti syytä ottaa huomioon, että digitointi on mekaanista puuhaa, HisKi-tallennus taas manuaalista Mustien kirjojen tai uudempien alkuperäisten historiakirjojen tallennusta, jossa esim. kielitaito ja Mustien kirjojen, saatikka 1800-luvun loppupuolen alkuperäisten lukutaitokin vaikuttaa lopputuloksen laatuun. Kumpaakaan en ole vielä tehnyt, joten puhun vain MUTU-pohjalta.

Tulkoon tässäkin yhteydessä taas todetuksi, että Seuran ylimielisyys jäseniään kohtaan ns. käytännesääntöasiassa on täysin käsittämätöntä.

Seppo Niinioja

Juha
16.05.08, 22:06
Seppo,

Minä olen aina kuvitellut, että seuran luottamustehtäviin valitaan ihmiset juuri sen takia, että he hoitavat meidän puolesta asioita.

Aivan samalla tavalla olen äänestänyt omaa ehdokastani eduskuntaan ja kunnanvaltuustoon - jotta minun ei tarvitse olla perillä joka asiasta.

Jokainen luonnollisesti kokee asian eri tavalla eikä minun tapani nähdä tämä juttu ole sen parempi kuin sinun - vain erilainen :)


Juha

Seppo Niinioja
17.05.08, 08:37
Seppo,

Minä olen aina kuvitellut, että seuran luottamustehtäviin valitaan ihmiset juuri sen takia, että he hoitavat meidän puolesta asioita.

Aivan samalla tavalla olen äänestänyt omaa ehdokastani eduskuntaan ja kunnanvaltuustoon - jotta minun ei tarvitse olla perillä joka asiasta.

Jokainen luonnollisesti kokee asian eri tavalla eikä minun tapani nähdä tämä juttu ole sen parempi kuin sinun - vain erilainen :)


Juha

Onnistuuhan viestin otsikon vaihto näköjään minultakin, vaikka ei viestiketjun otsikon. Luulin että olit tehnyt sen webmasterin käyttöoikeuksin. Parempi kyllä, jos en olisi intoutunut poikkeamaan HisKi-aiheesta, jossa minulla ei ole tiedottamisoikeutta. Käytännesäännöistä on muita viestiketjuja.

En kyllä mahda mitään sille, että koen viestissäsi olevan jotenkin opettavaisen sävyn. Luultavasti syyllistyn tääsä samaan. Taidan olla liian vanha hyviksi havaitsemiani perusnäkemyksiäni muuttamaan. Sinun tapasi nähdä asiat voi olla toki parempi. Toisaalta emme kai itse asiassa näe asioita kovinkaan eri tavalla.

Luottamushenkilöiden roolista olen ihan samaa mieltä. Aina oma ehdokas ei vaaleissa mene läpi eikä Seuran osalta tapahdu ennen päättävää kokousta mitään julkista ehdokasasetteluakaan, mikä on itsestään selvyys esim. ammattijärjestöissä. Eipä Seuran luottamustehtäviin ihmeempää tunkua taida ollakaan. Tulin taivutelluksi yhteen pieneen luottamustehtävään, jossa katsoin kaksi vuotta riittävän. Tapahtuneisiin valintoihin on tyytyminen, eikä minulla niistä ole valittamista eikä sillä mitään merkitystä tietenkään olisikaan.

Lainsäädännön valmistelun yhteydessä meikäläisessä demokratiassa on sentään mahdollista mm. median ja verkon kautta tai seuraamalla eduskunnan istuntoja lehteriltä pysyä selvillä asioiden kehitysvaiheesta ja osallistua ns. kansalaiskeskusteluun. Poliitikot ovat oman etunsa nimissä kiinnostuneita kansalaisten mielipiteistä ne näyttävät ainakin joskus vaikuttavankin lopputulokseen.

En mene nyt enempää ymmärtääkseni itsesääntelyyn pyrkiviin ns. käytännesääntöihin, joista ei ole tietoa saatavissa. Väestötietolain uudistusta koskevan hallituksen esityksen HE 106/2007, joka auennee tästä: http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2007/20070106?search%5Bpika%5D=106%2F2007&search%5Btype%5D=pika voi sen sijaan FINLEX:in sivuilta kuka hyvänsä tutustua. Sukututkimusalan toimijat (en muista oliko muita kuin SSS asialla) ovat ilmeisen ansiokkaasti saaneet hankituksi lausunto-oikeuden tästä muutosesityksestä ja asiaa on käsitelty tällä "Suku Forum":illakin. Olihan tai ehkä on vieläkin pelättävissä, että muutos vaikeuttaisi huomattavasti sukututkimusta jopa ns. historiallisten tietojen osalta, jos olen oikein ymmärtänyt.

Muutama päivä sitten kerrottiin uutisissa yhdestä väestötietolain osauudistuksesta, edunvalvontavaltuutuksesta, joka on jo astunut voimaan. Aion ottaa harkintaan. Hoitotestamenttihan on jo ollutkin mahdollinen.

Joku voi tähän sanoa, että lopeta tuo kirjoittelu, niin verenpaine laskee.:)
Tää on vaan niin kivaa.

Hyvää viikonloppua toivottaen
Seppo

Risto
20.05.08, 20:38
Hei.

No jopa sattui, tulikin heti kohta 2:n srk:n päivitys.

http://hiski.genealogia.fi/historia/mfi/20080518.html

Ei hyvänen aika, pitääkö kaikkien jäsenten kysellä yksi kerrallaan tullakseen vaivaisia päivityksiä.
Hyvä näin kirjoitella henkilökohtaisella tasolla, kun itselle ei sieltä mitään ole odotettavissa, mutta aloitteleville sukunsa tutkijoille on,
mihin itse kohdennan ihmettelyn.

