PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hautakannat


rkschroder
11.09.14, 08:40
Seuran uudet sivut ovat toki hienon näköiset.
Huomaan kuitenkin että uuteen hautakuvakantaan ei pääse.

Suora linkki siihen on:
http://haudat.genealogia.fi/php/indexs.php
Mutta silloin ääkkäset eivät toimi.

Vanhaan pääsee mutta se ei toimi.
Muutenkin olen sitä mieltä että se vanha ei pitäisi enää olla tarjollakaan.

Viestintäassistentti
11.09.14, 10:16
Sivuille on nyt linkitetty oikea linkki uuteen hautatietokantaan. Katsotaan, miten toimimme vanhan hautatietokannan kanssa.

rkschroder
11.09.14, 12:20
OK.
Ääkkösongelma on edelleen
Esim. siinä lukee Syntymäaika eikä Syntymäaika
Ruotsinkielesellä puolella sitten onkin villin näköistä:p:
http://haudat.genealogia.fi/php/indexr.php

Irkku
11.09.14, 12:39
Kyllä minusta on hyvä pitää myös vanhaa hautakivitietokantaa. Esim Rovaniemen kohdalla ainakin aiemmin näkyi myös se hautausmaa, josta etsitty hautakivi löytyi. Ja Rovaniemellä on useita hautausmaita.

Kun tuli uusi hautakivitietokanta, siinä Rovaniemen hautausmaat on yhdistetty.
Myöhemmin lisätyt uudet kivet on myös hautausmaan nimi.

irkku

rkschroder
12.09.14, 12:53
OK.
Ääkkösongelma on edelleen
Esim. siinä lukee Syntymäaika eikä Syntymäaika
Ruotsinkielesellä puolella sitten onkin villin näköistä:p:
http://haudat.genealogia.fi/php/indexr.php

ja tämä johtaa myös siihen ettei voi hakea nimiä jotka sisältävät ääkkösiä !!!

tkukkonen
13.09.14, 10:57
ja tämä johtaa myös siihen, ettei voi hakea nimiä jotka sisältävät ääkkösiä !!!

Toistaiseksi tästä kikasta on apua. Kopioi merkkiyhdistelmät vaikka tästä.
Jos ä:n sijaan kirjoitetaan ä ja ö:n sijaan ö ja å:n sijaan Ã¥, niin haku onnistuu. Samoin, jos Ö:n sijalla on Ö. En tiedä, mitä merkkiyhdistelmiä pitäisi käyttää, jos nimen alussa on Å tai Ä.

Merkistöjen käyttö on vähän kummaa. Kun tutkin sivujen lähdekoodia, niin se osoittaa UTF-8 merkistön olevan käytössä. Selaimeni osaa näyttää sen oikein vastaanottosuunnassa, kun olen pannut sen merkistöasetukseksi Unicode. Esimerkiksi Björling siirtyy selaimeeni HTML-muodossa Björling ja Håkan Håkan, mitkä selain esitää ruudulla tutuilla ääkkösillä.

Mitähän koodausta hakukenttätiedon on oletettu käyttävän? Jotain epäsopivaa varmaankin. Olisi kai loogista, että sekin pantaisiin käyttämään UTF-8 merkistöä, jollei se sitä nyt ole.

tkukkonen
13.09.14, 11:02
Rovaniemen hautausmaiden niputtaminen yhdeksi paketiksi on valitettavaa. Epäilisin, ettei se ollut välttämätöntä.

Muistini mukaan Rovaniemen haudoissa oli myös tarkempi paikkatieto, mistä oli varmaan hyötyä haudan paikallistajalle, kun ei tarvinnut kysellä asiaa seurakunnasta.

tkukkonen
13.09.14, 11:33
Kuinka haen nimiä, joissa on ääkkösiä?

"Latin-1 to Unicode" muunnostyökalu tarjoaa vastineita lisää. Kokeilin Örn ja Ärt alkuisia nimiä ja ne tuntuvat löytyvän tällä merkinkorvauskikalla.

Latin 1 eli (ISO 8859-1) å ä ö Å Ä Ö ü Ü
Unicode (UTF-8) vastineet å ä ö Å Ä Ö ü Ü

Käytä alemman rivin vastineita kunnes merkistöasia on korjattu.

Irkku
13.09.14, 12:39
Kyllä Rovaniemen haudoissa vanhassa tietokannassa oli myös myös hautausmaa.

Voidaanko ne sieltä saada siirrettyä uuteen tietokantaan?

Irkku

rkschroder
22.09.14, 08:35
Kyllä Rovaniemi oli "niputettu" myös vanhassa kannassa.
Josin tarkempi sijainti näkyi kommenttikentässä.
Vanhan tietokannan peruskamat on edelleen tallessa.
Jos joku suostuu käymään läpi 27968 kpl excel-riviä ja lajittelemaan hautatiedot hautausmaan mukaan, minä voin kyllä sitten tallentaa tiedot eri hautausmaiksi.

Ääkkösongelmasta sen verran että minä olen aina käyttänyt UTF8, niin kuin silloin joskus sovittiin.
Joku joka paremmin tietää miten uusi käyttöliitymä on rakennettu pitää ottaa tähän kantaa. Pitääkö MINUN tehdä jotain ja jos niin, MITÄ.

tkukkonen
22.09.14, 10:26
Liitekuva kertoo, että web-sivu käyttää ISO 8859-1 koodia. Se ei pelaa nätisti yhteen UTF-8:n kanssa esimerkiksi näiden ääkkösten osalta. Uudistus on siis vähän kesken.