PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Nimellä vai ei?


Seppo Niinioja
10.05.08, 09:19
Kohteliammin esitän että ketjusta "kirjojen viipymisestä" jokseenkin kauas eksynyttä keskustelua jatkettaisiin vaikkapa tällä otsikolla, jos tarvetta on. Kuten muutamat muutkin, webmaster mukaan lukien ovat todenneet, minustakin on mukavinta, jos kirjoittajan todellinen nimi näkyy, joko allekirjoituksessa tai käyttäjätunnuksessa. Mutta ei sääntöä ilman poikkeusta. A.Salminen perusteli omaa valintaansa pätevästi ja muitakin syitä voi olla.

Hyvää viikonloppua!

Seppo Niinioja

Make
10.05.08, 18:26
Kiitoksia minulle vastanneille tuolla "kirjojen viipymisestä" -keskustelussa. Kovin on foorumin ohjeet piilossa FAQ (usein kysyttyjä kysymyksiä) -otsikon alla. Esitän, että ohjeet ja säännöt kirjataan omaksi pysyväksi suljetuksi ketjukseen varsinaiseen foorumiin.

Tuosta FAQ-ohjeista on mm. vaikea päätellä onko oman nimen käytön suositus muualla kuin profiilissa varsinainen ylläpidon suositus vai jonkun muun kirjoitus FAQ-ketjuun.

A.Salmisella on todellakin hyvät perusteet. Ja juuri siksi myös minä päätin pidättäytyä allekirjoituksessanikin pelkkään Makeen, mutta provosoiva ja töykeä "Who ever he's" varsin asiallisena itse pitämäni viestini vastauksessa sai minut laittamaan oman nimeni. En ole koskaan hävennyt tai peitellyt mielipidettäni, mutta joskus on todellakin mukavampi erotella nämä harrastus- ja työasiat, siten että "oikeaa" Makea (minulla on useita täys kaimoja) etsivät joutuvat edes kurkistamaan profiiliin. Minunkin profiilini on niin täydellinen, että olisin sieltäkin tunnistettavissa. Täällä on monta, jolla on nimimerkkinä oikea nimi (?), mutta se on aika yleinen ja itse varsinainen profiili on tyhjä. Esitänkin kumpi on tunnistettavampaa 1. oikea nimi nimimerkinä ja profiili tyhjä vai 2. nimimerkkinä lempinimi, mutta profiili täydellinen asuinpaikkaa, ammattia, tutkittavia sukuja yms. myöten täydellinen.

Minulla oli ensin vaihtoehto 2., mutta provoon menin ja nyt olen tyyppiä 1+2 mutta silti tunnistamiseni vaatii profiilin tutkimisen. Edelleenkin pidän vaihtoehtoa 2. paljon parempana tällaisessa julkisessa foorumissa. Minut vain provosoitiin tähän kirjoitteluun.

Pitäisin edelleen erittäin mukavana jos kaikki laittaisivat profiiliinsa sen mitä sukuja he tutkivat. Minusta SE olisi oleellisempaa tällä foorumilla kuin täydellisen nimen selville saaminen. Jos mahdollisimman moni lisäksi sallii yksityisviestit, voi aivan hyvin kysellä selvityksistä nimimerkiltäkin. Tosin tuolla "kirjojen viipymisestä" -ketjussa joku totesi, ettei koskaan vastaa ilman alla olevaa nimeä olevaan kirjoitukseen (olin hänelle poikkeus silloin). Minä kyllä vastaan esimerkiksi kadulla tietä kysyvälle vaikka hän ei esittäytyisikään. Kuten myös keskustelupalstoille, jos kysymys on asiallinen.

Meitä on moneen junaan. Toivottavasti kovin moni ei jää asemalle. Sallitaan erilaisuus.

tellervoranta
10.05.08, 18:59
Hei :)
Niinkuin Admin ja modet tietävät, minä olen kaikki nappulat testannut, tietoja vaihdellut ts. harmia aiheuttanut. Kauan oli asumisenikin kaikkien näkyvillä ( vahinko).
Vasta poistin harrastukset, suvut.
Tietysti on hyvä olla oikean nimen lisäksi myös suvut, paikkakunnat, mahdollisesti harrastukset ja vaikka avatar.
Joskus täytyy tietyistä syistä rajoittaa. :rolleyes:

Erkki Järvinen
10.05.08, 19:13
Esitän kommenttini lyhyesti sanaparren mukaan:
"Ei nimi miestä pahenna, jos ei mies itse!"

admin
10.05.08, 19:38
...Kovin on foorumin ohjeet piilossa FAQ (usein kysyttyjä kysymyksiä) -otsikon alla. Esitän, että ohjeet ja säännöt kirjataan omaksi pysyväksi suljetuksi ketjukseen varsinaiseen foorumiin.