Aikaisemmista, viime vuonna käydyistä keskusteluista selvinnyt, SSS:lla on riittävästi kapasiteettia, joilla se taito ja aikaa on tehdä tallennustyötä SSS:lle,tallennettujen srk:en oikeellisuuden tarkastukseen ja saattamiseen päivityksenä esille HisKi:n, että tulisi se joskus valmiiksi.

Luultavasti jälleen jäsenistöä viety kuin pässiä narusta.

Vuoden vaihteeseen mennessä täytyy jälleen alkamaan harkitsemaan jäsenyyden mielekkyyttä seurassa.

kkylakos
27.05.08, 13:43
Hei,

arvostaisin vastausta alkuperäiseen kysymykseen ja siinä ohessa tallennetarkistuksen etenemiseen.

Risto
27.05.08, 20:58
Näinhän se on.

Arvokkaat tallentajain asiansa osaavien tiedot ei koskaan ilmesty päivityksinä HisKi:n.
Lienevät siirtyneet SSHY:n toimiin turhautuneena SSS:n ns. vitkuteluun.

Vastausta ei ilmesty kysymykseen ainakaan SSS:n johdosta.
Lienevät vellihousu-miehiä ? :D:

Siis edelleen kapasiteteettia HIsKi:n on päivityksiin on, mutta puuttuu
SSS:n hyvä tahto. :cool:

Mitään en odota SSS:stä, ehkäpä vaikka olisivat hyvillään jos eroaisin tai jopa syystä erottaisivat. :)

Mutta kaiken syyhän on odotus päivityksistä.

J.Malinen lienee kaikiin syytön.

admin
27.05.08, 23:47
"Keskustelu on asiallista ja toisia kunnioittavaa. Lämmin huumori on sallittu. Kiellettyjä ovat lainvastaiset, loukkaavat, uhkaavat ja alatyyliset viestit ja ilmaisut."

Näin lukee Suku Forumin säännöissä.

Tässä viestiketjussa olisi ehkä syytä miettiä kielenkäyttöä hiukan. Ilkeydet ja vihjailut pois jatkossa. Asialliset kirjoitukset, kiitos.

Hannu Soikkeli
28.05.08, 00:44
En voi olla kysymättä seuraavaa!

Olen jo usean vuoden ajan seurannut käytyä keskustelua ja siksi kysynkin
nyt?

Miten "hiskiä" kehtitetään tulevaisuudessa?
Kuinka yhdistyksen jäsennille tiedotetaan yhdistyksen toiminnasta?
Kuinka organisaatio muutokset ovat vaikuttaneet toimintaan?
Onko "hiskin" kaltainen hakupalvelun ylläpito lainvastaista tulevaisuudessa?
Voiko Hiski ja Digiarkisto tehdä tulevaisuudessa enemmän yhteistyötä?
Millätavoin yhdistys tukee harrastuspohjaista sukututkimusta?
Voiko yhdistyksen jäsen todellisuudessa vaikuttaa järjestön toimintaan?
Miksi jäseneksi kannattaa liittyä?
Olenko tehnyt jotain väärin, jos lisään nykyiseen suvun syntymäpäiväluettelooni myös muutaman esi-isän?

Kunnioittavasti
Hannu Soikkeli

Juha
28.05.08, 07:36
Vastaan omasta puolestani:

Kuulun Suomen Sukututkimusseuraan, koska haluan tukea yhteistä kehitystä sukututkijoiden elämän helpottamiseksi tutkimusmielessä.

Seuralla on Helsingissä erittäin laaja, ehkä jopa Pohjoismaiden laajin sukututkimusaiheinen kirjasto. Sieltä voi muuten tehdä kaukolainoja omaan lähikirjastoon.

Seura järjestää luentoja ja sukututkimuspäiviä, joissa voi hienosti sanottuna verkostoitua muiden harrastajien kanssa.

Seura julkaisee kahta lehteä, Sukutietoa ja Genosta. Niissä on vuosien mittaan esitelty melkoinen määrä suomalaisia sukuja ja ne ovat yhä edelleen erinomainen lähdeaineisto. Genos on näistä tieteellisempi julkaisu ja siitä voi itsekin oppia, miten esimerkiksi lähdeviitteitä käytetään ja mitä kaikkia lähteitä voi hyödyntää ongelmakohdissa.

Seuralla on erittäin laajat nettisivut, joista löytyy tietoa enemmän kuin kukaan jaksaa lukea. Näihin sitten sisältyy myös HisKi, joka on jo nyt erittäin kattava apuväline. Toivottavasti se laajenee edelleen.

Seura pitää sukututkijoiden puolta viranomaisiin päin. Tästä hyvänä esimerkkinä mm. käytännesääntöjen viilaus tai hautakivikuvien julkaisuun liittyvät kannanotot jne.


Yhdistyksen jäsenenä voi vaikuttaa asioihin olemalla aktiivinen. Mene sääntömääräisiin kokouksiin, tarjoudu vapaaehtoiseksi toimijaksi jne. Töitä kyllä riittää ja mielipiteitä varmasti kuunnellaan.

Olisi hyvä pyrkiä siihen, että ajattelee "mitä minä voin antaa yhdistykselle" kuin "mitä se antaa minulle". Sen sisällön yhdistyksen ja tässä tapauksessa Suomen Sukututkimusseuran palveluihin tuottavat seuran omat jäsenet. Pieni apu on tarpeen ja sitä osataan varmasti arvostaa. Jos kaikki tietyn yhdistyksen jäsenet vain odottavat enemmän kuin antavat, niin mahdoton yhtälöhän siitä tulee.

