PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Maria Andersdotter, s.1776,(1775?), missä? Vanhemmat?


Laila Pitkänen
13.05.08, 13:23
Hei,

Lähetin eilen kyselyn ylläolevasta Mariasta, mutta se ei ole tullut palstalle. Siis kirjoitan uuden:
Maria Andersdotter, s.1776 (tai 1775?), k.28.5.1856, 80v,6 kk, 1p.Jokioisten Vaulammilla.
Maria oli vihitty leskimies Johan Johansson´in s. 11.6.1764 Urjala, Honkola, k. 13.12.1833 Jokioinen, Vaulammi, kanssa.
Heillä kolme tytärtä:Justina s.10.4.1814 (rippikirjassa 1815, ja se vakiintunut), Walborg, s.25.3.1816, Catarina (Caisa) s.31.7.1819 (rippikirjoissa 3.7.)
Minulla ei ole tietoa Marian tarkkaa syntymäaikaa eikä paikkaa, ei myöskään ketkä olivat hänen vanhempansa. Ei myöskään ole löytynyt missä ja milloin Maria ja Johan oli vihitty.
Oletan, että Maria oli myös ollut naimisissa. Hän oli 38v kun Justina syntyi.
Olen etsinyt Mariaa monet vuodet, mutta en ole löytänyt.

Tunteeko /tietääkö kukaan Mariasta?
Hänen tyttärensä Walborg s.1816 oli minun isänäidin äidinäiti.

Terveisin,

Laila Pitkänen

Juha
13.05.08, 14:23
Oletko selvittänyt jo Jokioisilla 14.11.1813 vihittyjen Johan Johanssonin ja Maria Andersdotterin myöhemmät vaiheet?

Tuntuisi luontevimmalta kohteelta katsoa tätä pariskuntaa rippikirjoista, koska toista tuon nimistä avioparia ei Jokioisilta tuntuisi löytyvän vuoden 1814 jälkeen.

Tapani Kovalaine
13.05.08, 18:48
Tuo edellinen viesti Johan Johanssonista taitaa olla sittenkin Hiskin mukaan Johan Jacobssonia koskeva ja tuolle pariskunnalle syntyy useita lapsia, joten ei asia etene.
Entäpäs jos digikuvia odotellessa menee katsomaan henkikirjaa Jokioisten Vaulammin kylän paimenen (wallherde) kohdalta? Vuonna 1810 on merkitty paimeneksi Johan ja hänelle neljä lasta, Maria 12 v, Matts 10 v, Anna 7 v ja Walborg 5 v. Hiskin mukaan on Vaulammen kylässä kuollut 25.10.1809 Wallherdes hustru Lisa Andersson 43 vuoden ikäisenä. Vuoden 1815 henkikirjassa on yhä wallherde Johan ja tyttärensä Anna 12 v. Ja harmi vaan, että vuoden 1820 henkikirjan digitointi on kesken. Mutta tässä on vuoden 1810 Vaulampi ja sivun puolivälistä löytyy wallherde.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=390528
Siinäpä sitä nyt on hiskikotitehtävää kylliksi. Kun Walborg 1816 syntyi, oli hänen isänsä Vaulammen kylässä paimenena ja etunimi oli Johan. Mutta oliko hän se Johan, joka jäi leskeksi 25.10.1809 toimiessaan Vaulammen kylän paimenena? Siinäpä meillä on kiehtova kysymys ja niistähän ei ole pulaa, kun tekee tätä sukututkimuksen sarkaa...
arvelee Tapani

Tapani Kovalaine
13.05.08, 19:02
Kun Hiskistä koettaa etsiä vihkiaikaa Walborgin vanhemmille, niin eniten jää miettimään sitä että Tuuloksessa 19.10.1813 meni avioon leskimies Johan Johansson ja H.dr Maria Andersdr ja eipä vaan ole enää tuon ajankohdan jälkeen mitään eloa Juttilan kylän Koskenalhon torpassa. Siis niinkuin Hiskin antamassa valossa. Olisiko pariskunta voinut tulla Tuuloksesta asti Jokioisten Waulammen kylään? Jos tulivat, niin wau!

