PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : "ruuttilaisuus"


Purhoin
03.08.14, 17:00
Hei!

Osaisiko joku kertoa, löytyykö Orimattilassa vaikuttaneesta herätysliikkeestä "ruuttilaisuudesta" tietoa muualtakin kuin Orimattilan historia kakkosesta?

-Timo Purhonen

Topi
08.08.14, 22:00
Tervehdys,

"Orimattilan seurakunta 350 vuotta juhlakirjassa" (Orimattila 1986) on sivulla 29 lyhyt yhden sivun tarina "Porvoolainen herätysliike Orimattilassa".

Tämä on hyvin suppea tarina mutta lähteenä viitataan Martti Ruuthin artikkeliin "Orimattila entisajan uusmaalaisten herännäisliikkeitten keskuksena". Se pitäisi sisältyä teokseen "Orimattilan seurakunnan 300 vuotismuisto" (Lahti 1936). Ilmeisesti sivuilla 31...41. En ole tätä artikkelia tosin itse nähnyt.

terv
Topi

Purhoin
10.08.14, 16:28
Kiitos paljon!

PirkkoK
17.08.14, 09:52
Hei!
Luulen, että professori Martti Ruuthin julkaisuista voisi löytää lisää tietoa, hänhän tutki kirkkohistoriaa ja herätysliikkeitä. Ja lieneekö Ruuth-Ruutu -sukuseuralla jotakin arkistoissaan...

Minulla on Martti Ruuthin julkaisu - tai esitelmä - isoisästään Antti Ruuthista, mutta se on vain painettu paperi, josta ei käy ilmi, onko se varsinaisesti julkaistu jossakin. Olen sen kyllä kopioinut, joten voin tietysti lähettää vaikka sähköpostilla, jos kiinnostaa.

terveisin
Pirkko

Topi
17.08.14, 18:20
Moi Pirkko,

Kyllä tuo tarina kiinnostaisi !

Tämä herätysliike kiinnostaa henkilökohtaisesti myös. Tuossa viittaamassani Orimattilan seurakunnan 350 vuotiskirjassa sanotaan mm:

"Liike levisi Virenojalle, ja kun Matikkalan talon tyttäristä yksi joutui miniäksi Kaitalan Alestaloon, toinen saman kylän Jaakkolaan ja kolmas Mallusjoen Kyrölle, liike levisi myös näihin kyliin."

Näiden sisarusten veli jäi isännöimään Matikkalaa ja yksi sisar avioitui Niinikosken Tapolaan. Tämä veli on minun isoisäni isoisä ja tämä Tapolan emäntä on minun isoisäni isoäiti. Eli isoisäni isä ja äiti olivat serkuksia Virenojan Matikkalan kautta.

Terv
Topi