Mitä tulee Digiarkiston ja seuramme yhteistyöhön, niin käsittääkseni tässä yksi merkittävä jarru on Kansallisarkisto ja sen tsaarinaikaiset asetukset - tämä on vain oma käsitykseni, todellista tilannetta en tiedä.

Seppo Niinioja
28.05.08, 08:54
Erittäin hyvin kirjoitettu, Juha! Oikeastaan vain kaksi reunahuomautusta haluan tehdä.

Kirjoitat: "Töitä kyllä riittää ja mielipiteitä varmasti kuunnellaan." Sanoisin että alkuosa pitää paikkansa, mutta mielipiteiden kuuntelemisessa on toivomisen varaa.

Mitä tulee Digiarkiston ja seuramme yhteistyöhön, se on mielestäni ottanut jo pitkiä harppauksia, kun SSHY:n puheenjohtaja on mukana sinun johtamassasi tietotekniikkajaostossa ja HisKiin on saatu linkit Digiarkistoon. Kun olen rivijäsenenä molemmissa ja kokemustakin on, voin mielestäni sanoa vanhempaa seuraa loukkaamatta, että tuskin SSS olisi yltänyt samaan suoritukseen kuin SSHY eli tähän mennessä 1,3 kuvaa kolmessa vuodessa nettiin. Niistä on minullekin tunnin matkan päässä KA:sta ja HMA:sta asuvana merkittävää hyötyä, vaikka toki sukututkijakollegojen tapaaminen luonnossakin on antoisaa.

Kansallisarkiston jarrutuksesta on täällä kirjoitettu. En muista tai tiedä, mihin arkistoneuvos Elias Orrmanin KA:ssa nähtävillä oleva 125 vuoden määräajan Internetiin laitettaville asiakirjoille asettava "ukaasi" perustuu. Se koskee yleisesti kaikkia, esim. oman kotisivun tekijöitä. Jos kyseessä on tietosuojavaltuutetun päätös tai suositus, niin siitä voidaan valittaa tietosuojalautakuntaan ja tarvittaessa edelleen hallinto-oikeuteen (ks. Roy Sjöblomin kirjoitus viestiketjussa "Vainajalla ei perusoikeuksia" 22.11.2007).

Tämä nyt ei ole minun vastuualuettani. Koetan tällä haavaa vain päästä lupaamieni HisKi-tarkistusten kimppuun.

Loppukaneettina: Pidän kyllä jokseenkin ikävänsävyisenä tuota otsikkoa "Vainajalla ei perusoikeuksia", määriteltäköön perusoikeudet miten hyvänsä.

Seppo Niinioja

admin
28.05.08, 12:51
Henkilökohtaisesti minua ihmetyttää tämä ikuinen valittelu yhdistyksissä ja yhdistystyössä. Jokaisessa yhdistyksessä missä olen mukana on samantyyppinen valitusrumba. Jäseniä ei muka kuunnella tarpeeksi.

Jäsenistöä kuunnellaan yhdistyksissä pääasiallisesti yhdistyksen kokouksissa. Vaikka yhdistykset ovat erittäin paikallisiakin niin porukkaa ei tahdo tulla kokouksiin siinä pelossa että joutuvat mukaan "tekemään jotain", hallitukseen tai työryhmiin. SSS on maanlajuinen yhdistys joten yhdistyksen kokouksiin on vaikeampaa päästä, mutta ei mahdotonta.

Aika vaikeaa noin vain kuunnella 6000 jäsentä...yhdistyskokousten välillä.

Valituksien sijaan hedelmällisempää voisi olla rehti keskustelu ilman osoittavia sormia. Nyt viestiketjussa syytellään yhdistystämme siitä ettei tehdä tarpeeksi. SSS:n "tekijät" ovat pääosin vapaaehtoistoimijoita eli väitän että tällainen syyttely ei ainakaan paranna ilmaistyön tekijöiden työmotivaatiota. Syyttelyn sijaan - ota suoraan yhteys yhdistyksen henkilökuntaan, toiminnanjohtajaan ja kysy "miten voin olla avuksi".

Tietenkin kuitataan tässä että "ollaan kysytty jo". Kysykää uudestaan! Kysykää onko sinulle sellaisia työtehtäväi tarjolla joka vähentäisi nykyisten pullonkaulojen vaikutusta. Jos pyydätte vastausta vapaaehtoistoimijalta - muistakaa että hänellä ei ehkä heti ole mahdollisuuksia vastata. Ehkä jokapäiväisen leivän hankinta vaatii aikaa, kaikilla ei ole sama elämäntilanne... Mikäli kysytte Seuran palkatulta henkilökunnalta muistakaa että niillä on muitakin tehtäviä kuin vastauksien antaminen heti paikalla kun joku kysyy.

Yhdistyksen kokouksissa kannattaisi käydä mikäli haluaa saada sanansa kuuluville. Jollei niissä käy ja ainoastaan valittaa sivusta, silloin tilanne on samanlainen kuin jos jättäisi kunnallis- tai valtiollisissa vaaleissa äänestämättä ja sen jälkeen haukkuu johtorakenteita kunnissa ja valtiossa. Yhdistys valitsee yhdistyksen sääntöjen mukaisesti itselleen hallituksen ja johtoelimiä. Kuten Juha aikaisemmin kirjoitti - valittu hallitus päättä yhdistyksen jutuista jäsenistön puolesta. Jos isompi jäsenporukka niin haluaa niin säännöissä varmaan löytyy kohta siitä miten ylimääräisen yhdistyskokouksen voi kutsua koolle.

"Sisäinen tiedotus" on aina haukuttu kaikissa yrityksissä missä olen ollut mukana. Siinä on varmaan SSS:lläkin järjestönä parantamisen varaa. Tosin otaksun että palkatulla henkilökunnalla on käytettävissään korkeintaan ne samat 7,5 tuntia per työpäivä kun muut työssäkävijät eli jatkuvaan jokapäiväiseen tiedotukseen tuskin on aikaa.