Laila Pitkänen
14.05.08, 12:18
Hei,
Kiitos Juhalle ja Tapanille vastauksista.
Selvennän vähän tätä vyyhtiä:
Johan Johansson tuli perheineen Urjalasta v.1808. I vaimo oli Lisa Andersdotter s.1766, k.25.10.1809 Jokioisilla. Heillä oli useita lapsia.

Ensimmäisen kerran kun Johan Johansson ja Maria Andersdotter esiintyvät Jokioisten rippikirjassa on 1798-1810 Waulammi Solla+Kango, m-kortti 37, sivu 116: Tässä mainitaan, että Lisa on kuollut. Ei mitään vihkimisaikaa eikä muutakaan ilmoitusta Maria ja Johanin kohdalla kuin että
marginaalissa on merkintä Johanin kohdalla Acces 25.3.

Seuraavan kerran rippikirjassa: 1811-1826 Waulammi Torp,m-kortti 40, sivu 34: G.Wallh. Johan Johansson s.6.11.1764, h. Maria Andersdotter s.1776,
dr.Anna Johansdotter s.9.6.1807, nattv.1826.
Johanin syntymäpäivä ja kuukausi on tässä vaihtanut paikkaa. Anna on Johanin edellisestä avioliitosta.
Edelleen 1811-1826 Waulammi, Köngö, m-kortti 56, sivu 124,
Inh. Wallh. Johan Johansson s.6.11.1764, hu Maria Andersdotter s.1776,
M-kortissa 42, sivulla 124 Johan ja Maria: Nattvardsgång 7.7.1811.

Seuraavan kerran rippikirjassa: 1827-1835 Waulammi Torp, m-kortti 56, sivu 160: Wallh. Johan Johansson s.6.11.1764, k. 13.12.1833,
Hu Maria Andersdotter s. 1776,
Walborg Johansdotter s.25.3.1816, konf. 23.10.1833, till Sukula. Jne.....
Johan Johansson ja Maria Andersdotter on täytynyt avioitua 1809-1810 välillä. Mutta missä? Tästä on kyse ja myös missä hän on syntynyt? Tätä tietoa olen lähtenyt hakemaan tämän palstan kautta kun en sitä sitkeistä etsiskelyistä huolimatta ole löytänyt.

Tammelan Väestöluettelossa löytyy melkein koko perhe:
M-kortti 161, sivu 554, Waulammi Torp, jossa luetellaan Johan ja Maria,
Walborg, Justina ja Caisa tästä avioliitosta. Myös osa Johanin edellisestä avioliitosta: Anna, Maria, jne. En ole onnistunut löytämään heitä Tammelan Väestöluettelosta muutakuin tämän kerran.

Olen selvittänyt koko suvun (muutamaa henkilöä lukuunottamatta) vaiheet nykypäivään asti. Myös Johanista alaspäin. Johan on oikea henkilö vaikka hänen syntymäpäivänsa ja kuukautensa ovat ylös-alasin. Eikö se ollut jonkin aikaa käytäntö?

Maria Andersdotterin kuolinpäivästä laskettuna hän olisi ollut syntynyt 1775. Marian ja Johanin tytär Walborg on minun sukuhaaraani.

Terveisin,
Laila Pitkänen

Laila Pitkänen
15.05.08, 13:34
Hei Tapani Kovalainen,
Katselin sitä henkikirjoitusosiota josta sain luettua Johan johanssonin perheen. Siinä ei enää mainita äitiä, Lisa Andersdotteria koska hän on kuollut. Kyllä se on oikea Johanin perhe. Se on niin pientä tekstiä vaikka sen suurensin. Mutta miten pääsen katsomaan kirjan alusta asti?? Olen plaranut ees-taas enkä saa sitä osoitetta selville. Arkistolaitoksen kautta olen yrittänyt vaikka kuinka monta kertaa. Löysin Hämeen, mutta liian nuorta ajanjaksoa. Pääsin kerran sattumalta jossa oli monta eri alueen henkikirjoituspiiriä ja siellä oli mainittuna myös Jokioinen. Nyt en sitä enää löydä, enkä muista miten sinne pääsin. Siis juuri näihin vanhempiin vuosikymmeniin.
En myöskään ole löytänyt alkupäätä mainitsemaasi kirjaan. Miten menetellä?
Terveisin
Laila Pitkänen