Tuosta FAQ-ohjeista on mm. vaikea päätellä onko oman nimen käytön suositus muualla kuin profiilissa varsinainen ylläpidon suositus vai jonkun muun kirjoitus FAQ-ketjuun...

Ensinnäkin kukaan muu kuin ylläpito ei pääse muuttamaan FAQ aineistoa. FAQ, lyhenne englanninkielestä Frequently Asked Questions, ei siis ole foorumin viestiketju vaan osa sivustosta, rakenteesta.

Mikään ei estä että ohjeita lisätään foorumin johonkin "omaan" viestiketjuun. Toisten auttaminen on sallittua.

Viralliset usein kysytyt kysymykset (=FAQ), ohjeet ja säännöt kuitenkin löytyvät FAQ sivujen takana.

Heikki Koskela
10.05.08, 20:04
Pitäisin edelleen erittäin mukavana jos kaikki laittaisivat profiiliinsa sen mitä sukuja he tutkivat. Minusta SE olisi oleellisempaa tällä foorumilla kuin täydellisen nimen selville saaminen.

.

Me kaikki osallistumme kirjeen- ja tietojenvaihtoon vapaaehtoisesti Suku Forumilla. Tämäkaltainen toiminta edellyttää tiettyjä vapauksia annettujen ehtojen puitteissa. Meidän tulee siis sietää/hyväksyä erilaiset tavat. Minä periaatteessa kuitenkin olen sitä mieltä, että tekstin loppuun laitetaan oma "allekirjoitus" niin kuin yleensä kirjeenkin loppuun laitetaan, varsinkin kun kirjoitetaan julkinen kirje.

En oikein ymmärrä, miksi oma nimi, joka kuitenkin esiintyy julkisuudessa eri tilanteissa, pitäisi salata niin kovasti. Kun minä jossain tilaisuudessa esittäydyn toiselle, en suinkaan sano hänelle "Hessu", vaan täydellisen nimeni. Ei kukaan ole vielä nimeeni pahentunut. Tai jos on pahentunut, niin aivan turhaan, en minä nimeäni muuta.

Make mainitsee edellä, että olisi hyvä kertoa profiilitiedoissa ne sukuhaarat, jotka ovat tutkijan ajankohtaisia sukuja. Olen samaa mieltä. Kun tässä yhteydessä vielä kerrottaisiin se oma oikea nimi, niin se loisi luoettavamman ilmapiirin yhteydenotoissa. Nimimerkille on hieman kiusallista kirjoittaa.

Rauno Rosenqvist
10.05.08, 22:48
Syy minkä takia - ehkä varsinkin nuoret ihmiset - eivät halua laittaa nimeään kokonaisuudessan esille on se, että kukaan ei tiedä kuinka pitkään viesti tai sen vastaus näkyy erilaisissa nettiarkistoissa. Kokeile tämän hetken tilannetta oman nimesi kohdalla:

Avaa Google. Laita oma nimesi hakuruudukkoon siten, että nimesi molemmin puolin on sitaattimerkit, esim. "Aku Ankka". Klikkaa Enteriä.

Nettiasiossa olen itse lähtenyt siitä olettamuksesta, että nimeni todennäköisesti näkyy sellaisissakin yhteyksissä, mitkä myöhemmin saattaa hävettää kovastikin. Elämänmottoni on kuitenkin aina ollut, että pitää toimia niin, että ihmisiä voi katsoa silmiin seuraavanakin päivänä.

Ymmärtäen täysin muutkin ratkaissut, laitan tähänkin viestiin alle oman nimeni

Rauno Rosenqvist

Onerva
11.05.08, 07:38
Eipä tuolla nimellä tai nimimerkillä liene suurtakaan merkitystä. Matti Meikäläinen voi olla aivan yhtä hyvä keskuskustelupalstalainen kuin Maija Meikäläinen käyttämästään nimimerkistä huolimatta.