Ehkä Seuran voisi siirtyä tiedottamaan Seuran ja Seuran projektien tilanteesta tasavälein, esim. neljä kertaa vuodessa. Voisiko toiminnanjohtaja esimerkiksi tällä tavalla forumin kautta tiedottaa jäsenistölle
mitä Seura on suunnitellut seuraavalle kaudelle,
miten edellinen kausi on mennyt,
miten projektit ovat edenneet (Joomla, Suku, xxx, yyy, ...)
miten Hiski nyt etenee, missä pullonkaula, missä tarvitaan lisätyövoimaa, mitkä seurakunnat ovat edenneet/eivät etene tallennuksissa, mitkä HisKi tarkistukset ovat edenneet/eivät ole edenneet jne., mitkä makaavat odottamassa siirtoa HisKiin
mikäli projektit evät ole edenneet suunnitellulla tavalla - missä pullonkaula on ollut, mihin tarvitaan ja minkänlaisia työpanoksia,
Seura ja sen suhteet valitiovaltaan, lainsäätäjiin, yhteiskuntaan - toteutunut edellisellä vuosineljänneksellä/suunniteltua seuraavalle vuosineljänneksellä
Seura ja yhteydet kotimaisiin sisaryhdistyksiin - toteutunut edellisellä vuosineljänneksellä/suunniteltua seuraavalle vuosineljänneksellä
Seura ja yhteydet kansainvälisiin sisarjärjestöihin - toteutunut edellisellä vuosineljänneksellä/suunniteltua seuraavalle vuosineljänneksellä
sisääntulleita ehdotuksia jäsenistöltäEhkä tällainen tiedonanto, vuosineljännesraportti, rauhoittaisi kiihkeämpiä epäilijöitä ja antaisi muillekin hiukan paremman kuvan siitä missä mennään. Samalla sen vapautuva energia mikä nyt menee kinaamiseen ja syyttelyyn voisi hyödyntää vaikkapa Seuran vapaaehtoistyössä.

Rohkeneekohan tällaista nyt rivijäsenenä esittää??

Hasse

kkylakos
28.05.08, 13:00
Ehkä Seuran voisi siirtyä tiedottamaan Seuran ja Seuran projektien tilanteesta tasavälein, esim. neljä kertaa vuodessa. Voisiko toiminnanjohtaja esimerkiksi tällä tavalla forumin kautta tiedottaa jäsenistölle
mitä Seura on suunnitellut seuraavalle kaudelle,
miten edellinen kausi on mennyt,
miten projektit ovat edenneet (Joomla, Suku, xxx, yyy, ...)
miten Hiski nyt etenee, missä pullonkaula, missä tarvitaan lisätyövoimaa, mitkä seurakunnat ovat edenneet/eivät etene tallennuksissa, mitkä HisKi tarkistukset ovat edenneet/eivät ole edenneet jne., mitkä makaavat odottamassa siirtoa HisKiin
mikäli projektit evät ole edenneet suunnitellulla tavalla - missä pullonkaula on ollut, mihin tarvitaan ja minkänlaisia työpanoksia,
Seura ja sen suhteet valitiovaltaan, lainsäätäjiin, yhteiskuntaan - toteutunut edellisellä vuosineljänneksellä/suunniteltua seuraavalle vuosineljänneksellä
Seura ja yhteydet kotimaisiin sisaryhdistyksiin - toteutunut edellisellä vuosineljänneksellä/suunniteltua seuraavalle vuosineljänneksellä
Seura ja yhteydet kansainvälisiin sisarjärjestöihin - toteutunut edellisellä vuosineljänneksellä/suunniteltua seuraavalle vuosineljänneksellä
sisääntulleita ehdotuksia jäsenistöltäEhkä tällainen tiedonanto, vuosineljännesraportti, rauhoittaisi kiihkeämpiä epäilijöitä ja antaisi muillekin hiukan paremman kuvan siitä missä mennään. Samalla sen vapautuva energia mikä nyt menee kinaamiseen ja syyttelyyn voisi hyödyntää vaikkapa Seuran vapaaehtoistyössä.

Rohkeneekohan tällaista nyt rivijäsenenä esittää??

Hasse

Kannatan Hassen esitystä.

Tiina Miettinen
28.05.08, 13:06
Haluaisin muistuttaa, että HisKin tilannetta on käsitelty viimeisimmässä Sukutieto -lehdessä (1/2008), jossa on HisKille jopa oma palsta! Viimeksi otsikolla: "Uudistuksia HisKin tallennustyöhön" s.29. Lisäksi samassa lehdessä on HisKi -uutisia myös toiminnanjohtajan omalla palstalla s.45.

kkylakos
28.05.08, 13:31
Haluaisin muistuttaa, että HisKin tilannetta on käsitelty viimeisimmässä Sukutieto -lehdessä (1/2008), jossa on HisKille jopa oma palsta! Viimeksi otsikolla: "Uudistuksia HisKin tallennustyöhön" s.29. Lisäksi samassa lehdessä on HisKi -uutisia myös toiminnanjohtajan omalla palstalla s.45.

Numeron 1/2008 aineistopäivä oli tammikuussa ja nyt elämme toukokuuta. Siitä onko se viimeisin vai toiseksi viimeinen lienee jollakin parempi tieto kuin minulla.

P. T. Kuusiluoma
28.05.08, 14:37
Hyviä ehdotuksia tulee kahmalokaupalla. Se on hyvä ja niistä otetaan ilman muuta vaarin. Tuppaa vain joskus käymään niin, että tekemisen kiireessä tiedottamiselle ei jää aikaa.

