PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hautakivi: pääkallo ja sääriluut


vainoh
21.07.14, 18:26
Tuusniemen hautausmalla tuli vastaan kellotapulin vieressä minulle niukasti hautakiviä tutkineelle outo tapaus:
Hautakiven yläosassa oli merirosvolipun tyyliin pääkallo ja sen alla kaksi vinoristinä olevaa luuta.

Se mitä sain selvää siinä olisi ehkä Här hvilar / Pet. Joh. Crohn / 1758 1833.

Asia ei liity tutkimiini sukuihin, mutta heräsi yleinen uteliaisuus: onko tällä joku erityinen merkitys?

-
VäinöH

khanhisalo
21.07.14, 22:02
Tarkoittaisiko tätä:
"Vasta Kristuksen vapaaehtoinen astuminen kuolemaan murtaa kuoleman vallan. Kuoleman voittamista esittää ristin juurella olevat Aatamin pääkallo ja luut. Tällä osoitetaan, että Aatamin oli haudattuna Golgatan kumpuun. Hänen kanssaan sinne on haudattu kaikki ihmiset. Kristuksen risti pystytetään siten suoraan Aatamin hautaan. Tältä taustalta ymmärrettynä risti ja luut eivät ole ensisijaisesti kuoleman symboleja vaan kuolemasta saadun voiton merkkejä. Vanhan kuolemasta nousee uusi elämä. Koska Kristus edustaa koko ihmissukua, saamme uskoa, että hänen voitossaan mekin olemme nousseet haudasta."
http://www.halsua.fi/seurakunta/alttaritaulu.html
Muistui mieleen kun katselin sunnuntaina linkissä olevaa alttaritaulua ja samassa linkissä on tuo ylläoleva selitys.

t.Keijo H



Tuusniemen hautausmalla tuli vastaan kellotapulin vieressä minulle niukasti hautakiviä tutkineelle outo tapaus:
Hautakiven yläosassa oli merirosvolipun tyyliin pääkallo ja sen alla kaksi vinoristinä olevaa luuta.

Se mitä sain selvää siinä olisi ehkä Här hvilar / Pet. Joh. Crohn / 1758 1833.

Asia ei liity tutkimiini sukuihin, mutta heräsi yleinen uteliaisuus: onko tällä joku erityinen merkitys?

-
VäinöH

vainoh
22.07.14, 07:05
Tuo kuulostaisi ihan hyvältä selitykseltä varsinkin kun löysin nyt kyseisen herran rippikirjasta
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6743587

Kyseessä siis kappalainen Gröhn, vaikka luinkin nimen väärin kivestä

VäinöH

Pekka Hiltunen
23.07.14, 15:41
Tuo kuulostaisi ihan hyvältä selitykseltä varsinkin kun löysin nyt kyseisen herran rippikirjasta
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6743587

Kyseessä siis kappalainen Gröhn, vaikka luinkin nimen väärin kivestä

VäinöH

Tässä tuli hyvä tähdennys, sillä Crohnin olisi voinut muuten ehkä liittää erääseen mm. vaikeana laihtumisena ilmenevään sairauteen ja kuolinsyyhynkin eli morbus Crohniin, Crohnin tautiin. Kristillisen srk:n selitys kuitenkin hiukan ontuu, sillä Abram, sittemmin Abraham oli kaiketikin lähtöisin Sikemistä Mesopotamiasta ja Jerusalemin paikalla oli kaupunki jo ennen kuin pojanpoikansa Jacobin (eli myöhemmin Israelin) heimot siirtyivät Egyptistä Kanaanin maahan 40-vuotisen erämaavaelluksensa päätteeksi. Edenin puutarhaa on kyllä koetettu sijoittaa kartalle, mutta tehtävä on osoittautunut huomattavan työlääksi, kun on lähdetty niinkin vaativasta perusolettamuksesta, että Edenissä aivan ehdottomasti on oltava kaikkien jokien alkulähde. Gehenna eli kaatopaikka, suomeksi "Helvetti" muuten sijaitsee Jerusalemin Vanhan kaupungin sivussa siinä paikassa, missä ei vielä tänäänkään tiettävästi ole asuinrakennuksia. Kun luita täynnään olevaa Öljymäkeä jossain vaiheessa ryhdytään laajentamaan, tulee se ehkä vaivihkaa levittäytymään allaan olevaan laaksoon eli Helvettin.

Minäkin olen hautausmaalla täällä Turun puolessa käyskennellessäni joskus törmännyt samanlaisiin "merirosvoihin", ja toisinaan kuva on kirkastunut, kun hautamaksu on jälkipolvilta päässyt unohtumaan niin, että uutta vainajaa varten ylös kaivetussa hiekkakasassa hohtavat sateen jälkeen valkoisina päällimmäisinä, kuinkas muuten, kiveen hakatun kuvan mukaiset ihmispolon sielun tomumajan jäänteet eikä sitten juuri muuta. Ihmisillä - ainakin Neanderthalilaisen geenejä tarpeekseen saaneilla - on takaraivossaan kallon alaosassa enemmän tai vähemmän prominentti patti, josta on sitten Tuomiopäivänä tarkoitus kuulemma onkia keksiä tai ehkä pikemminkin hiilihankoa muistuttavalla koukulla vainajat haudoistaan Messiasta tervehtimään: kyseinen patti tiettävästi hajoaa ehkä mahdollisia hampaita lukuunottamatta viimeisimpänä.

PH

Mariaana
23.07.14, 21:10
Minun kasteristissäni ovat kyseiset luut varsin näkyvästi ristin alla. Minulle on kerrottu niiden merkitsevän Golgataa, pääkallon paikkaa.

Mariaana

Pekka Hiltunen
23.07.14, 21:43
Minun kasteristissäni ovat kyseiset luut varsin näkyvästi ristin alla. Minulle on kerrottu niiden merkitsevän Golgataa, pääkallon paikkaa.

Mariaana
Juu, Pääkallokallio eli Golgata kyllä liittyy aika läheisesti roomalaistenkin suosimaan oppiin, jonka mukaan jumalia ja jumaluuksia voi olla useita saman aikaisesti - keisari mukaan lukien ja samalla pari ensimmäistä Mooseksen käskyä unohtaen ja palaamalla ns. noakilaiseen kulttuuriin. Esi-isänä pidettyyn Adamiin sitä on kuitenkin vaikeaa liittää - vallankin kun monet kulttuurit vaikkapa jo egyptiläisistä lähtien ovat paljon iäkkäämpiä kuin n. 5775 v.: nykyisen Syyrian alueella tiedetään viljellyn vehnää n. 10000 v. sitten.
PH