Eniten kaipaan näille Forum-kysymyksien tekijöille jonkinlaista tunnusta, joka kertoisi, ovatko he SSS:n jäseniä. Vastaahan SSS Forumin ylläpidosta. Kysellä ja vastata tietenkin saa kuka tahansa Forumin jäsen, mutta muutamille taitaisi olla minun tavallani merkitystä tuon jäsenyyden tunnustamisella. Meitähän yhdistää sukujen kaivelemisen lisäksi SSS.
Onerva

Jouni Kaleva
11.05.08, 09:20
Eniten kaipaan näille Forum-kysymyksien tekijöille jonkinlaista tunnusta, joka kertoisi, ovatko he SSS:n jäseniä. Vastaahan SSS Forumin ylläpidosta. Kysellä ja vastata tietenkin saa kuka tahansa Forumin jäsen, mutta muutamille taitaisi olla minun tavallani merkitystä tuon jäsenyyden tunnustamisella. Meitähän yhdistää sukujen kaivelemisen lisäksi SSS.
OnervaForum on vapaa ja avoin kenelle tahansa riippumatta SSS:n jäsenyydestä.
En oikein näe, miksi keskustelun kannalta olisi merkitystä, onko kirjoittaja SSS:n jäsen vai ei. Toisaalta, jokainen voi halutessaan omaan profiiliinsa (tai vaikka allekirjoitukseensa) tämänkin tiedon lisätä.

Risto
11.05.08, 10:33
Hei.

Ilmaisenpa mielipiteeni tähän.

Mielestäni kannattaa yksinkertaistaa netti-maailmansa ja olla puhtaasti etunimellä tai sopivalla nimimerkillä julkisuuteen päin.
Tämän forumin kirjaantuneet jäsenet saavat sitten halutessa profiilista tiedot.

He, jotka eivät ole joutuneet mitenkään netti-hyökkäyksen kohteeksi esim. sä-postin välityksellä tai jos on webbi-sivu, ovat rohkeasti koko nimellään, mutta me joihin joskus hyökkäys on kohdistunut, olemme tulleet varovaiseksi koko nimen julkistamista.

On se vaan niin suuri työ vaihtaa sä-posti yms. tiedoitukset hyökkäyksen jälkeen päästäkseen niistä eroon.

Make
11.05.08, 11:04
Katsoin läpi käyttäjätiedoista sellaiset tämän foorumin käyttäjänimet (siis tuossa vasemmalla näkyvä), jotka ovat lähettäneet 20 tai enemmän viestejä.

49 kirjoittajalla on käyttäjänimenä etu- ja sukunimi. Profiileja katsomalla huomasin joukossa pari, jonka etu- ja sukunimi ei siellä olekaan sama (mielestäni tosi outoa?) Tässä ryhmässä on myös paljon sellaisia, joiden profiili ei anna mitään lisäinformaatiota henkilöstä - erityisesti jos etu- ja sukunimi ovat hyvin yleisiä.

45 kirjoittajalla on käyttäjänimenä etunimi tai ko. etunimelle hyvin yleinen lempinimi ja joillain lisäksi etunimen perässä kirjain. Jossain tapauksessa tämä on sukunimen 1. kirjain, mutta on myös niitä, joissa se on jokin muu kirjain. Tämä ryhmä on täyttänyt usein profiiliinsa enemmän tietoja kuin edellinen.

23 kirjoittajaa käyttää nimeä, josta ei ole pääteltävissä sen enempää etu- kuin sukunimikään. Profiileista löytyy tunnisteet noin puolelle näistä.

11 kirjoittaja käyttää käyttäjänimenä sukunimeä ja osa sen yhteydessä etukirjainta. Näillä profiilit ovat yleensä hyvinkin kuvaavia.

Tämä ei ollut mikään eksakti tutkimus. Ja allekirjoituksia en katsonut.