Yhdistystoiminta on leimallisesti yhdessä tekemistä. Siksi olisi hyvä, että jokainen kriittisiä puheenvuoroja esittävä toimisi kuten Seppo ja kertoisi millä tavoin osallistuu yhteisiin pyrintöihin (Seppo on ottanut ongelmatallenteita selvitettäväkseen) tai mitä haluaisi tehdä.

Tekemistä riittää vaikka kuinka paljon, mutta kokemus on osoittanut, että tosipaikan tullen tekijät kaikkoavat. Nyt olisi tarvittu runsaasti talkooporukkaa, kun 200 hyllymetriä kirjaston varastoa siirrettiin paikasta toiseen Liisankadulla, kun purettiin hyllyt ja kannettiin ne vintille, kun iso pakettiautollinen julkaisuja siirrettiin makuloinnilta turvaan Rauhankadulta Liisankadulle tai kun Sukututkijan Kirjakaupan komissiovarasto pakattiin, varustettiin osoitekorteilla ja kannettiin varastosta maanpinnalle postin rullakoihin. Kyllä näihin hommiin varmasti nyt löytyisi tekijöitä, kun ne on jo hoidettu.

Liisankadulla olisi kuusi yksikköä tietokoneromua kierrätykseen menossa. Löytyisikö joku, joka olisi halukas hoitamaan tämän kuljetuksen?

Ehdotan, että kaikki, jotka ovat halukkaita kyselemisen ja kritisoimisen lisäksi myös tekemään jotakin, ilmoittaisivat siitä minulle. Pääasia on, että on tahtoa, kyllä sopivaa tekemistä sen jälkeen löytyy. Millaista tekemistä yhteisen asian eteen voisimme järjestää esimerkiksi Risto Jokisalolle ja Hannu Soikkelille?

Sananen HisKistäkin, koska sitä tämä viestiketju alun alkaen koski. HisKin täydentymistä auttaisi paljon se, jos ne henkilöt, jotka ovat ottaneet mustia kirjoja tallentaakseen joko tekisivät tallennustyötä tai palauttaisivat tallennusaineiston, jotta voisimme antaa ne työllistettyjen tehtäväksi.

Erkki Järvinen
28.05.08, 15:08
En minäkään ymmärrä sitä ainaista narinaa HisKi´n osalta - sitä narinaa harjoittavat aina yhdet ja samat henkilöt.

Olen itse käymässä lävitse rivi riviltä aikoinaan poistettua Ruoveden HisKi´ä syntyneiden osalta (siis jokaikinen rivi on käytävä läpi ja korjattava) se työ on hidasta ja vie aikaa mutta etenee kyllä omaa tahtiansa vaikka en täyspäiväisesti urakkavauhtia hiki hatussa asiaan ehdi paneutua.

Kehoittaisin todella narisijoita tekemään itsekin jonkun seurakunnan osalta tallennustyötä!

aiheetta enempään tästä asiasta.

tellervoranta
28.05.08, 16:22
...lähetinpä yksityisen viestin tietokoneromuista....saa nähdä vastataanko :confused:

tellervoranta
28.05.08, 18:06
Kuittaan :), vastattu on...

...lähetinpä yksityisen viestin tietokoneromuista....saa nähdä vastataanko :confused:

Riitta Roitto
30.05.08, 01:09
HisKi etenee, ajoittain hitaasti, mutta varmasti.

Tallentajilta palautuu tallennettua aineistoa, jonka läpikäyntiin saattaa kulua aikaa, ennenkuin ne ovat valmiita siirrettäväksi eteenpäin päivitystä varten.

Mikkelissä kuvataan koko ajan uutta materiaalia tallennuksia varten, aikaisemmin kuvattujen siirto palvelimelle koki takaiskun kun palvelin petti, mutta siirto on aloitettu uudestaan.

Alueelliseksi ohjaajaksi halukkaita on muutama, lisääkin tullaan tarvitsemaan. Toiminta pääsee alkamaan sitten kun aineistot on siirretty palvelimelle.

Sillä välin, tallennettavaa aineistoa odottavat voisivat vilkaista josko SSHY olisi sattumalta saanut ko.luettelot esille. Jos sieltä löytyy tallennettavaa, on tietysti syytä ilmoittaa osoitteeseen historia*genealogia.fi ettei tapahdu päällekkäistä (ja turhaa) tallentamista.

HisKin hyväksi vapaa-aikaansa uhraaville riittää kyllä tekemistä, HisKi-neuvojaksi ei ole (vielä) kukaan halunnut, ja alueellisia ohjaajia tullaan tarvitsemaan lisää.

Ja vaikka ensimmäiset selvitetyt ongelmatallenteet ovat likimain valmiita tietokantaan, samanlaisia tarkistettavia tallenteita on vielä runsaasti valittavana.

Lisää tietoa osallistumismahdollisuuksista saa kysymällä osoitteesta historia[at]genealogia.fi

--------------------------------------------
Suomen Sukututkimusseura
Riitta Roitto
HisKi projektipäällikkö

Onerva
30.05.08, 07:15
Onko olemassa luetteloa, jossta selviää, kenelle tallennettava aineisto on annettu tallentamista varten? Esim. Loimaan vihittyihin ei ole tullut vuosikausiin jatkoa - ei 1782 nyt päättyvän luettelon jälkeen kai noin 10 vuotta sitten. Tuollaisen suuren srk:n tiedoilla olisi varmasti laajaa käyttöä.

Jos on tiedossa, eikö henkilöltä, joka on ainaiston saanut, voi aivan henkillökohtaisesti kysyä, aikooko hän ja koska, tehdä tallennuksen? Yleispyyntöjähän on esitetty riittävästi.

