PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Jermolajeff suku, Vpl Pyhäjärvi


Heppu
30.08.14, 14:24
Onko kellään tietoa tästä ortodoksi suvusta Vpl Pyhäjärven pitäjässä ?

Olen vasta aloittelemassa tämän mummoni suvun tutkimista ja vaikeutta tuntuu piisaavan heti alussa. 1900-luvun alun kirjat ovat jo suomenkielellä, mutta vanhemmat venäjänkielisiä. Tästä kirkkovenäjästä en ymmärrä mitään. Uudemmat suomenkieliset asiakirjat saa helposti jo maakunta-arkistoista luettua. Samoin evlut. perheiden tiedot 1940-luvun lopuille. Hiukan olen tutkinut Pyhäjärven pitäjän henkikirjoja ja saanut alustavan sukupuun aikaan 1700-luvun lopulta 1900-luvun alkuun.

Kondrad Jermolajff ja Fedotja Vasiljevan perheeseen olen löytänyt lapset: Terenti s.1778, Natalia s.1794, Josif (Osip) s.1798, Daria s.1801 ja Pavel s.1803.

Sen tässä tekee mielenkiintoiseksi, kun Katiha ilmoittaa Terentin ja Josifin olevan vapautettuja kollegiosihteeri Baljanskin elinorjia. Mistä moisen herran tiedot saa ja onko kyseessä muualta tulleet vapautetut henkilöt? Pyhäjärven henkikirjat alkavat vuodesta 1818, joten niistä ei ole tähän apuja.

Ensimmäisissä löytämissäni merkinnöissä sukunimenä on käytetty Kondradjeff. Varmat merkinnät on Valkeamäen kylästä 1820-luvulla, sitten 1850- Vernisan ja Riiskan kylä. Sukunimi on suomennettu monissa eri sukuhaaroissa myöhemmin Suomen itsenäistymisen jälkeen. Lähimpänä entistä nimeä on nykyisin käytössä Jermalainen, joka todennäköisesti on lähtöisin täältä Pyhäjärveltä.

t. Heikki Haikonen

Annie
09.09.20, 14:50
Tutkin myös Jermolajeffin / Jermolajevin perhettä. Olen löytänyt isoisänisänisäni Vasili Gavrilinpoika Jermolajev syn 1851. Hän avioitui Aleksandra Komosen kanssa.
Minulla on vaikeuksia löytää Gavrilia tai muita tietoja hänestä. Huomasin, että hän saattaa olla Semenin poika, mutta en ole pystynyt vahvistamaan sitä.
Siellä on Gavril Semenin poika, Terentin poika ja Kondradin poika, mutta tämä Gavril olisi syntynyt vuonna 1808 ja olisi ollut 43-vuotias, kun hänen poikansa Vasili syntyi. Minun on vahvistettava tämä.
Voitteko auttaa ollenkaan?

Anita Venne-Koke o.s. Kivi

I speak and read Finnish but my writing skills are not as good so I rely on Google translate.

Heppu
09.09.20, 18:30
Kiitos viestistä!
En ole enää viiteen vuoteen Jermolajeff sukua tutkinut, koska se meni liian vaikeaksi. Yritin tuon viestin kirjoituksen aikaan päästä selvyyteen suvusta, mutta se jäi aika vähäiseksi. Sain selville oman sukuhaarani alustavasti eli Kondrad Jermolajeff pojan Josif s.1798 jälkeläiset joihin itse kuulun. Tämä Josifin sukuhaara on asunut Vpl Pyhäjärvellä ja olen sen tietoja kirjannut nykypäiviin asti. En ole pystynyt varmistamaan sitä asiaa, että Josif s.1798 ja Terenti s.1778 olisivat veljeksiä. Tässä kohdin voi olla mahdollista, että he eivät ole keskenään sukua. Olen kyllä omassa tutkimuksessani nämä veljekset yhdistänyt samaan perheeseen, mutta en ole asiaa uskaltanut julkaista kuin täällä keskustelussa v.2014.

Olen kyllä tutkinut aikoinaan hiukan Terentin jälkeläisiä, josta seuraavassa: Terenti Jermolajeff s.1778 ja vaimo Stepanida Davydovintytär s.1782 saivat lapset: Vasili s.1803, Simeon s.1805, Jelena s.1807, Gavril s.1808, Anna s.1811, Konstantin s.1813, Kapiton s.1816 ja Aleksandra s.1819. Avioliitosta Gavril s.1808 ja Jelena Ivanintytär saivat ainakin kaksi poikaa Vasili s.1856 ja Semen s.1860. Näitä tietoja en ole varmistanut ja ne on otettu muistaakseni Katiha tietokannasta. Tälle asialle pitäisi yrittää saada varmistusta henkikirjoista ja kirkonkirjoista.

Heikki Haikonen / Jyväskylä

Annie
09.09.20, 19:27
Kiitos paljon. Minulla on myös nämä tiedot, mutta en ole vahvistanut.

Bertarido
13.09.20, 13:24
Tosiaan perhe on ollut kollegineuvos Baljasnyin lahjoitusmaalla ja nähtävästi asunut Kiimajärvellä 1810-luvun lopulla.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=333923
Siinä on huomautukseen kirjattu, että "lifegne upptagne i Revision i St Pettersborg enligt bifogadt betyg" eli Pietarin lähteistä voisi mahdollisesti löytyä. Tosin 1700-luvun lopun ja 1800-luvun alun lähteet on Pietarin osalta minulle epäselviä, joten sitä en osaa, mistä niitä voisi etsiä.

Annie
13.09.20, 15:17
Thank you very much for this piece of information.