Foorumille on siis kirjoittanut vähintään 20 viestiä noin 130 henkilöä ja heistä 70-80 haluaa selvästi esiintyä tunnistettavina joko käyttäjänimen perusteella tai erityisesti myös profiilia katsomalla. Muutaman käyttäjänimenä on sen verran harvinainen etu- ja/tai sukunimi, että tunnistus onnistunee sekin perusteella (en kokeillut). Pelkkä hyvin yleinen etu- ja sukunimi sellaisissa tapauksissa, joissa profiili ei anna mitään lisätietoa, ei auta tunnistettavuudessa.

Vaikka puhun edellä tunnistettavuudesta, sanon että esimerkiksi minulla ei ole mitään tarvetta tunnistaa teitä. Se mikä kiinnostaa on saada omiin tutkimuksiin lisäapua. Ja siksi toistan jo edellä sanomani toiveen, että olisi mukava, jos profiileissa olisi tietoja tutkimuskohteista.


Hyvää äitienpäivää kaikille!

admin
11.05.08, 11:15
...He, jotka eivät ole joutuneet mitenkään netti-hyökkäyksen kohteeksi esim. sä-postin välityksellä tai jos on webbi-sivu, ovat rohkeasti koko nimellään, mutta me joihin joskus hyökkäys on kohdistunut, olemme tulleet varovaiseksi koko nimen julkistamista.

On se vaan niin suuri työ vaihtaa sä-posti yms. tiedoitukset hyökkäyksen jälkeen päästäkseen niistä eroon.

Ylläoleva perustelu ei ehkä ole täysin vedenpitävä koska nimen esilläolo sivulla, esimerkiksi tällä sivustolla, ei noin vaan pystytä kytkemään sähköpostiosoitteeksi. Toisin sanoen, allekirjoittamalla viesti omalla etu+sukunimellä ei kaiken todennäköisyyden mukaan lisää spämmisähköpostien lukumäärää.

On hyvä olla varovainen mutta puhutaan kuitenkin asioista omilla nimillään. Jotta pystyisi käyttämään etu+sukunimeä spämmitarkoitukseen siinä on oltava koko sähköpostijatke mukana, eli todellakin koko sähköpostiosoite. Nimen mukanaolo viestissä ei sinänsä lisää spämmiposteja!

Ainoa syy minkä takia ei joku halua laittaa allekirjoitukseen omaa etu+sukunimeä taitaa olla ettei halua että koko nimi näkyisi, eli ei halua että esimerkiksi googlatessa joku löytäisi hänen kirjoituksia etsimällä nimen perusteella.

Ymmärrän toki molempien käytäntöjen kannattajia. Itse olisin suosittelemassa oman nimen mukanaolo viestin lopussa koska se on se yleinen kunnollinen ja hyväksytty kirjoitustapa - "seison kirjoitukseni takana". Suku Forum ei halua olla nimettömien temmellyspaikka niinkuin monet muut keskustelufoorumit missä kuka tahasa, miten tahansa kuvittelee voivansa kirjoittaa perättömiä tai syyttää toisia kanssakeskustelioita perättömästi.

Siispä rohkeasti käyttämään omaa nimeä allekirjoituksena. Älkää kuitenkin lisätkö allekirjoitukseen sähköpostiosoitettanne. Jos jostakin syystä ette halua että kaikki viestinne allekirjoitetaan omalla nimellänne teillä on siihenkin oikeus nykysääntöjen mukaan. Säännöt kuitenkin edellyttävät että profiilissanne on aina oltava etu+sukunimitietonne sekä toimiva sähköpostiosoite. "Oma nimi" profillissa on oltava nimi jolla teidät tunnetaan, eli etunimistä se etunimi joka on käytössä varsinaisena etunimenä.

Risto
11.05.08, 11:16
Jäipä tuosta, ennen Makea äitienpäivä toivotus siis:

Hyvää äitienpäivää äideille.

admin.

Nuo kohtaamani tapahtumat hyökkäyksestä on jo vuosien takaa.

ristojohannes
11.05.08, 11:16
Onkohan tämä melko turha keskustelu.
Taitaa olla niin kun ei tällä hetkellä muuta tule mieleen niin heitetään läppää tämmöisestäkin aiheesta.
Varmaan Forumin isäntä muuttaa sääntöjä jos siltä tuntuu.
Minun tuiki tavallisen sukunimeni ja jonkunverran muutakin löytää jokainen Forumiin kirjautunut katsomalla ristojohanneksen profiilia.