Luettelon esim. yli 1-2 vuotta aineistoa pitäneistähän voisi vaikka julkaista täällä - ovat ehkä unohtaneet materiaalin jonnekin hyllyn nurkkaan.

Tallennus vie aikaa, tiedän omasta kokemuksestani, mutta raja ajan pituudelle pitäisi olla.

Onerva

Riitta Roitto
30.05.08, 09:47
Onko olemassa luetteloa, jossta selviää, kenelle tallennettava aineisto on annettu tallentamista varten? Esim. Loimaan vihittyihin ei ole tullut vuosikausiin jatkoa - ei 1782 nyt päättyvän luettelon jälkeen kai noin 10 vuotta sitten. Tuollaisen suuren srk:n tiedoilla olisi varmasti laajaa käyttöä.

Jos on tiedossa, eikö henkilöltä, joka on ainaiston saanut, voi aivan henkillökohtaisesti kysyä, aikooko hän ja koska, tehdä tallennuksen? Yleispyyntöjähän on esitetty riittävästi.

Luettelon esim. yli 1-2 vuotta aineistoa pitäneistähän voisi vaikka julkaista täällä - ovat ehkä unohtaneet materiaalin jonnekin hyllyn nurkkaan.

Tallennus vie aikaa, tiedän omasta kokemuksestani, mutta raja ajan pituudelle pitäisi olla.

Onerva

Luettelo, tietokanta tallennuksista on tottakai olemassa, henkilökohtaisia kyselyitäkin on 'hävinneille' tallentajille tehty, mutta jos sähköpostit ja paperikirjeet palautuvat, ovat mahdollisuudet aika vähissä.
Uusia paperikopioita tuskin enää tehdään, joten tällaiset mustien kirjojen aineistot tullaan joskus nekin digitoimaan ja ovat sitten kuvina käytettävissä.

Tallentajien 'mustan listan' julkaisemista en pidä hyvänä ratkaisuna, mutta mielelläni otan vastaan väliaikatiedotteita, eikä kesken jääneen tallennuksen keskeytymistä tarvitse perustella, paperikopioitten ja mahdollisen osittaisen tallenteen palauttaminen riittää :)

--------------------------------------------
Suomen Sukututkimusseura
Riitta Roitto
HisKi projektipäällikkö

Risto
30.05.08, 16:54
Hei.

Jonkin aikaa oltu netin ulottumattomissa ja harrastin siis sitä mitä nykyisin tehdään monien yritysten ja yhdistysten johdon taholta, odotellaan mitä tuleman pitää ja sitten kootaan vastaus, kuin konsanaan alamaisille.

admin kirjoitti :

"Keskustelu on asiallista ja toisia kunnioittavaa. Lämmin huumori on sallittu. Kiellettyjä ovat lainvastaiset, loukkaavat, uhkaavat ja alatyyliset viestit ja ilmaisut."

Näin lukee Suku Forumin säännöissä.

Tässä viestiketjussa olisi ehkä syytä miettiä kielenkäyttöä hiukan. Ilkeydet ja vihjailut pois jatkossa. Asialliset kirjoitukset, kiitos."

Viitaten sanontaan "vellihousu-miehiin".

Asiallisestihan siinä, kun on suoraryhtinen suomalainen eikä osaa akateemisesti vinoilla, niin tuollaista HisKi hämmennystä ei voi pienellä "tikulla" hämmentää, tarvitaan isompi mela, jotta joku liikahtaisi HisKi saralla.

Suomalainen (tai seurakin SSS) kun jotain lupaa, sen se myös tekee.

admin voi esitellä sopivia sanoja millä HisKi-asiaa saataisiin eteenpäin viedyksi, eikä tarvitsisi vahingossakaan "ala-tyyliin" kirjoittaa ja saada moitteita siitä.
Ymmärsin sen kohdistuvan minuun ja pyrin jatkossa mahdollisuuden mukaan kysymään lupaa vaikka admi:lta, ettei keneltäkään mene "aamukahvi väärään kurkkuun".
Tarkoitus ei ollut loukata tai edes henkilöön kohdentaa, mutta noin tuli kirjoitettua perin lievähkösti.
Luultavasti vellihousu-seura kirjoituskaan ei olisi estänyt torujen saantia.

Minä mitään henkilöpalvontaa harrasta, edes SSS:n suuntaan.
Enkä pyri mitenkään olemaan alistuva ja kiitollinen tuosta vähästä, sillä toistaiseksi olen vielä seuran maksavana jäsenenä.

Tai jopa poistaa koko ketju, niin rauha säilyisi niin kuin mitään pyyteitä tai arvostelua jäsenistöllä ei olisi esim. HisKi:n suhteen.

Maisa M
31.05.08, 08:29
Hei.
<
<
Minä mitään henkilöpalvontaa harrasta, edes SSS:n suuntaan.
Enkä pyri mitenkään olemaan alistuva ja kiitollinen tuosta vähästä, sillä toistaiseksi olen vielä seuran maksavana jäsenenä.
Tai jopa poistaa koko ketju, niin rauha säilyisi niin kuin mitään pyyteitä tai arvostelua jäsenistöllä ei olisi esim. HisKi:n suhteen.

Risto, hei!

Nyt en ymmärrä, mitä tarkoitat tuolla lauseellasi, että "et pyri mitenkään olemaan kiitollinen tuosta vähästä..." Mistä vähästä? Hiskiäkö pidät yhä vähäisenä, vai mitä ihmettä sanasi tarkoittavat?

Maisa M

Risto
31.05.08, 16:10
Maisa.