Laila Pitkänen
19.05.08, 18:03
Hej Juha,

Tarkistin jälleen Jokioisten vihityt ja 14.11.1813 ei ole Johan Johansson vaan Johan Jacobsson joka vihittiin Maria Anderdotterin kanssa. Aika myöskään ei ole sopiva. Vai oletko sitä mieltä, että Jacobsson on väärin kirjoitettu?
On tämä sen verran sitkeä kysymysmerkki, että sitä alkaa ajattelemmaan vaikka mitä. Olen sitäkin ajatellut, että vihityissä pappi olisi kirjoittanut väärän patronyymin jollekin Marialle. Olen yrittänyt olla tarkkana, mutta mikään ei ole ollut "sopiva".
Terveisin
Laila Pitkänen

Anja Pere
19.05.08, 22:26
Oma Vaulammin kylän asukkaiden ihmettelyni menee hiukan sivuun Maria-keskustelusta. Raumalta on jostain syystä Jokioisille muuttanut ja siellä Vaulammin Markulassa17.6.1814 kuollut esiäitini Christina Dragstedt, s. 28.9.1771. Hän on Raumalla synnyttänyt 2 aviotonta lasta Iisakin 1802 ja Kaisa Stiinan 1806. Liittyisikö hänen muuttonsa lapsiin. Kaisa Stiina avioituu aikoinaan Turussa. Olivatko he äitinsä mukana Jokioisilla ja mitä heille tapahtui äidin kuoltua? Christina Dragstedtilla on Maria-niminen sisar (s. 19.5.1778), jonka vaiheista en tiedä. Jonnekin hän Raumalta häipyi. Tyttöjen isä oli rakuuna Carl Dragstedt. Ei siis Anders, joten hän tuskin on tämä etsitty Maria.
Kertokaapa, jos tiedätte jotain tästä perheestä.
Anja Pere

kkylakos
20.05.08, 06:45
Hei Tapani Kovalainen,
Katselin sitä henkikirjoitusosiota josta sain luettua Johan johanssonin perheen. Siinä ei enää mainita äitiä, Lisa Andersdotteria koska hän on kuollut. Kyllä se on oikea Johanin perhe. Se on niin pientä tekstiä vaikka sen suurensin. Mutta miten pääsen katsomaan kirjan alusta asti?? Olen plaranut ees-taas enkä saa sitä osoitetta selville. Arkistolaitoksen kautta olen yrittänyt vaikka kuinka monta kertaa. Löysin Hämeen, mutta liian nuorta ajanjaksoa. Pääsin kerran sattumalta jossa oli monta eri alueen henkikirjoituspiiriä ja siellä oli mainittuna myös Jokioinen. Nyt en sitä enää löydä, enkä muista miten sinne pääsin. Siis juuri näihin vanhempiin vuosikymmeniin.
En myöskään ole löytänyt alkupäätä mainitsemaasi kirjaan. Miten menetellä?
Terveisin
Laila Pitkänen

Itse en ole digiarkistosta löytänyt juuri mitään muuten kuin paikkakuntahaulla. Eli www.narc.fi (http://www.narc.fi) - Digitaaliarkiston linkki -> Tekstissä Hakupalvelumme linkki -> Haku sanalla Jokioinen -> ja toiseksi viimeisellä sivulla on linkki henkikirjaan 1810.

Laila Pitkänen
20.05.08, 12:20
Hej Anja Pere,
Kiitos viestistäsi. Se meidän Maria on syntynyt 1776 (tai 1775 niinkuin minä arvelen. Hänen kuolinpäivästä laskettu ikä viittaa tähän.)
Raumalta ei minun suvussa ole vielä tähän mennessä löytynyt yhtään henkilöä.
Terveisin
Laila Pitkänen

Laila Pitkänen
20.05.08, 12:27
Hej Kaisa Kyläkoski,
Kiitos vinkistä! Olen löytänyt ne kirjat. Pientä pränttiähän se on, mutta yritän löytää Waulammin. Tämä on ollut iso urakka ja on sitä edelleen. En ymmärrä mihin Maria on niin kadonnut. Olen tarkastellut Tammelaakin, mutta tuloksetta.
Terveisin
Laila Pitkänen