Tuosta vähäisestä mitä loppu-kesän ja alku-syksyn 2007 sekä alkuvuodesta tähän kevääseen 2008 päivityksissä on tapahtunut, kuin mitään rakentavaa keskustelua ei olisikaan aiemmin käyty.
Aikaisemmista L.Meth. aikaisista HisKi päivityksistä on taannuttu tosi paljon, ellet ole huomannut.
Luultavasti J.Malinen tehnyt sen minkä on voinut.

Tässähän tuntee itseni itsensä vähintäänkin petetyksi viimeisen päälle, sillä tavoin, kun luvataan toimia HisKi:n päivitysten parantamiseksi mm. tammikuu-08 tiedon mukaan ja kun uskoin (Varmaan moni muukin myöskin luotti ja uskoi) tuon toteutuvan ja seuran pitävän sanansa, olen maksanut siinä toivossa jäsenmaksua ainoastaan HisKi:n hyväksi, että edes joku osanen siitä j-maksusta menisi tuohon työhön, mutta katin kontit siitä mitään mene keneltäkään. Joten närkästys on aiheellinen kirjoittakoon moderaattorit yms. mitä tahansa.
Enhän tuosta vielä j-maksujen osalta köyhäintaloon liene joutuvani ?
Oikeampaahan olisi seuran ilmoittaa, ettei sana helinän lisäksi mitään HisKi:n panosteta.

No SSS on muutakin kuin HisKi, tiedän, ei tarvitse siitä minulle mainita, mutta onko se tärkeämpää kuin, nimikin sen sanoo Suomen Sukututkimusseura, jonka luulisi tukevan koko kansan suomalaista sukutukimusta olematta mikään jarru.
Tämä osio onkin HisKi ja siitä tässä keskustellaan huom !

Todettakoon, ellei se ole jo selvänä kaikille, itse en tämän pitkällisen sukututkimusten osalta mitään HisKi:stä hyödy muuta kuin tarkastus mielessä mitä alkuperäisistä siirtyny/siirretty nettiin.

Enkä mielestäni ole kykenevä muuhun talkoisiin, kuin rahallisesti j-maksulla tukemaan tallentajain korvaamattomien arvokkaiden töiden saamiseksi päivitysten muodossa HisKi:n.

Eikä täältä periferiasta lähdetä noin vain kirjastohyllyjen siirtoon senhän sanoo jo järkikin.

Heikki Koskela
31.05.08, 17:25
Mitä kumman mekkalointia Hiski-kysymyksessä koko ajan pidetään? Samankaltainen mekkalointi on menossa melkein jatkuvasti eräällä toisella forumilla.

Mikä oikein mättää? Mistä johtuu jopa osittainen katkeruus joko Hiskin tekijöitä kohtaa tai itse Hiskiin?

Koettakaa keskittyä välillä sukututkimukseen. Se on hieno harrastus.

Muutoin olen sitä mieltä, että suomalainen kesä ei ole tuontitavaraa. :D:

tellervoranta
31.05.08, 19:40
HisKin jakselusta en osaa sanoa :), mutta naruun meinasin kupsahtaa vietiketjua lukiessa

Seppo: sukututkijoiden tapaaminen luonnossa.....
Admin: nykyisten pullonkaulojen vaikutusta....
KKylakos: on se viimeinen vai toiseksi viimeinen lienee jollakin parempi tieto
PTK: kahmalokaupalla....otetaan ....
Erkki: narisijoita
Tellervo: kuittaan
Onerva: raja ajan pituudella pitäisi olla
Risto: hämmennystä ei voi pienellä " tikulla" hämmentää...
Maisa: nyt en ymmärrä, mitä tarkoitat ......
Risto: ei täältä periferiasta niin vaan lähdetä hyllyjen....
Heikki: mikä kumman mekkalointi....

Kyllä tällä porukalla hyvä tulee :p:.

Julle
31.05.08, 20:15
< mikä kumman mekkalointi....>

Kyllä tällä porukalla hyvä tulee >

Niin mekkalointi? Sehän se kun puuttuu keskustelusta äänet ja eleet, jotka kuuluvat keskinäiseen vuorovaikutukseen. Eipä ihme, että väärinkäsityksiä tulee luetusta tekstistä. Muistakaa nyt, että vastaanottaja yrittää ilmaista myönteistä kantaansa, eikä yritä potkaista Teiltä jalkoja alta.

Mitä HisKiin tulee, en tiedä?
Mutta tajuan, että kirkonkirjojen digitointi on vasta puoli väli. Jonkun on tulkittava käsialat, mikä itse asiassa on nyt jo tehtävissä mekaanisesti ohjelmistolla, mutta sittenkin tietojen merkityksen ymmärtämistä ei voi tehdä kuin ihminen, jos tiedot eivät ole oikeilla paikoillaan.

Yleensä asiat etenevät joutuisammin, jos niitä tehdään saman suuntaisesti!
Niin se "silliparvikin" menee paremmin sukututkimusnuottaan kuin eri suuntiin säntäilevät saalistajat vai oliko ne sittenkin silakat?

Vetäkää ankkuri pois pohjasta, niin hidaskin vene liikkuu ja ajelehtii johonkin saareen!

Pahus meni vertauskuviksi, mutta kyllä Te fiksut ymmärrätte!

Maisa M
31.05.08, 21:37
HisKin jakselusta en osaa sanoa :), mutta naruun meinasin kupsahtaa vietiketjua lukiessa

Seppo: sukututkijoiden tapaaminen luonnossa.....
Admin: nykyisten pullonkaulojen vaikutusta....
KKylakos: on se viimeinen vai toiseksi viimeinen lienee jollakin parempi tieto
PTK: kahmalokaupalla....otetaan ....
.

Tellervo, älä nyt tämmöisen asian takia naruun kupsahda eli narun jatkoksi heittäydy, ei tämä HisKi nyt niin vakava asia ole tässä maailmankaikkeudessa!

Terveisin Maisa:p:

Risto
01.06.08, 10:31
Mitä kumman mekkalointia Hiski-kysymyksessä koko ajan pidetään? Samankaltainen mekkalointi on menossa melkein jatkuvasti eräällä toisella forumilla.

Mikä oikein mättää? Mistä johtuu jopa osittainen katkeruus joko Hiskin tekijöitä kohtaa tai itse Hiskiin?

Koettakaa keskittyä välillä sukututkimukseen. Se on hieno harrastus.

Muutoin olen sitä mieltä, että suomalainen kesä ei ole tuontitavaraa. :D:

Heikkise jaksaa vääntää asian toiseksi, ei tässä HisKi:n tekijöitä mitenkään aliarvioida vaan, mitenkä sen ilmaisisi, toiminnanjohtaja lupasi "Uusiatuulia"
ja rahoituskin järjestyy seurasta noin vain, mitään eri varainkeruuta järjestetä, eli luvataan vaikka näin, lapsille tikkari ja sitä ei sitten anneta, odotusten suhteessa lupaukseen.

No kesä (-loma) on tuonti tavaraa, lomia alettiin harrastamaan ulkomailla ja suomessakin ylhäisö ja johtavassa asemassa saivat (osasivat) niitä käyttää.
Kunnes proletaarit ammattiyhdistys aktivistit taistelivat sen sitten myös tavallisen työläisenkin ulottuville.
Tämä ei HisKi:n liity, mutta kun esitit niin, tuonhan tiesitkin.

Koetetaan keskityttyä koko ajan suku-harrastukseen ilman kehoitetta tässä kaiken lomassa.

tellervoranta
01.06.08, 10:42
No, saatan kyllä naruihin kupahtaa vietiketjua lukiessa :cool:

Tellervo, älä nyt tämmöisen asian takia naruun kupsahda eli narun jatkoksi heittäydy, ei tämä HisKi nyt niin vakava asia ole tässä maailmankaikkeudessa!

Terveisin Maisa:p:

En kyllä nähnytkään juuri mitään, kun niin nauratti hullutellessa :D:

Sanneli
01.06.08, 14:46
Hauskoja sanontoja ja painovirheitä tulee mukavaksi piristykseksi. Mutta sekös se on "mekkalointia", kun kirjoittaen kyselee hiskin edistymisen ja sen raportoinnin perään, (luvatuin neljännesvuosin?). Vaiko varsinkin se, että sillä "toisella forumilla" Risto on saanut kymmenet vilpittömät kiitokset kyselemisestään.

Heikki Koskela
01.06.08, 15:49
Hauskoja sanontoja ja painovirheitä tulee mukavaksi piristykseksi. Mutta sekös se on "mekkalointia", kun kirjoittaen kyselee hiskin edistymisen ja sen raportoinnin perään, (luvatuin neljännesvuosin?). Vaiko varsinkin se, että sillä "toisella forumilla" Risto on saanut kymmenet vilpittömät kiitokset kyselemisestään.

Irrottaudun tällä kellonlyömällä keskustelusta "Miten HisKi jakselee?" ja toivotan lämpimiä kesäpäiviä ja -lomia jokaiselle sukututkijalle ja muillekin.

tellervoranta
01.06.08, 16:38
Ajattelin aikaisemmin, että Koskelan Heikille olisi kuulunut forumin palkinto ja ajattelen edelleenkin, jos saan sanoa :) ja sanonkin.

Mistähän minä irrottautuisin; ehkä vastaamisesta henkilöille, joilla sekä nimimerkkinä että allekirjoituksena on sama PIIPS :mad:. Silloin ei aina tarvitse kurkkia profiilia.

Kiiminkiläisiä edelleen ( myös haukiputaalaisia, ylikiiminkiläisiä ja muuttaneita) etsin mikrokorteilta,( Hiski heikko, ei digitoituja myöskään), ja muitakin, joita löydän sukukirjoistani tai muusta lähteestä, silloin kun olen koneen ääressä enkä ole ihan reporankana.Lähetän myös Forumille.Palkkaa en ota.
Luen tekstejä, jos osaan. Ja tokkopa se höpötys lakkaa.:cool:
Sukututkijasanan olen poistanut kohdaltani. Vastuu tiedoistani siirtyy vastaanottajalle.

kkylakos
12.06.08, 05:53
Numeron 1/2008 aineistopäivä oli tammikuussa ja nyt elämme toukokuuta. Siitä onko se viimeisin vai toiseksi viimeinen lienee jollakin parempi tieto kuin minulla.

No, kyllä se oli viimeinen numero, sillä yllätyksekseni 2/2008 tuli luukusta eilen. Luulin, että se oli tulut jo iät ja ajat sitten. Uudessa numerossa oli 2 aukeamallista Hiski-raportointia, joten jos kärsivällisyytemme olisi kestänyt vähän kauemman tai lehti tullut nopeammin niin tämä vyörytys olisi jäänyt väliin. (Silti kannatan säännöllistä raportointia seuran keskeneräisistä hankkeista jäsenistölle.)

Yhdellä aukeamalla esiteltiin Riitta Roitto. Jutussa esiteltiin tallennusprosessi ja todettiin apuväen tarve. Nurmijärven sukututkijoista tehdyssä jutussa kävi taas ilmi, että isokin urakka saadaan valmiiksi.

Muistutuksena niille, jotka jaksavat tähän ryhmään vielä katsoa, että Hiski-tallennus ja tarkistus ovat työtä, joka ei vaadi (lukuunottamatta tuoreempaa aineistoa) siirtymistä kotoa ulos.